دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
9
33.34
2002
08
23
سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریه ها
9
26
FA
سید مهدی
الوانی
0000-0002-1885-4325
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
sralvani@gmail.com
میرعلی
سید نقوی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
mirnaghavi@atu.ac.ir
امروزه در کنار سرمایه های انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایه دیگری بنام سرمایه اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفته است. این مفهوم به پیوند ها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود. این مقاله با ارائه تعاریف و مقایسه دیدگاه های صاحبنظران عمده به تعریف تئوریهای سه گانه سرمایه اجتماعی – تئوری شکاف ساختاری، پیوند ضعیف و منابع اجتماعی پرداخته و به شناسایی و تحلیل ابعاد مختلف این نظریه می پردازد. در ادامه برای سنجش میزان سرمایه اجتماعی دو نوع مدل کمی و کیفی ارائه و در پایان مقاله، مزایا و معایب بکارگیری این نظریه به بحث گذاشته می شود.
سرمایه اجتماعی,نظریه,مفاهیم,شکاف ساختاری
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4708.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4708_c5b22a6a043e20845345d65ada0a3087.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
9
33.34
2002
08
23
اجرای عملیات به هنگام با کاربرد ارتباطات الکترونیک جهت انتقال سریع مواد و قطعات به خط تولید
27
52
FA
ابولفضل
کزازی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
نیما
ضمیری
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
فرایند ساخت از روابط غیر خطی و پیچیده ای پیروی می کند. ولی رفتار دو متغیر هزینه تولید و کیفیت محصول در این روابط نقش مهمتری دارند. کنترل بهینه تولید با خطی سازی فرایند ساخت امکان پذیر می شود و سیستم تولید به هنگام با ارائه راهبردی منطقی، کوشش می نماید تا معادله های تولید را ساده و ممکن سازد. سیستم تولید به هنگام در تولید، انتقال و توزیع مواد، قطعات و فرآورده های گوناگون راهکاری مشخص دارد. در عین حال درون هر بخش، زیر مجموعه های ورودی، فرایند و خروجی را پوشش می دهد. در واقع تابع تبدیل کارخانه تحت نام فرایندهای مختلف شناسایی می شود و با بهبود انتقال مواد، حد اتلاف انرژی ساخت در نقاط مختلف تولید به سمت صفر میل می کند.
در این مقاله برای کنترل فرایند انتقال کالا با استفاده از راهبردهای سیستم تولید به هنگام و فناوری مبادله الکترونیکی داده ها ارائه می گردد. این روش با پیگیری عملیات انتقال کالا میان واحدهای درگیر تولید، الگوریتمی را برای برنامه ریزی و تامین مواد و قطعات پیشنهاد می نماید. برای مبادله داده ها در سطوح کاربردی و شبکه از استانداردهای بین المللی استفاده شده است. هدف از انجام پژوهش نیز، شناسایی عواملی است که پس از پیاده سازی این سیستم در میزان بهره وری واحدهای تولیدی صنعتی نقش داشته باشند.
سیستم تولید به هنگام,مبادله الکترونیکی داده ها,کن بان,بهره وری
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4709.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4709_e2e8b8aeb02d3ab1bad5d5c2a4756f49.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
9
33.34
2002
08
23
نقدی بر نظریه سلسله مراتبی بودن نیازها در ایجاد انگیزش
53
68
FA
قاسم
انصاری رنانی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
ansari.ghasem@gmail.com
بکارگیری نتایج تحقیقات دیگران، به ویژه آن دسته از پژوهش هایی که از قدرت و پایایی کافی برخوردار بوده و تقریبا در سطح وسیع ملی و جهانی کاربرد دارند کاری عاقلانه و مقرون به نتیجه مثبت و اثربخش است. تکرار پذیری نتایج واحد تحقیقات علمی، کاربران را در استفاده مطمئن تر از آن تحقیقات یاری خواهد داد و در خصوص کاربرد نظریه هایی که امکان به وجود آمدن تغییراتی در کلیت آن و یا بخشی از آنها در فرهنگ های مختلف وجود دارد شرط احتیاط آن است که در این خصوص آزمون های تکرارپذیری صورت گیرد.
یکی از نظریه های مهم انگیزشی در مدیریت، نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو است. این نظریه در برخی از آزمونها در فرهنگ های متفاوت با فرهنگ جامعه آمریکایی در بخش سلسله مراتبی بودن طبقات نیازهای کارکنان در سازمان ها، دارای روایی و پایایی نبوده و در نتیجه، این بخش از نظریه در این کشورها مورد استفاده تصمیم گیران قرار نمی گیرد. در ایران نیز این نظریه در چندین شرکت مورد آزمون قرار گرفت که نتایج سه شرکت مختلف در مقاله حاضر مورد بررسی قرار گرفتند و چنین نتیجه گیری شد که در ایران نیز حداقل در بخش های تولید، سلسله مراتبی بودن نیازهای مازلو قابل اطمینان نبوده و تصمیم گیران نباید به طور قاطع به آن استناد کرده و بر مبنای آن تصمیم گیری و برنامه ریزی نمایند.
نظریه سلسله مراتبی,انگیزش,کارکنان
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4710.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4710_9cd367f0d64dafb35f9a5820a4d581f1.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
9
33.34
2002
08
23
شبیه سازی سیستم صف خط اتوبوسرانی
69
93
FA
کامران
فیضی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
kamfeyzi@yahoo.com
احمد
اللهیاری
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
یکی از مهمترین مسایل پیش روی مدیران امروزی، چگونگی تامین، تخصیص و بهره برداری از منابع محدود، دستیابی به بهترین عملکرد است. سیستم های حمل و نقل شهری نیز با چنین مسایلی مواجه هستند. این سیستم ها بنا به تاثیر عمیقی که بر سیستم های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند باید علاوه بر درآمد زایی، رضایت مسافران و حیثیت اجتماعی خود را نیز مدنظر قرار دهند. در این مقاله برای بهبود عملکرد سیستم صف خطوط اتوبوسرانی شهری در تهران، یک مدل شبیه سازی ارایه شده است. به وسیله این مدل، چگونگی رفتار سیستم در موقعیت های گوناگون بررسی و یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری برای آن، ارایه گردیده است. با استفاده از این سیستم، می توان تاثیر تغییرات متغیرهای اصلی خط اتوبوسرانی را بر کلیت سیستم، به ویژه خروجی های آن مشاهده نمود. در این تحقیق به عنوان نمونه خط 427 اتوبوسرانی شرکت واحد اتوبوسرانی از میدان نازی آباد تا میدان انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است.
خط اتوبوسرانی,شبیه سازی,سیستم صف,مسافر,زمان انتظار
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4711.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4711_28154030b2e747127c08381b89767f65.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
9
33.34
2002
08
23
جهانی شدن و اثرات آن
95
122
FA
ابوالقاسم
طاهری
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
جهانی شدن عبارت از روندی چند شکلی است که وابستگی متقابل میان منطقه های جهان و جنبه های گوناگون زندگی اجتماعی را به وجود می آورد. تعادل های درونی و گونه گونی تمام جامعه، اعم از بسیار پیشرفته و عقب مانده در این روند، عمیقا دگرگون می شود. برخلاف آن چه که تصور می شد جهانی شدن پدیده ای صرفا اقتصادی نیست بلکه تمام جنبه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زندگی بشر را در بر می گیرد. مارتین آلبرو، جهانی شدن را فرایندی که بر اساس آن، تمام مردم جهان در یک جامعه جهانی واحد به هم می پیوندند. تعریف می کند. واژه جهانی شدن از جهاتی مفهومی کاملا جدید و از لحاظی مقوله قدیمی به شمار می رود. بسیاری از انگاره های جهانی شدن، به شکل آرمان خواهانه آن، مانند همبستگی انسانها، حقوق بشر، برابری، برادری ، عدالت جهانی و از قرن ها پیش، توسط علمای اخلاق، حقوقدان ها، رهبران و سیاستمداران، مطرح است. ظهور این پدیده، باعث بروز تحرک شگفت انگیز اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ارزشی شده و ضمن کاهش فاصله زمان و مکان، تفاسیر جدیدی از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، دولت، اقتدار، امنیت و غیره به دست می دهد.
جهانی شدن,تجرد,نوگرایی,جامعه شناختی,رئالیسم
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4712.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4712_87d8d8066977a9483cf36a8bcc8d149e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
9
33.34
2002
08
23
گزارشگری تجاری الکترونیک
123
145
FA
یحیی
حساس یگانه
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
علی اکبر
یحیی پور
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
برای گزارش اطلاعات تجاری و مالی علاوه بر روش نوشتاری، روشهای دیگری وجود دارد که مهمترین آنها اینترنت است. اینترنت روش جریان اطلاعات را از تهیه کنندگان به استفاده کنندگان و بالعکس تغییر داده است. وب، با استفاده از روش ارتباط برتر دسترسی به اطلاعات را تسهیل نموده است؛ استفاده کنندگان می توانند از طریق وب، اطلاعات دلخواه خود را بدست آورده و جهت تحلیل بیشتر آنها را دستکاری نمایند. اینترنت، امکان ارائه اطلاعات به صورت صوت و تصویر را از طریق چند رسانه ها فراهم نموده است. با استفاده از چند رسانه ها، می توان جلسات هیئت مدیره و مجمع عمومی را به طور زنده در دسترس سهامداران قرار داد. با استفاده از این فناوری، گزارشهای مالی به هنگام، جایگزین گزارشهای مالی دوره ایی شده اند زیرا اطلاعات مالی زیادی وجود دارند که باید در طول سال به طور پیوسته در اختیار استفاده کنندگان توسط پست الکترونیک و یا گفتگوی مستقیم مدیران با استفاده کنندگان با استفاده از چند رسانه ها تسهیل شده است.
منظور از گزارشهای تجاری الکترونیک ارائه اطلاعات جهت کمک به استفاده کنندگان در تصمیم گیری برای تخصیص سرمایه از طریق شبکه جهانی وب است.
گزارشگری تجاری,الکترونیک,فناوری,اطلاعات ساخت نیافته
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4713.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4713_17d78eadb82df8e89dac4b4cc68a0fd2.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
9
33.34
2002
08
23
بازاریابی: تحولات، چالشها و راهکارها در هزاره سوم
147
174
FA
حمید
خداداد حسینی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
سعید
فتحی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
s.fathi@ase.ui.ac.ir
بازاریابی یا مدیریت بازار، بخشی از فعالیت های سازمان ها است که نقشی حیاتی در حضور استراتژیک این سازمان ها در بازار دارد. در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، تردیدهایی نسبت به ارزش فعالیت های بازاریابی در شرکت ها مطرح شد. این تردید ها ناشی از برخی اقدامات ضعیف شرکت ها در انجام فعالیت های بازاریابی و همچنین بروز تحولات و چالشها در عرصه بازار است. می توان ادعا کرد که بازاریابی هم چنان اهمیت خود را حفظ کرده است اما چهره بازاریابی و نحوه پرداختن به آن تغییر کرده است. در این مقاله سعی بر آن است که به بررسی چالش ها، مشکلات و راهکارهای لازم برای موفقیت در کسب برتری رقابتی در بازاریابی بویژه در آغاز هزاره سوم پرداخته شود.
بازاریابی,هزاره سوم,راهکار,چالش,محیط تجاری,عصر ارتباطات
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4714.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4714_e83c9a4bfd74a9d9758707b344352c47.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
9
33.34
2002
08
23
توانمند سازی کارکنان: رویکردها و فرایندها
175
204
FA
محمد
محمدی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
صاحبنظران مدیریت از همان ابتدای بکارگیری اصطلاح توانمند سازی تاکنون، تلاش های زیادی برای ارایه تعریفی عملیاتی از آن به عمل آورده اند. نوشتار حاضر ضمن بیان ویژگی های تعاریف عملیاتی، به بازنگری تلاش های صورت گرفته می پردازند. سپس در راستای تعاریف، فرایندهای انگیزشی و شناختی توانمند سازی را تشریح و ارتباط آن را با اصطلاحات کفایت نفس و احساس عجز اکتسابی مورد بررسی قرار می دهد.
کارکنان,توانمند سازی,رویکرد و فرایند,مدیریت,سازه ارتباطی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4715.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4715_e9ba36853f6cf24403e2f0ed3ff35285.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
9
33.34
2002
08
23
ارزیابی طراحی کیفیت فراگیر در شرکت های متوسط: نتیجه تحقیق
205
224
FA
منوچهر
انصاری
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
mansari@ut.ac.ir
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل تحول مفهوم کیفیت فراگیر، در شرکت های متوسط اتومبیل و الکتریک – الکترونیک در منطقه شمال غربی فرانسه می باشد. در این مقاله، کلیه اطلاعات حاصل از تحقیق و روش شناسی کاربردی، شرح داده می شوند. به علاوه طبق روش شناسی این تحقیق، دلایل انتخاب بخشهای مورد نظر، تنظیم پرسشنامه، مدل برگرفته از جایزه کیفیت اروپا و همچنین نتایج حاصله، تفسیر و تبیین می شوند. در واقع مدیران موسسات فوق بودند که ما را در تفسیر ارزیابی این مطالعه کیفی، یاری دادند.
کیفیت,مدیریت کیفیت فراگیر,مدیریت,نورمهای ایزو 9000,گواهینامه,ارزیابی,شرکت های متوسط اتوموبیل و الکتریک – الکترونیک
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4716.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4716_84396c0a6098240c3770a1d2b17d7a6e.pdf