دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037309920210321The Impact of Relationship Conflict on Social Undermining Experienceتاثیر تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی9271263310.22054/jmsd.2021.28617.2625FAحسیندامغانیاندانشیار ،دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-7576-1862عباسعلیرستگاردانشیار ، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0001-6834-7682فاطمهعلوی متیندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی،دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-9318-5299Journal Article20180108The purpose of this study is to investigate the effect of the relationship conflict on the social undermining experience from the person who acts on this abrasive behavior point of view and who is treated with it, along with the role of gender demographic variable on this effect. The statistical population of this study were 243 employees of selected branches of Alborz Insurance Company in Tehran. Krejcie and Morgan table was used to determine the sample size. Reliability of the questionnaire was confirmed. The findings of this study showed that the relationship conflict has a direct and significant effect on the social undermining experience and abrasive behavior, and also by mediating abrasive behavior, it affects the experience of social undermining indirectly, that means, the conflict of relationship will result in employees behavior, who act on abrasive behaviors to reduce the effect of unfavorable conditions, this in turn has a negative effect on the audience of this behavior and provokes the experience of social undermining. However, the demographic variable of gender as a moderator does not affect the direct effect of relationship conflict on the experience of social undermining and abrasive behavior as well as the direct effect of abrasive behavior on the experience of social undermining.هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی از نگاه کسی که به این رفتار سایشی اقدام نموده و کسی که با وی اینگونه رفتار میشود، به همراه نقش تعدیلگری متغیر جمعیت شناختی جنسیت بر این تأثیر میباشد. جامعه آماری این پژوهش 243 نفر از کارمندان شعب منتخب بیمه البرز در شهر تهران بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی- مورگان استفاده شد. پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که تعارض رابطه تأثیر مستقیم و معناداری بر تجربه سایش اجتماعی و رفتار سایشی دارد و همچنین با میانجیگری رفتار سایشی به طور غیر مستقیم نیز بر تجربه سایش اجتماعی تأثیرگذار است؛ یعنی تعارض رابطه باعث میشود که کارکنان برای کاهش اثر شرایط نامساعد به رفتارهای سایشی اقدام نموده و این اقدام به نوبه خود تأثیری منفی بر مخاطب این رفتار دارد و باعث تجربه سایش اجتماعی توسط او میشود؛ اما متغیر جمعیت شناختی جنسیت به عنوان تعدیلگر بر تأثیر مستقیم تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی و رفتار سایشی و همچنین تأثیر مستقیم رفتار سایشی بر تجربه سایش اجتماعی، اثرگذار نبود. https://jmsd.atu.ac.ir/article_12633_4e35be91e51227efbf8d5952d4f5cd36.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037309920210321The Analysis of Organizational Personality Role in Improving Safety Performanceواکاوی نقش شخصیت سازمانی در بهبود عملکرد ایمنی29521263210.22054/jmsd.2021.54878.3736FAمهدیدهقانی سلطانیاستادیار ، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران0000-0002-8022-894Xسارارمضانیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200907The purpose of this study is to investigate the effect of organizational personality on safety performance by explaining the mediating role of job satisfaction. Statistical population in this study was employees of Tehran urban train company and suburbs. The Cochran's formula was used to obtain the sample size and the cluster and random sampling method was used to distribute the questionnaire among the estimated samples. In order to collect the data, the standard questionnaire (organizational personality, safety performance and job satisfaction) was used. The validity of the questionnaire was confirmed by face and construct validity and its reliability were investigated with Cronbach "s alpha. To analyze the data obtained from the questionnaire and statistical sample, smart PLS software and structural equation modeling are used. The findings show that organizational personality and job satisfaction on the dimensions of safety performance (safety compliance and safety participation) have a significant positive effect. Also job satisfaction has a significant positive effect on organizational personality. Furthermore, the results indicate that organizational personality through job satisfaction leads to improved safety performance in Tehran Urban Train Company and Suburbs.هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شخصیت سازمانی بر عملکرد ایمنی با تبیین نقش میانجی رضایت شغلی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان شرکت قطار شهری تهران و حومه بود. برای به دست آوردن حجم نمونه فرمول کوکران مورد استفاده قرار گرفت و از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی نیز برای توزیع پرسشنامه در میان نمونه برآورد شده، استفاده شد. برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه استاندارد (شخصیت سازمانی، عملکرد ایمنی و رضایت شغلی) مورد استفاده قرار گرفت که روایی آن از طریق روایی صوری و سازه و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از پرسشنامه و نمونه آماری از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است.یافتهها نشان میدهد که شخصیت سازمانی و رضایت شغلی بر ابعاد عملکرد ایمنی (رعایت ایمنی و مشارکت ایمنی) تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین رضایت شغلی بر شخصیت سازمانی تأثیر مثبت معناداری دارد. علاوه بر این، یافتهها موید این است که شخصیت سازمانی از طریق رضایت شغلی به بهبود عملکرد ایمنی در شرکت قطار شهری تهران و حومه میانجامد. https://jmsd.atu.ac.ir/article_12632_ab392660f9021feb80fa145dfb1c44ce.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037309920210321The Effects of Collaboration and Egalitarian on Innovation Performanceتاثیر تساوی گرایی و مشارکت بر عملکرد نوآوری53781263510.22054/jmsd.2021.48242.3478FAمهساجاودان مهردانشجوی کارشناسی ارشد توسعه منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.فریبرزرحیم نیااستاد ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.علیرضاخوراکیاندانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20200111The purpose of the present study is to investigate the mediating effect of knowledge absorptive capacity on the relationship between social capital-enhancing HR (egalitarian and collaboration) and innovation performance. The purpose of this study is applied and its method is a descriptive survey. The data collection tool is a questionnaire. The statistical population of the study is food companies in Toos industrial zone of Mashhad. From this statistical population, 102 companies were selected by simple random sampling. Structural equation modeling (SEM) and Smart PLS software were used to analyze the data and hypotheses of this study. The findings show that the implementation of egalitarian and collaboration policies has a direct and significant impact on organizational innovation performance and the organizational knowledge absorptive capacity plays a mediating role in the relationship between egalitarian and collaboration.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر میانجی گری ظرفیت جذب دانش در رابطه سیاست های سازمانی تقویت کننده منابع انسانی در حوزه سرمایه اجتماعی (تساوی گرایی و مشارکت) و عملکرد نوآوری است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و روش آن توصیفی - پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است<strong>.</strong> جامعه آماری مورد مطالعه شرکتهای فعال در حوزه صنایع غذایی شهرک صنعتی توس مشهد است. ازاین جامعه آماری،102شرکت به روش تصادفی ساده برای نمونه آماری انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها و فرضیه های این تحقیق، از روش مدلسازی معادلات ساختاری <strong>(SEM)</strong> و نرم افزار <strong>smart PLS</strong> استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد که اجرای سیاست های تساوی گرایی و مشارکت بر عملکرد نوآوری سازمان تاثیر مستقیم و معنادار داشته و ظرفیت جذب دانش سازمانی نیز در رابطه بین تساوی گرایی و مشارکت نقش میانجی را ایفا میکند.https://jmsd.atu.ac.ir/article_12635_95c19f404f256d6f17e7069726cd075a.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037309920210321Explanation The Role of Organizational Innovation and Social Capitalتبیین نقش نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی791021263410.22054/jmsd.2021.47511.3445FAسلطانعلیشهریاریاستادیار ، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران0000-0003-2615-7148محمدشهرابی فراهانیکارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایرانJournal Article20191028In recent years, implement of social responsibility has become a challenge for many businesses. One of the most important question about corporate social responsibility is its impact on corporate performance. Although, many studies have investigated this relationship, no consensus has been yet reached about it. This study aims to examine the impact of corporate social responsibility on the firm's performance through the mediating variables of innovation and social capital. This research in terms of the purpose is Practical, in terms of how to collect information is Descriptive-Correlation <br />based on structural equation modeling. The statistical population of this study is all of the investment banks in Iranian Institutional Investors Association (IIIA). Measuring tool was a questionnaire with 44 questions which 62 companies responded to it. Construct validity was assessed using convergent and discriminant validity and reliability was assessed by using Cronbach's alph and composite reliability. Data analysis was performed with SmartPLS3 software. Although the impact of social responsibility on innovation has not been accepted, the results show that social responsibility has an impact on firm performance both directly and through the mediator variable of social capital. Therefore, it is suggested that enhance social capital in addition to formulating and implementing social responsibility can imrove firm perfoamnce.در سالهای اخیر، اجرای مسئولیت اجتماعی به چالشی برای بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. یکی از مهمترین سوالات درباره مسئولیتپذیری اجتماعی، تاثیر آن بر عملکرد شرکت است. اگرچه برخی پژوهشها به بررسی این رابطه پرداختهاند، تاکنون توافقی بر سر نحوه و نوع اثرگذاری آن بهدست نیامده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر عملکرد از طریق متغیرهای میانجی نوآوری و سرمایه اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی و بهطور مشخص مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری، تمامی شرکتهای تأمین سرمایه عضو «کانون نهادهای سرمایهگذاری» در تهران است. ابزار اندازهگیری پرسشنامهای استاندارد با 44 پرسش است که 62 شرکت به آن پاسخ دادهاند و برای بررسی روایی آن از روایی همگرا و واگرا و برای بررسی پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. تحلیل دادهها با نرمافزار اسمارت پیالاس 3 انجام شده است. اگرچه تاثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر نوآوری پذیرفته نشده اما نتایج نشان میدهد مسئولیتپذیری اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت اثرگذار است. بنابراین پیشنهاد میشود این شرکتها جهت ارتقای عملکرد، علاوه بر تدوین و پیادهسازی برنامههای تقویتکننده مسئولیت اجتماعی به تقویت سرمایه اجتماعی خود هم بپردازند. https://jmsd.atu.ac.ir/article_12634_3db3cb96fbc94cbf64e7abb28289d92c.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037309920210321Prioritization and Systematic Rview of Relationships between Dimensions of Operational Risk of Human Resourcesاولویت بندی و بررسی سیستمی روابط بین ابعاد ریسک عملیاتی منابع انسانی1031331263710.22054/jmsd.2021.45405.3392FAمیناشجاعکارشناسی ارشد مدیریت شهری،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانامیدعلیخوارزمیاستادیار ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحمداجزاء شکوهیدانشیار ،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20190902In the modern era, one of the most important tasks of managers of organizations is to identify and manage human resource risks, among which one of the most important human resource risks is operational risk. The purpose of this study is to prioritize and systematically examine the relationships between the dimensions of operational risk of human resource in Mashhad Municipality. At first, theoretical literature and semi-structured interviews with human resource experts in Mashhad Municipality were used to identify the components and indicators of operational risk of human resource. Analyzing the interview information resulted in 4 external dimensions, 15 fixed elements of internal components, 41 variable elements of internal dimensions of human resource risks management. Risk dimensions were drown. Then, in order to measure and prioritize each of the identified risks according to the probability of occurrence and intensity of impact, for this purpose, a questionnaire were designed and 37 department directors answered them. In this study, Friedman test, structural equation methods, Kolmogorov-Smirnov test and t-test of two dependent communities were used to test the hypotheses. The results of the research showed that in terms of probability of occurrence, the risks of performance appraisal, service compensation, recruitment and training, respectively, and in terms of intensity of impact are the risks of service compensation, recruitment, performance appraisal and training. Also, according to causal relationships, the risks of recruitment human resource are effective dimensions. Finally, according the results, suggestions are presented as risk exposure and optimization.<span lang="FA">یکی از مهمترین وظایف مدیران سازمانها، شناسایی و مدیریت ریسکهای منابع انسانی است به ویژه ریسک عملیاتی است. هدف از انجام این پژوهش، اولویتبندی و بررسی سیستمی روابط بین ابعاد ریسک عملیاتی منابع انسانی در شهرداری مشهد است. بدین منظور ابتدا جهت شناسایی مولفهها و شاخصهای ریسک عملیاتی منابع انسانی از ادبیات نظری و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان منابع انسانی شهرداری مشهد استفاده گردید. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از روش فضای نتیجه تحلیل شد که شامل 4 افق بیرونی، 15 عنصر ثابت افق درونی و 41 عنصر متغیر افق درونی؛ که با توجه به تفکر سیستمی ارتباطات بین مولفهها و ابعاد ریسک عملیاتی ترسیم شد. سپس جهت سنجش و اولویت بندی ریسکهای شناسایی شده با توجه به احتمال وقوع و شدت تاثیر، با توجه به گام قبل پرسشنامهای تدوین و بین 37 نفر از روسای واحد ادارات شهرداری توزیع گردید. جهت بررسی فرضیات از آزمون فریدمن، روشهای معادلات ساختاری، کلموگروف اسمیرنوف و </span><span dir="LTR">t-test</span> <span lang="FA">دو جامعه وابسته استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن میباشد که به لحاظ احتمال وقوع، به ترتیب ریسکهای ارزیابی عملکرد، جبران خدمات، جذب واستخدام و آموزش به لحاظ شدت تاثیر به ترتیب ریسکهای جبران خدمات، جذب واستخدام، ارزیابی عملکرد و آموزش قرار دارد. با توجه به روابط علی و معلولی، ریسکهای جذب و استخدام منابع انسانی جزء تاثیرگذارترین ابعاد بشمار میرود.در نهایت با توجه به اولویت و میزان تاثیرگذاری هر کدام از ابعاد ریسک عملیاتی منابع انسانی پیشنهاداتی به عنوان مواجهه با ریسک و بهینهسازی آن ارائه گردید.</span>https://jmsd.atu.ac.ir/article_12637_4e3ac10f7498794337f1bfdd8ed177e1.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037309920210321Determining the Impact of Personal Values on Job Burnoutتعیین تأثیر ارزشهای شخصی بر فرسودگی شغلی1351551263610.22054/jmsd.2021.44939.3448FAنیلوفرحبیب زاده شیرازیکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانسید محسنعلامهدانشیار ،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-0352-462XJournal Article20191112The purpose of this study was to determine the effect of personal values on burnout with the mediating effect of psychological empowerment with support of Isfahan Gas Company. The research method was descriptive and correlation type. The statistical population of this research was employees and managers of the Gas Company of Isfahan Province, among which 214 people were formed as sample size. Data were collected by questionnaires. The content validity of the questionnaires was approved by the experts. The reliability of the questionnaire was calculated and it was desirable and 0.77. In this research, descriptive and inferential statistical tests were used and software was used for analyzing these tests. According to research findings, personal values have a negative effect on job burnout, emotional exhaustion, depersonalization, and personal performance reduction, and has a positive effect on psychological empowerment. Also, empowerment has a negative effect on job burnout. The role of empowerment mediator in the impact between personal values on job burnout was also confirmed. According to the results of this research, Gas Company of Isfahan Province may increase organizational performance by increasing passion and satisfaction of employees.هدف از این پژوهش تعیین تأثیر ارزشهای شخصی بر فرسودگی شغلی با اثر میانجی توانمندسازی روانشناختی، با حمایت شرکت گاز استان اصفهان است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش؛ کارکنان و مدیران شرکت گاز استان اصفهان بوده که از بین آنها تعداد 214 نفر حجم نمونه را تشکیل دادند. دادهها به وسیله پرسشنامه جمعآوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد تأیید صاحبنظران قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها مورد محاسبه قرار گرفت و میزان پایایی کل مطلوب و 0.77 بود. در این پژوهش از آزمون-های آماری توصیفی، استنباطی استفاده، و برای تجزیه و تحلیل این آزمونها از نرم افزار استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش؛ ارزشهای شخصی بر فرسودگی شغلی، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش عملکرد فردی تأثیر منفی و بر توانمندسازی روانشناختی تأثیر مثبت دارد. همچنین توانمندسازی بر فرسودگی شغلی تأثیر منفی دارد. نقش میانجی توانمندسازی در تأثیر بین ارزشهای شخصی بر فرسودگی شغلی نیز تأیید شد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، شرکت گاز استان اصفهان میتواند با افزایش شور و اشتیاق و در نتیجه رضایت خاطر کارکنان، به بهبود عملکرد سازمانی سرعت ببخشد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_12636_4056af0cdecb69225881ddeca1a5e5cb.pdf