دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037299520200320Analyzing the Role of key Behavioral Dimensions in Implementation of Employee Performance Managementتحلیل ابعاد کلیدی رفتارسازمانی در پیادهسازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان9461112710.22054/jmsd.2020.35366.2948FAسیدعلی اکبرافجهاستاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، دانشکده مدیریت و حسابداریزینبحسن زادهدکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، تهرانابوالحسنفقیهیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ، دانشکده مدیریت و حسابداریاکبرعالم تبریزاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداریJournal Article20180917Performance management is one of the most recent developments in human resources management. One of the most important aspects of successful implementation of employee performance management is organizational behavior. However, comprehensive analysis of key behavioral dimensions in successful implementation of employee performance management has not been done in literature of this field. In this research, first of all five key dimensions of organizational behavior were identified by studying the literature of research. Then in the qualitative part of the research, by implementation of interviews with 16 experts, data were extracted in conceptual model through a thematic analysis. In quantitive section, by distributing questionnaire among 200 managers and staff, the data were gathered and It analyzed by factor analysis in Amos software. The results of goodness of fit indices, has been confirmed the validity of the model. At the end of study, the current status of the under study organization was analyzed in each dimension of the model by using the SPSS software<span lang="FA">مدیریت عملکرد</span><span lang="FA">کارکنان یکی از مهمترین پیشرفتهای اخیر در حوزه منابع انسانی سازمانهاست. از مهمترین جنبه ها در پیاده سازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان، توجه به ابعاد رفتارسازمانی است. با این حال تاکنون درخصوص تحلیل ابعاد کلیدی رفتاری در پیاده سازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان بررسی جامعی</span><span lang="FA">در ادبیات این حوزه انجام نشده است. در این پژوهش ابتدا</span><span lang="FA">با مطالعه ادبیات تحقیق 5 بعد کلیدی رفتار سازمانی در این حوزه شناسایی شد. در بخش کیفی پژوهش، با مصاحبه با 16 نفر از متخصصین سازمان مورد مطالعه، داده ها به روش تحلیل تم بررسی و مدل مفهومی استخراج گردید. در بخش کمی، با توزیع پرسشنامه در بین 200 نفر از مدیران و کارکنان، داده ها به روش تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR">AMOS</span> <span lang="FA">بررسی گردید که نتایج حاصل ازشاخص های نکویی برازش، تایید کننده اعتبار مدل استخراج شده بود. در پایان وضع موجود سازمان مورد مطالعه در هریک از ابعاد مدل با استفاده ازنرم افزار </span><span dir="LTR">SPSS</span><span lang="FA"> تحلیل گردید. </span>دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037299520200320The Effect of Network Behavior on Job Satisfaction and Organizational Commitmentتاثیر رفتار شبکه ای بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی49811112810.22054/jmsd.2020.25311.2436FAمهدییزدان شناس1. استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-0303-601Xسعیدباباخانیکارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20171220Sales persons and their performance in each industry and area is one of the main factors affecting the success of organizations. Network behavior as a new concept in personal and organizational behavior literature, is under researchers’ consideration. In this research the researcher was going to gather proper content about networking behavior; also in this research been tried to survey the relation between networking behavior, job satisfaction and organizational commitment. The data gathering tool was standard questionnaire; to analyze the gathered data, Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used and the SPSS and LISREL software were the analyzing software. The results indicate a significant relationship between a variety of networking behavior (Internal Networking Behavior, Professional Networking Behavior, customer Networking Behavior) and different types of organizational commitment (Normative Commitment, Affective Commitment, Continual Commitment). The findings also show that sales person's job satisfaction as a mediator has decisive role in the relationship between types of networking behavior and types of organizational commitment تعهد سازمانی و رضایت شغلی نمایندگان فروش و عملکرد آنها در هر صنعت و عرصهای یکی از عاملان اصلی و تاثیرگذار در موفقیت سازمانها است. رفتار شبکهای به عنوان مفهومی جدید در ادبیات رفتار فردی و سازمانی، مورد بررسی برخی از محققان قرار گرفته و رابطه این نوع از استراتژی رفتاری در میان کارکنان و نمایندگان فروش با تعهد سازمانی و رضایت شغلی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. از همینرو و به منظور غنیتر کردن تحقیقات در این رابطه و همچنین جهت توسعه مفهوم رفتار شبکهای و تاثیرات آن، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر رفتار شبکهای نمایندگان فروش بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنها صورت گرفته است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونهگیری خوشهای از میان نمایندگان فروش شرکت بیمه پارسیان گردآوری شده و با استفاده از تحلیلهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه معناداری بین انواع تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر، هنجاری) است. همچنین رضایت شغلی نمایندگان فروش به عنوان متغیر میانجی، نقش تعیین کنندهای در رابطه میان انواع رفتار شبکهای و انواع تعهد سازمانی آنها دارد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037299520200320The Model of Career Capital Accumulation of Senior Managers of the Jahad-e-Agriculture Ministryمدل انباشت سرمایه مسیر شغلی مدیران ارشد791021112910.22054/jmsd.2020.37205.3066FAحیدرصیدزادهدانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان،محمدحکاکدانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه لرستان0000-0002-3650-3107رضاسپهونداستاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان0000000222176029حجت الهوحدتیدانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان0000-0003-2859-2901Journal Article20181114The present research was accomplished with the goal to design the model of career capital accumulation of senior managers of Jahad-e-Agriculture Ministry. For this purpose, Interpretive Structural Modeling (ISM) was used. That way, first, career capitals and their components were identified by examining the research literature and interviewing with experts and confirmed by Fuzzy Delphi method. Then, the model of career capital accumulation was designed by ISM approach. The research population has been consisted of senior managers of Jahad-e-agriculture ministry, which were selected 15 persons as contributor through purposive sampling by judgment method. According to findings, human capital and information, scientific-academic, spiritual capitals are the most effective and the lowest effect career capitals, respectively. Also, the MICMAC analysis shows that placed information, spiritual and scientific-academic capitals in dependent cluster, political, psychological, Intelligence, and social capitals in connective cluster and human and organizational capitals in independent cluster.تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل انباشت سرمایه مسیر شغلی مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، اجرا و برای این منظور، از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. به این صورت که ابتدا سرمایههای مسیر شغلی و مولفههای آنها از طریق بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان شناسایی گردیده و با روش دلفی فازی تایید شدند؛ سپس، مدل انباشت سرمایه مسیر شغلی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، طراحی شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی بوده که با نمونهگیری هدفمند به شیوه قضاوتی، 15 مدیر ارشد به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدهاند. بر اساس یافتههای پژوهش، سرمایه انسانی اثرگذارترین و سرمایههای اطلاعاتی، معنوی و علمی- آکادمیک کم اثرترین سرمایههای مسیر شغلی هستند. همچنین، تحلیل MICMAC نشان میدهد که سرمایههای اطلاعاتی،معنوی و علمی- آکادمیک در خوشه وابسته، سرمایههای اجتماعی، سیاسی، روانشناختی و هوشی در خوشه پیوندی و سرمایههای انسانی و سازمانی در خوشه مستقل قرار میگیرنددانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037299520200320Investigating the Impact of Human Resource Risks on Human Capital with the Intermediate Impact of Organizational Blindبررسی تاثیر ریسک های منابع انسانی بر سرمایه انسانی با نقش میانجی ضربه روحی سازمانی1031351113010.22054/jmsd.2020.41812.3292FAسید نجم الدینموسویدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم و اقتصاد اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد0000-0002-6969-7729سیده نسیمموسویدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- تجارت الکترونیک، دانشکده مبتکران، دانشگاه آزاد واحد ملایر0000-0001-8124-2180Journal Article20190413The purpose of this study was to investigate the effect of human resources risks on human capital with the role of mediating organizational mental trauma. This research is applied and descriptive. The statistical population of this research is 350 employees of National Distribution Company of Petroleum Products in Lorestan Region. To determine the sample size, the Cochran formula was used and the sample size was estimated to be 126. Sampling in this research was simple random. The data gathering tool was the questionnaire in this research. The validity of the questionnaires was confirmed by using the content validity method and its reliability by calculating the Cronbach's alpha. In this research, the structural equation approach and Smart Pls2 and SPSS 19 software were used to test and test the hypotheses and conceptual model. The results of the hypothesis analysis show that human resources have a positive and significant effect on human health. In addition, comparing the results showed that the risk of human resources risks, and the risks of employee perspectives are of the highest importance. Also, the results of the research indicate that organizational mental impacts play a mediating role in the impact of Human Resources Risk On Human Caoital Human هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریسک های منابع انسانی بر سرمایه انسانی با نقش میانجی ضربه روحی سازمانی است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش350 نفر از کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه لرستان است. برای تعیین حجم نمونه فرمول کوکران به کار گرفته شد و تعداد نمونه 126 نفر برآورد شد. نمونه گیری در این تحقیق به صورت تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه است. روایی پرسشنامه ها با به کارگیری روش اعتبار محتوا و پایایی آن ها با محاسبه آلفای کرونباخ تائید شد. در این پژوهش، برای بررسی و آزمون فرضیه ها و مدل مفهومی، رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزارهای Smart Pls2 و SPSS 19 به کار گرفته شد. نتایج بررسی فرضیه ها نشان داد ریسک های منابع انسانی بر سرمابه انسانی تاثیر مثبت و معنی داری دارد. به علاوه مقایسه نتایج نشان داد از میان ابعاد ریسک های منابع انسانی، ریسک برون داد و ریسک های دیدگاه کارکنان از بالاترین اهمیت برخوردار است. هم چنین نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که ضربه روحی سازمانی نقش میانجی در تاثیر ریسک های منابع انسانی بر سرمایه انسانی دارد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037299520200320Studying the Effect of Social - Cultural Factors on Organizational Health and the Mediating Role of Core Valueبررسی تاثیر عوامل اجتماعی- فرهنگی بر سلامت سازمانی با نقش میانجی ارزشمحوری1371601113110.22054/jmsd.2020.43485.3358FAحسینعظیمیدانشیار گروه مدیریت و حسابداری دانشکده علوم انسانیِ دانشگاه زنجان0000-0002-8282-4569مصطفیجعفریاستادیار گروه مدیریت و حسابداری دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجانلیلافلاحیدانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت منابع انسانی اسلامی دانشگاه زنجانJournal Article20190622In this study, besides investigating the efficacy of Social - Cultural Factors on organizational health, the role of valuation as a mediating variable are studied. Because recognizing the relationship among these variables is considered essential in order to survive in the turbulent world today. The present applied research is descriptive-survey in terms of method. The statistical population includes managers and employees of selected organizations in Maragheh and Zanjan. The statistical sample size determined as 443 subjects using Cochran's formula and the questionnaires were distributed among samples using stratified random sampling. structural equation modeling of SPSS20 and PLS software were used to test the hypotheses. Results show that Social - Cultural Factors affects organizational health with severity (0.19) and it affects organizational health with mediating role of valuation with severity (0.66). Also, the Islamic Development Organization allocated the highest mean score of Social - Cultural Factors (4/39) the organizational health score (3/64), and The Foundation of Martyrs and Veterans Affairs (3/47).این پژوهش برای بهدست آوردن درک درستی از ارتباط بین عوامل اجتماعی-فرهنگی و سلامت سازمانی با نقش متغیر میانجی ارزشمحوری صورت گرفت. زیرا که شناخت روابط بین این متغیرها، در دنیای متلاطم امروز، برای بقای سازمانها امری لازم و ضروری تلقی میشود. پژوهش کاربردی حاضر از لحاظ روش، توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان سازمانهای منتخب شهرهای مراغه و زنجان بودند. برای توزیع پرسشنامههای پژوهش تعداد 443 نفر به عنوان نمونه آماری به روش طبقهای تصادفی از بین جامعه آماری انتخاب شدند. پرسشنامهها دارای پایایی و روایی مناسب بوده و جهت آزمون فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS20 و PLS استفاده شد. آزمون فرضیهها نشان داد اگر متغیر ارزشمحوری در تأثیر عوامل اجتماعی-فرهنگیبر سلامت سازمانی وارد مدل شود، میزان تأثیر عوامل اجتماعی-فرهنگی بر سلامت سازمانی از طریق نقش متغیر میانجی ارزشمحوری با مقدار 66/0 مشخص میشود در حالیکه این مقدار از مقدار مربوط به تأثیر مستقیم عوامل اجتماعی-فرهنگی بر سلامت سازمانی که 19/0 میباشد، بیشتر است. همچنین میانگین متغیرهای وابسته اجتماعی-فرهنگی، سلامت سازمانی و ارزشمحوری درسازمانهای مورد بررسی با استفاده آزمون آنووا به ترتیب برابر با 39/4، 64/3 و 47/3 میباشد. دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037299520200320The Impact of Work Engagement on Well-Being and Control at Work: Mediating Role of Psychological Capitalتأثیر دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار: نقش میانجی سرمایه روانشناختی1611851113210.22054/jmsd.2020.41761.3288FAمهدیدهقانی سلطانیاستادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران0000-0002-8022-894Xمهدیجنیدی جعفریدکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-9184-7618Journal Article20190420Most of the frontline jobs put a lot of pressure on employees, because employees are in constant demand of managers and customers. Scholars believe psychological capable employees can overcome this challenge. This paper examines the mediating effect of psychological capital on work engagement, well-being and control at work. This study was conducted using a descriptive-survey research method with a sample of 828 employees of Mellat Bank, using a questionnaire and through structural equation method. The results of the research show that: (1) there is a significant relationship between work engagement and psychological capital. (2) Psychological capital plays the role of mediator between work engagement and well-being and control at work. (3) The results indicate that banks for providing customer orientation services, should put a program for recruiting and employing high psychologically staff, since they are vigorous and absorbed to their work and will promote well-being and control their work.اکثر مشاغل پیشخوان، فشار روحیِ زیادی بر کارکنان وارد میکنند؛ زیرا کارکنان با تقاضای مداوم و روزافزون مدیران و مشتریان سروکار دارند، محققان بر این باورند که تنها کارکنان دارای توان روانشناختی بالا از پس مشاغل چالشی بر میآیند. در این پژوهش به بررسی اثر میانجی سرمایه روانشناختی در تأثیرگذاری دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار پرداخته شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» با نمونهای متشکل از 828 نفر از کارکنان بانک ملت و با ابزار پرسشنامه و از طریق روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد دلبستگی شغلی تأثیر مثبت معناداری بر سرمایه روانشناختی دارد. سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین دلبستگی شغلی و بهزیستی و کنترل بر کار ایفاء مینماید. از طرفی نتایج بیانگر آن است که بانکها برای ارائه خدمات مشتریمدار باید برنامه جذب و بکارگیری کارکنان با سرمایه روانشناختی بالا را در دستور کار قرار دهند، چرا که این افراد از منظر روانشناختی دارای شور و حرارت و جذب در کار خود بوده و موجب ارتقاء بهزیستی و کنترل بیشتر بر کار خود خواهند بود.