TY - JOUR ID - 4711 TI - شبیه سازی سیستم صف خط اتوبوسرانی JO - مطالعات مدیریت بهبود و تحول JA - JMSD LA - fa SN - 2251-8037 AU - فیضی, کامران AU - اللهیاری, احمد AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2002 PY - 2002 VL - 9 IS - 33.34 SP - 69 EP - 93 KW - خط اتوبوسرانی KW - شبیه سازی KW - سیستم صف KW - مسافر KW - زمان انتظار DO - N2 - یکی از مهمترین مسایل پیش روی مدیران امروزی، چگونگی تامین، تخصیص و بهره برداری از منابع محدود، دستیابی به بهترین عملکرد است. سیستم های حمل و نقل شهری نیز با چنین مسایلی مواجه هستند. این سیستم ها بنا به تاثیر عمیقی که بر سیستم های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند باید علاوه بر درآمد زایی، رضایت مسافران و حیثیت اجتماعی خود را نیز مدنظر قرار دهند. در این مقاله برای بهبود عملکرد سیستم صف خطوط اتوبوسرانی شهری در تهران، یک مدل شبیه سازی ارایه شده است. به وسیله این مدل، چگونگی رفتار سیستم در موقعیت های گوناگون بررسی و یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری برای آن، ارایه گردیده است. با استفاده از این سیستم، می توان تاثیر تغییرات متغیرهای اصلی خط اتوبوسرانی را بر کلیت سیستم، به ویژه خروجی های آن مشاهده نمود. در این تحقیق به عنوان نمونه خط 427 اتوبوسرانی شرکت واحد اتوبوسرانی از میدان نازی آباد تا میدان انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است. UR - https://jmsd.atu.ac.ir/article_4711.html L1 - https://jmsd.atu.ac.ir/article_4711_28154030b2e747127c08381b89767f65.pdf ER -