دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822Management and Ethicsاخلاقیات و مدیریت به سوی نظام اخلاقیات یکپارچه در سازمان1124761FAسید مهدیالوانیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1885-4325Journal Article20160925Ethics as a regulatory mechanism for people ' s actions , play a very important role in organizational life .In this article ethical perspectives are presented in four categories :
I. Teleology , 2.Deontology , 3 . Relativism , and 4. Virtue ethics. Then author suggests an integrated Ethical system for organizations, that means a balanced system which takes into consideration all four perspectives: utilitarianism , respect for persons as human beings , Justice , and subordination of rules in society. At the end of the article continuance and maintance of ethical system is expressed.اخلاق به عنوان تنظیم کننده روابط میان انسانها، همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. در مدیریت نیز این ساز و کار درونی بدون آنکه نیاز به اهرمهای بیرونی داشته باشد قادر است تا عملکردهای اخلاقی را در کارکنان تضمین نموده و سازمانی اخلاقی را بوجود آورد. نقش اخلاق در عملکردها و رفتارها، در تصمیم گیری ها و انتخاب ها و در برخوردها و ارتباطات مهم و تعیین کننده است و از اینروست که امروزه بحث اخلاقیات و مدیریت یکی از مباحث عمده رشته مدیریت گردیده است.
اخلاقیات به عنوان سیستمی از ارزشها و باید و نبایدها تعریف می شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص می گردند و عمل بد از خوب متمایز می شود. با اتکا به اصول اخلاقی مدیران قادر می شوند تا تصمیم بگیرند که چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است چه کسی در سازمان به راه درست می رود و چه کسی راه نادرست می پیماید. بنابراین مدیر در انجام وظایف خود نظیر تصمیم گیری، ارزشیابی، نظارت، تشویق و تنبیه بدون وجود یک نظام اخلاقی در سازمان نمی تواند با قطعیت عمل کند. در این مقاله ضمن ارائه دیدگاه های مختلف اخلاقی، چگونگی ایجاد یک نظام اخلاقی منسجم و یکپارچه در سازمان مطرح می گردد و نحوه حفظ این نظام از طریق جهت دادن به رفتارها و ساختارها تشریح می شود.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4761_f8fe148984a8cc10ab20c52aa071bf65.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822The relationship between the roles that managers play an administrative system to organizational effectivenessبررسی رابطه بین نقش هایی که مدیران نظام اداری ایفا می کنند با اثر بخشی سازمانی13354762FAمحمد سعیدتسلیمیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییبرزوفرهی بوزنجانیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160925این مقاله در مرحله نخست به تبیین نقش هایی که مدیران نظام اداری کشور در جهت افزایش اثر بخشی سازمانی ایفا می کنند مبادرت داشته و هشت دسته نقش را در قالب نوعی به عنوان یک الگوی مفهومی مورد شناسایی، و تشریح و تبیین قرار می دهد. در ادامه نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین مولفه های نقش های مدیریتی و اثر بخشی سازمانی نتایج تجزیه و تحلیل واریانس برای تحلیل اختلاف معنی داری بین نقش هایی که مدیران نظام اداری در سطوح مختلف مدیریتی ایفا می کنند به صورت اولویت بندی نقش های مدیریتی در سطوح مختلف سازمانی به تفکیک تشریح می شود و در نهایت در بخش پایانی، یافته های پژوهش بر اساس سوالات مطرح شده مورد بررسی، بحث و نتیجه گیری قرار میگیرد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4762_69fa8f7b3b4cad85fb700ee41ee60179.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822Organizational Development and Futureتوسعه سازمانی و سازمان های آینده37534763FAعباسمحمدزادههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160925In this article two questions are asked and author is trying to answer them . The first one is : what is organizational Development ? And the Second question is : How Organizational Development Can play a role in the Future of organizations .
Definitions of organizations, criteria for organizational, health kecognition ,present trends in organizational processes ,Need to Management skills are main topics in the article. At the end of the article organizational development as an independent field that is based on Behavioral Sciences, is presented and its combination with organizational learning for Future is , expressed . The author believes that this trend and its changes leads to new challenges.روزی در این فکر بودم که در مورد توسعه سازمان در گذشته، حال و آینده چه می توان گفت؛ برحسب اتفاق مقاله ای را یافتم که در سال 1362 برای ارائه در یکی از دوره های آموزشی مدیران عالی تدوین کرده بودم. در این مقاله دو محور مهم به چشم می خورد. 1- توسعه سازمان چیست 2- توسعه سازمان چگونه در آینده سازمانها نقش ایفا خواهد کرد. با شگفتی فراوان متوجه شدم که این مقاله در زمان کنونی نیز مفید می آید. بنابراین تصمیم گرفتم برای بحث از گذشته، حال و آینده توسعه سازمان این مقاله را همراه با توضیحات اضافی ارائه کنم.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4763_46cba851b0295ea84e2dfa85f8caa1c6.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822The pattern for accordance between environmental turbulence and strategies of organizationsالگوی هماهنگی تلاطم محیطی و استراتژی سازمانی54784764FAسید محمداعرابیهیئت علمی دانشگاه علامه باطباییمهدیحقیقیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160925The main goal of this research is the study of the manner of the relevancy between environmental turbulence , strategic profile and the Performance of organizations, To express the obtained model and to test the model on the pharmaceutical manufacturers.
The obtained results of research on the pharmaceutical manufacturers indicated that the right round environment of such organizations is agitated and the pharmaceutical manufacturers which have less gap between their strategic profile and level of their environmental turbulence
, enjoy the higher Performance.
Models and findings of the research either are useful for pharmaceutical manufacturers and interested persons in this mather or exhibit an appropriate pivot for the researchers on strategic management to analyze the agitation level right round the organizations and also exhibit the manner of proportionment of strategic profile of organizations and other industries.هدف اصلی این پژوهش بررسی نحوه ارتباط بین تلاطم محیطی، سیمای استراتژیک و عملکرد سازمان ها، تبیین مدل به دست آمده و آزمون مدل در سازمان های تولید کننده دارو است.
نتایج به دست آمده از پژوهش در سازمان های داروسازی کشور نشان داد که محیط پیرامون این موسسات متلاطم است و شرکت های دارویی که شکاف کوچکتری بین سیمای استراتژیک و سطح تلاطم محیطی آنها وجود دارد از عملکرد بالاتری برخوردار هستند.
مدل و یافته های پژوهش نه تنها برای سازمان های داروسازی و علاقه مندان به این بحث مفید است بلکه برای پژوهشگران مدیریت استراتژیک نیز مبنای مناسبی برای تحلیل سطح تلاطم پیرامون سازمان ها و همچنین نحوه ی متناسب سازی سیمای استراتژیک سازمان ها و صنعت های دیگر ارائه می دهد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4764_9fe54431dfa6b6686a9755208c1d0e7d.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822Structural reforms in the country budgeting system.اصطلاحات ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور791244765FAابراهیمعباسیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160925Iran budgeting structure and concepts have changed since 200 I .These changes embrace the items such as , concepts of revenues , expenses , capital assets as well as financial assets , which resulted in more information transparency . as a results the government budget is drawn up as such of an economic firm's budget. Structural reforms , such as reduction in budget notes and conversion of repeatable notes to low and uniformity of foreign exchange rate , have been implemented in government budgeting.
The core purpose of this paper is to survey and review structural
reforms in budgeting , comparison between the old and new budgeting systems , oferational budgeting , history and effects of foreign exchange uniformity on budget . foreign exchange reserve account and effect of reformed tax law on budgeting . in addition , this paper expresses employment status and incomplete infrastructural plans in budgeting as well as characteristics of budgeting in 200در سال 81 ساختار بودجه ریزی کشور دستخوش تغییرات مفهومی شده است. تغییر در مفهوم درآمد، هزینه، داراییهای سرمایه ای و مالی باعث شفافیت اطلاعاتی بیشتر بودجه شده است. بر این اساس بودجه دولت مانند بودجه نوعی بنگاه اقتصادی تنظیم می شود. اصلاحات ساختاری، کاهش تبصره های بودجه و تبدیل تبصره های تکراری به قانون و یکسان سازی نرخ ارز از جمله تغییرات و اصلاحات در بودجه ریزی دولت بوده است. هدف از این مقاله بررسی اصلاحات ساختاری در بودجه ریزی ، مقایسه ی بودجه ریزی جدید و بودجه ی عملیاتی، تاریخچه و اثرات یکسان سازی نرخ ارز بر بودجه و حساب ذخیره ارزی، تاثیر اصلاح قانون مالیاتها در بودجه، همچنین جایگاه اشتغال و طرحهای عمرانی نیمه تمام در بودجه و ویژگی های بودجه 81 تبیین خواهد شد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4765_5046b3006b0cfbe3907d0282ce56eaad.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822IT and Cultureفن آوری اطلاعات و فرهنگ بررسی اهمیت ابعاد فرهنگی به کارگیری فن آوری اطلاعات1251464766FAمسعودموحدیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییمسعودعباسیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160925فرهنگ ها هم بر طراحی نظام های مبتنی بر فن آوری و هم بر نحوه ی اکتساب آنها تاثیر می گذارند. بخشی از این تاثیر را می توان ناشی از آثار اجتماعی به کارگیری فن آوری اطلاعات درست که بیشتر از دید فرهنگ عامه مطرح است دانست. در حوزه اینترنت، ماهواره ها و تلویزیون به علت اعمال فن آوری های اطلاعاتی و امکان اشاعه ی زبان، رفتار ها و ارزشهای خاص یا مصرفی و ارزشهای خاص یا مصرفی می تواند باعث ایجاد تغییرات فرهنگی شود. از دیدگاهی دیگر ، مولفه ها و ابعاد فرهنگ ملی(به عنوان مثال: فردگرایی، مردگرایی، فاصله قدرت، ابهام گریزی و دید بلند مدت) باعث ایجاد نگرش های گوناگون و حمایت های متفاوت نسبت به استقرار فن آوری اطلاعات می شود. در نهایت فرهنگ سازمانی به عنوان نرم افزار ذهنی اعضای سازمان، باعث پدید آمدن پدیده هایی نظیر پیش فرض های مدیریتی متنوع، پویایی سیاسی، چارچوبهای شناختی متفاوت کاربران از فن آوری اطلاعات و انگیزه های مختلف آنان شده و می تواند باعث ایجاد رویکردهای گوناگون(نادیده گرفتن ، انزوا پذیری، پرستش و یکپارچه سازی) به فن آوری اطلاعات در سازمانها شود.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4766_a25dd11e25a64e7f9b5418666f2420ac.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822A model of fuzzy consensus for group decision makingیک مدل اجماع در تصمیم گیری گروهی: رویکرد فازی1471694767FAصدیقهخورشیددانشجوی دانشگاه علامه طباطباییکارولوکسدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییعزیزاللهمعماریانیهیئت علمی علامه طباطباییJournal Article20160925Success of organizations are depend to make and perform correct decisions . Thesis decisions is making by group of individuals in the organizations. Environment of group decision making is characterized by group of individual that are express your judgements on the set of criteria’s and objectives in order to . select the best alternatives . researchers have design and used methods and techniques for reconcile attitudes and judgements of exports and participants under environment group decision making and therefore accomplishing consensus. In this article , we want to present a fuzzy model for accomplishing consensus for situation of group decision making.موفقیت سازمان ها به اتخاذ سریع تصمیم های صحیح و اجرای سریع این تصمیم ها بستگی دارد. چنین تصمیم هایی در سازمان ها توسط گروهی از افراد اتخاذ می شود. محیط تصمیم گیری گروهی توسط گروهی از افراد شکل می گیرد که به منظور انتخاب بهترین راه کار قضاوت هایشان نسبت به مجموعه ای از معیارها و اهداف اظهار می دارند. در محیط تصمیم گیری گروهی، روش های بسیاری برای آشتی دادن نگرش و قضاوت خبرگان و مشارکت کنندگان در فرایند تصمیم گیری گروهی و حصول اجماع به کار می رود. در این مقاله یک مدل فازی برای حصول اجماع در جایگاه تصمیم گیری گروهی ارایه می شود.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4767_31b1f9bf7f60219677b97919e1de7c67.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822Office pathology banking system, problems and solutionsآسیب شناسی اداری نظام بانکی کشور، مشکلات و راهکارها1711884768FAعلیرضاشیرانیهیئت علمی علامه طباطباییJournal Article20160925بدون شک نظام بانکی کشور مهمترین رکن بخش مالی کشور بوده که از طریق تجهیز منابع تدارک نقدینگی، ارایه ی ابزار پرداخت، اعطای تسهیلات، ایجاد تعامل بین سرمایه گذاری و پس انداز و ایجاد تعادل در بخش خارجی، بر عملکرد کل اقتصاد تاثیر می گذارد. مقاله ی حاضر به ارزیابی نظریات و انتظارات مردم در مورد کیفیت و کمیت خدمات بانکی کشور و ترسیم وضع موجود نحوه ی اداره بانکها پرداخته و در نهایت نارسائی ها و موانع عمده نحوه ی اداره بانکها را مورد شناسایی قرار داده و علل و عوامل این نارسائی ها و موانع را ریشه یابی می کند.
هدف غایی از ارایه ای این مقاله، تحلیل و استنتاج منطقی حاصل از نظر سنجی جامعه آماری مشتریان و مدیران ارشد نظام بانکی کشور و ارایه ی پیشنهادهای عملی و کاربردی برای رفع موانع و نارسائی های اداری شبکه ی بانکی کشور است. پیشنهادهایی برای رفع مشکلات نظارتی، بهره گیری از فن آوری روز، تنگناهای اعمال مدیریت صحیح بر منابع و مصارف، موانع مربوط به ضوابط و مقررات، اعمال مدیریت صحیح بر منابع انسانی، کنترل های داخلی، مدیریت ریسک و نحوه ی اداره بانکها از جمله مطالبی است که به آنها اشاره خواهد شد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4768_945a08632059f736052caa830790034f.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822Performance management and enforcement mechanisms in the production of qualityمدیریت عملکرد و ساز و کارهای اجرائی آن در تولید کیفیت1892084769FAایرجسلطانیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160925مدیریت عملکرد بعنوان یک نگرش نوین مدیریتی نقش اساسی در هدایت و ترکیب مولفه های کیفیت در سازمان ایفاء و به شکل مطلوب و اثر بخش بر فرایند کیفیت، مدیریت می نماید. با مدیریت عملکرد می توان زمینه ها و بستر لازم برای پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر را فراهم نمود. در توسعه کیفیت عوامل و مولفه های مختلفی در سازمان درگیر هستند که اگر همه آنها به کار گرفته شوند کیفیت، چند بعدی شده و مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد می نماید. در این زمینه مدیریت عملکرد با یک روش جامع نگر کلیه عوامل و مولفه های ریز و درشت درگیر در کیفیت را مدیریت نموده و نهایتا عملکرد مطلوبی از آنها بدست می آید. مدیریت عملکرد ضمن بهبود شایستگی فعلی افراد و کل سیستم برای کیفی کار کردن، ایجاد ارتباط بین شایستگی فرد با کارکرد واقعی شان را نیز مدنظر دارد. با توجه به اهمیت مدیریت عملکرد در تولید و توسعه کیفیت پایدار در این مقاله که بر اساس تئوری های عمل تدوین یافته و مبتنی بر تجارت عملی نگارنده می باشد سعی بر آن است مفهوم و مولفه های مدیریت عملکرد تبیین و سپس به بیان ساز و کارهای آن در توسعه کیفیت پایدار سازمان پرداخته شود.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4769_102fd49c770913a8a293f57346f52800.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822A QFD Application in Satisfying Customers' Exceptions in Higher Educationکاربرد QFD در تامین خواسته های مشتریان از آموزش2092224770FAفرج اللهرهنوردهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییباقرعباسپوردانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160925QFD is a comprehensive quality tool specifically aimed at translating customers ‘voices into operations requirement .This technique is applied not only in production operations , but also in service operations including education services.
In this article service -based quality function development
(QFD)methodology was applied in higher education at the State Management Training Center (SMTC).The first step was to gather the voices of customers (students). The voices of customers were then translated into service characteristics known as service elements . Findings of this research reveals that the most training requirements must be searched in course content , course structure , and professors of management training courses.گسترش عملکرد کیفیت یکی از فنون مدیریت کیفیت است که برای به کارگیری مرحله به مرحله نداهای مشتری به صورت عملیاتی به کار گرفته می شود. این فن می تواند نه تنها در عملیات تولیدی، بلکه در خدمات مختلف از جمله خدمات آموزشی نیز کاربرد داشته باشد. در این مقاله برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مرکز آموزش مدیریت دولتی از تکنیک QFD استفاده شده است. بعد از انجام مصاحبه با مشتریان کلیدی و شناسایی خواسته های آنها، این خواسته ها را رتبه بندی و سپس با به کارگیری روش خانه کیفیت به الزامات آموزشی تبدیل و به کار گرفته شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهمترین الزامات آموزشی را باید به ترتیب در ساختار، اساتید، و محتوای دوره های آموزشی طرح مدیران جستجو کرد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4770_770d70b04be312eee3e3c3a3f397e57c.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822Research in Organizational Cultureپژوهش در فرهنگ سازمانی2232464771FAسید محمدزاهدیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160925فرهنگ سازمانی یکی از موضوعات مورد علاقه نویسندگان و پژوهشگران رشته مدیریت در دهه های اخیر بوده است. پژوهش های زیادی در این زمینه انجام شده و مقالات و کتب متعددی به رشته تحریر در آمده اند که از گونه گونی بسیار در مبانی نظری، اهداف و روش ها برخوردار می باشند. آنچه در این مقاله مطرح می شود مجموعه مطالب مهمی درباره نحوه مطالعه فرهنگ سازمانی است. این موضوعات مشتمل بر: هدف های متصور از مطالعه، روش های مطالعه، نحوه ارزیابی مطالعات، تلفیق هدف ها و روش ها با دیدگاهه ای نظری و نیز ویژگی هایی درباره آینده پژوهش در این مورد می باشد. در واقع هدف مقاله آماده سازی و تجهیز فکری پژوهشگران این عرصه درباره چرایی و چگونگی مطالعه فرهنگ سازمانی است تا در نهایت به صحت و اعتبار این گونه پژوهش ها افزوده شود.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4771_a794a36d9b44535f4ded1290ef3c263d.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80371141.4220040822NGOs: definition and classificationسازمان های غیر دولتی: تعاریف و طبقه بندیها2472634772FAمحمدمحمدیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160925به باور صاحبنظران، برنامه های توسعه ی ملی و محلی بدون مشارکت مردمی موفقیت آمیز نخواهند شد. تجارب جهانی نشان می دهند سازمان های غیر دولتی توانسته اند نقش مهمی در بسیج اقشار مختلف، بویژه سطوح پایین و متوسط جامعه، ایفا کنند. از این رو در سالهای اخیر پدیده سازمان های غیر دولتی و نقشی که در توسعه ی مشارکت ایفا می کنند با آب و تاب بشتری در محافل برنامه ریزی و دانشگاهی کشور ما مطرح شده است. نظر به اهمیت بحث، نوشتار حاضر ضمن تشریح تعاریف سازمان های غیر دولتی، به طبقه بندیهای به عمل آمده از این سازمان ها اشاره ای خواهد داشت.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4772_5fa3cc0c1f0357c2694a00538eac673b.pdf