میرعلی سیدنقوی؛ محمد خسروی؛ حامد دهقانان؛ وحید ناصحی فر
چکیده
این پژوهش ، یک مطالعه آمیخته – اکتشافی واز بعد هدف ، کاربردی - توسعهای است و هدف آن شناسایی مولفه ها، شاخصها، سنجه هاجهت ارزیابی سرمایه فکری درشرکت های دانش بنیان میباشد. در بخش کیفی با کمک مصاحبههای نیمه ساختار یافته به ارزیابی عمیقتر ادراک و نگرش جامعه هدف پرداخته شد. علاوه بر آن از طریق بررسی ادبیات تحقیق (مطالعه زمینهای) ...
بیشتر
این پژوهش ، یک مطالعه آمیخته – اکتشافی واز بعد هدف ، کاربردی - توسعهای است و هدف آن شناسایی مولفه ها، شاخصها، سنجه هاجهت ارزیابی سرمایه فکری درشرکت های دانش بنیان میباشد. در بخش کیفی با کمک مصاحبههای نیمه ساختار یافته به ارزیابی عمیقتر ادراک و نگرش جامعه هدف پرداخته شد. علاوه بر آن از طریق بررسی ادبیات تحقیق (مطالعه زمینهای) اطلاعات لازم در رابطه با اهداف پژوهش کسب شد و از طریق روش دلفی و پرسشنامه خبرگی توسط ۱۲ نفر از اساتید و صاحبنظران و مدیران شرکتهای دانشبنیان مدل مفهومی تایید و پرسشنامه جهت آزمون، نهایی گردید. در بخش کمی پژوهش، دادههای حاصل از بخش کیفی در قالب یک پرسشنامه تدوین و توسط 153 نفر از مدیران شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس تهران تکمیل گردید ونهایتاً 4 مولفه سرمایه انسانی -سرمایه ساختاری -سرمایه ارتباطی ـ سرمایه نوآوری و ۱۷ شاخص و ۷۸ سنجههای مرتبط با آن شناسایی و طبقهبندی شدند و با استفاده از الگوی معادلات ساختاری روابط بین مولفهها مورد سنجش و تایید نهایی قرار گرفت.
سیدمحسن علامه؛ هدی توکلی؛ ریحانه السادات طبائیان
چکیده
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع دارد و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد و بهتازگی در مدیریت و سازمان به صورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی است. پژوهشهای مختلف سه بعد ساختاری ،رابطهای و شناختی را برای سرمایه احتماعی ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع دارد و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد و بهتازگی در مدیریت و سازمان به صورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی است. پژوهشهای مختلف سه بعد ساختاری ،رابطهای و شناختی را برای سرمایه احتماعی معرفی کردهاند. هدف این پژوهش کشف روابط بین متغیرهای سرمایه اجتماعی، تسهیم دانش و سرمایه فکری است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان بانک مسکن در شهر اصفهان هستند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و در نهایت 119پرسشنامه برای تحلیل جمعآوری شد. برای آزمایش فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. با توجه به نتایج بدست آمده، دو بعد سرمایه اجتماعی، یعنی بعد رابطهای و شناختی بر تسیهم دانش تاثیر مثبت و معنیداری دارند، اما تاثیر بعد ساختاری بر تسهیم دانش معنیدار نیست. همین طور اثر تسهیم دانش بر سه بعد سرمایه فکری یعنی ابعاد ساختاری، انسانی و رابطهای نیز مثبت و معنیدار است. یافتههای این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسمهای سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش میگردد که میتواند مبنای قابل قبولی برای افزایش سطح سرمایه فکری در سازمانها باشد.
سعید غیاثی ندوشن؛ احسان امین الرعایا
چکیده
امروزه انواع جدیدی از سرمایههای سازمانی مانند سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مطرح شدهاند که سرمایههای فیزیکی در سایه آنها باعث ارتقای سازمان میشود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر همزمان ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر بهرهوری منابع انسانی است. بر این اساس از طریق مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهش، مدل مفهومی و فرضیههای ...
بیشتر
امروزه انواع جدیدی از سرمایههای سازمانی مانند سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مطرح شدهاند که سرمایههای فیزیکی در سایه آنها باعث ارتقای سازمان میشود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر همزمان ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر بهرهوری منابع انسانی است. بر این اساس از طریق مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهش، مدل مفهومی و فرضیههای پژوهشی ارائه شدند. سپس دادههای مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه بین 265 نفر از کارکنان شعب بانک ملی در استان یزد جمعآوری شد. در نهایت فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش با استفاده از روش رگرسیون گام به گام و بر پایه دادههای گردآوری شده مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که تمام فرضیههای پژوهشی به صورت جداگانه مورد تایید قرار میگیرد. با این وجود هنگامی که تاثیر تمام ابعاد سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر بهرهوری منابع انسانی در قالب مدل مفهومی پژوهش مورد آزمون قرار میگیرد، تنها تاثیر سرمایه فکری انسانی و ارتباطی و سرمایه اجتماعی رابطهای و ساختاری بر بهرهوری منابع انسانی مورد تایید قرار میگیرد.
محمودرضا اسماعیلی؛ علی شریعت نژاد
دوره 24، شماره 77 ، تیر 1394، ، صفحه 77-97
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحولگرا با سرمایه فکری و سرمایه روانشناختی کارکنان با توجه به اثر میانجی مدیریت تحولگرا بوده است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه لرستان که در زمان انجام یافتن تحقیق برابر با 220 عضو هیئت علمی و 450 کارمند بودند، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحولگرا با سرمایه فکری و سرمایه روانشناختی کارکنان با توجه به اثر میانجی مدیریت تحولگرا بوده است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه لرستان که در زمان انجام یافتن تحقیق برابر با 220 عضو هیئت علمی و 450 کارمند بودند، تشکیل داده اند. با توجه به اینکه حجم جامعه آماری در این تحقیق محدود میباشد از فرمول محاسبه نمونه کوکران، نسبت به تعیین حجم نمونه استفاده شد و بر اساس آن حجم نمونه در سطح اطمینان 95% برابر 281 نفر بر اساس روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی آن از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه ها از رویکرد معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95% رهبری تحولگرا رابطه مثبت و معنی داری با مدیریت تحولگرا، سرمایه فکری و سرمایه روانشناختی کارکنان و اعضای هیئت علمی دارد. همچنین با توجه به یافته های پژوهش و در سطح اطمینان 95% می توان گفت که مدیریت تحولگرا رابطه مثبت و معنی داری با سرمایه فکری و سرمایه روانشناختی کارکنان و اعضای هیئت علمی دارد
کامبیز طالبی؛ علی داوری؛ عامر دهقان نجمآبادی
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، ، صفحه 19-48
چکیده
سازمانها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند، اقتصادی که در آن دانش و داراییهای نامشهود،به عنوان مهمترین عامل تولید و همچنین به عنوان مهم ترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است. پژوهشحاضر با هدف شناسایی تاثیر سرمایه فکری بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای دانشبنیانمستقر در پارک علم و فناوری اقبال شهر یزد در سال 1931 ...
بیشتر
سازمانها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند، اقتصادی که در آن دانش و داراییهای نامشهود،به عنوان مهمترین عامل تولید و همچنین به عنوان مهم ترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است. پژوهشحاضر با هدف شناسایی تاثیر سرمایه فکری بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای دانشبنیانمستقر در پارک علم و فناوری اقبال شهر یزد در سال 1931 انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 57 نفر ازمدیران شرکتهای دانش بنیان بود که با توجه به کم بودن جامعه آماری، برای درنظر گرفتن حجم نمونه ازروش سرشماری استفاده شد. روش جمعآوری دادهها بر اساس دو پرسشنامه استاندارد مون و کیم ) 6002 (، وپرسشنامه پوهاکا ) 6010 (، انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو بخش مدل اندازهگیری و بخشساختاری انجام پذیرفت. در بخش مدل اندازهگیری ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا وروایی واگرا بررسی گردید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدلبرای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار سرمایهفکری و ابعاد آن بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه بود. هم چنین نتیجه گرفته شد که سرمایه فکری یک منبعبالقوهای برای مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان میباشد که نهایتاً باعث رشد و توسعه این گونه شرکتهاشده و به بهبود وضعیت کارآفرینی در این شرکتها کمک خواهد کرد.
سید عباس موسوی؛ سید یعقوب حسینی؛ عبدالمجید مصلح؛ پروانه بهرامی
دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، ، صفحه 47-75
چکیده
توسعه فنآوریهای اطلاعاتی و شبکههای ارتباطی سهم بهکارگیری دانش و اطلاعات را در سطح جهانی بهمیزان زیادی افزایش داده است. در این راستا، یکی از مهمترین منابع شرکت، سرمایه فکری است . امروزهسرمایه فکری در حال تبدیل شدن به یک منبع مهم و حیاتی در ایجاد رشد اقتصادی می باشد. بدین جهتمدیران ملزم به اندازهگیری سرمایه فکری به عنوان یک معیار مهم ...
بیشتر
توسعه فنآوریهای اطلاعاتی و شبکههای ارتباطی سهم بهکارگیری دانش و اطلاعات را در سطح جهانی بهمیزان زیادی افزایش داده است. در این راستا، یکی از مهمترین منابع شرکت، سرمایه فکری است . امروزهسرمایه فکری در حال تبدیل شدن به یک منبع مهم و حیاتی در ایجاد رشد اقتصادی می باشد. بدین جهتمدیران ملزم به اندازهگیری سرمایه فکری به عنوان یک معیار مهم برای افزایش عملکرد کسب و کار سازمانهاهستند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر درپارک علم و فناوری شهر بوشهر میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات،توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده و برای تعیین قابلیت اعتماد )پایایی(از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که حاکیت از اعتبار بالای پرسشنامهها دارد. برای آزمون فرضیاتپژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد،سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری بر توانمندسازها داشته و این خود عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقردر پارک علم و فناوری شهر بوشهر را تحت تأثیر قرار میدهد
داود حسین پور؛ مریم اهوپای
دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، ، صفحه 135-149
چکیده
در اقتصادهای نوین یکی از اساسیترین سازکارهای خلق مزیت رقابتی کارآفرینی است. در دیدگاهیجدید،کارآفرینی انعکاسی از کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است. سرمایه فکری نیز به عنوانیکی از داراییهای دانشی سازمان میبایست بر کارآفرینی سازمانی موثر باشد. از سوی دیگر موفقیت سازمانهادر عرصه رقابت امروز نیازمند پارادایم جدیدی در رهبری ...
بیشتر
در اقتصادهای نوین یکی از اساسیترین سازکارهای خلق مزیت رقابتی کارآفرینی است. در دیدگاهیجدید،کارآفرینی انعکاسی از کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است. سرمایه فکری نیز به عنوانیکی از داراییهای دانشی سازمان میبایست بر کارآفرینی سازمانی موثر باشد. از سوی دیگر موفقیت سازمانهادر عرصه رقابت امروز نیازمند پارادایم جدیدی در رهبری است. گرین لیف این پارادایم جدید را رهبریخدمت گزار معرفی می کند که ویژگیهای آن تامین کننده ضروریات کارآفرینی در سازمان است. هدف اینمقاله بررسی تاثیر سرمایه فکری و رهبری خدمت گزار بر ارتقای کارآفرینی سازمانی میباشد. روش تحقیق اینپژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری کارکنان اداره تعاون است که با استفاده از روش نمونه گیریتصادفی 801 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه، استفاده شد.نتایج تحقیق ارتباط مثبت و معنادار بین رهبری خدمت گزار و کارآفرینی سازمانی، سرمایه فکری و کارآفرینیسازمانی و رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری را تایید کرد. همچنین مشخص شد که هر دو متغیر سرمایهفکری و رهبری خدمت گزار قادر به پیشبینی کارآفرینی سازمانی هستند.
سید محمد زاهدی؛ فرشته لطفی زاده
دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، ، صفحه 39-64
چکیده
هدف از نگارش این مقاله تبیین مفهوم سرمایه فکری و اجزای آن و همچنین معرفی مدلهای گوناگون اندازه گیری سرمایه فکری می باشد. در این مقاله ابتدا به تعریف سرمایه فکری و اجزای آن پرداخته شده و در این راستا از نظرات اندیشمندان مختلف استفاده شده است. جهت نیل به این منظور مبانی نظری بررسی شده است. در قسمت های بعدی ضرورت سنجش و مدل های اندازه گیری ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله تبیین مفهوم سرمایه فکری و اجزای آن و همچنین معرفی مدلهای گوناگون اندازه گیری سرمایه فکری می باشد. در این مقاله ابتدا به تعریف سرمایه فکری و اجزای آن پرداخته شده و در این راستا از نظرات اندیشمندان مختلف استفاده شده است. جهت نیل به این منظور مبانی نظری بررسی شده است. در قسمت های بعدی ضرورت سنجش و مدل های اندازه گیری سرمایه فکری بیان و نظرات افرادی که این مدلها را ارائه کرده اند، منعکس شده است. در اغلب مدلهای ایجاد شده برای سنجش سرمایه فکری، اجزای سرمایه فکری به سه بخش سرمایه انسانی، سرمایه ساختار و سرمایه مشتری تقسیم شده اند که درباره هر یک توضیح داده شده است.