دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
مدیریت ریسک شناسی

شمس السادات زاهدی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 1-11

چکیده
  نیروهای سیاسی می توانند تغییرات عمده ای را در وضعیت کشور به وجود آورند و بر سازمانها و موسسات خارجی موجود در کشور تاثیر گذارند. محیط سیاسی فرصتها و محدودیتهایی برای این گونه موسسات به وجود می آورد و میتواند نقش مثبت و یا منفی را در مورد آنان ایفا کند. برای این که ریسک سیاسی تحقق پذیرد باید تغییرات اساسی در محیط کار پیش آید به نحوی که ...  بیشتر

مدیریت دولتی از نگاه نظریه انتقادی

سید مهدی الوانی؛ حسن دانایی فرد

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 12-40

چکیده
  نظریه انتقادی در کنار پدیدار شناسی یکی از جریان های مهم تفکر اجتماعی در جهان معاصر است که بر زمینه های مختلف اندیشه های انسانی اثرات زیادی به جای گذاشته است. مدیریت دولتی نیز از این نفوذ بر کنار نمانده و تفکر انتقادی مبانی آن را دستخوش دگرگونی و تحول نموده است. در این مقاله ضمن تشریح نظریه انتقادی اولیه، نظریه انتقادی متعالی هابرماس ...  بیشتر

عوامل مهم بازدارنده صادرات مواد غذایی فراوری شده کشور به امارات متحده عربی

سید حسین رحمان سرشت؛ عبدالعزیز شمسایی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 33-48

چکیده
  طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین الملل مربوط به فراورده های صنایع تبدیلی غذایی است. با این حال صادر کنندگان این محصول در تسخیر بازارهای منطقه ای و جهانی موفقیت قابل توجهی نداشته اند. طبعا این ناکامیها را می توان به عوامل متعددی نسبت داد اما به نظر می رسد مهمترین آن عوامل عدم برخورد کارشناسی ...  بیشتر

شناسایی عوامل موثر در عدم اتکای حسابرسان مستقل بر کار حسابرسان داخلی

یحیی حساس یگانه

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 49-64

چکیده
  مساله اتکا حسابرسان مستقل بر کار حسابرسان داخلی و شناخت راه کارهایی برای هماهنگ کردن فعالیت های آنها، با هدف کاهش هزینه حسابرسی افزایش کارایی فرایند حسابرسی و جلوگیری از دوباره کاریهای احتمالی از دیر باز در سطح جهان مطرح بوده است. هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین میزان تاثیر تفاوت های کیفی دوایر حسابرسی داخلی بر تمایل حسابرسان مستقل نسبت ...  بیشتر

مدیریت بحران: رهیافتی استراتژیک

نادر مظلومی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 65-82

چکیده
  بقاء اثر بخش و کارامد سازمان در مسیر ایجاد منافع کوتاه و بلند مدت برای صاحبان منافعش نوعا هدفی استراتژیک محسوب می گردد. از این منظر می توانیم شیوه هایی را که سازمان برای مقابله با آشفتگی ها و بحران ها و لذا تضمین بقای خود در پیش میگیرد بخشی از استراتژی آن سازمان بشمار آوریم. در این مقاله مبانی شکل گیری نظریه ی مدیریت بحران به صورتی اجمالی ...  بیشتر

بررسی میزان رضایتمندی کارکنان شرکت X تهران

عزت الله سام آرام

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 83-104

چکیده
  مقاله حاضر نتیجه تحقیقی است که در سال 1376 به سفارش معاونت نیروی انسانی شرکت X تهران و به مدت 8 ماه انجام شده است. در این تحقیق تاثیر تغییرات ساختاری در شرکت X تهران یعنی تبدیل یک شرکت دولتی بزرگ به چند شرکت نیمه دولتی بر میزان رضایتمندی کارکنان مورد بررسی قرار گرفته است که می تواند راهگشای موارد مشابه در آینده باشد. به طور خاص از نتایج این ...  بیشتر

تجزیه و تحلیل عملکرد مناطق آزاد تجاری – صنعتی در ایران

کامران فیضی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 105-126

چکیده
  در این مقاله، ابتدا تعاریف، اهداف، خصوصیات و آمارهایی از عملکرد مناطق آزاد تجاری – صنعتی جهان مطرح می شوند سپس تاریخچه تاسیس، اهداف، قوانین و عملکرد مناطق آزاد تجاری – صنعتی ایران مورد بحث قرار می گیرد. ضمن تحلیل ناکامی های نسبی این مناطق در ایران راه کارهایی برای کسب موفقیت این مناطق ارائه می گردد.  بیشتر

نسل جدید سازمان های یادگیرنده

سید عباس موسوی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 127-140

چکیده
  در آغاز هزاره سوم جدیدی از سازمان یادگیرنده پا به عرصه وجود نهاده اند. این سازمان ها ابزارهای جدیدی را برای یادگیری بکار گرفته و از ابزارهای نسل پیشین خود نیز با کارایی بیشتری بهره جسته اند. سازمانهای یاد گیرنده جدید در دنیای رقابتی امکان توفیق بسیار داشته و قادرند به خوبی ماموریتهای خود را محقق سازند. در این مقاله کوشش شده تا با استفاده ...  بیشتر

استفاده از نمایش هندسی داده ها در تحلیل اطلاعات

حمید ضرغام بروجنی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 141-162

چکیده
  نگرش آمار شناسان به تحلیل داده ها، طی سی سال گذشته، دستخوش یک انقلاب شده است. این انقلاب را به درستی مرهون نشر اثر تاریخی جان توکی تحت عنوان تحلیل اکتشافی داده ها می دانند. هسته اولیه این انقلاب در مجموعه مقالات نوشته شده به وسیله توکی، همفکران و دانشجویان او شکل گرفت. این انقلاب با مقاله سال 1962 توکی تحت عنوان آینده تحلیل داده ها به جهت ...  بیشتر

تواناسازی: جا به جایی پایگاه های قدرت در سازمان های امروزی

بدرالدین اورعی یزدانی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 163-180

چکیده
  برای ارتقای عملکرد کارکنان در سازمان تمهیدات فراوانی اندیشیده شده است که همه آنها وجهی مشترک دارند و آن مشارکت است. سه راه عمومی افزایش مشارکت کارکنان عبارتند از استفاده از سیستم پیشنهادات، تشکیل گروه های کاری و توانا سازی کارکنان.  بیشتر

ویژگی های مدیریتی شرکت های کوچک و متوسط

جهانیار بامداد صوفی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 1-19

چکیده
  شرکت های کوچک و متوسط دارای ویژگی های مدیریتی مخصوصی به خود هستند. این شرکت ها از نظر میزان استفاده از تکنولوژی سرانه، سیاستگذاری ها و تعیین خط مشی خود ( سیاست های تولیدی، مالی، بازاری با...)، نحوه استفاده از منابع انسانی و بالاخره به خاطر خصوصیات ساختاریشان نسبت به شرکت های بزرگ کاملا متفاوت عمل می کنند. به علاوه، شرکت های کوچک و متوسط ...  بیشتر

بورس اوراق بهادار و فرآیند خصوصی سازی در ایران

پرویز گلستانی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 21-34

چکیده
  در این مقاله ابتدا به طور خلاصه تاریخچه بورس در دنیا مورد بحث قرار گرفته و چند بورس مهم دنیا نام برده شده و سپس کارکردشان در حد لازم تشریح می گردد. تاریخچه بورس در ایران و کارکرد و عملکرد بورس تهران نیز مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. عملکرد بورس تهران بر سه دوره تقسیم می گردد. یک دوره از تاریخ تاسیس تا انقلاب ما دورة دوم شامل ده سال اول انقلاب ...  بیشتر

زندگی کاری بهتر، عاملی در افزایش بهره وری

داوود محب علی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 35-54

چکیده
  در این مقاله نویسنده به تاثیر عامل نیروی انسانی بر افزایش بهره وری ژاپن پس از جنگ بین الملل دوم تاکید می کند و می گوید عامل اصلی موفقیت ژاپن "فقط پیاده کردن به موقع مدیریت کاملا معمولی در سازمان های ژاپن است که بر مبنای آن مدیریت و کارکنان یکدیگر را درک نموده و در هدف مشترکی که به همه آنها تفهیم شده است سهیم هستند نویسنده برای اثبات مدعای ...  بیشتر

مدیریت محیط سازمانی (سازمان در تعامل با محیط(

جعفر ممی زادی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، صفحه 55-72

چکیده
  در این مقاله رابطه سازمان با محیط اطراف خود مورد بررسی قرار می گیرد و سپس انواع محیط های سازمانی، ماتریس عوامل محیطی و مدل سه بعدی محیط تشریح می گردد. نهایتا نحوه انطلاق سازمان با محیط خود و مدیریت محیط سازمانی با و انواع سازمان ها توضیح داده می شود.  بیشتر