دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
27
89
2018
09
23
سخن سردبیر
FA
سیدعلی اکبر
افجه
استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی
10.22054/jmsd.2018.11122
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11122.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11122_c4067880174e3f5507f474cffa18690a.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
27
89
2018
09
23
شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج با استفاده از تکنیک Delphi Fuzzy
11
37
FA
علی
شریعت نژاد
0000-0001-8609-6960
دانشگاه لرستان
alishariat69@gmail.com
رضا
سپهوند
0000000222176029
دانشگاه لرستان
mrezasep@yahoo.com
محمودرضا
اسماعیلی
دانشگاه لرستان
d.m.esmaeili@yahoo.com
سید نجم الدین
موسوی
دانشگاه لرستان
n.d.mousavi@yahoo.com
10.22054/jmsd.2018.31058.2740
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج با استفاده از تکنیک Delphi Fuzzy است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از لحاظ نوعشناسی پژوهش در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان در استان لرستان است که 30 نفر از خبرگان آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده اند. در بخش کیفی پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای-کوهن تایید شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسشنامه مقایسه زوجی است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تایید شد. در بخش کیفی، دادههای کیفی بدست آمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج شناسایی شدند. به علاوه در بخش کمی پژوهش، با استفاده از روش Delphi fuzzy تعیین اولویت پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج انجام پذیرفت و مهمترین عوامل و پیامدهای رهبری سطح پنج مشخص شد. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که از میان پیشایندهای رهبری سطح پنج، مناعت طبع و بلند نظری، فروتنی و پرهیز از خودستایی، هوش هیجانی بالا و شجاعت و تهور در نوآوری به عنوان مهمترین پیشایندها و عوامل به وجود آورنده رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان است. همچنین نتایج مبین آن است که افق دید بلند برای سازمان، رهبری فروتنانه، اشاعه ژرفنگری و نکته سنجی و مربیگری، مرشدی و راهبری سازمانی از مهمترین پسایندها و پیامدهای رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان است.
رهبری,رهبری سطح پنج,سازمانهای دانش بنیان,روش دلفی فازی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9089.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9089_924bef87a6caf594ba79e56fca2d69c8.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
27
89
2018
09
23
بررسی تاثیر فراموشی سازمانی بر استقرار مدیریت دانش
39
71
FA
صدیقه
محمداسماعیل
عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،
m.esmaeili2@gmail.com
سیده ریحانه
سید وکیلی
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران و مسئول کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
raminrf@yahoo.com
10.22054/jmsd.2018.3440.1225
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فراموشی سازمانی بر استقرار مدیریت دانش می باشد.روش تحقیق پیمایشی – تحلیلی ، واز نظر هدف، پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری شامل526 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانه های دانشگاه های غیر پزشکی شهر تهران می باشد که از بین آنها بر اساس نمونه گیری تصادفی وبااستفاده از جدول مورگان 169نفر انتخاب شده واز طریق پرسشنامه موردپرسش قرارگرفتهاند.برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و در مرحله بعد روایی سازه متغیرهای پژوهش و شاخص های منتج از آن ها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج حاصله بیانگر آن است که فراموشی سازمانی(عمدی ) برخلق، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش اثر مثبت داشته و فراموشی سهوی بر عوامل مذکور اثر منفی دارد. در خاتمه بر اساس نتایج آزمون های انجام شده پیشنهاداتی درزمینه بکار گیری سازوکارهای آموزشی انگیزشی واصلاح فرایندهای کاری بوسیله کتابداران و مدیریت کتابخانه ها ارائه گردیده است که بهره گیری ازآنها به دانشی شدن هرچه بیشتر کتابخانه ها منجر خواهد شد.
استقرار مدیریت دانش؛ فراموشی سازمانی؛ فراموشی سازمانی سهوی؛ فراموشی سازمانی عمدی,مدیریتدانش؛ کتابخانه های دانشگاهی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9091.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9091_9db697233c4f3c33842676c838c5b85a.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
27
89
2018
09
23
اثر بدبینی سازمانی بر گرایش به رفتارهای انحرافی
73
89
FA
علیرضا
مقدم
0000-0002-6949-1405
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان‏، سمنان، ایران
moghaddam@semnan.ac.ir
مهدی
محمودی میمند
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت MBA-گرایش توسعه سازمان و منابع انسانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
mahdimahmoudimeymand@semnan.ac.ir
10.22054/jmsd.2018.26185.2479
رفتارهای انحرافی محیط کار از جمله ابعاد رفتار سازمانی است که به دلیل تحمیل هزینههای زیاد بر سازمانها در دهههای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهمترین عواملی که به بروز رفتارهای انحرافی دامن میزند، بدبینی سازمانی است. بروز رفتار انحرافی کارکنان به دلیل وجود بدبینی، متأثر از سبک رهبری مدیران و سرپرستان میباشد در این پژوهش ابتدا به بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر گرایش به رفتارهای انحرافی در بین کارکنان یکی از شرکتهای پیمانکاری نفتی منطقه عسلویه و پس از آن به تأثیر سبک رهبری تبادلی در تعدیل این اثر پرداخته شد. حجم جامعه آماری 210 نفر بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 136 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد بدبینی سازمانی، رابطه رهبر-عضو و پرسشنامه رفتار انحرافی استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه پژوهش 817/0 محاسبه گردید. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونهای و مدلسازی معادلات ساختاری به شیوه حداقل مربعات جزئی بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که بدبینی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر گرایش به رفتارهای انحرافی کارکنان دارد و سبک رهبری تبادلی این اثر را تعدیل میکند.
بدبینی سازمانی,سبک رهبری تبادلی,رابطه رهبر-عضو,گرایش به رفتارهای انحرافی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9092.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9092_3f3ce1e3cac7e4b85f02e050463a754a.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
27
89
2018
09
23
شناسایی الگوی ذهنی کارکنان به روش کیو
91
117
FA
علی
صفری
0000-0002-0001-8740
دانشیارگروه مدیریت دانشگاه اصفهان
a.safari@ase.ui.ac.ir
نوشین
خیری
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
nooshinkheiri66@gmail.com
10.22054/jmsd.2018.27027.2539
هدف پژوهش حاضر شناسایی ذهنیت کارکنان یک شرکت خصوصی در ارتباط با نظارت الکترونیکی بر کارکنان در محل کار <br /> می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نظر جمع آوری و تحلیل داده ها ترکیبی(کیفی-کمی) است. جامعه آماری مورد بررسی کلیه مدیران و کارکنان یک شرکت خصوص می باشند که از ابزارهای مختلف الکترونیکی برای کنترل کارکنان در آن استفاده شده است.ابزار گردآوری دادهها مصاحبه ساختارمند و جدول کیو می باشد. در بخش کیفی با انجام مصاحبه ساختارمند با 5 نفر از کارکنان شرکت و تحلیل آنها به روش تماتیک، نظرهای متفاوت نسبت به کنترل الکترونیکی کارکنان(50 گزاره و 39 گویه) استخراج گردید. سپس در بخش کمی با تکمیل جداول کیو به تعداد 24 جدول و تحلیل داده های به دست آمده به روش تحلیل عاملی، ذهنیت افراد هرگروه مورد شناسایی، تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که شش الگوی ذهنی متفاوت نسبت به نظارت الکترونیک کارکنان در شرکت مورد بررسی وجود دارد و هر کدام از ذهنیت ها دارای مفاهیم و ویژگی های متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند.
الگوی ذهنی,نظارت الکترونیک,محل کار,روش کیو
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9093.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9093_bce309fdf358bb71286dc89a00f29e0e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
27
89
2018
09
23
بررسی و نقد فلسفی نظریه دوعاملی فردریک هرزبرگ از دیدگاه نمادین- تفسیری
119
144
FA
مهناز
کشت کار رجبی
0000-0002-8123-2967
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد واحد اصفهان .
mahnazrajabi@yahoo.com
علی اکبر
اعتباریان
دانشیار ، گروه مدیریت دانشگاه آزاد اصفهان
etebarian@yahoo.com
10.22054/jmsd.2018.26707.2522
فردریک هرزبرگ روانشناسی بود که در سال 1975 تئوری دو عاملی بهداشتی- انگیزشی را ارائه نمود. تئوری هرزبرگ یک مجموعه از عواملی که منجر به عدم رضایت شغلی می شود را مشخص نموده است که این عوامل را بهداشت یا نگهدارنده معرفی می کند (در برخی مقالات به آن عوامل ابقاء یا حافظ وضع موجود نیز گفته می شود). وی همچنین مجموعه عواملی را که باعث ایجاد رضایت شغلی و انگیزه در شغل می شود، تحت عنوان عوامل انگیزش مطرح می نماید (گاها به آن عوامل برانگیزاننده نیز گفته می شود). علیرغم استفاده هایی که در حال حاضر نیز از این نظریه صورت می گیرد، نقدهای بسیاری از مناظر گوناگون توسط صاحبنظران بر این تئوری صورت گرفته است. بر این اساس در این مقاله سعی شده است در بخش اول موضوع انگیزش تبیین و تئوری دو عاملی هرزبرگ به صورت کامل تشریح گردد. در بخش دوم نیز به بررسی فلسفی نظریه مذکور از منظر هستیشناسی، معرفتشناسی، ماهیت انسان، روش شناسی و همچنین نقد وارد بر این نظریه از دیدگاه نمادین- تفسیریون پرداخته شده است.
انگیزش,نظریه دوعاملی هرزبرگ,هستی شناسی,روش شناسی,معرفت شناسی,دیدگاه نمادین- تفسیری
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9094.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9094_39b6c1b75d7af4c502f998ddd586a5bd.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
27
89
2018
09
23
تاثیر گرایش کارآفرینی سازمانی وقابلیت یادگیری بر صادرات کارآفرینانه
145
169
FA
ژاله
فرزانه حسن زاده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
jaleh.farzaneh3@gmail.com
وحید
ناصحی فر
0000-0002-7117-1152
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
vahid.n3004@gmail.com
10.22054/jmsd.2018.20919.2211
دانش موجود در رابطه با عوامل تعیین کننده صادرات کارآفرینانه اندک و پراکنده است. به منظور پرکردن این شکاف تحقیقاتی هدف این تحقیق بررسی تاثیر دو منبع ناملموس سازمان (کرایش کارآفرینی سازمانی و قابلیت یادگیری) بر صادرات کارآفرینانه است. زیرا تقویت ویژگی کارآفرینی بین الملل در سازمان با استفاده از این منابع باعث ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار و غیرقابل تقلید برای سازمان می شود. بر اساس آنچه بیان شد مدل مفهومی ارائه شده و در بین شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت مواد غذایی(گلستان، نوبر سبز، شرکت کدبانو، کماج صبا، دشت نشاط، مهراد، ایران چاشنی و ...) مورد بررسی قرار گرفته است.. نمونه مورد بررسی نیز شامل مدیران ارشد و کارشناسان حوزه بازاریابی در شرکت های مورد نظر و روش نمونه گیری مورد استفاده نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند است. روش تحقیق مورد استفاده پرسشنامه است که در مجموع 195 پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از روشهای معادلات ساختاری و نرم افزارهای Amos و Spss مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که گرایش کارآفرینی بر صادرات کارآفرینانه تاثیر مثبتی دارد و از بین سه بعد این گرایش تنها بعد ریسک پذیری بر صادرات کارآفرینانه موثر است. علاوه بر این عامل قابلیت یادگیری بازار
گرایش کارآفرینی,صادرات کارآفرینانه,قابلیت یادگیری بازار,شرکت های کوچک و متوسط,صنعت مواد غذایی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9095.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9095_80cd0a633ccf17e4d91bafd097f6cabf.pdf