دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2
8
1993
02
20
هماهنگی: معیار صحت
3
10
FA
سیدمحمد
اعرابی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
منطق، ابزاری است برای کاهش خطای ذهن که به واسطه آن اشتباهات کاهش یافته و از طرف دیگر موجب رفع اختلافات می گردد.
موضوعات متفاوت مستلزم داشتن منطق های مناسب با قلمرو خاص آنهاست. با توجه به اینکه نقش عمده منطق ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است لذا اساسا خود منطق ها باید هماهنگ باشند تا بتوانند چنین نقشی را بعهده گیرند و آن مستلزم وجود مبنایی مشترک بر تمامی منطق هاست که بعنوان ربط جامع در بین همه منطق ها عمل نماید.
هر منطقی متکفل ملاحظه رابطه بین مقدمات و نتایج است لذا خصلت مشترک همه آنها دلالت است و آن مبنای هر منطقی است.
دلالت باید به علت و منشائی بازگردد که آن امری حقیقی بوده و دارای سه خصوصیت کلی انکارناپذیری، شمولیت و ثبوت باشد.
هماهنگی,معیار صحت
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4622.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4622_dbdf99c73220b42506dc5886aac57d4a.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2
8
1993
02
20
لزوم تقویت مهارتهای مدیریت رویکردی اقتضایی در انتخاب روش مناسب
11
33
FA
ناصر
میرسپاسی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
آموزش مدیریت در کشورهای جهان سوم از جمله کشور ما با پرسش ها و ابهامهایی مواجه شده که باعث شک و تردیدهایی در ذهن برنامه ریزان و مدیران آموزش سازمان های بزرگ و مراکز آموزش مدیریت شده است. البته این تردید ها در مورد لزوم و ضرورت آموزش به مدیران است به نحوی که از منبعی که صرف این اقدام مهم میشود استفاده مطلوب تر شود و مهم تر از آن مدیران را به نقش این آموزش ها معتقد کند.
برای کمک به رفع اینگونه ابهامها در زمینه آموزش مدیریت در ایران در این نگارش سعی شده است ضمن ارائه تعاریفی از اثر بخشی مدیریت و مهارتهایی که یک مدیر اثر بخش باید داشته باشد به روش های متداول آموزش که برای مدیران، شرایط احراز بوجود می آورد و آنها را در اجرای فرایند وظایف مدیریت کمک می کند و باعث بهبود عملکرد سازمان می شود مختصرا اشاره شود و نهایتا توصیه هایی برای انتخاب روش مقتضی آموزش مدیریت در شرایط فعلی کشور ارائه شود. با این امید که نگارش این قبیل مطالب بتواند برنامه ریزان آموزشی را در جهت موثرتر ساختن حرکت های آموزش مدیریت یاری نماید.
مهارتهای مدیریت,مدیران
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4624.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4624_f4c8fb6deb9c9ef57102f6fc67c7460f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2
8
1993
02
20
چند روش طراحی استراتژی کلی برای سازمان های انتفاعی
10
53
FA
حسین
رحمان سرشت
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
hrahmanseresht2007@gmail.com
آشنایی با چند روش طراحی استراتژی کلی در سطح سازمان های انتفاعی درک مراحل برنامه ریزی را برای علاقه مندان به آن بخصوص در سطوح کلی سازمان های چند محصوله و تک تک واحدهای تولید کننده هر یک از آن محصولات آسان می نماید. این روش ها چارچوبهای کلی برای تدوین استراتژی های تفصیلی و جامع در بر گیرنده سطوح مختلف سازمانی به دست می دهد.این راه کارهای عمده مسیرهایی را که امروزه مدیران، متخصصان برنامه ریزی و مشاوران مدیریت عمدتا در خارج برای رسیدن به اهداف خود می پیمایند نشان می دهد و تجربه های ارزشمندی را برای برنامه ریزی به ما می آموزد. این روشها که متعاقبا تشریح خواهند شد با عنوان هایی که در پی می آیند معروف شده اند. روش های مورد بحث عبارتند از:
1. روش تجزیه و تحلیل شرایط بیرونی و وضعیت درونی سازمان
2. تجزیه و تحلیل بدره سازمان با استفاده از چارچوب گروه مشاورین بوستن
3. روش رقابتی پورتر
4. روش تطابقی مایلز و اسنو
5. روش گام به گام و خودروینده مستتر در آثار کوئین و مینزبرگ
طراحی استراتژی,سازمان های انتفاعی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4625.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4625_3516f4a5363f433df9510f09700d9c1f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2
8
1993
02
20
کارایی دولت و خصوصی سازی
55
66
FA
جمشید
پژویان
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
کارائی دولت همواره یکی از سوالات بحث انگیز بوده و نظریات و تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام شده است که در مدیریت بخش عمومی آموزنده و مفید است. در این مقاله کوشش شده تا به سوال فوق پاسخ داده شود. اندازه دولت یکی از مباحث اقتصاد بخش عمومی یا مالیه عمومی است که در طی سالهای گذشته قبل از آنکه متاثر از مقوله کارائی باشد از مفاهیم دستوری یا مسائل سیاسی تاثیر پذیرفته است.
کارائی دولت,خصوصی سازی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4627.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4627_73bf7e11abd8819d5b0e481b51812d05.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2
8
1993
02
20
خصوصی سازی در هندوستان
67
82
FA
آرام
طاعتی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
خصوصی سازی تجدید نظری بر تئوری های مربوط به ضرورت مداخله دولت در مدیریت منابع اقتصادی جامعه است. واژه خصوصی سازی که از سال 1983 در ادبیات اقتصادی ظاهر شده است ریشه در تئوری اقتصاد بازار آزاد دارد. خصوصی سازی نه تنها شامل حاکمیت عوامل اقتصادی در تصمیمات مدیریت دولتی است بلکه شامل فعالیت هایی است که معمولا توسط بخش دولتی و به صورت غیر انتفاعی انجام می گردد. آنها که خصوصی سازی را تشویق می کنند معتقدند مدیریت دولتی بعلت اعمال نفوذ گروه های صاحب قدرت سیاسی در توزیع درآمد و گردش سرمایه و دخالت های بوروکراتیک قادر نیست از منابع اقتصادی جامعه استفاده کند و موجب اتلاف منابع می شود و توسعه اقتصادی را به تعویق می اندازد. مخالفین خصوصی سازی معتقدند که مالکیت خصوصی ضرورتا باعث افزایش کارائی نمی شود. بعلاوه چون سودآوری بهترین اولویت را در تصمیم گیریها دارد برنامه های دولت در زمینه اهداف و سیاستهای اجتماعی مورد بی اعتنایی قرار خواهد گرفت.
این بحث ظرف دهسال اخیر در اغلب کشورهای جهان جریان داشته است و سازمان های جهانی در حال حاضر از متولیان و مشوقان اجرای این سیاست در کشورهای در حال توسعه می باشند. هندوستان نیز با وجود آنکه در قانون اساسی خود وعده ایجاد جامعه سوسیالیستی را داده است به تدریج خود را با این جریان جهانی هم آهنگ کرده و در 1991 صراحتا سیاست جدید صنعتی خود را در این راستا اعلام نموده است.
در این مقاله روند خصوصی سازی هندوستان از طریق بررسی شاخصهای برنامه های پنجساله و سیاست های اعلام شده مورد مطالعه قرار گرفته است.
خصوصی سازی,هندوستان
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4628.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4628_7cb05362be896722be36be1222687658.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2
8
1993
02
20
حسابداری منابع انسانی مدلی برای ارزشگذاری منابع انسانی سازمانها
83
93
FA
محمدرضا
پژوهی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
منابع انسانی ماهر و متخصص برای یک سازمان همانند دارائیها و سرمایه گذاریهای آن سازمان دارای اهمیت اساسی است. مدیران سازمانها به منظور افزایش کارائی سازمان تحت سرپرستی خود همواره مبالغ هنگفتی را صرف آموزش و پرورش کارگران و کارمندان می نمایند اما معمولا مدیران اطلاعات جامعی در مورد ارزش اقتصادی منابع انسانی و میزان آموزش و تخصص آنها ندارند. مدیران و سرمایه گذاران به منظور برنامه ریزی، کنترل منابع انسانی، کارائی و اثر بخشی تصمیم گیی های خود به اطلاعاتی که ارزش منابع انسانی سازمان ها را نشان دهد نیازمندند.
در این مقاله مدلی برای ارزشگذاری منابع انسانی سازمانها ارائه شده، این مدل از سوی اریک فلم هولتز معرفی شده و در آن چگونگی تعیین ارزش دارائیهای انسانی بیان شده است.
حسابداری,منابع انسانی,سازمانها
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4629.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4629_745891d95eaf27687261fc878d931e0a.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2
8
1993
02
20
سبک شما در مدیریت تعارض چیست
95
100
FA
مهدی
الوانی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
شاید اغلب مدیران در جریان کار با موقعیت های تعارض آمیز برخورد داشته اند و این مساله را در سازمان بگونه ای تجربه کرده اند. هر مدیری در مواجهه با تعارض به شیوه ای خاص عمل می کند. مدیری خونسرد از کنار مساله می گذرد و آن را نادیده می گیرد. مدیر دیگری واکنش های شدید از خود بروز می دهد و مدیر دیگر برخورد مسالمت آمیزی را برای حل تعارض در پیش می گیرد. شاید برای مدیران جالب و آموزنده باشد که از سبک خود در مقابله با تعارضات سازمانی آگاه شده و رویه خویش را در مدیریت تعارض بشناسند. در این زمینه پرسشنامه ای بوسیله مارس روبرت تهیه و تنظیم گردیده است که ذیلاً ملاحظه می شود.
سولات دارای چهار پاسخ می باشند که باید 10 امتیاز را بین آنها تقسیم کنید بدین ترتیب به پاسخی که محتمل تر است بالاترین امتیاز و به پاسخهای بعدی امتیازات کمتری تخصیص می دهید. اما در هر حال مجموع امتیازات 4 پاسخ نباید بیش از ده امتیاز شود. امتیاز چند پاسخ می تواند یکسان بوده و برای پاسخی که کاملا غیر متحمل است می توان امتیاز صفر در نظر گرفت.
سبک,مدیریت تعارض
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4630.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4630_d7e2e1c9fa93b5da4c589ad305da5206.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2
8
1993
02
20
آیا شما یک استراتژیست هستید یا فقط یک مدیر؟
101
119
FA
علی
مفتخر
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
در این مقاله با استفاده از ده پرسش مطرح شده، مدیران می توانند تفکر استراتژیک خود را طبق روش فکری و مقیاس های یک ژنرال پروسی اندازه گیری کنند. شاید مشهورترین استراتژیست دنیا یک مدیر کار آفرین نبود، بلکه یک ژنرال بود. هلموت نویسنده ای چیره دست بود و دو ویژگی با ارزش او را به یک استراتژیست ممتاز تبدیل نموده بود. 1- توانایی درک اهمیت رویدادها 2- توانایی اخذ تصمیم و عمل به آن بدون اینکه بدلیل، ریسک یا خطرات جانبی از اصل مسیر و هدف منحرف شود.
استراتژیست,مدیر
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4631.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4631_d124c68c3eb63480c1027adb97a7bec2.pdf