رهبری سازمانی
غلامعلی طبرسا؛ ندا سلیمی؛ محمدرضا مهاجرنیا؛ محمدحسین اثنی عشری؛ مهران بادین دهش
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند پژوهشها پیرامون مفهوم رهبری، با استفاده از روش تحلیل و نقشهبرداری علمسنجی است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پایگاههای داده حاصل از جستجو و فهرستبندی بوده و روش تجزیه تحلیل، ابزارها و نقشه های علمسنجی با استفاده از نرم افزارهای R بوده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند پژوهشها پیرامون مفهوم رهبری، با استفاده از روش تحلیل و نقشهبرداری علمسنجی است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پایگاههای داده حاصل از جستجو و فهرستبندی بوده و روش تجزیه تحلیل، ابزارها و نقشه های علمسنجی با استفاده از نرم افزارهای R بوده است. تعداد مقالات مورد بررسی، 2178 مقاله منتشر شده در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی 1992 تا 2022 است. پس از استخراج و خوشهبندی مقالات، نامگذاری هر خوشه بر اساس پارامترهای مهم کلیدواژگان پرتکرار هریک انجام شد و بر این اساس خوشه های 1 الی 6 که بر اساس متوسط سن مقالات مرتب شدند با عناوین "سبکهای رهبری مبتنی بر رشد و یادگیری"، "سبکهای رهبری مبتنی بر نقشهای عمومی رهبر"، "سبکهای رهبری مبتنی بر توزیع قدرت"، " سبکهای رهبری مبتنی بر رفاه پیروان"، " سبکهای رهبری مبتنی بر اخلاق" و " سبکهای رهبری مبتنی بر رفتارهای غیراخلاقی حامی سازمان" نامگذاری شدند.
منصوره معینی کربکندی؛ غلامعلی طبرسا
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تعلق خاطر کاری با نقش میانجی توانمندسازی ساختاری صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شاغل در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد 200 نفر است که تعداد نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تعلق خاطر کاری با نقش میانجی توانمندسازی ساختاری صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شاغل در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد 200 نفر است که تعداد نمونه آماری بدست آمده 80 نفر میباشند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه رهبری تحولگرا ارائه شده توسط رافرتی و گریفین (2004) و پرسشنامه توانمندسازی ساختاری ارائه شده توسط جایمز رومن و برتونز (2013) و پرسشنامه تعلق خاطر کاری ارائه شده توسط شاوفلی و همکاران (2006) میباشد. تحلیل دادهها با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی از طریق نرم افزار Smart- PLS 3 انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش، مورد تایید واقع شده و براساس آن؛ رهبری تحول گرا به توانمندسازی ساختاری منجر شده و این امر بر تعلق خاطر کاری تاثیر دارد. همچنین متغیر توانمندسازی ساختاری در رابطه بین رهبری تحول گرا و تعلق خاطر کاری نقش میانجی ایفا میکند.
منصوره معینی کربکندی؛ غلامعلی طبرسا
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تاکتیکهای مدیریت تصویرپردازی بر ارزیابی عملکرد با نقش میانجی مهارت سیاسی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شاغل در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد 200 نفر است که تعداد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تاکتیکهای مدیریت تصویرپردازی بر ارزیابی عملکرد با نقش میانجی مهارت سیاسی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شاغل در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد 200 نفر است که تعداد نمونه آماری بدست آمده 80 نفر میباشند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه مدیریت تصویرپردازی ارائه شده توسط بولینو و ترنلی (1999) و پرسشنامه مهارت سیاسی ارائه شده توسط فریز و همکاران (2007) و پرسشنامه ارزیابی عملکرد ارائه شده توسط هریس و همکاران (2007) میباشد. تحلیل دادهها با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی از طریق نرم افزار Smart- PLS 3 انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش، مورد تایید واقع شده و براساس آن؛ مدیریت تصویرپردازی به مهارت سیاسی منجر شده و این امر بر ارزیابی عملکرد تاثیر دارد. همچنین متغیر مهارت سیاسی در رابطه بین مدیریت تصویرپردازی و ارزیابی عملکرد نقش میانجی ایفا میکند.
غلامعلی طبرسا؛ منصوره معینی کربکندی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تعادل کار- زندگی بر ایمنی روانی کارکنان با نقش میانجی خوش بینی سازمانی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری اعضای هیات علمی زن در دانشکدهها و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 163 نفر است که تعداد نمونه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تعادل کار- زندگی بر ایمنی روانی کارکنان با نقش میانجی خوش بینی سازمانی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری اعضای هیات علمی زن در دانشکدهها و پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 163 نفر است که تعداد نمونه آماری بدست آمده 65 نفر میباشند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه تعادل کار - زندگی ارائه شده توسط آقا و همکاران (2017) و پرسشنامه خوش بینی ارائه شده توسط کارور و همکاران (2010) و پرسشنامه ایمنی روانی ارائه شده توسط مازلو (2004) میباشد. تحلیل دادهها با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی از طریق نرمافزار Smart- PLS 3 انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش، مورد تایید واقع شده و براساس آن؛ تعادل کار- زندگی به خوش بینی سازمانی منجر شده و این امر بر ایمنی روانی کارکنان تاثیر دارد. همچنین متغیر خوش بینی سازمانی در رابطه بین تعادل کار - زندگی و ایمنی روانی کارکنان نقش میانجی ایفا میکند.
غلامعلی طبرسا
چکیده
یکی از مشکلاتی که منجر به ناکارآمدی و نارضایتی ذینفعان در بخش دولتی شده سیاستزدگی اداره در کشور است. هدف از پژوهش حاضر طراحی ابعاد و شاخصهایی به منظور تفکیک صندلیهای سیاسی و حرفهای در دولت به منظور استقرار نظام شایستهسالاری و حرفهگرایی است. پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی و بر اساس طرح اکتشافی متوالی انجام شده است. در بخش ...
بیشتر
یکی از مشکلاتی که منجر به ناکارآمدی و نارضایتی ذینفعان در بخش دولتی شده سیاستزدگی اداره در کشور است. هدف از پژوهش حاضر طراحی ابعاد و شاخصهایی به منظور تفکیک صندلیهای سیاسی و حرفهای در دولت به منظور استقرار نظام شایستهسالاری و حرفهگرایی است. پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی و بر اساس طرح اکتشافی متوالی انجام شده است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. در بخش کمی نیز بر اساس آمار توصیفی شاخصهای به دست آمده از مرحله کیفی بر اساس اهمیت آنها برای هر صندلی تفکیک و مرتب شدند. 10 بعد مرتبط با نوع صندلیها در دولت عبارتند از: ویژگیهای تعاملی صندلی، دانش و تجارب حرفهای، جذب و انتصاب، الزامات، ماهیت و قلمرو تصمیمات، شرح شغل و شرایط احراز شغل، ارزیابی عملکرد، ویژگیهای ساختاری صندلی، شفافیت و حاکمیت قوانین و مقررات، محیط نهادی و قلمرو فعالیت و ویژگیهای صندلی. نتایج پژوهش نشان میدهد که به منظور بهبود کارایی دولت در تحقق اهداف و همچنین اجرای بهینه برنامههای طراحی شده لازم است بین صندلیهای سیاسی و حرفهای در قوه مجریه تمایز قائل شد. در غیر اینصورت با تغییرات گستردهای که پس از هر انتخابات در دولت ایجاد میشود ناکارآمدی دولت امری محتمل است.