دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80373010020210622Determining Political and Professional Seats in Iran Public Administration System (Nature, Content and Indicators)جانمایی صندلیهای سیاسی و حرفهای در نظام مدیریت دولتی ایران (ماهیت، محتوی و شاخصها)9341296010.22054/jmsd.2021.61372.3958FAغلامعلیطبرسااستاد، گروه مدیریت دولتی،دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000000171718800Journal Article20210602One of the problems that has led to the inefficiency and the dissatisfaction of stakeholders in the public sector is the politicization of the administration. The purpose of this study is to design dimensions and indicators to differentiate political and professional seats in government to the establishment of a meritocracy system and professionalism. This study has been conducted with a mixed-methods approach and based on exploratory sequential design. In the qualitative part, the thematic analysis method was used. In the quantitative part, based on descriptive statistics, the indicators obtained from the qualitative stage were arranged based on their importance for each seat. 10 dimensions related to the type of seats are: interactive features of the seat; professional knowledge and experience; recruitment and appointment; requirements, nature, and scope of decisions; job description and specification; performance appraisal; structural features of the seat; transparency and the rule of law; institutional context; the scope of activity and features of seats. To improve the efficiency of the government in achieving the goals as well as the optimal implementation of programs, it is necessary to distinguish between political and professional seats in the executive branch. Otherwise, with the extensive changes that take place in the government after each election, the inefficiency of the government is expected.یکی از مشکلاتی که منجر به ناکارآمدی و نارضایتی ذینفعان در بخش دولتی شده سیاستزدگی اداره در کشور است. هدف از پژوهش حاضر طراحی ابعاد و شاخصهایی به منظور تفکیک صندلیهای سیاسی و حرفهای در دولت به منظور استقرار نظام شایستهسالاری و حرفهگرایی است. پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی و بر اساس طرح اکتشافی متوالی انجام شده است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. در بخش کمی نیز بر اساس آمار توصیفی شاخصهای به دست آمده از مرحله کیفی بر اساس اهمیت آنها برای هر صندلی تفکیک و مرتب شدند. 10 بعد مرتبط با نوع صندلیها در دولت عبارتند از: ویژگیهای تعاملی صندلی، دانش و تجارب حرفهای، جذب و انتصاب، الزامات، ماهیت و قلمرو تصمیمات، شرح شغل و شرایط احراز شغل، ارزیابی عملکرد، ویژگیهای ساختاری صندلی، شفافیت و حاکمیت قوانین و مقررات، محیط نهادی و قلمرو فعالیت و ویژگیهای صندلی. نتایج پژوهش نشان میدهد که به منظور بهبود کارایی دولت در تحقق اهداف و همچنین اجرای بهینه برنامههای طراحی شده لازم است بین صندلیهای سیاسی و حرفهای در قوه مجریه تمایز قائل شد. در غیر اینصورت با تغییرات گستردهای که پس از هر انتخابات در دولت ایجاد میشود ناکارآمدی دولت امری محتمل است.https://jmsd.atu.ac.ir/article_12960_f815060c9eee95e972986333bcb48d9c.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80373010020210622Designing a Career Path Development Model Based on the Knowledge Management Modelطراحی مدل پیشرفت مسیر شغلی براساس الگوی مدیریت دانش35641296110.22054/jmsd.2021.58916.3884FAمیثمستونهدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر، قائمشهر، ایرانمجتبیطبریدانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایرانیوسفقلی پور کنعانیاستادیار گروه مهندسی صنایع، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران0000-0002-2348-7726محمدرضاباقرزادهاستادیار گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایرانJournal Article20210223The issue of career path development is important for employees in many organizations such as social security, according to the knowledge management pattern, so this study was conducted to design a career development model based on the knowledge management pattern in Mazandaran Social Security Organization. The statistical population studied in this study consisted of all employees of the Social Security Organization of Mazandaran Province. Statistical sample size of 269 people was selected through random sampling method by Krejcie Morgan table. In this research, Shine career development path and Hemmati knowledge management questionnaire were used. The reliability of these two questionnaires using Cronbach's alpha was 0.75 and 0.78, respectively. For statistical analysis, SPSS software version 20 and pls3 were used and the alpha level was considered 0.05. The results showed that the value of t in all paths among the research factors are equal to and greater than 2.58. As a result, there is a significant relationship between the main factors and their sub-factors in the conceptual-analytical model of the research and also the results show that the fit of the general research model is appropriate and strong. In general, there is a direct and significant relationship between the first step of the career path with the second step of the career path, between the second step of the career path with the third step of the career path and between the third step of the career path with the fourth step of the career path of employees, in the conceptual-analytical model of the career path.مسئله پیشرفت مسیر شغلی مناسب با توجه به الگوی مدیریت دانش برای کارکنان در بسیاری از سازمانها از قبیل سازمان تأمین اجتماعی حائز اهمیت بوده، لذا این تحقیق با هدف طراحی مدل پیشرفت مسیر شغلی بر اساس الگوی مدیریت دانش در سازمان تأمین اجتماعی استان مازندران انجام گردید. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش متشکل از کلیه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان مازندران بود. نمونه آماری از طریق جدول کرجسی مورگان تعداد 269 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه مسیر پیشرفت شغلی شاین و مدیریت دانش همتی استفاده گردید. میزان پایایی این دو پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0 و 78/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزارهای SPSS نسخه 20 و pls3 استفاده شد و سطح آلفا 05/0 ≥p در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که مقدار t همه مسیرهای بین عاملهای تحقیق برابر و بزرگتر از 58/2 میباشد. در نتیجه بین عاملهای اصلی و زیرعاملهایشان در مدل مفهومی- تحلیلی پژوهش رابطه معنیداری وجود دارد و نیز نتایج نشان داد که برازش مدل کلی پژوهش مناسب و قوی است. به طور کلی این گونه میتوان بیان کرد که بین پله اول مسیر پیشرفت شغلی با پله دوم مسیر پیشرفت شغلی، بین پله دوم مسیر پیشرفت شغلی با پله سوم مسیر پیشرفت شغلی و بین پله سوم مسیر پیشرفت شغلی با پله چهارم مسیر پیشرفت شغلی کارکنان از دیدگاه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان مازندران، در مدل مفهومی - تحلیلی مسیر پیشرفت شغلی رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_12961_422de112cb4cc570987fbe6425f60172.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80373010020210622Board or CEO Dominance?قدرت برتر هیئتمدیره یا مدیرعامل؟651051296210.22054/jmsd.2021.55116.3752FAمحمدصادقهاشمیمدرس و پژوهشگر وابسته، دانشگاه کسبوکار HEC، مونترال، کانادا0000-0002-0578-2393امینمعینیانکارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمهدیابراهیمیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران0000-0003-3987-5325Journal Article20200909CEO-board power relation is a controversial topic in theory and practice. Our research question is, how does the dominance of each party affect the board’s involvement in the strategy-making process? This study aims to provide a contingency understanding of the subject by using a multi-theoretic approach. In this way, it goes beyond examining the mere structural factors influencing formal power. This study opens the black box of CEO-board interactions from a behavioral standpoint. For a multiple-case-study in six banks, the authors conducted 49 semi-structured interviews. Within and cross-case analyses based on systematic coding led to 15 propositions and conceptual model development. First, researchers observed that at least in the Iranian context, contrary to agency theory, the detrimental effects of board dominance are more significant than the CEO dominance. However, instead of giving linear prescriptions, this study concludes by considering the complex nature of power relations and the necessity of multilevel analysis to understand each power structure’s preference in different situations. At three levels of analysis, including the group, individual, and organizational levels, concepts such as “group strategic thinking,” “cohesiveness,” “sense of belonging,” “tendency to political behaviors,” “managerial stability,” “strategic execution,” and ultimately “strategic change” as the desired output of strategic involvement were explored. Authors have explained the relationships between these concepts using multiple theories. Moreover, a more in-depth understanding of power dynamics at the upper echelons is obtained by identifying the moderating roles of “trust” and “personality.”قدرت نسبی مدیرعامل و هیئتمدیره، موضوعی بحثبرانگیز در تئوری و اجرا است. سوال این پژوهش این است که غلبه هر طرف چگونگی تاثیری در فرایند مشارکت هیئتمدیره در استراتژی دارد؟ هدف این پژوهش دستیابی به درکی اقتضایی از روابط قدرت مدیرعامل-هیئتمدیره با بهرهگیری از رویکردی چندنظری و رفتاری است. بر مبنای استراتژی مطالعه چندموردی، 49 مصاحبه نیمهساختیافته در شش بانک بر اساس روش نمونهگیری نظری انجام گرفت. تحلیلهای درونموردی و بینموردی بر پایه کدگذاری نظاممند، منجر به ارائه 15 گزاره پیشنهادی و توسعه مدلی مفهومی شد. اگرچه در وهله اول مشاهده شد که حداقل در محیط ایران، برخلاف تجویز نظریه نمایندگی، آثار مخرب قدرت برتر هیئتمدیره نسبت به غلبه مدیرعامل بیشتر است، اما یافته مهمتر این تحقیق پیچیدگی و ضرورت تحلیل چندلایه برای فهم رجحان هر ساختار قدرت در شرایط گوناگون است. در سه سطح تحلیل گروهی، فردی و سازمانی، عواملی نظیر «همفکری»، «همدلی»، «احساس تعلق»، «گرایش به رفتارهای سیاسی»، «ثبات مدیریتی»، «پیوستگی اجرای استراتژیک» کشف و روابط آنها با مولفه کلیدی «تغییر استراتژیک»، به عنوان دستاورد مشارکت استراتژیک تبیین شد. همچنین با شناسایی نقش تعدیلگر «اعتماد» و «شخصیت» در روابط مولفههای گفتهشده، درک کاملتری از پویاییهای قدرت در سطح مدیریت ارشد سازمانها بدست آمد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_12962_442e18f68c5799f64227ed50c18ed468.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80373010020210622The Effective Management Factors of Improvement Projects in the Organizational Excellenceعوامل مدیریت اثربخش پروژه های بهبود در جریان تعالی گرایی سازمانی1071361296310.22054/jmsd.2021.49771.3533FAوحیدبرادراندانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران0000-0001-5385-629Xعلیرضااسدالهیکارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایرانJournal Article20200205Business Excellence Models (BEM) are frameworks can help organizations to focus thought and action in a more systematic and structured way that should lead to increased performance. By implementation of excellence models and self-assessment, organizations enable to define different improvement projects. Therefore, improvement projects as a key pillar of business excellence models is one of the main success factors of BEMs. The present research seeks to identify and categorize the components the implementation of improvement projects in BEMs by analyzing how improvement projects are managed to provide guidance for their implementation in organizations. In this regard, by reviewing the literature and conducting semi-structured interviews with experts, 15 components to manage improvement projects have been identified and evaluated using an accredited questionnaire. By using exploratory factor analysis, the components are categorized into four main factors including definition and prioritization, implementation, formalization and support, structured and integrated monitoring of improvement projects. This research identifies and classifies the components of improvement projects, enabling a broader understanding of managers and experts in implementing business excellence models and enhancing the effectiveness of the process of organizational excellence.<span lang="FA">ابتکارات تعالی کسبوکار به سازمانها در توسعه و افزایش قابلیتهای مدیریتی در راستای دستیابی به سطح عملکرد بالا و رقابتپذیری بیشتر کمک میکند. به طوریکه با پیادهسازی مدلهای تعالی و خودارزیابی مبتنی بر آنها، امکان تعریف پروژههای بهبود مختلفی ایجاد شده و با اجرای اثربخش آنها، بلوغ تعالی و عملکرد کلی سازمان ارتقاء و بهبود مییابد. لذا اجرای موفق پروژههای بهبود به عنوان رکن اصلی مدلهای تعالیسازمانی، از عوامل اصلی اثربخشی این مدلها است. تحقیق کاربردی حاضر درصدد است با واکاوی چگونگی مدیریت پروژههای بهبود، مولفههای آن را در پیادهسازی مدلهای تعالی کسب و کار شناسایی و دستهبندی کند تا راهنمایی برای پیادهسازی آنها در سازمانها باشد. در این راستا با مرور ادبیات تحقیق و نیز انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان، پانزده مولفه مرتبط با چگونگی مدیریت پروژههای بهبود شناسایی و احصاء شده و با استفاده از یک پرسشنامه اعتبارسنجی شده، اهمیت آنها مورد ارزیابی قرارگرفته است. با کمک تحلیل عاملی اکتشافی، مولفههای مرتبط به چهار عامل اصلی شامل تعریف و اولویتبندی، اجرا، رسمیت بخشی و حمایت، پایش ساختاریافته و یکپارچه پروژههای بهبود دستهبندی شدهاند. این تحقیق با شناسایی و دستهبندی مولفههای پروژههای بهبود، زمینهساز ایجاد درک و آگاهی وسیعتری برای مدیران و کارشناسان در پیادهسازی مدلهای تعالی کسب وکار و افزایش اثربخشی فرآیند تعالیگرایی سازمانی میباشد.</span>https://jmsd.atu.ac.ir/article_12963_66cc638db2f6dbf5fa491799a284602f.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80373010020210622Designing a Model of Inexcusable Absent of Employees With The Approach of the Grounded Theoryطراحی الگوی حضور غیرموجه منابع انسانی سازمان ها با استفاده از نظریه داده بنیاد1371621296410.22054/jmsd.2021.54823.3734FAمیر هادیموذن جمشیدیاستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانراضیهباقرزاده خداشهریدانشجوی دکتری مدیریت دولتی،گرایش مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی،دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران0000-0001-6809-6860Journal Article20200906The presence of employees in the workplace, despite the signs and symptoms of the disease, represents the phenomenon of presenteeism, the lack of control over which is related to the obvious and hidden costs, such as depression, burnout, deteriorating health. The present study aims to design a conceptual model for the managing presenteeism in organizations’ human resources with the approach of the grounded theory. This study, which is a kind of quality-research strategy and was by grounded theory approach, has been conducted. The statistical population of the study is employees and managers of private companies in the industrial city of Rasht. In this study, purposeful sampling was used to select the sample, which according to the saturation rule, was obtained in the present study using 25 important interviews and continued for up to 30 interviews to be more reliable. Open, axial, and selective coding methods were used to analyze the collected data. The results of the research include identifying causal factors at two levels, contextual conditions at three levels, intervening conditions, strategies and consequences of the presenteeism, and finally designing a model of managing presenteeism. Awareness of the nature of presenteeism helps to find the problem root for the implementation of strategies and mechanisms to overcome the negative consequences of presenteeism and increase the general index of health and productivity.<span lang="FA">حضور کارکنان در محل کار با وجود علایم و نشانههای بیماری معرف حضور غیرموجه منابع انسانی سازمانها میباشد که عدم کنترل آن هزینههای آشکار و پنهانی همچون افسردگی، فرسودگی، وخامت سلامتی و امثال آن را در پی دارد. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی مدیریت حضور غیرموجه منابع انسانی سازمانها با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای کیفی است که براساس نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری، کارکنان و مدیران شرکتهای خصوصی در شهر صنعتی رشت میباشد. در این پژوهش برای انتخاب نمونه، از نمونهگیری هدفمند استفاده شد که براساس قاعده اشباع با استفاده از 25 مصاحبه این مهم حاصل شد و به جهت اطمینان بیشتر تا 30 مصاحبه نیز ادامه یافت. برای بررسی و تحلیل دادههای جمعآوری شده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل علی در دو سطح، شرایط زمینهای در سه سطح، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای حضور غیرموجه و در نهایت ارائه مدل نهایی مدیریت حضور غیرموجه منابع انسانی سازمانها است. آگاهی از ماهیت حضور غیر-موجه به ریشهیابی صحیح برای اجرای راهبردها و ساز و کارهای غلبه بر پیامد منفی حضور غیرموجه و افزایش شاخص عمومی سلامت و بهرهوری کمک مینماید.</span>https://jmsd.atu.ac.ir/article_12964_024d9fe49eed0903189f8aa839d85a27.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-80373010020210622Investigating the Effect of Perceived Job Insecurity on Turnover Intentionبررسی تأثیر عدم امنیت شغلی درک شده بر تمایل به ترک خدمت1631911296510.22054/jmsd.2021.58096.3858FAداودقربان زادهدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران0000-0003-3238-8241شادانوهاب زادهاستادیار ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانالههکاظمیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانJournal Article20210112Covid-19 has caused an unprecedented crisis in all industries, especially the hotel industry around the world. The purpose of this study is to investigating the effect of perceived job insecurity on hotel employee' turnover intention during the Covid-19 outbreak. In order to achieve the purpose of the study, data were collected from 370 employees of 4 and 5 star hotels in the city of Mashhad using the convenience method using a questionnaire. The present research, in terms of practical purpose, the method of collecting data is survey data and considering the relationship between variables, correlation with emphasis on structural equation modeling. The results of testing hypotheses using SPSS and Smart-PLS3 softwares indicate that perceived job insecurity has a positive effect on employees' turnover intention. At the same time, perceived job insecurity leads to reduced employee engagement and embeddedness with the job. Also, job engagement reduces employee turnover. Finally, the results showed that job embeddedness did not affect the turnover intentionکووید-19 باعث بحران بیسابقهای در تمام صنایع بهویژه صنعت هتلداری در سراسر جهان شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر عدم امنیت شغلی درک شده بر تمایل به ترک خدمت کارکنان هتل در دوران شیوع کووید-19 است. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش، دادههایی از 370 نفر از کارکنان هتلهای 4 و 5 ستاره در سطح شهر مشهد به روش در دسترس با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردى، شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشى و به لحاظ بررسى روابط بین متغیرها، همبستگى با تأکید بر مدلسازی معادلات ساختاری است. نتایج آزمون فرضیهها با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وSmart PLS 3.0 حاکى از آن است که عدم امنیت شغلی درک شده تأثیر مثبتی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان دارد. درعینحال، عدم امنیت شغلی درک شده منجر به کاهش تعلقخاطر و درهم بافتگی کارکنان با شغل میشود. همچنین، تعلقخاطر شغلی منجر به کاهش ترک خدمت کارکنان میشود. درنهایت، نتایج نشان داد که درهم بافتگی شغلی تأثیری بر تمایل به ترک خدمت ندارد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_12965_69857fba42603043633af54b2ccc1810.pdf