دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
4
16
1995
02
20
الگوریتم ژنتیک آنچه کامپیوتر می تواند از تکامل بیاموزد
1
14
FA
محمود
البرزی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
مقاله زیر ترجمه مقاله است تحت همین عنوان از مجله technology review . صرفنظر از تفکر نویسنده در مورد چگونگی آغاز حیات و تکامل آن به دلیل معرفی یک روش نو در برنامه ریزی با کامپیوتر، برای چاپ انتخاب شد. این نوع برخورد با مسئله نه تنها برای متخصصین کامپیوتر بلکه دست اندرکاران سایر رشته ها که با هوش مصنوعی ارتباط دارند می تواند مفید باشد. به هر صورت چاپ آن به هیچ عنوان به معنی تایید نگرش اعتقادی نویسنده نسبت به چگونگی آغاز حیات و تکامل آن نیست، بلکه منظور معرفی یک الگوریتم است.
زیبایی معرفی شده در این است که با داشتن ضوابط قیاسی، راه حل های مختلف حل مسئله را از طریق آزمون و خطا می پیماید رشته های پیروز را با یکدیگر جفت گیری می کند و هر از گاهی عمل جهش را انجام می دهد. این فرایند بارها تکرار می گردد تا نهایتاً برنامه کار مطلوبی ایجاد شود. سرعت الگوریتم ژنتیک در پیدا کردن پاسخ مسائل پیچیده به آن قابلیت فراگیری داده است.
الگوریتم ژنتیک,کامپیوتر
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4638.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4638_4cf8bdfba8c2332809ed21057f6c26dd.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
4
16
1995
02
20
چگونگی انتظارات در روابط مدیران و زیردستان
15
27
FA
غلامعلی
سرمد
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
در هر سازمان مفروض بین مدیریت و کارکنان روابطی وجود دارد که بخشی از مبحث رفتار سازمانی را تشکیل می دهد. قسمتی از این روابط به انتظارات متقابل زیردستان و مدیران از یکدیگر مربوط می شود. تعدادی از این انتظارات معقول و مقبول است در حالی که برخی از آنها منطقی نیست. در مقاله حاضر پس از مروری کوتاه بر انگیزش و تاثیر آن بر رفتار سازمانی، نظریه انتظارات به عنوان یکی از عوامل انگیزشی بررسی می شود. سپس خلاصه نتایج مطالعه ای که در زمینه انتظارات نابجای زیر دستان از مدیران انجام شده ارائه می گردد. آنگاه یافته های یک مطالعه میدانی در خصوص بعد دوم قضیه، یعنی انتظارات نابجای مدیران از زیردستان عرضه و تجزیه و تحلیل می شود.
انتظارات,روابط,مدیران,زیردستان,مدیریت
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4639.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4639_0785f1743559006b831b11a011900c9f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
4
16
1995
02
20
آشنایی با سیستم تولید به هنگام
29
43
FA
سید محمدعلی
خاتمی فیروزآبادی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف این مقاله، آشنایی با سیستم تولید به هنگام است. سیستمی که سالهاست در شرکت های خودرو سازی ژاپنی و بعی دیگر از0 کشورهای صنعتی، مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم غالباً برای صنایعی که دارای خط مونتاژ هستند، کاربرد دارد و محدود به مراکز تولید خودرو نمی شود. ارتباط این سیستم با روش های کنترل موجودی قطعات نیمه ساخته، کنترل کیفیت کالا، کاهش ضایعات و مصنوعات معیوب، بسیار بالا است. مزیت نسبی اصلی این سیستم، کاهش قطعات نیمه ساخته و مصنوعات تولیدی معیوب است. مزیت نسبی دیگر این سیستم، تدارک قابلیت انعطاف در خط تولید است.
سیستم تولید,بهنگام,سیستم کنترل,استاندارد
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4640.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4640_68d66420efe766704516c98ec1aadd15.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
4
16
1995
02
20
نقش شرکت های فراملیتی در مدیریت تحولات جهان معاصر و آینده
45
76
FA
اصغر
مشبکی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
مرتضی
موسوی خانی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
شرکت های فراملیتی با برخورداری از منابع و امکانات عظیم اقتصادی و مالی و به خدمت گرفتن سرآمدان و نخبگان علوم مختلف و تکنوکرات های عالی رتبه اداری – نظامی و همچنین با بهره گیری از منابع اطلاعاتی و رسانه های گروهی آن چنان سیطره ای بر کشورهای جهان اعم از کشورهای توسعه نیافته، در حال توسعه و ممالک پیشرفته صنعتی گسترده اند که در ایام قدرتمندترین امپراتوری ها هم سابقه نداشته است.
عملکرد این شرکت ها در سطح جهانی به گونه ای است که به ندرت می توان منطقه یا کشوری را یافت که به نوعی در معرض اثرات آنها قرار نگرفته باشد. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و دولت های کمونیست اروپای شرقی، راه برای سلطه جهانی شرکت های فراملیتی به عنوان نمایندگان اصلی نظام سرمایه داری و امپریالیستی غرب هموارتر شده است تا با نفوذ در بازارهای بلوک شرق رها شده از قید و بندهای کمونیسم و توسعه روز افزون فعالیت بنگاه های اقتصادی و تجاری خود ضمن برقراری انحصار و وحدت تولید در سطح جهانی حداکثر سود را در تجارت بین المللی به خود اختصاص دهند و با استفاده از اهرم های قدرت تحت اختیار خود و اعمال نفوذ و تعیین خط مشی های اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی، نقش عمده ای را در مدیریت امور بین المللی و سیاست جهانی ایفا نمایند. این مقاله بر آن است ضمن بیان تاریخچه مختصری از تشکیل شرکت های فراملیتی و قدرت یافتن آنها، عملکرد این شرکت ها را در کشورهای جهان سوم، تجارت بین الملل و جریان نقل و انتقال سرمایه و همچنین نقش آنها را در تحولات عمده سیاسی و شکل گیری مناطق تجاری و اقتصادی و نهایتا ایجاد نظم واحد مدیریت جهانی به اجمال بررسی و تحلیل نماید.
شرکت های فراملیتی,مدیریت,تحولات,جهان معاصر و آینده,منابع اقتصادی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4641.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4641_7f1478403e33efd8e29522be1de46a19.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
4
16
1995
02
20
بهبود بهره وری از طریق کار گروهی موثر
77
86
FA
اژدر
کرمی
هیئت علمی دانشگاه تبریز
برای تشکیل یک تیم کاری خوب و بهبود بهره وری کار، باید علل عدم کارایی یا پایین بودن آن را تجزیه و تحلیل کرده پیشنهاد تغییرات خاص را داده و شرائط مورد نیاز برای موفقیت این روش را ارائه نمائیم.
کار گروهی,بهره وری
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4642.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4642_3eec6108f24e660ea587f1a99d5e4238.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
4
16
1995
02
20
تاملی در اهمیت و لزوم ارزشیابی برنامه های آموزش ضمن خدمت
97
112
FA
فتاح
شریف زاده
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
f.sharifzadeh@gmail.com
گرچه مسئله ارزشیابی برنامه های آموزش ضمن خدمت توجه عمیق صاحبنظران و مدیران منابع انسانی را به خود معطوف نموده است با اینحال هنوز این عمل چندان مورد استقبال واقع نشده است. به عبارت دیگر در مقایسه با برنامه های برگزار شده آموزش ضمن خدمت، ارزشیابی واقعی معدودی از این دوره های آموزشی صورت گرفته است. بدین سبب فقدان ارزشیابی اصولی برنامه های آموزشی حتی در بخش عمومی بیشتر محسوس بوده و احتمالا این قسمت از برنامه، توسعه نیافته ترین جنبه فرایند اموزش ضمن خدمت در سازمان های عمومی می باشد. علیرغم این موضوع، آموزش ضمن خدمت از مهمترین مسائل کلیدی در تربیت نیروی انسانی کارامد و کارا می باشد. به طور خلاصه در فرایند آموزش، مادام که ارزشیابی صورت نگرفته باشد، برنامه، کامل تلقی نمی شود، زیرا این ارزشیابی برنامه است که به اسر تربیت منابع انسانی و آموزش ضمن خدمت کارکنان معنی و مفهوم می بخشد.
ارزشیابی,برنامه های آموزش,ضمن خدمت
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4643.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4643_e0d197a31fc239380b46de9998fbd0e4.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
4
16
1995
02
20
نقش دولت به عنوان هماهنگ کننده فعالیت های اقتصادی
121
128
FA
داوود
محب علی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
تولید عبارت است از مجموعه عملیات و فعالیت های فیزیکی جهت ساخت کالا یا عرضه خدمات. برخی به اشتباه، تولید را مترادف با بهره وری دانسته اند و این دو واژه را در جاهای مختلف به صورت نابجا به کار می گیرند.
بهره وری عبارت است از : استفاده بهینه از کلیه منابع جهت تولید حداکثر کالا و خدمات با کیفیت مطلوب. وجه تمایز این دو واژه تولید و بهره وری است که پاسخگوی سوالاتی است که در این روزها برای اغلب مردم کشور، مطرح است. این سوالات که چگونه ممکن است یک کالای خاص در ایران، در تایوان، در سنگاپور و در ژاپن تولید شود و کالای ژاپنی تایوانی و یا سنگاپور با داشتن کیفیت بهتر، از کالای تولید داخلی در ایران ارزان تر عرضه شود. و این در حالی است که کارگران ژاپنی، سنگاپوری و تایوانی نسبت به کارگر ایرانی از رفاه بیشتری برخوردارند و علاوه بر آن بازدهی سرمایه در آن کشورها بالاتر بوده به نحوی که کارخانجات این قبیل کشورها دائما در حال سرمایه گذاری مجدد منافع حاصله خود بوده و تکنولوژی خود را جهت ارتقای کمی و کیفی تولیدات خود بهبود می بخشند.
نقش,دولت,هماهنگ کننده,فعالیت های اقتصادی,فعالیت های فیزیکی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4644.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4644_71595bb124a1c64c995e95a74d0c4ef8.pdf