دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037258020160621A Model for Developing Ambidextrous Organizational Learningالگوی توسعه یادگیری دوجانبه برای سازمان ها126402510.22054/jmsd.2016.4025FAمیرعلیسیدنقویدانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-2814-9726وجه اللهقربانی زادهاستادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیداودحسین پوراستادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیعلیرضاکوشکی جهرمیدانشجوی دکتری مدیریت دولتیJournal Article20131122Organizational learning is a capability of organizations to create, transfer and act on the knowledge generation. Exploration- and exploitation-oriented learning activities required to produce organizational ambidextrous learning. This paper presents a scale developed to classify organizations through cluster analysis as being Exploiters, explores, ambidextrous or with no defined orientation. The theoretical framework helps identify that the concepts associated with exploration and exploitation may be classified into six practical dimensions: organizational knowledge practices, innovative practices, competition, strategic orientation, organizational efficiency and partnerships. Indicators and criteria after sorting the dimensions of 36 features were identified and classified. Specialists were offered indicators derived from the theoretical review to identify final criteria by using Delphi technique. In the end, 6 indexes were deleted and 8 added to the index, therefore developing organizational learning model Ambidexterity was presentedیادگیری سازمانی قابلیت سازمان برای ایجاد، انتشار و عمل براساس دانش تولید شده و اکتشاف و انتفاع فعالیتهای یادگیری برای تولید یادگیری سازمانی دوجانبه مورد نیازمیباشد. هدف این مقاله ایجاد یک مقیاس و مدل توسعه یافته و جامع برای طبقه بندی سازمانها در حوزه یادگیری است که با بهرهمندی از این مدل یادگیری بتوان سازمانهای انتفاعی، اکتشافی، دوجانبه گرا و یا بدون هیچ گونه جهتگیری (خنثی) را از یکدیگر تفکیک کرد. مرور نظریههای صورت گرفته به توضیح این نکته کمک می کند که مفاهیم مرتبط با اکتشاف و انتفاع میتوانند در 6 بعد عملی طبقه بندی شوند: فعالیتهای دانش سازماندهی, فعالیتهای نوآورانه , رقابت، جهتگیری استراتژیک ,کارایی سازمان و مشارکت. بعد از این طبقه بندی 6 گانه، 36 شاخص مرتبط با این ابعاد شناسایی و طبقه بندی شدند. شاخصهای استخراجی از مرور مبانی نظری در اختیار متخصصین قرار گرفت تا با روش دلفی معیارها را نهایی کنند و در نهایت 6 شاخص حذف و8 شاخص اضافه گردیدند و مدل توسعه یادگیری دوجانبه گرا ارائه شد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4025_5d3caa41beaf95cf6f8786a48bddfe28.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037258020160621Situational and Dispositional Antecedents of Impression Management Behaviors in Organizationپیش بینی کننده های وضعی و شخصی رفتارهای مدیریت تصویرپردازی ذهنی در سازمان2746402610.22054/jmsd.2016.4026FAحسیندامغانیاناستادیار گروه مدیریت دانشگاه سمنان0000-0002-7576-1862محمدیزدانی زیارتدانشجوی دکتری مدیریت رفتاری دانشگاه سمنانJournal Article20150228Impression management is a common form of political behavior in organizations that's influenced by different factors. The aim of this study is to identify some of the factors affecting it. This study is an applied Research, and regarding the nature of the topic and its objectives, is a Descriptive/Correlative research. Statistical society of this study included all personnel of North Khorasan Province. Using the simple random sampling Sixty-eight people were selected as a sample. The research data collection tools are questionnaires. Data obtained from questionnaires have been analyzed by Pearson correlation, simple and multiple linear regressions. The findings of this research indicate that Situational and Dispositional factors (Interaction Frequency, Managerial Support, Job strain, Core self-evaluation) have impact on Impression management behaviors occurrence. Core self-evaluation and Managerial Support have a negative impact on Impression management; and Interaction Frequency and Job strain have a positive impact on it; also the combination of these factors are able to predict Occurrence of Impression management behavior in organizationمدیریت تصویرپردازی ذهنی یکی از رفتارهای رایج سیاسی در سازمانهاست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. هدف این تحقیق شناسایی برخی از عواملی است که بر آن تاثیر می گذارند. تحقیق حاضر تحقیقی کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی هستند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده شصت و هشت نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه است. داده های به دست آمده از طریق پرسش نامه با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون های خطی ساده و چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل وضعی و شخصی(فراوانی تعاملات، حمایت مدیریتی، و فشار شغلی، و خودارزیابی درونی) در بروز رفتار مدیریت تصویرپردازی ذهنی موثر هستند. خود ارزیابی درونی و حمایت مدیریتی بر مدیریت تصویر پردازی ذهنی تاثیر منفی و فراوانی تعاملات و فشار شغلی بر آن تاثیر مثبت دارند؛ همچنین ترکیبی از عوامل وضعی و شخصی قادر به پیش بینی بروز رفتارهای مدیریت تصویرپردازی ذهنی در سازمان هستند. https://jmsd.atu.ac.ir/article_4026_326993aa71dce41cfcd1830d4567ecab.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037258020160621The Impact of Shared Leadership on Talent Management Cتاثیر رهبری مشارکتی بر مدیریت استعداد4764402710.22054/jmsd.2016.4027FAمحمودرضااسماعیلیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه لرستانزینبامیریدانشجوی دکتری مدیریت رفتارسازمانی، دانشگاه لرستانJournal Article20151215 <br /><em>Human resources today is the most important factor in the success of their organizations. In this context, one way to achieve competitive advantage is talent and abilities of employees. Talent management in the organization is a very essential factor for optimum use of human resources. The aim of this study is to evaluate the impact of shared leadership on talent management. The Statistical community of the research includes all 280 employees of the telecommunications company of Esfahan. The sample size was determined 162 people based on the Grjsy and Morgan table. To collect data was used two standard questionnaires; shared leadership Cawthorne (2010) and talent management Madadi (1393). The validity was confirmed by content validity and diagnostic validity (average variance extracted (AVE)). </em><em>Also </em><em>Composite Reliability</em><em> </em><em>(</em><em>CR</em><em>) and </em><em>Cronbach's Alpha</em><em> </em><em>Coefficient were </em><em>used</em><em> </em><em>for </em><em>examining</em><em> </em><em>and confirming the </em><em>reliability of the questionnaires</em><em>. </em><em>The structural equation model and research hypotheses </em><em>were tested using AMOS software.</em><em> The main hypothesis results showed that the path coefficient for shared leadership's effect on talent management is 0/57.</em><em> Also </em><em>dimensions of shared leadership, includes with respect to the value of the 0/45, 0/39, 0/55 and 0/48 have an impact on talent management, Respectively</em> <br /><em> </em>منابع انسانی امروزه مهمترین عامل موفقیت سازمانها میباشند، در این زمینه یکی از عواملی که منابع انسانی سازمان را نسبت به رقبا برتری میبخشد عامل استعداد و توانایی های کارکنان می باشد و مدیریت استعداد در سازمان برای استفاده بهینه از منابع انسانی ضروری می باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رهبری مشارکتی بر مدیریت استعداد میباشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت مخابرات اصفهان به تعداد 280 نفر میباشند و حجم نمونه بر اساس جدول گرجسی و مورگان 162 نفر تعیین شد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد رهبری مشارکتی کاتورن(2010) و مدیریت استعداد مددی (1393) استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و روایی تشخیصی (AVE) تایید گردید. برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و پایایی مرکب(CR) استفاده شد. آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج فرضیه اصلی پژوهش نشان داد که رهبری مشارکتی با ضریب مسیر 57/0 بر مدیریت استعداد تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد که ابعاد رهبری مشارکتی شامل مشارکت، عدالت، پاسخگویی و احساس مالکیت به ترتیب با مقدار ضریب مسیر 45/0، 39/0، 55/0 و 48/0 بر مدیریت استعداد تاثیر دارند.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4027_af8dfc245baa3dc239e8f4e1cb1d13a8.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037258020160621Investigating the Role of Managerial Humor on Positive Organizational Behavior of Staffبررسی نقش شوخ طبعی مدیریتی بر رفتار سازمانی مثبت گرای کارکنان6584402810.22054/jmsd.2016.4028FAرضاسپهونداستادیار گروه مدیریت دانشگاه لرستان0000000222176029زهرهمحمدیاریدانشجوی دوره دکترای مدیریت منابع انسانی دانشگاه لرستانJournal Article20150907<em>The purpose of this study is investigating the role of managerial humor on positive organizational behavior of staff. The research method is descriptive and correlational. Statistical society of this research includes all managers and employees of Ilam Petrochemical Company that ther are 400 individuals. By using Morgan table 196 persons were selected for the sample. The sampling method is simple random sampling. The results of research show that managerial humor has significant influence on positive organizational behavior of staff. Also, the dimensions of managerial humor (Pleasure from humor, laugh, verbal joke, humor in social relations and humor in stressful situation) have significant influence on positive organizational behavior of staff.</em>هدف تحقیق حاضر"بررسی نقش شوخ طبعی مدیران بر رفتار سازمانی مثبت گرای کارکنان" میباشد.روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام است که تعداد آنها 400 نفر میباشد. با استفاده از جدول مورگان تعداد 196 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده است.نتایج پژوهش نشان دادند که شوخ طبعی مدیران بر رفتار سازمانی مثبت گرای کارکنان تاثیر معناداری دارد. همچنین ابعاد شوخ طبعی مدیریتی (لذت از شوخی، خنده، شوخی کلامی، شوخ طبعی در روابط اجتماعی و شوخ طبعی در شرایط استرس آور) نیز بر رفتار سازمانی مثبت گرای کارکنان تاثیر معناداری دارند.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4028_e43876ad650c369d730f6f0acfaaa2a3.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037258020160621The Role of Organizational Justice and Organizational Trust in Anticipation of Organizational Silenceنقش اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی در سکوت سازمانی8599402910.22054/jmsd.2016.4029FAعادلزاهد بابلاندانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلیغفارکریمیان پوردانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150429<em>The purpose of </em><em>this study</em><em> </em><em>is</em><em> to examine the</em><em> role of organizational justice and organizational trust in anticipation of organizational silence in </em><em>University</em><em> </em><em>of Mohaghegh Ardabili</em><em>. The research method is descriptive-correlational. The population included all faculty members of </em><em>University</em><em> </em><em>of Mohaghegh Ardabili</em><em>. Using</em><em> cluster random sampling method, three faculties and 70 faculty members were selected. The data collection tools were the </em><em>Van</em><em> </em><em>Dyne</em><em> organizational</em><em> silence questionnaire, Moorman Nyhvf organizational justice questionnaire and Alvnn organizational trust. The content validity of questionnaires was confirmed by experts and reliability consider them to be 0/73, 0/89, 0/82 reported. To analyze the data, correlation and multiple regression method was used. Results showed that there is a significant correlation between organizational justice and organizational silence in the negative direction (r= -0/64). Also there is a significant correlation between organizational trust and organizational silence in the negative direction (r=0/50). Results of regression analysis showed that organizational justice and organizational trust can be a negative predictor of organizational silence, and 51 percent predict changes in organizational silence.</em> این پژوهش با هدف بررسی نقش عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی در پیش بینی سکوت سازمانی در دانشگاه انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل تمام اساتید دانشگاه بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی، سه دانشکده انتخاب و از این سه دانشکده 70 نفر از اساتید به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه ها توزیع شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سکوت سازمانی ونداین، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و اعتماد سازمانی الونن و همکاران استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید اساتید صاحبنظر بوده و پایایی آنها به ترتیب 73/0، 89/0، 82/0 گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد بین عدالت سازمانی با سکوت سازمانی همبستگی معناداری در جهت منفی (01/0>p ،64/0-= r)وجود دارد. همچنین بین اعتماد سازمانی با سکوت سازمانی همبستگی معناداری در جهت منفی(01/0>p ،50/0-= r) وجود دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی می توانند پیش بین منفی سکوت سازمانی باشند و 51 درصد تغییرات سکوت سازمانی را پیش بینی نمایند. https://jmsd.atu.ac.ir/article_4029_2f092752ba4b2dcef0afab8b4b7fc111.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037258020160621The Effect of Social Capital on Knowledge Sharing and Intellectual Capitalتاثیر سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش و سرمایه فکری101118403110.22054/jmsd.2016.4031FAسیدمحسنعلامهاستادیار گروه مدیریت ، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه اصفهانهدیتوکلیدانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه اصفهانریحانه الساداتطبائیانمدیریت اجرایی) (EMBA دانشگاه اصفهانJournal Article20150418<em>Social capital is one of the new concepts that has more important role than human capital and physical capital in organizations and communities and today it has been used widely in sociology and economics and more recently in management and organizations. Social capital is a multidimensional concept. Different researches has identified three dimensions for social capital which are cognitive capital, relational capital and structural capital. The aim of this study is to investigate the relationship among social capital, knowledge sharing and intellectual capital. This is an </em><em>applied research</em><em> </em><em>in term of goal, and also </em><em>descriptive survey research</em><em> </em><em>in terms of the</em><em> method. </em><em>Statistical population of this paper</em><em> </em><em>consists of all</em><em> Maskan bank employees in the Esfahan city. For collecting data we use questionnaire and Finally 119 questionnaires were collected. Structural equation modeling (SEM) was employed to test the research model. According to the results, the two dimensions of social capital, the relational and cognitive capital, have significant and positive effect on knowledge sharing, but the effect of structural capital on knowledge sharing is not significant. The effect of knowledge sharing on three dimensions of intellectual capital wich are structural, human and relational aspects is positive and significant.The findings of this research will lead to better understanding of social capital and knowledge sharing mechanism, that can be acceptable basis for increasing the intellectual capital in organizations. </em> <br /><em> </em>سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع دارد و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد و بهتازگی در مدیریت و سازمان به صورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی است. پژوهشهای مختلف سه بعد ساختاری ،رابطهای و شناختی را برای سرمایه احتماعی معرفی کردهاند. هدف این پژوهش کشف روابط بین متغیرهای سرمایه اجتماعی، تسهیم دانش و سرمایه فکری است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان بانک مسکن در شهر اصفهان هستند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و در نهایت 119پرسشنامه برای تحلیل جمعآوری شد. برای آزمایش فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. با توجه به نتایج بدست آمده، دو بعد سرمایه اجتماعی، یعنی بعد رابطهای و شناختی بر تسیهم دانش تاثیر مثبت و معنیداری دارند، اما تاثیر بعد ساختاری بر تسهیم دانش معنیدار نیست. همین طور اثر تسهیم دانش بر سه بعد سرمایه فکری یعنی ابعاد ساختاری، انسانی و رابطهای نیز مثبت و معنیدار است. یافتههای این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسمهای سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش میگردد که میتواند مبنای قابل قبولی برای افزایش سطح سرمایه فکری در سازمانها باشد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4031_3195e53165c7a3abb3099a2c4d2735ce.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037258020160621Factors Affecting Employees’ Brand Citizenship Behaviorsعوامل مؤثر بر رفتار شهروندی برند کارکنان در بیمه119142403210.22054/jmsd.2016.4032FAمحمدرضاکریمی علویجهاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-9168-0766سیدمحمدصادقاسحاقیدانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی –دانشگاه اصفهانمحمد مهدیاحمدیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150926<em>In the past, most of the companies in service industry were using consumer-based approach in branding. This approach is mainly based on advertising to build powerful brand and underestimate the role of employees in branding. Lately, a new approach was developed in which employees play an important role in branding. This approach is mainly shaped by internal brand management (IBM), employees’ commitment to the brand (BC) and brand citizenship behavior (BCB). The aim of this study is to investigate the factors which affect on formation of brand citizenship behavior. This approach has attracted less attention in </em><em>Persian literature.</em><em> This is an </em><em>applied research</em><em> </em><em>in term of goal, and also </em><em>descriptive</em><em>correlative approach</em><em> in data collection. </em><em>Statistical population included</em><em>all</em><em> employees of ASIA insurance company in Tehran that 154 selected through Convenience sampling method. To test the hypotheses, structural equation model through Lisrel 8.8 were used. Our results show the relationship between IBM and BCB, job satisfaction and BCB, IBM an employees’ brand trust. But in contrast to the previous researches, there is no relationship between IBM and BC, and BC with BCB neither. Finally, recommendations are presented to managers.</em> <br /> درگذشته شرکتهای فعال در حوزه خدمات از رویکرد مبتنی بر مشتری برای برندسازی استفاده مینمودند. این رویکرد برمبنای تبلیغات بیرونی برای ساختن یک برند قوی تأکید میکرد و نقش کارکنان را در ساختن برند نادیده میگرفت. در سالهای اخیر رویکردی نوین با تأکید بر نقش کارکنان در برندسازی موردتوجه قرارگرفته است. این رویکرد تحت تأثیر مدیریت برند داخلی، تعهد کارکنان نسبت به برند و رفتار شهروندی برند؛ شکلگرفته است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتار شهروندی برند میباشد. این مفهوم در پژوهشهای اندکی در ایران موردتوجه قرارگرفته است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان بیمه آسیا میباشند که تعداد 154 نفر از کارکنان بیمه آسیا به روش در دسترس مورداستفاده قرار گرفتند. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار Lisrel 8.8 استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که رابطه میان مدیریت برند داخلی و تعهد کارکنان نسبت به برند؛ تعهد کارکنان نسبت به برند و رفتار شهروندی برند، وجود نداشته است. از سوی دیگر رابطه میان رضایت شغلی و رفتار شهروندی برند مورد تائید واقع گردید. همچنین در این پژوهش رابطه میان مدیریت برند داخلی و اعتماد کارکنان نسبت به برند که در پژوهشهای پیشین موردبررسی قرار نگرفته است، تأیید گردید. https://jmsd.atu.ac.ir/article_4032_69825f3dff098419a281a98dc92d9f25.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037258020160621The relationship between Organizational Communication and Employee Reactions to Change:
With emphasis on the role of Emotional Intelligenceرابطه ارتباطات سازمانی و واکنش کارکنان به تغییر با تاکید بر نقش هوش عاطفی143156403310.22054/jmsd.2016.4033FAمهدییزدان شناساستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-5641-3769پویاپورمقدسیاندانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20151230<em>In recent decades, changes in different aspects of human societies have considerably got accelerated. Moreover, the survival and growth of the organizations are depending on preparedness and employee reaction to change. The purpose of this study is to investigate the relationship between organizational communication and employee reaction to change, with emphasis on the role of emotional intelligence. The participants of this study are Saderat bank employees of Tehran third district who were selected through random sampling. Data collection was done using a questionnaire. SPSS and hierarchical regression analysis are utilized for data analyses. The results of this study showed that the organizational communication had positive relationship with preparedness and employee positive reaction to change and the employee emotional intelligence has intensified the mentioned relationship.</em>در دهه های اخیر، تغییر و تحول در شئون مختلف جوامع انسانی سرعت قابل ملاحظه ای یافته است و بقا و بالندگی سازمان ها در گرو آمادگی و واکنش کارکنان در برابر تغییر قرار دارد. هدف این تحقیق، بررسی رابطه ی ارتباطات سازمانی و واکنش کارکنان به تغییر، با تاکید بر نقش هوش عاطفی می باشد. جامعه ی آماری این تحقیق کارکنان بانک صادرات منطقه ی 3 شهر تهران می باشد. تعداد 200 کارمند به روش نمونه گیری تصادفی مبنای تحلیل قرار گرفت. گردآوری داده ها به وسیله ی پرسشنامه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق روش رگرسیون سلسله مراتبی و نرم افزارSPSS صورت گرفت. نتایج تحلیل نشان داد که ارتباطات سازمانی، با آمادگی و واکنش مثبت کارکنان به تغییر رابطه ی مثبت دارد و هوش عاطفی کارکنان، این رابطه را تشدید می کند. https://jmsd.atu.ac.ir/article_4033_ba51a6a3cde05fb84ddf3561e1a73c27.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037258020160621The Impact of Transformational Leadership on Organizational Innovation: Mediating Role of Knowledge Sharingبررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش157182403410.22054/jmsd.2016.4034FAعباسعلیرستگاردانشیار گروه، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان0000-0001-6834-7682طاهرهمقصودیکارشناسی ارشد MBA ، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری ، دانشگاه سمنانJournal Article20160412<em>At the present time, organizations are increasingly faced with dynamic and changing environments. In these turbulent conditions, firms need to be </em><em>flexible</em><em>, adaptive,</em><em> entrepreneurial and innovative</em><em>. There are numerous</em><em> preconditions</em><em> </em><em>for</em><em> an innovation organization that </em><em>transformational leadership and knowledge sharing play the most important and key role. The aim of this study was to investigate the relationship between transformational leadership and organizational innovation with mediating role of knowledge sharing. This is a descriptive correlational study with purpose from the applied research. The sample size was 160 senior managers of engineering companies on field of robotic in Tehran that were selected by random method. The instruments used in this study were standard </em><em>knowledge sharing questionnaire</em><em>, the combined questionnaire of transformational leadership combined (Nasehifar et al, 2013; Bass, 1985; Timothy et al, 1999) and combined questionnaire of organizational innovation (Jimenez-Jimenez et al, 2008; Panayides, 2006; Prajogo & Sohal, 2006; Mirkamali & Choopani, 2011). </em><em>Reliability</em><em> </em><em>of the </em><em>questionnaire</em><em> </em><em>was reported by using </em><em>Cronbach's alpha</em><em> </em><em>as 0/89, 0/93and 0/93, respectively. Test validity, with construct validity using was confirmed. Results of Pearson Correlation showed that all of transformational leadership, organizational innovation and Knowledge sharing components are mutually correlated with each other (p < 0/01). Implementing structural equation modeling with Partial Least Squares (PLS-SEM) for relationship between transformational leadership and organizational innovation through mediator variable knowledge sharing tests, we found that the proposed model has a good fit and organizational innovation is well explained by transformational leadership and knowledge sharing. Also all of the model path coefficients were significant</em><strong>در عصر حاضر، سازمانها بهطور فزاینده با محیطهای پویا و در حال تغییر مواجهاند که شرط بقا در این شرایط متلاطم انعطافپذیری، انطباقپذیری و کارآفرینی و نوآوری بیشتری میباشد.</strong><strong>داشتن یک سازمان نوآور نیازمند پیش شرط هایی میباشد که از مهمترین و کلیدیترین لازمههای آن حضور رهبرانی تحولآفرین و تسهیم دانش میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش پژوهش صورت گرفته است، از لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی میباشد. حجم نمونه تعداد 160 نفر از مدیران ارشد شرکتهای مهندسی فعال در حوزه رباتیک در شهر تهران میباشند که بصورت تصادفی انتخاب شدهاند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه ترکیبی رهبری تحولآفرین ، پرسشنامه ترکیبی نوآوری سازمانی و پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش میباشد، که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0 ، 93/0و 91/0 به دست آمد و روش تحلیل عاملی برای بررسی روایی مورد استفاده قرار گرفته است. دادهها نیز با بهرهمندی از همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری</strong><strong> با رویکرد حداقل مربعات جزئی تحلیل شدند.</strong> <br /><strong> نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین با حضور متغیر میانجی تسهیم دانش تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمانی دارد. از اینرو پیشنهاد میشود با بکارگیری و ایجاد ساختارهای مناسب حمایت کننده از سبک رهبری تحولآفرین و تسهیم دانش فضا و شرایط مناسبی برای نوآوری سازمانی فراهم شود.</strong> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> https://jmsd.atu.ac.ir/article_4034_caca0486c6d7c2bcc51e84f414e0add2.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037258020160621Investigating the Effects of Social and Intellectual Capital on Productivity of Human Resourcesبررسی تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر میزان بهرهوری منابع انسانی183209403510.22054/jmsd.2016.4035FAسعیدغیاثی ندوشناستادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیاحسانامین الرعایاکارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانیJournal Article20150419<em>Nowadays, the new types of organizational capitals are developed, such as social and intellectual capital; that physical capitals cause the promotion of organization through them. The purpose of this paper is to investigate the simultaneously effect of social and intellectual capital on Productivity of human resources in the Melli Bank branches at Yazd province. Based on the literature review and theoretical literature, a conceptual model and research hypotheses were presented. Then the required data through questionnaires distributed among 265 employees of the Melli Bank branches in Yazd were collected. Finally, assumptions and conceptual model was tested by the stepwise regression method on the basis of the data. Results of the analysis showed that all research hypotheses individually accredited. However, when the effect of all dimensions of social and intellectual capital on productivity of human resources was tested, effects of human and communicational capital in Intellectual capital and communicational and organizational capital in social capital on Productivity of human resources were accredited.</em> <br /> امروزه انواع جدیدی از سرمایههای سازمانی مانند سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مطرح شدهاند که سرمایههای فیزیکی در سایه آنها باعث ارتقای سازمان میشود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر همزمان ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر بهرهوری منابع انسانی است. بر این اساس از طریق مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهش، مدل مفهومی و فرضیههای پژوهشی ارائه شدند. سپس دادههای مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه بین 265 نفر از کارکنان شعب بانک ملی در استان یزد جمعآوری شد. در نهایت فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش با استفاده از روش رگرسیون گام به گام و بر پایه دادههای گردآوری شده مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که تمام فرضیههای پژوهشی به صورت جداگانه مورد تایید قرار میگیرد. با این وجود هنگامی که تاثیر تمام ابعاد سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر بهرهوری منابع انسانی در قالب مدل مفهومی پژوهش مورد آزمون قرار میگیرد، تنها تاثیر سرمایه فکری انسانی و ارتباطی و سرمایه اجتماعی رابطهای و ساختاری بر بهرهوری منابع انسانی مورد تایید قرار میگیرد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4035_330bd8394e0f8f25f0a6ccba6c366f29.pdf