دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371037.3820160822The Balanced Scorecard Model: A Pattern of Performance management in Public sectorsمدل امتیازات متوازن : الگویی برای سنجش عملکرد در بخش دولتی3184979FAسید مهدیالوانیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1885-4325میرعلیسید نقویدانشجوی دانشگاه علامه طباطاییJournal Article20161009The Balanced scorecard is a measurement model that expected to over come some of the deficiencies of traditional performance techniques. It gives a holistic view of the organizations by simultaneously looking at four important prespectives (financial, customer, internal process, innovation and Learning). In this article; we reviewed the literature on the Balanced scorecard, it's origins and principles, strenghs and weaknesses. Finally, It has been said that the BSC could have many important applications in public Administration مدل امتیازات متوازن (BSC) مدل کیفی و جامع برای مدیریت عملکرد سازمانها است. این مدل با تمرکز بر استراتژیهای سازمان و ایجاد تعادل در حوزه های مهم سازمان - امول مالی، مشتریان یا ارباب رجوع، فرایندهای داخل سازمانی و رشد و یادگیری - سعی در مدیریت و ارزیابی سازمانهای پیچیده دارد. در این مقاله ضمن بیان مفهوم، شیوه کاربرد مدل امتیازات متوازن در سازمان، و نقاط قوت و ضعف آن تشریح شده است. در پایان دلایل کارآمدی مدل مذکور در بخش دولتی بیان گردیده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371037.3820160822Factors influencing the expectations of managersعوامل اثرگذار بر انتظارات مدیران19544980FAابوالحسنفقیهیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایینایبعلیپور اصغردانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009<span lang="AR-SA">در سازمان و محل کار به موضوع انتظار از نقشی که افراد باید ایفا کنند، معمولاً از دیدگاه قراردادهای روانی نگریسته می شود. این قرارداد، نوعی قرارداد نانوشته ای است که بین کارکنان و کارفرما در هر سازمان منعقد می شود. در این قرارداد انتظارات متقابلی که افراد از نظر رفتاری از یکدیگر دارند تعیین می شود. کارکنان انتظار دارند که مدیریت سازمان، رفتاری عادلانه داشته و مدیریت سازمان نیز انتظار دارد که کارکنان نگرش خوبی به سازمان داشته باشند.</span>دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371037.3820160822A Model of Promotion Mix for the Islamic Republic of Iran Tourismالگوی آمیخته ارتباطات و پیشبرد برای صنعت گردشگری ایران با نگرش به فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر49774981FAحسینرحمانسرشتهیئت علمی دنشگاه علامه طباطباییافسانهملکمیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009A model of promotion mix for the Islamic Republic of Iran tourism by the decision-making process of considering mainly western European and American tourism traveling to Iran. Intending to formulate a model of promotion mix for the incoming, mainly western European and American tourists to Iran, a sample of 422 people of the population of all the accessible tourism who visited Iran between September 1999 to March 2000 were drawn randomly. Five sets of questionnaires, which were prepared in English, French, German, Italian, and Spanish were administered to them. 28 of the 32 questions were closed and multiple-choice, the remaining four were open and descriptive. Approval or rejection of 8 hypotheses which had been drawn up to give a typical profile of the travel motives of the subjects were to be used to come up with the major’s variables needed for the formulation of the above model. The variables included those normally used in the promotion mix models,The variables included those normally used in the promotion mix models, namely; primary moves for the choice of a destination journey motivator’s, demotivating factors, types of communication channels, sources of information for deciding about a destination, mode of traveling, duration of travel and the like. Middleton’s (1994) model, though relatively old, seemed move exhaustive than the rival models. therefore, this became the basis of the analysis here and a map on which to construct the model. The findings of this research indicated that to be even more useful as a roadmap for people engaged in promotional activities, at least in this country, Middleton’s model need to contain more specific variables. Those findings fist, primary movers need to include both external and internal factors, communication channels must regards personal and impersonal aspects motivators, demotivators must be taken into account with communication processing when analysis consumer decision-making pross. The consumer response element must hold more components, and the after - purchase - behaveior of consumer must be considered more fully. Moreever, the finding that face - to - face personal saler efforts had a great influence on bring the subjects to Iran suggested that Kotler, et.al.'s (1999) marketing communication systems should be modified in the case of Iran. this papers concluded by giving suggestions to the practitioners as well as to researchers.به منظور دستیابی به الگوی مناسبی برای آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد در صنعت گردشگری ایران، چارچوب نظری فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر که محور اصلی فعالیت های گردشگری هستند مطالعه و بررسی می شود و تاثیر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی مختلف بر این فرآیند، مورد آزمون و سنجش قرار میگیرد.
برای هر چه واقعی تر شدن آمیخته ی مورد نظر برای ایران، عمدتاً پاسخ های گردشگران اروپایی و امریکایی مسافر به ایران در فاصله ی زمانی شهریور ۱۳۷۹ تا فروردین ۱۳۸۰ به مدت ۸ ماه به سؤال در مواردی از قبیل مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی آنها برای تصمیم گیری در خرید سفر، محرک های اولیه برای انتخاب مقصد سفر، عوامل انگیزشی و ضدانگیزشی در انتخاب مقصد سفر، شیوه و دوره سفر آنان، انتظارات آنان از سفر انجام شده و رضایت و عدم رضایت آنان در سفر به ایران مدنظر قرار گرفت. پاسخ های گردشگران با استفاده از روش های مختلف آماری و نرم افزارهای مختلف تجزیه و تحلیل شد و دیدگاه گردشگران به خصوص در صورت تطبیق با یافته های پژوهشهای دیگر در طراحی الگوی پیشنهادی برای آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد در ایران به کار گرفته شد.
یافته های این پژوهشی منتج به انجام تغییرات و اصلاحاتی در الگوی محرک - پاسخ (ب) رفتار خریدار سفر میدلتون شد و تحلیل های آماری پژوهش بیانگر آن است که منابع اطلاعاتی شخصی غیرقابل کنترل (ارتباطات دهان به دهان) یا تبلیغات مردمی، موثرترین مجرای ارتباطی و منبع اطلاعاتی در فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر و انتخاب مقصد آنان است. بر این اساس، آمیخته ی پیشبرد در خدمات گردشگری رتبه بندی و ضمن ارائه ی الگوی آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد برای توسعه ی صنعت گردشگری در ایران، نظام ارتباطات بازاریابی در این صنعت بازسازی شد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371037.3820160822Managers Attitude in Relation with Human Factors and Obstacles of Productivity in Organizationبررسی عوامل و موانع انسانی بهره وری از دیدگاه مدیران سازمان های مشمول قانون تأمین اجتماعی"781174982FAمحمودساعتچیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009Productivity are: capital One of the goals of any organization isolation productivity of optimal productivity. Factors affecting equipment. work methods, work environment, and human resources. In this midst, human resource is the key factor contributing to organizational productivity and the share assumed by managers can be more significant that other players. Managers, on the other hand, act based on their perceptions and beliefs. Therefore, if we want to predict or evaluate the future behavior of managers regarding certain issues, we must be familiar with their perception of the matter. The present study looks into the perspective of managers on the human obstacles affecting organizational productivity. The sample includes organizations located in Tehran, where middle and top executives were surveyed. The survey involves one key and several secondary questions. The research in descriptive-analytical, involving a sample population of 150 organizations out of a total of 3450 firms nationwide (amounting to 4.2% of the total firm population). The sampling method used was systematic.مهمترین هدف هر سازمان، دستیابی به بالاترین سطح بهره وری ممکن یا بهره وری بهینه است. عوامل مؤثر بر بهره وری، عبارت از: سرمایه، ابزار و وسائل، روشهای انجام دادن کار، ساختمان و نیروی انسانی است. در بین این عواملی، منابع انسانی مهمترین نقش را در افزایش یا کاهش بهره وری سازمان ایفا می کند. و سهم مدیران نیز، بیش از عوامل انسانی دیگر است. مدیران براساس باورها و دیدگاه های خود عمل می کنند. بنابراین، اگر بخواهیم رفتار مدیران را در زمینه ی خاصی پیش بینی یا نظریه و مدلی را از نظر مرتبط بودن آن یا تجارب مدیران ارزیابی کنیم لازم است نگرش مدیران را در آن زمینه ی خاص بشناسیم. پژوهش حاضر، به بررسی نگرش مدیران سازمان های مشمول قانون تأمین اجتماعی در زمینه عوامل و موانع بهره وری در سازمانها میپردازد. این پژوهشی در تابستان سال ۱۳۷۸ انجام گرفته است، محدوده ی تحقیق، سازمانهای واقع در شهر تهران بوده و مدیران در سه سطح پایه، میانی و عالی، مورد بررسی قرار گرفته اند. در این بررسی، یک سؤال اصلی و چندین سؤال فرعی مطرح شده است. سؤال اصلی پژوهش حاضر عبارت است از: آیا نگرش مدیران مورد مطالعه در زمینه ی عوامل و موانع بهرهوری سازمانها در جهت تأیید عوامل و موانع معرفی شده در نظریه ی چند عاملی بهره وری و مدل مرتبط با آن، یعنی مناباماس میباشد یا خیر؟ ضمناً در رابطه با این پژوهش ۳۱ سؤال فرعی دیگر نیز مطرح شده است که برای رعایت اختصار، در این مقاله تنها چند سؤال فرعی ارائه می شود. «آیا مدیران مهمترین هدف هر سازمان را دستیابی به بهره وری بهینه میدانند؟» آیا مدیران مهمترین عامل درون سازمانی برای دستیابی به بهره وری بهینه را مدیریت و رهبری اثربخش میدانند؟ «آیا مدیران نقش بهبود شبکه های ارتباطی در سازمان را در بهره وری بهینه، مؤثر میدانند؟»،.... این پژوهش نوعی پیمایش توصیفی - تحلیلی است و به منظور اجرای آن نیز ۱۵۰ سازمان (از کل ۳۴۵۰ سازمان) به عنوان جامعه ی نمونه انتخاب شده اند، که حدوداً 2/4 درصد از کل جامعه را تشکیل می دهند. روش نمونه گیری به صورت نظام مند (سیستماتیک) تعیین شده است. نتایج حاصل از این پژوهشی حاکی از ان است که مدیران سازمان های مورد مطالعه در سطوح مختلف ، جملگی عوامل و موانع معرفی شده در ادبیات پژوهشی، به ویژه عوامل و موانع معرفی شده در مدل نظام مند انتخاب و به کارگیری اثربخشی منابع انسانی در سازمان (مناباماس) را به عنوان عوامل مؤثر بر بهره وری و موانع آن، مورد تأئید قرار داده اند. عوامل مورد تأکید در مناباماس، عبارتند از؛ (۱) عامل محور، (۲) عوامل درون سازمانی اصلی و مؤثر بر بهره وری، (۳) عوامل درون سازمانی مکمل ودانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371037.3820160822Problems and solutions of online universities in Iranمسائل و راه کارهای تشکیل دانشگاه های اینترنتی در ایران181344983FAکامرانفیضیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009در این تحقیق مفاهیم آموزش فرد محوری ، نقش رایانه در فرد محوری کردن آموزش ، آموزش بر مبنای رایانه " و " کلاس ها و دانشگاه های اینترنتی مورد بررسی قرار می گیرند. خلاصه ای از فرآیند و چگونگی پژوهشی با روش آزمایشی برای نمایش چگونگی اثربخشی آموزش بر مبنای رایانه در مقایسه با آموزش سنتی ارائه می شود. بحثی در مورد چگونگی راه اندازی این نوع آموزش در نظام آموزشی عالی ایران پایان بخش مطالب مقاله خواهد بود.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371037.3820160822Human resource development and strategic approachتوسعه منابع انسانی با رویکرد راهبردی1351484984FAمحمدصائبیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009این مقاله اساساً به توسعه ی راهبردی منابع انسانی می پردازد و سعی دارد بر این نکته تأکید ورزد که اقدامات پراکنده سازمان ها در زمینه ی توسعه ی منابع انسانی می تواند به گونه ی منظومه ای در راستای مأموریت و هدف های آنها گرد هم آید. پس از تشریح قلمرو توسعه ی منابع انسانی، شامل فرد، سازمان، ملی و فرا ملی، به ضرورت های جوز سازمانی مطلوب برای یادگیری پرداخته ایم تا بستر برنامه ریزی راهبردی برای توسعه ی منابع انسانی فراهم آید. در بخش اصلی مقاله، با اشاره ای مختصر به اصول بنیادی مدیریت راهبردی فرایند برنامه ریزی راهبردی برای توسعه ی منابع انسانی مطرح و در پی آن، الزامات و سیاست هایی که در این گونه برنامه ریزی دخالت دارند ارائه شده است.
در پایان، مدلی برای پرداختن به استراتژی های توسعه ی منابع انسانی پیشنهاد شده است که محورهای اصلی و فرعی آن عناصر یادگیری، رشد و بهسازی را در بردارد. پیام اصلی مقاله حاضر آن است که توسعه ی منابع انسانی زمانی موفق است که در راستای استراتژی های سازمان برنامه ریزی شود.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371037.3820160822Popular theory in public administration: the preconditions for developing a theory of publicتئوری عامه در مدیریت دولتی : پیش شرط های تدوین تئوری عامه1491814985FAحسندانایی فردهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009<span lang="AR-SA" dir="RTL">در عبارت مدیریت اداره امور عمومی که در ایران به مدیریت دولتی ؟ معروف شده است</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">واژه</span><span> Public </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">به چه معناست ؟ بر</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">اساس معنا و مفهومی که واژه عامه به خود می گیرد سیاست ها و خط مشی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">های مدیریت دولتی شکل گرفته و بی تردید براساس آن عمل می شود. در مدیریت دولتی کدام تعبیر از عامه، تصویری واقعی تر از</span><span lang="AR-SA"> </span><span lang="FA" dir="RTL"> </span><span>Public </span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> را ارائه می دهد: پلورالیزم، مصرف کننده، مشتری، نمایندگان منتخب یا شهروند. در این مقاله ضمن بررسی تفاسیر مختلف و مدلهای متعدد مفهوم عامه، بیش نیازهایی برای تدوین تئوری عامه در مدیریت دولتی ایران ارائه می دهیم.</span>دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371037.3820160822Improving decision-making methods for the selection of managersبررسی روش های بهسازی تصمیم گیری برای انتخاب مدیران1822004986FAپرویزنوریدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009انتخاب صحیح مدیران یکی از مؤلفه های مهم برای دستیابی به موفقیت های سازمانی است. روشها و امکانات متعددی برای انتخاب و گماردن آنها بر مشاغل مرتبط وجود دارد. به منظور دستیابی آسانتر به اهداف پژوهش از میان ۲۰۰۰ مدیر میانی و عملیاتی در یک شرکت دولتی، نمونه آماری ۱۰۴ نفری انتخاب گردیده است. در راستای نظرسنجی از افراد، استفاده از شش پرسشنامه بومی شده با نام های حوزه علایق ، ارزش های محیط کار ، فعالیت های خانگی ، فعالیت های تفریحی ، آموزش های طی شده غیردانشگاهی ، تجربیات افراد قبل از تصدی شغل مورد تأکید قرار گرفته است. این پرسشنامه ها در اصل به زبان انگلیسی بوده که پس از ترجمه و بازبینی روایی، از آن استفاده شد. یافته های تحقیق به شیوه توصیفی - تحلیلی تنظیم شد که حاصل آن ۱۸ جدول توزیع
فراوانی است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که:
بین علایق مدیران با زمینه های مناسب اشتغال رابطه وجود دارد. بین ارزشهای کاری مورد نظر مدیران با زمینه های مناسب اشتغال، رابطه وجود دارد. بین زمینه های مناسب اشتغال و فعالیت های تفریحی مدیران رابطه وجود دارد. بین زمینه های مناسب اشتغال و آموزش های قبل از اشتغال رابطه وجود دارد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371037.3820160822New approach to quality managementرویکرد جدید به مدیریت کیفیت2012204987FAجمشیدصالحی صدقیاتیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009فرایند SIX Sigma یکی از دست آوردهای مهم نظام مدیریت کیفیت جامع است که به طور فزاینده ای در شرکت های معتبر و موفق دنیا به کار گرفته شده است. این فرایند با تکیه بر اهداف زیر عمل میکند: ۱- رضایت مشتری ۲- تولید با خطای تقریبا صفر 3- صرفه جویی در منابع4- بازگشت سرمایه 5- نهادینه کردن کیفیت در سازمان 6-بهبود مستمر و حفظ فرایند بهبود
شش زیگما به عنوان نوعی ابزار عملی قابل سنجش و تحلیل هوشمند، این امکان را فراهم می سازد که تفکر کیفیت و تفکر فرایندی به عنوان نوعی نظام یکپارچه در سطح جهان به عنوان فرایند غالب در هر سطح و عملیاتی در سازمان ها بکار گرفته شوند.
فرایند Six Sigma با استفاده از ابزار آمار و مهندسی، با تکیه بر اصول روانشناختی، از نقطه نظر سازمانی نوعی سرمایه گذاری به حساب می آید، زیرا که در نهایت به نتیجه بخشی ایجاد و نگهداری و درک ارزش محصول توسط مشتری می انجامد، در نتیجه مشتری را به سهامدار پیوند می دهد و به این ترتیب مشتری، کیفیت شش زیگمایی را احساس میکند و سهامدار نیز به سود میرسد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371037.3820160822Presentation of information and the impact on the quality of the decision-making processتأثیر نحوه ارائه اطلاعات و میزان پردازش اطلاعات برکیفیت تصمیم گیری2212524988FAمحسنخوش طینتهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییرافیکباغومیاندانشجوی داشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009امروزه از اطلاعات به عنوان عامل اصلی کسب قدرت یاد می شود و تسلط واقعی، تسلط اطلاعاتی بشمار می آید. در جوامع قدیم بشری، دستیابی به منابع ماده و انرژی و سپس تبدیل آنها، به عنوان پایه های قدرت محسوب می شد؛ در حالی که امروزه مهمترین مشخصه جوامع قدرتمند، در الویت قرار دادن عنصر اطلاعات بحساب می آید. این امر تا جایی پیش رفته است که جوامع حاضر را جوامع اطلاعاتی، و زمان معاصر را عصر اطلاعات نامیده اند.