سجاد علیکرمی؛ محسن فرهادی نژاد؛ عباسعلی رستگار؛ علی یاسینی؛ سید عباس ابراهیمی
چکیده
در حوزههای روانشناسی و مدیریت، مالکیت روانشناختی بهعنوان یک پیشآیند روانشناختی مهم برای انگیزهها، نگرشها و رفتارهای مدیران در محل کار معرفی شده است. هدف از این پژوهش فهم پدیده احساس مالکیت روانشناختی نسبت به مشاغل مدیریتی در میان مدیران دولتی است که با رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعهای–کاربردی ...
بیشتر
در حوزههای روانشناسی و مدیریت، مالکیت روانشناختی بهعنوان یک پیشآیند روانشناختی مهم برای انگیزهها، نگرشها و رفتارهای مدیران در محل کار معرفی شده است. هدف از این پژوهش فهم پدیده احساس مالکیت روانشناختی نسبت به مشاغل مدیریتی در میان مدیران دولتی است که با رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعهای–کاربردی بوده و بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران سازمانهای دولتی در استان ایلام بود. نمونهگیری تحقیق حاضر بهصورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت که شامل مصاحبه با 20 نفر از مدیران سازمانهای دولتی بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از روش تحلیل تماتیک با رویکرد تحلیل مضمون استفاده شده است. یافتهها در برگیرنده یک مضمون، هشت مقوله اصلی و بیستویک مقوله فرعی میباشد. با در نظر داشتن عوامل شکل دهنده مفهوم پدیدهی مالکیت روانشناختی شامل: دلبستگی، پیوستگی، پایبندی، احساس مسئولیت، سلطهجویی، هویت یابی، خودمختاری و خودکارآمد پنداری، سازمانهای دولتی باید در جهت مدیریت این پدیده اقدامات سازندهای انجام دهند.