دوره 33 (1403)
دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی با تبیین نقش نهادینه سازی کارآفرینی

سید مهدی الوانی؛ رضا کهن هوش نژاد؛ سعید صفری؛ سعید خدامرادی

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، صفحه 1-24

چکیده
  یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمان ها برای پاسخی سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزونمحیطی در فضای کسب و کار، ایجاد سازمان های کارآفرین است. سازمان های کارآفرین از طریقنهادینه سازی کارآفرینی در درون خود، موجبات اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی را فراهممی آورند. با توجه به اینکه فراهم سازی شرایط برای اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی ...  بیشتر

ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل EFQM ویرایش 02

حسین ادیب؛ مرتضی گل آور

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، صفحه 25-46

چکیده
  مدل های تعالی، روش مناسبی برای ارزیابی عملکرد سازمان ها می باشند. با بکارگیری این مدل ها، سازمانمی تواند عملکرد خود را با سایر رقبا در سطح ملی و بین المللی مقایسه کند. این مدل ها نشان می دهند کهبرتری سازمان یک برداشت نظری نیست بلکه بدست آوردن نتایج عملی است که مبتنی بر شواهد است و قابلسنجش می باشد.بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، مدل EFQM را ...  بیشتر

استراتژی مدیریت استعداد و رابطه آن با هوش عاطفی کارکنان

علی شائمی؛ سید محسن علامه؛ محبوبه عسگری

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، صفحه 47-75

چکیده
  امروزه توسعه مدیریت استعداد یکی از مهمترین عوامل کسب و کار و از مؤلفه های کلیدی حفظ مزیت رقابتیپایدار در سازمان ها به شمار می رود. هوش عاطفی نیز به دلیل تأثیر مستقیمی که بر عملکرد دارد، می تواندمکمل مناسبی جهت حفظ این مزیت باشد. بنابراین، هدف این پژوهش تحلیل رابطه استراتژی مدیریتاستعداد و هوش عاطفی کارکنان در شهرداری شهر اصفهان است. ...  بیشتر

تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای دانش بنیان

سید عباس موسوی؛ سید یعقوب حسینی؛ عبدالمجید مصلح؛ پروانه بهرامی

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، صفحه 47-75

چکیده
  توسعه فنآوریهای اطلاعاتی و شبکههای ارتباطی سهم بهکارگیری دانش و اطلاعات را در سطح جهانی بهمیزان زیادی افزایش داده است. در این راستا، یکی از مهمترین منابع شرکت، سرمایه فکری است . امروزهسرمایه فکری در حال تبدیل شدن به یک منبع مهم و حیاتی در ایجاد رشد اقتصادی می باشد. بدین جهتمدیران ملزم به اندازهگیری سرمایه فکری به عنوان یک معیار مهم ...  بیشتر

بررسی الگوهای رفتاری کارکنان در مقابل تغییر

دکتر محمد جواد کاملی؛ طیبه بختیاری اصل؛ ابوالفضل لطفی آرباطان؛ اکبر پورفرج

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، صفحه 103-134

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی الگوهای رفتاری کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران در مقابل تغییراتسازمانی انجام گرفته است. از بین الگوهای رفتاری سه گانه: مقاومت در مقابل تغییر، پذیرش تغییر و بی تفاوتینسبت به تغییر )متغییر های وابسته( و از تغییرات نیز سه نوع تغییر توسعه ای، انتقالی و دگرگون ساز )متغییرهایمستقل( مورد مطالعه قرار گرفته اند. جامعه ...  بیشتر

تاثیرسبک رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی

داود حسین پور؛ مریم اهوپای

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، صفحه 135-149

چکیده
  در اقتصادهای نوین یکی از اساسیترین سازکارهای خلق مزیت رقابتی کارآفرینی است. در دیدگاهیجدید،کارآفرینی انعکاسی از کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است. سرمایه فکری نیز به عنوانیکی از داراییهای دانشی سازمان میبایست بر کارآفرینی سازمانی موثر باشد. از سوی دیگر موفقیت سازمانهادر عرصه رقابت امروز نیازمند پارادایم جدیدی در رهبری ...  بیشتر

تاثیر ویژگیهای محصولات با فناوری بالا بر رفتار پذیرش اجتناب مصرف کنندگان

سیدمجید الهی؛ صفر فضلی؛ رویا یعقوبی

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، صفحه 151-171

چکیده
  فرآیند تولید و توسعه محصولات با فناوری بالا تا این زمان این گونه دستخوش تغییر و تحول نبوده است. رشدسریع تکنولوژی و مخاطره در بازارهای جهانی و تغییرات روزافزون در نیازهای مشتریان، تیمهای توسعهمحصول جدید را با فشارهای روزافزونی موجه کرده است. در نتیجه تولید محصولات با فناوری بالا که مطابقبا نیازهای مشتریان باشد، برای تولیدکنندگان ...  بیشتر

بررسی ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار در سازمان

محمود جعفرپور؛ محمدباقر حبی

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، صفحه 173-208

چکیده
  یکی از موضوعاتی که همواره در حوزه رفتار سازمانی چالشهایی را برای مدیران ایجاد نموده، دوگانگیهایرفتار بوده است. از این رو در مقاله حاضر، ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار سازمانی، در یک سازمانتحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله نیز یافتن پاسخ برای این سوال است که "در سازمانمورد مطالعه انواع دوگانگیهای رفتاری که میتوان ...  بیشتر

نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی

ایرج سلطانی؛ رسول صریحی اسفستانی؛ حمیده عباسی

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، صفحه 209-229

چکیده
  رفتار شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای اختیاری و آگاهانه کارکنان، تاثیر به سزایی بر عملکرد شغلیکارکنان دارد و توانمند سازی روانشناختی آنان به سازمان ها امکان انعطاف پذیری بیشتر و پاسخ دهی سریع بهتغییرات را می دهد و از طرفی دیگر حمایت سازمانی ادراک شده به برداشت کارکنان از میزان توجه سازمان بهتلاش، سلامتی و آسایش آن ها اشاره دارد. ...  بیشتر

رابطه میان یادگیری سازمانی و آمادگی کارکنان برای تغییر در شرکتهای بیمه

سیدعلی اکبر افجه؛ ندا رضایی ابیانه

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، صفحه 231-247

چکیده
  سازمانی و آمادگی برای تغییر با توجه به ویژگیهای سازمان یادگیرنده در صنعت بیمه انجام گرفته است.جامعه آماری این تحقیق شرکتهای بیمه خصوصی در ایران هستند. تعداد 111 نفر از مدیران این شرکتها بهعنوان نمونه انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک ونیز از پرسشنامه تغییر دانهام و همکاران استفاده ...  بیشتر