2024-03-29T00:28:07Z
https://jmsd.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2410
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1400
30
102
شناسه نشریه، سال سی ام، شماره102 ، زمستان 1400
2021
12
22
https://jmsd.atu.ac.ir/article_15933_c4715fe1d74aa664f7222d7f4910f2ed.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1400
30
102
روشهای ارتقاء ابعاد توانمندسازی روانشناختی کارکنان سازمان صمت در شرایط اپیدمی کووید 19
مصطفی
نیکنامی
عباس
عباس پور
محمدتقی
تقوی فرد
پرستو
اصغری
پیش فرض اصلی مقاله حاضر این است که روشهای سابق برای ارتقاء ابعاد توانمندسازی روانشناختی به طور کامل نمیتواند در شرایط اپیدمی کرونا کارساز باشد. به همین دلیل، هدف این نوشتار رسیدن به الگوی کاربردی و روشمند برای ارتقاء ابعاد توانمندسازی در دوران بحران اپیدمی است. رویکرد پژوهش حاضر آمیخته (کمی و کیفی) و از نوع تشریحی است. تشریحی بودن دلالت بر تقدم روش کمی دارد. در این تحقیق ابتدا با دادههای کمی، دامنه و نقاط برجسته، پژوهش مشخص میشود و سپس براساس روش کیفی پیرامون دامنه تشخیص داده شده و نکات برجسته، اطلاعات دقیقتر به دست میآید. نتایج تحقیق نشان داد روشهای نظارت متقابل و مستمر(در ابعاد شایستگی و موثر بودن)، بهبود فضای غیر رسمی (در بعد مشارکت)، تلفیق وجوه سازمانی و فردی (در بعدهای حق انتخاب و مشارکت)، تحولات و تعاملات در سطوح سازمانی (در بعد موثر بودن) و ارتقاء دانش ارتباط سازمانی (در بعد حس مشارکت) به طور مشخص در شرایط کرونایی به ارتقاء ابعاد توانمندسازی در کارکنان سازمان صمت کمک خواهد کرد.
توانمندسازی روانشناختی
کووید 19
مشارکت
سازمان صمت
شایستگی
2021
12
22
7
35
https://jmsd.atu.ac.ir/article_13567_022c7be72cb0fe4eaabaf9a3f65a1bbb.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1400
30
102
مقایسه اثربخشی آموزش تحلیل ارتباط متقابل و برنامهریزی عصبی ـ کلامی بر کارآمدی مدیریتی مدیران
فاطمه
محمد حسین پور
فریبا
حسنی
عبدالله
شفیع آبادی
افسانه
قنبری پناه
کارآمدی مدیریتی همواره یکی از مهم ترین انتظارانت سازمان ها از مدیران بوده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای برنامهریزی عصبی -کلامی و تحلیل ارتباط متقابل بر کارآمدی مدیریتی مدیران انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران مرد میانی شرکت پارس خودرو بودند که 66 نفر از آنها بهشیوه تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل، گمارش شدند. ابزارهای این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه کارآمدی مدیریتی گوپتا، پروتکل آموزش تحلیل ارتباط متقابل و پروتکل آموزش برنامه ریزی عصبی- کلامی. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از تفاوت معنادار میانگین گروهها و مبین آن بود که روش تحلیل ارتباط متقابل بر افزایش نمرات کارآمدی مدیریتی مدیران تاثیر معناداری دارد؛ اما این تاثیر در روش برنامه ریزی عصبی-کلامی معنادار نگردید.همچنین مقایسه زوجی میانگین ها حاکی از اثربخشی بالاتر آموزش تحلیل ارتباط متقابل نسبت به آموزش برنامه ریزی عصبی- کلامی بر کارآمدی مدیریتی بود. پس می توان نتیجه گرفت که مدیران می توانند با فراگرفتن تکنیک های تحلیل ارتباط متقابل،کارآمدی خود را افزایش دهند و سازمانها نیز می توانند با برگزاری دوره های آموزشی مذکور، بهره وری مدیران خود را بالا ببرند.
"برنامهریزی"
" عصبی"
کلامی"
"تحلیل"
" ارتباط"
" متقابل"
2021
12
22
37
64
https://jmsd.atu.ac.ir/article_13445_8179be73af6ab818bb47e3a71b327399.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1400
30
102
واکاوی نقش حساسیت محیطی بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان با نقش میانجی تلنگر مقایسهاجتماعی و تلنگر سبز
محمد
کشاورز
حسین
دامغانیان
سید عباس
ابراهیمی
عباسعلی
رستگار
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر حساسیت محیطی بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان با توجه به میانجیگری تلنگرهای مقایسهی اجتماعی و سبز است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شد. نمونه-آماری پژوهش 189 نفر از کارکنان سازمان محیط زیست استان سمنان است که به روش تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها، روش حداقل مربعات جزئی مورد استفاده قرار گرفت. بررسیها نشان داد که ابزار اندازهگیری از روایی مناسبی برخوردار بوده و ضریب پایایی آن برای تمام سازههای پژوهش، بیشتر از 7/0 میباشد. یافتهها، حاکی از آن است که حساسیت محیطی تأثیر مثبت و معنیداری بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان دارد. همچنین متغیر حساسیت محیطی تأثیر مثبت و معنیداری بر تلنگر مقایسهی اجتماعی و تلنگر سبز دارد. از طرف دیگر تلنگر مقایسهی اجتماعی تأثیر منفی و معناداری بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان دارد، اما تلنگر سبز تأثیر مثبت و معناداری بر این نوع رفتارها دارد. ضمن اینکه تلنگر مقایسهی اجتماعی و تلنگر سبز نقش میانجیگری بین حساسیت محیطی و رفتارهای زیستمحیطی کارکنان ایفا نمیکند. با توجه به نادیدهگرفتن اهمیت تلنگرهای سازمانی میتوان گفت این پژوهش نگاهی بدیع به این مقوله داشته که میتواند منجر به بروز تلنگرهای بیشتری برای بهبود و رفتارها در سازمان شود.
حساسیت محیطی
تلنگر سبز
تلنگر مقایسه اجتماعی
رفتارهای زیستمحیطی کارکنان
2021
12
22
65
96
https://jmsd.atu.ac.ir/article_13443_641c5195da374b6c617d8f41eea4acfa.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1400
30
102
تأثیر رهبری اقتدارمأب بر طردشدگی منابع انسانی با نقش میانجی فرسودگی احساسی
حجت
وحدتی
مریم
مؤمنی
کارکنان بهعنوان سرمایه اصلی در جهت تحقق اهداف و رسالت سازمانی میباشند که نبود ارتباطات مناسب و متعاقباً طردشدگی کارکنان و انزوا و سرخوردگی آنان منجر به پیامدهای مخرب و نامطلوب در سازمانهای دولتی میگردد. پژوهش حاضر، اثر رهبری اقتدارمأب بر طردشدگی منابع انسانی با نقش میانجی فرسودگی احساسی را تحلیل و بررسی میکند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش و ماهیت جزء تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. برای سنجش متغیرهای رهبری اقتدارمأب، طردشدگی، فرسودگی احساسی از پرسشنامههای ونگ و همکاران (2019)، جیانگ و همکاران (2011) و سوآلقا (2017) استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامهها از طریق روایی صوری و آلفای کرونباخ (82/0) تأیید گردید. جامعه آماری شامل سازمانهای دولتی شهرستان خرمآباد میباشند که 121 نفر از کارکنان آنها بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدهاند. دادهها از طریق الگوریتم مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل گردید. تحلیل نتایج در سطح اطمینان 95% بیانگر تأثیر مثبت و معنادار رهبری اقتدارمأب بر طردشدگی و فرسودگی احساسی میباشد. بهعلاوه، تحلیل مسیر غیرمستقیم گویای نقش میانجی فرسودگی احساسی در تأثیر رهبری اقتدارمأب بر طردشدگی است. بهعنوان یک نتیجه کلی، رهبری اقتدارمأب یکی از عوامل زمینهساز فرسودگی احساسی و طردشدگی کارکنان در سازمانهای دولتی قلمداد میشود.
رهبری اقتدارمأب
طردشدگی منابع انسانی
فرسودگی احساسی
سازمانهای دولتی
2021
12
22
97
123
https://jmsd.atu.ac.ir/article_13543_606e42fe9733861532cd5f5b83e6d8c8.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1400
30
102
پایش تاثیرپذیری اینرسیسازمانی از سایش اجتماعی؛ تببین نقش میانجی آشفتگیرفتاری مدیران
علی
شریعت نژاد
سیده نسیم
موسوی
سایش اجتماعی زمانی اتفاق میافتد که احساسات منفی علیه یک شخص یا کارمند ابزار شود یا مسائلی وجود داشته باشد که شخص یا کارمند را از دستیابی به اهداف خود یا اهداف سازمانی بازدارد که این مهم در بلند بلندمدت موجب اینرسی و سکونسازمانی میشود. لذا، پژوهش حاضر با هدف پایش تاثیرپذیری اینرسی سازمانی از سایش اجتماعی با تبیین نقش میانجی آشفتگی رفتاری مدیران انجام پذیرفت. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکتهای دانش بنیان در استانلرستان هستند که برای تعیین حجم نمونه فرمول کوکران به کار گرفته شد و تعداد اعضای نمونه 384 نفر برآورد شد که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه است که روایی آنها با بهکارگیری روش اعتبار محتوا و پایایی آنها با محاسبه آلفای کرونباخ تائید شد. در این پژوهش، برای بررسی و آزمون فرضیهها و مدل مفهومی، رویکرد معادلات ساختاری و نرمافزارهای Smart Pls2 و Spss 19 بهکار گرفته شد. نتایج بررسی فرضیهها نشان داد سایش اجتماعی بر اینرسی سازمانی تاثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که آشفتگی رفتاری مدیران نقش میانجی در تاثیر سایش اجتماعی بر اینرسی سازمانی دارد.
سایش اجتماعی
اینرسی سازمانی
آشفتگی رفتاری
شرکتهای دانش بنیان
2021
12
22
125
146
https://jmsd.atu.ac.ir/article_13446_54adaae06309231e1bee32642af01335.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1400
30
102
ارائه و تبیین مدل عملکرد سازمانی مبتنیبر وضعیت دیجیتالی سازمان در دوران کرونا با رویکرد داده بنیاد در وزارت صمت
زهره
نمکی
سید محمد رضا
داودی
سعید
آقاسی
تحول دیجیتال که همیشه به عنوان یک اقدام اساسی و استراتژیک در سازمانها حائز اهمیت بوده، طی سالهای اخیر در پی شیوع ویروس کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده و فشارهای ناشی از همهگیری ویروس کرونا تلاش سازمانها را برای ایجاد تحول دیجیتال سرعت بخشیده است. هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل عملکرد سازمانی مبتنیبر وضعیت دیجیتالی سازمان در دوران کرونا با رویکرد داده بنیاد در وزارت صمت است. این پژوهش با رویکرد کیفی- استقرایی و به روش نظریه زمینهای استراوس - کوربین انجام شد. ابزار پژوهش (گردآوری دادهها) مصاحبه نیمهساختارمند بود. با بهرهگیری از روش نظریه زمینهای، دادههای حاصل از مصاحبههای انجام شده با 27 نفر از نخبگان و متخصصان واجد شرایط وزارت صمت طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. 18مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی که این عوامل دربرگیرنده شرایط علّى (عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل فناوری و عوامل محیطی) پدیده محوری (وضعیت دیجیتالی سازمان)، شرایط زمینهساز (بستر دیجیتالی، بستر مدیریتی، بستر فردی، بستر فناوری)، شرایط مداخلهگر (عوامل فردی، عوامل فرهنگی و عوامل سازمانی) و راهبردها (راهبرد فردی، راهبرد مدیریتی و راهبرد سازمانی) و پیامدها (نتایج فردی، نتایج سازمانی و نتایج اجتماعی) است.
عملکرد سازمانی
دیجیتالی شدن
داده بنیاد
وزارت صمت
2021
12
22
147
175
https://jmsd.atu.ac.ir/article_13719_50df1442bfd1287a4186dfe1b037addc.pdf