TY - JOUR ID - 1844 TI - مطالعه دولت الکترونیک و چابکی در سازمان ثبت احوال استان تهران JO - مطالعات مدیریت بهبود و تحول JA - JMSD LA - fa SN - 2251-8037 AU - واعظی, رضا AU - صداقت پور, فرزانه AD - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی AD - کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 21 IS - 67 SP - 1 EP - 17 KW - چابکی KW - دولت الکترونیک KW - سازمان DO - N2 - چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمان‎ها است که برای بهره‏مندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمی‏توان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمان‎های دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواست‎های آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینه‏های سرعت و کیفیت و مهمتر از همه هزینه به چابکی نیاز دارند  و هدف از انجام  پژوهش بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (دولت الکترونیک) به عنوان بهترین ابزار افزایش سرعت و کیفیت خدمت رسانی و نقش محوری فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان است. جامعه آماری مورد مطالعه سازمان ثبت احوال استان تهران و مناطق استان است و ابزار اصلی گردآوری داده‏ها، پرسشنامه است. پرسشنامه در بین نمونه آماری که بالغ بر 196 نفر بودند توزیع شد. در نهایت 132 پرسشنامه جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از روش‏های تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده  نتایج تحقیق حاکی از این است که بین چابکی سازمان و ابعاد آن با دولت الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد. UR - https://jmsd.atu.ac.ir/article_1844.html L1 - https://jmsd.atu.ac.ir/article_1844_a232ad201e91bf5fb00c6a4cb948b132.pdf ER -