دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1
2
1991
05
22
شمای کلی انسان شناسی
6
14
FA
سیدمحمد
اعرابی
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه
در دیدگاه پرستش کنندگان خدا، هستی و مافیها مخلوق خداوند باری تعالی است. نظام هستی دارای غایت و حکمتی است که حرکت و تغییر در آن قانونمند بوده و در جهت غایت می باشد. انسان به عنوان اشرف مخلوقات، کمال خواه و آرمانمند، مختار و مسئول بوده و برای وصول به کمال، نیازمند علم می باشد. اصلی ترین و مهمترین اختیار، طلب تقوی یا هوی است که جهت کلی حرکات وی را تعیین می کند.ادراکات انسان واسطه تجلی تعلقات در رفتار می باشد و از این طریق است که انسجام تعلقات، ادراکات، رفتار حاصل می شود و در واقع رمز رشد و موفقیت هماهنگی و انسجام آنهاست و الا حرکت بدون انسجام باور، ذهن، عمل، حاصلی جز تشتت و پریشانی درون و برون ندارد.
انسان شناسی,نظام هستی,ادراکات
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4576.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4576_2f39360fd0fe655e82e887ebbf6b56b2.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1
2
1991
05
22
تجربه ای در زمینه تصمیم گیری گروهی
15
36
FA
حسین
رحمان سرشت
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
hrahmanseresht2007@gmail.com
چهار مشکل عمده تصمیم گیری شامل: گریزانی، ستیزه جوئی، فرصت طلبی و دنباله روی می باشد. طراحی یک روش واقعا موثر برای افزایش ثمربخشی گروهها در تصمیم گیری گروهی به مطالعه و تحقیقات بیشتری نیاز دارد. هر چند در نظر اول یافتن روش هایی که با فرهنگ کشور و روحیات مردم ما سازگاری داشته باشد معقول به نظر رسد در عین حال نباید فراموش کرد که بعید نیست روش های غیر بومی مذکور در این مقاله در افزایش ثمر بخشی تصمیم گیری گروه های ما نیز واقعا موثر باشند.
تصمیم گیری گروهی,گریزانی,ستیزه جوئی,فرصت طلبی,دنباله روی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4579.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4579_82248c394a541442fe126a23f688f3cb.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1
2
1991
05
22
مدیریت در عصر حکمت
37
45
FA
علی
رضائیان
سرپرست دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
a_ rezaeian@sbu.ac.ir
از جذابیت های فلسفه علم، جدال بر سر تعریف و تعیین کرانه های علم است. این جدال در مدیریت نیز از گرمی خاصی برخوردار است ما بدون در نظر گرفتن اختلاف نظرها، بر این باوریم که مدیریت یا رهبری عبارت است از نفوذ در دیگران. بین رهبری و مدیریت تفاوت های جزئی وجود دارد. اولین تفاوت این است که مدیر در هر سازمان معمولا عضو آن سازمان است و اگر عضو هم نباشد حداقل باید در آن سازمان مامور باشد تا بتواند پست مدیریت بگیرد. دومین تفاوت در مدیریت سلسله مراتب مطرح است. سومین تفاوت در نوع هدف می باشد.
مدیریت,حکمت,فلسفه علم
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4580.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4580_2bcaf326952f52b3f53655feab4fe306.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1
2
1991
05
22
نگرشی کوتاه بر ساختهای فکری تکنولوژی و مدیریت توسعه
46
56
FA
علی اکبر
فرهنگی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
امروزه صنعت بر بخش بزرگی از فعالیتهای جوامع گوناگون حاکم شده است و اکثر جوامع کم و بیش در سلک صنعتگران درآمده، یا در سودای قرار گرفتن در این گروه می باشند. جامعه صنعتی از نظر مصرف انرژی، نوعی جامعه تکامل یافته است که بنیاد اجتماعی و سیاسی خود را در مقایسه با آنچه که در گذشته بوده کاملا متحول ساخته و نوع دیگری از بنیانهای اجتماعی را جایگزین آن ساخته است.
ساخت فکری,تکنولوژی,مدیریت توسعه
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4581.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4581_f3e42b45190977b2b01a0ee28430c587.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1
2
1991
05
22
نقش زنان در توسعه علم مدیریت
57
67
FA
شمس السادات
زاهدی
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
زنان و مردان بسیاری بوده اند که اذهان پرسشگری داشته اند و دانشورانه و پژوهشگرانه نسبت به آنچه که در اطرافشان می گذشته است شک برده اند و به تعمق پرداخته اند. زنان و مردان بسیاری به منظور حل مشکلات انسانی در محیط های کاری کوشیده اند و دستیابی به مناسبترین نتیجه را از مسئولیت های خود دانسته اند. زنان نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند. و نزدیک به دو سوم از ساعات کار توسط آنها انجام میشود. به طور خلاصه باید گفت که زن و مرد مکمل یکدیگرند و تفاوت های موجود زمینه بیولوژیکی نداشته بلکه بدلیل ارزشهای فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی رایج در جامع هستند.
زنان,توسعه علم مدیریت
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4582.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4582_15dca219b5ad020af5cb77005e48df8f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1
2
1991
05
22
تصمیم گیری در بحران
68
86
FA
سید مهدی
الوانی
0000-0002-1885-4325
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
sralvani@gmail.com
از جمله مباحثی که در سنوات اخیر در مدیریت مطرح شده است مبحث تصمیم گیری در شرایط بحرانی است. فرایند تصمیم گیری معمولا شامل بیان صحیح اهداف، یافتن راه حل های مختلف و ممکن، ارزیابی امکان پذیری آنان، ارزیابی و عواقب و نتایج ناشی از اجرا هر یک از این راه حل ها و نهایتا، انتخاب و اجرا آن راه حلی است که معتقدیم بیشترین کمک را در نیل به اهداف سازمانی مینماید. فرایند تصمیم گیری معمولا شامل بیان صحیح اهداف، یافتن راه حل های مختلف و ممکن، ارزیابی امکان پذیری آنان، ارزیابی عواقب و نتایج ناشی از اجرا هر یک از این راه حل ها و نهایتا، انتخاب و اجرا آن راه حلی است که معتقدیم بیشترین کمک را در نیل به اهداف سازمانی می نماید.
تصمیم گیری,بحران,مدیریت
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4584.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4584_c1a586a2e93cc720d2729d1e8f15110f.pdf