دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124620050823Monitoring and Increasing Customers Loyalty: Identifying most Effective Factorsبررسی عوامل موثر بر حفظ و تقویت وفاداری مشتریان1304951FAسید محمداعرابیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییمحسنورزشکاردانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161007Marketing research as one of the most important tools in forming executive decisions has become a dominant subject in today's companies. So that in many companies with the modem marketing approach, decision-making for most of critical subjects is based on marketing research results. One of the key issues in design and implementation of a marketing research is familiarity with fundamentals, rules and specific techniques needed in these researches. So, the main goal of this research is, to perform a marketing research in order to identify the most effective factors in customers' loyalty. To do that, first we studied some existing models in customers' loyalty, Analyzing and categorizing their strengths and weaknesses. Then we considered the most proper.امروزه پژوهشهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهندهی مبانی تصمیم مدیران، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ به گونه ایی که در سازمانهای آشنا با تفکر نوین بازاریابی، اتخاذ بسیاری از تصمیم های حیاتی سازمان منوط به نتایج حاصل از اجرای این پژوهشها است. یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در طراحی و اجرای پژوهشهای بازاریابی، آشنایی با اصول، قواعد و فنون خاص مورد نیاز این گونه از پژوهشها است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر حفظ و تقویت وفاداری مشتریان است. به همین منظور در پژوهشی که این مقاله بر مبنای آن تدوین شده است، ابتدا سعی شده تا مدلهای موجود در زمینه رضایت و وفاداری مشتریان شناسایی و پس از ارزیابی و بررسی نقاط قوت و ضعف هریک از این مدلها، مناسبترین مدل به عنوان مدل نظری پژوهش انتخاب شود. سپس عوامل معرفی شده در مدل نظری پژوهش بر روی جامعه آماری مورد نظر که مشتریان محصولات شرکت صنعتی بوتان بوده اند، مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته و در انتها عوامل شناسایی شده بر اساسی میزان اهمیت رتبه بندی شده است.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4951_a6b9b66399f9e321bf08ecef240275f4.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124620050823Survey on Organizational Structure for Evaluating National Banking System to Find an Optimal Patternبررسی و ارزیابی ساختار سازمانی نظام بانکداری کشور برای دستیابی به الگوی بهینه31594952FAمحمدحمیدی زادههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161007This article aims to describe and analysis the existing organizational structure for the National Banking System (N.B.S). The model's dimensions include the levels of complexity, formality, and concentration.
Research population consists of five major banks: Tejarat, Melli, Saderat, Sepah, and Mellat. They have majority market share and in addition the branches and personnel coverage ratios are about eighty percent.
The research method based on descriptive action research and comparative - causal one. As far as the objective of the project is concerned, the research falls within the R &D category. For gathering data, a questionnaire id designed based upon Robbins (1987 &1994), Hage, and, Aikin (1969) works.
The descriptive statistical methods and some inferential statistical approaches such as Friedman Text where applied for the purpose of data analysis and hypothesis testing.
One of the results recommended that if the N.B.S is concerned to have an integrated vision for strategic decision making, they have to implement the same research design processes at least for a five years period.
model - as theoretical bases for the research. Next we applied the elicited factors of the model on our statistical pilot. Finally we ranked the factors based o n t heir importance in customers' point of view.این پژوهشی برای شناخت وضعیت کنونی ساختار سازمانی نظام بانکداری کشور از منظر سطح و درجه پیچیدگی، رسمیت و تمرکز در حوزه پنج بانک تجارت، سپه، صادرات، ملت و ملی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را این پنج بانک تشکیل می دهد که از نظر تعداد شعب و تعداد کارکنان حدود ۸۰٪ پوشش صفت تحت مطالعه را دارند.
نوع پژوهشی براساس هدف، توسعه ای، براساس روش توصیفی علی مقایسه ای و اقدام پژوهی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه هایی در زمینه تعیین میزان پیچیدگی و تمرکز و سنجش میزان رسمیت استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها و تحلیل یافته ها از شاخص های توزیع حد متوسط و پراکندگی بهنجار سازی سازه و آزمون ناپارامتری فریدمن برای تعیین پذیرش یا رد تفاوت موجود در ساختار سازمانی بانکها استفاده شد.
اجرای سالانه عملیات میدانی این طرح پژوهشی و مقایسه یافته های آنها با یکدیگر، بررسی و مطالعه روند تغییر رفتار سازه های چهارگانه ساختار سازمانی بانکها می تواند بهره گیری از نتایج پژوهش را مستمر نماید.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4952_467807aa58b233728297309d59808bd7.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124620050823Learning Organizational Culture, An Effective Strategy for Maintenance and Development of the Organization in an Unstable Environment.فرهنگ سازمانی یادگیرنده، راهبردی اثر بخش جهت حفظ، بقاء و توسعه سازمان ها در شرایط محیطی ناپایدار60864953FAعلیرضانادری خورشیدیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161007Today, the organizational culture is one of the significant
encouraging organizational learning factors which leads to the generalization of the new behaviors in order to conform with external environment and internal integration of the organization in the competitive situation.
This article in addition to the theoretical bases of the learning organizational culture and theoretical and operational experiences of the successful organizations in this field, this article is to study the organizational culture of Iran Khodro as an integration factor. Considering the characteristics of learning organizational culture in the unstable and competitive conditions, it is to study the constraints of the organizational culture to achieve theامروزه یکی از عوامل مهم ترغیب کننده یادگیری سازمانی که باعث نشر و تعمیم رفتارهای جدید در جهت سازگاری با محیط خارجی و انسجام دهی درونی سازمان در موقعیت رقابتی می شود متغیر فرهنگ سازمانی است. این مقاله ضمن بررسی مبانی نظری فرهنگ سازمانی یادگیرنده و تجربیات عملی و نظری سازمان های موفق در این مورد، به دنبال آن است که فرهنگ سازمانی شرکت ایران خودرو را به عنوان یک عامل یکپارچه ساز، بررسی کند و با عنایت به ویژگی های فرهنگ سازمانی یادگیرنده در شرایط ناپایدار و رقابتی، موانع فرهنگ سازمانی شرکت را برای رسیدن به موقعیت رقابتی در دو بعد "چگونه رفتار کردن" و "چگونه اداره کردن " مورد بررسی قرار دهد و در پایان با تعیین شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب، راهبرد های مناسبی را برای گذر از وضع موجود و درک چگونگی ورود به موقعیت رقابتی ارائه می دهد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4953_111e4a22eab5643997a219593b6887ed.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124620050823A Proposed Mathematical Model for Measuring Personal Satisfaction in Economical- Social Systemارائه یک مدل ریاضی جهت سنجش رضایت فردی در سیستمهای اقتصادی - اجتماعی871104954FAمحمدتقیتقوی فردهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-4212-2079حسینعصارهدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161007Nowadays, along with concentration on human resources as the most important element of the organization's competitive advantage, managers try to provide growth and development for their human resources and achieve more opportunities in competitive environments and e am more benefits by means of being more familiar with those resources. The first steps in developing human resources would be absolutely as follows: Knowing the present needs of human resources of organization and evaluating their satisfaction from different aspects of organization, and providing strategies to promote different aspects of the organization according to priorities and effective factors on satisfaction based on viewpoints of human resources. In this article, by studying and evaluating different satisfaction and motivation theories in different managerial viewpoints, Effective competitive conditions from two different dimensions: 1- how to behave and, 2- how to manage a case. Finally, determining the gap of the present situation and that of the desired situation- it- will provide proper strategies to pass from the present state and 'to, reach to the competitive position.امروزه همگام با تمرکز بر مغز افزار و و تفوق منابع انسانی به عنوان مهمترین عناصر ایجاد کننده مزیت رقابتی سازمانها، مدیریت در تلاش است با شناخت هر چه بیشتر این منبع، زمینه های رشد و بالندگی آن را فراهم آورده و در محیط رقابتی فرصتهای بیشتری را در اختیار گرفته و منافع افزون تری حاصل نماید. مسلماً نخستین گام در توسعه منابع انسانی شناخت نیازهای فعلی نیروی انسانی سازمان و ارزیابی میزان رضایت آنها از وجوه مختلف سازمانی و طی آن تدوین استراتژی بهبود دهنده ابعاد مختلف سازمان با اتکاء بر اولویتها و عوامل مؤثر بر رضایت از دیدگاه نیروی انسانی میباشد.
در این مقاله بر اساسی مطالعه و بررسی تئوری های مختلف رضایت و انگیزش، در نگرش های مختلف مدیریت عوامل مؤثر بر رضایت فرد از سازمان شناسایی و با اعمال رویکرد سیستمی طبقه بندی می شوند، طی آن با در نظر گرفتن ویژگی های مطلوب جامعیت و انعطاف پذیری و تامین خصوصیت رفتاری سطح رضایت از عوامل مختلف مؤثر بر آن بنا به نظریه دو عاملی هرزبرگ، مدل عمومی تابع خطی رضایت و ابزار پرسشنامه ای جهت سنجش آن تدوین می گردد. در ادامه نیز پایایی و روایی مدل عمومی و ابراز سنجش مورد بررسی قرار گرفته که براساس نتایج حاصله تایید می گردد. سپس با استفاده از تکنیک ها و مفاهیم آماری و ریاضی، زمینه لازم جهت تجزیه و تحلیلی نتایج و برنامه ریزی بهینه منابع مختلف سازمان به منظور بیشینه سازی میزان رضایت پرسنل سازمانی فراهم آمده است.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4954_101e6f5268097a4ebaf4df6d56a3936c.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124620050823Strategic Outsourcing of Services: A decision and procedural frameworkمدل تصمیم گیری برون سپاری خدمات1111344955FAفرزاداشرفزادههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161007The 1990 have been the outsourcing of services becomes one of the best widely talked about and implemented management tool for organizational change by the corporate world. However, there is a little academic research in this area. This study (article) is aimed at bridging the research gap by identifying and addressing one of the most widely quoted issues pertaining to outsourcing of services. I.e. how does a firm decide what service activity to outsource? One of the most popular frameworks for examining the "make or buy" decision in the past has been the transaction cost analysis(TCA) framework. However, much of this research has focused on the make-or-buy decision of product manufacturing activities, to the neglect of services. Services, due to their inherent characteristics of intangibility, inseparability, heterogeneity, and perishability, and due to the unique nature of their "production" factors on satisfaction of individuals from organizations have been recognized and classified and the general model of satisfaction function and its evaluating method has been compiled. Now, in order to achieve the optimal satisfaction of the personnel of organizations, it is possible to analyze the results and optimal programming of different resources of the organization, according to the mathematical and statistical concepts and methods which has been presented in this study برون سپاری به عنوان یک ابزار اجرایی ساده و اقتصادی روز به روز کاربردهای بیشتری پیدا می کند. مدیران تجاری و صنعتی ضمن آنکه علاقه مندند از استراتژی برون سپاری استفاده کنند اما در عمل با مسایل و مشکلات مفهومی متنوعی در این زمینه روبرو هستند. متأسفانه مطالعات علمی معدودی در زمینه ی برون سپاری خدمات موجود است. در حالیکه پژوهشهای آکادمیک قابل ملاحظه ای در زمینه ی استفاده از برون سپاری در فعالیت های ساخت محصول موجود میباشد. در این مقاله پژوهشی مدل استراتژیک بنام ماتریس تصمیم گیری بیرون سپاری خدمات برای کمک به مدیران در برون سپاری خدمات ارایه می شود که از طریق آن می توان تصمیم گرفت که چه فعالیت های خدماتی باید برون سپاری شود و چه فعالیت های خدماتی باید در خود سازمان انجام پذیرد. این مدل که بر مشخصه های خدمت تاکید دارد بگونه ای طراحی شده است که در ضمن سادگی نگاهی فراگیر به موضوع داشته و به سه روش متفاوت "کیفی"، "وزنی " و "فازی" قابل استفاده میباشد. برای درک بهتر مدل هر سه روش با مثال هایی مورد بررسی قرار گرفته است تا بتواند به عنوان راه گشایی برای مدیران در بیرون سپاری خدمات، مفید واقع شود.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4955_987010e396f961ed161eb054f6f16162.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124620050823Designing Mathematical Mode for the Evaluation of Internal and External Environment of Scientific - Applied System of Education (applied in strategic planning process)طراحی مدل ریاضی ارزیابی محیط داخلی و خارجی سسیسستم آموزش علمی-کاربردی (جهت بکارگیری در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک)1351684956FAمحمدرضااکبریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161007The present research tries, from a new standpoint and systematic view to the educational process, to design a pattern for the assessment and evaluation of external and internal factors affecting the scenting - applied system of education so that one can, through the use of generated indices in identification phase of strategic planning, sort out and measure inter-structural and intra-structural factors at work. Following the above-mentioned points, one can determine the strengths and weaknesses of the organization, identify resources and opportunities and present a clear image of the quality of educational system. Also, by using production function and level function of the generated instruction, it is possible to define the level of scientific-applied education in an organization or throughout a country as and "delivery", necessitate modifying and revamping the existing framework for the make-or-buy decision. In this Study (article), a conceptual framework is developed that helps decide what service (service activity) a firm should outsource and what it should retain in house. This fuzzy logic model (conceptual framework) is presented in Matrix (PTO Decision Matrix).PTO Decision Matrix has 11 Rows and 11 Columns that contain characteristics of services. Inputs of model are characteristics of services and output is Propensity to outsourceپژوهش حاضر از منظری تازه و با نگرشی سیستمی به فرآیند آموزش اقدام به طراحی الگویی برای ارزیابی و ارزشگذاری عوامل محیطی و محاطی مؤثر بر نظام آموزش علمی-کاربردی کرده است، به طوری که می توان با استفاده از شاخص های ایجاد شده در فاز شناسایی محیط فرآیند برنامه ریزی استراتژیک عوامل موثر محیطی و درون سازمانی را شناسایی و اندازه گیری کرد و نقاط قوت و ضعف سازمانی را تعیین، منابع و فرصت ها را مشخص کرده و تصویر روشنی از وضعیت نظام آموزشی ارائه کرد. همچنین به کمک تابع تولید و تابع سطح آموزش بدست آمده می توان سطح آموزش علمی-کاربردی یک سازمان آموزشی یا کشور را به عنوان یک فناوری (عامل تبدیل داده به ستاده) تعیین کرد و بسا ایجاد پایه ای قوی و مستند از اطلاعات بدست آمده براساس الگو می توان مسائل استراتژیک یک سازمان را شناسایی و از آن در ارزیابی و اتخاذ استراتژی های کار ساز آموزشی بهره گیری کرد. با نهادی شدن الگو در سیستم می توان از اطلاعات بدست آمده برای محاسبه بهره وری سیستم آموزش استفاده کرد. این مدل برای اولین بار شاخص های جزئی و کلی ارزیابی محیط و سیستم آموزشی را به صورت عددی برای تنظیم گزارش مدیریت و تغذیه سیستم بازخور ایجاد می کند. به علاوه با تدوین دیدگاه سیستمی عوامل موثر بر تولید دانش آموخته و توابع تولید دانش آموخته و تابع سطح آموزش را در قالب ریاضی شبیه سازی می کند. مضافا اینکه قالب اصلی الگوی ریاضی طراحی شده را می توان در سیستم های صنعتی و تولیدی برای شناسائی وضعیت محیط و سیستم به منظور برنامه ریزی بهبود و ارتقاء بهره وری سیستم بکار گرفت.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4956_8ecfc1505a60b4981c9c072b4f1e4d31.pdf