دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
22
70
2013
07
16
شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی با تبیین نقش نهادینه سازی کارآفرینی
1
24
FA
سید مهدی
الوانی
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
رضا
کهن هوش نژاد
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه شاهد
email :rezak_5@yahoo.com
سعید
صفری
عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه شاهد
سعید
خدامرادی
عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه شاهد
یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمان ها برای پاسخی سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزون<br />محیطی در فضای کسب و کار، ایجاد سازمان های کارآفرین است. سازمان های کارآفرین از طریق<br />نهادینه سازی کارآفرینی در درون خود، موجبات اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی را فراهم<br />می آورند. با توجه به اینکه فراهم سازی شرایط برای اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی توجه بسیاری از<br />محققان را به خود جلب کرده و با عنایت به نقش قابل توجه عوامل سازمانی در این زمینه هدف این<br />تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی در<br />شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی است . جامعه آماری اول این پژوهش شامل 417 نفر از<br />مدیران، متخصصان و کارشناسان شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی بهروز، زمزم، پاک، گلستان<br />و محسن می باشد که با فرمول کوکران 052 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب<br />شدند. جامعه آماری دوم نیز برای اولویت بندی عوامل، تعداد 11 نفر از صاحب نظران و اساتید<br />مدیریت کارآفرینی دانشگاه ها بوده که نمونه آماری دوم نیز از طریق سرشماری مشخص شده و برابر<br />با تعداد جامعه آماری دوم می باشد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق برای گردآوری داده ها<br />پرسشنامه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی همبستگی است. <br />برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از فنون مدل یابی معادلات ساختاری و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی<br />فازی استفاده شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که مولفه های عوامل سازمانی بر نهادینه سازی<br />کارآفرینی در شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی تاثیر مثبت دارند، و نهادینه سازی کارآفرینی<br />در این شرکت ها نیز بر اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت دارد.
عوامل سازمانی,نهادینه سازی,اجرایی شدن,کارآفرینی سازمانی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_478.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_478_d80110e5a2d7050b367c054819118de3.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
22
70
2013
07
16
ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل EFQM ویرایش 02
25
46
FA
حسین
ادیب
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
مرتضی
گل آور
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی
morteza_golavar@yahoo.com
مدل های تعالی، روش مناسبی برای ارزیابی عملکرد سازمان ها می باشند. با بکارگیری این مدل ها، سازمان<br />می تواند عملکرد خود را با سایر رقبا در سطح ملی و بین المللی مقایسه کند. این مدل ها نشان می دهند که<br />برتری سازمان یک برداشت نظری نیست بلکه بدست آوردن نتایج عملی است که مبتنی بر شواهد است و قابل<br />سنجش می باشد.<br />بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، مدل EFQM را برای تعیین میزان رشد و تعالی سازمان و ترسیم راه رسیدن به<br />تعالی سازمانی تدوین کرده است.<br />پژوهش حاضر به منظور بررسی ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل EFQM ویرایش<br />0202 انجام گرفته است. جامعه آماری و نمونه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت مذکور تشکیل<br />داده اند؛ جهت جمع آوری داده های مورد نیاز، از پرسش نامه استاندارد تعالی سازمانی استفاده گردید و همچنین<br />برای برآورد پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که با مقدار 289.0 مورد تأیید قرار گرفت.<br />بعد از توزیع و جمع آوری پرسش نامه، اطلاعات به دست آمده از طریق تحلیل های آماری به روش های<br />توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و پس از خلاصه و دسته بندی اطلاعات و بهره گیری از<br />آزمون تی استیودنت، تمام 9 معیار تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران پیشرفت کمی داشتند.<br />همچنین در ارزیابی معیارهای رهبری و راهبرد شرکت ملی گاز ایران، میان نظر مدیران و کارشناسان تفاوت<br />معنی داری وجود داشت.
مدل تعالی سازمانی,ارزیابی,شرکت ملی گاز ایران
https://jmsd.atu.ac.ir/article_512.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_512_9d602d1ffa3d0af8964be7cbc1e995c0.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
22
70
2013
07
16
استراتژی مدیریت استعداد و رابطه آن با هوش عاطفی کارکنان
47
75
FA
علی
شائمی
استادیار،گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
سید محسن
علامه
استادیار، گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
محبوبه
عسگری
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه پیام نور زاینده رود
miss_askary@yahoo.com
امروزه توسعه مدیریت استعداد یکی از مهمترین عوامل کسب و کار و از مؤلفه های کلیدی حفظ مزیت رقابتی<br />پایدار در سازمان ها به شمار می رود. هوش عاطفی نیز به دلیل تأثیر مستقیمی که بر عملکرد دارد، می تواند<br />مکمل مناسبی جهت حفظ این مزیت باشد. بنابراین، هدف این پژوهش تحلیل رابطه استراتژی مدیریت<br />استعداد و هوش عاطفی کارکنان در شهرداری شهر اصفهان است. جهت سنجش استراتژی مدیریت استعداد از<br />مدل سوئیم و سنجش هوش عاطفی کارکنان از مدل پیشنهادی پژوهشگر استفاده شده است. جامعه آماری<br />پژوهش شامل تمامی کارکنان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر بوده که تعداد 712 نفر از آنان به عنوان<br />نمونه انتخاب گردیده اند. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از روش تحلیل مدل سازی معادله ساختاری استفاده<br />شده است و نتایج این ارزیابی حاکی از آن است که استراتژی مدیریت استعداد رابطه مثبت و معناداری با<br />هوش عاطفی کارکنان دارد. همچنین بین مؤلفه های پنج گانه آن شامل"جوّ و فرهنگ باز"، "ارتباطات"،<br />مدیریت عملکرد"، "پرورش کارکنان" و "پاداش و قدردانی" و هوش عاطفی کارکنان رابطه مستقیم و<br />معناداری وجود دارد.
ستراتژی مدیریت استعداد,پرورش کارکنان,جوّ و فرهنگ باز,مدیریت عملکرد,هوش
عاطفی.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_514.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_514_06421613be18a3fde59b92a12a17403f.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
22
70
2013
07
16
تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای دانش بنیان
47
75
FA
سید عباس
موسوی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
سید یعقوب
حسینی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
hosseini@pgu.ac.i
عبدالمجید
مصلح
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
moslehma@gmail.com
پروانه
بهرامی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
توسعه فنآوریهای اطلاعاتی و شبکههای ارتباطی سهم بهکارگیری دانش و اطلاعات را در سطح جهانی به<br />میزان زیادی افزایش داده است. در این راستا، یکی از مهمترین منابع شرکت، سرمایه فکری است . امروزه<br />سرمایه فکری در حال تبدیل شدن به یک منبع مهم و حیاتی در ایجاد رشد اقتصادی می باشد. بدین جهت<br />مدیران ملزم به اندازهگیری سرمایه فکری به عنوان یک معیار مهم برای افزایش عملکرد کسب و کار سازمانها<br />هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر در<br />پارک علم و فناوری شهر بوشهر میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات،<br />توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده و برای تعیین قابلیت اعتماد )پایایی(<br />از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که حاکیت از اعتبار بالای پرسشنامهها دارد. برای آزمون فرضیات<br />پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد،<br />سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری بر توانمندسازها داشته و این خود عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر<br />در پارک علم و فناوری شهر بوشهر را تحت تأثیر قرار میدهد
سرمایه فکری,سرمایه انسانی,سرمایه ساختاری,سرمایه رابطهای و ارزیابی عملکرد
https://jmsd.atu.ac.ir/article_516.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_516_1d2003726b39f4d817a8aef73672744b.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
22
70
2013
07
16
بررسی الگوهای رفتاری کارکنان در مقابل تغییر
103
134
FA
دکتر محمد جواد
کاملی
استادیار دانشکده علوم انتظامی
p.h.d.kameli@gmail.com
طیبه
بختیاری اصل
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
ابوالفضل
لطفی آرباطان
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
اکبر
پورفرج
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
تحقیق حاضر با هدف بررسی الگوهای رفتاری کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران در مقابل تغییرات<br />سازمانی انجام گرفته است. از بین الگوهای رفتاری سه گانه: مقاومت در مقابل تغییر، پذیرش تغییر و بی تفاوتی<br />نسبت به تغییر )متغییر های وابسته( و از تغییرات نیز سه نوع تغییر توسعه ای، انتقالی و دگرگون ساز )متغییرهای<br />مستقل( مورد مطالعه قرار گرفته اند. جامعه آماری تحقیق شامل کارمندان و مدیران شرکت ملی مس) 5284<br />نفرکارمند زن و مرد( می باشدکه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه از جامعه محدود 643 نفر مورد مطالعه<br />قرار گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی و همبستگی می باشد.<br />داده های حاصل از اجرای تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع بندی و روایی آن نیز با نظر اساتید و<br />خبرگان و آزمون میانگین واریانس و همچنین پایایی آن نیز از طریق آزمون های ضریب همگرایی و آلفای<br />کرونباخ مورد آزمون و تایید قرار گرفته و با استفاده از آزمون های کالموگروف و اسمیرونوف، تی <br />استیودنت، ضریب همبستگی پیرسون، روش کمترین توان دوم جزیی و مدل معادلات ساختاری LISREL<br />مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های نه گانه مبین آن است که کارکنان<br />تغییرات توسعه ای و تغییرات انتقالی را پذیرفته و نسبت به آن بی تفاوت نبوده و در مقابل آنها مقاومتی از خود<br />نشان نمی دهند. اما تغییرات دگرگون ساز را نپذیرفته و نسبت به آنها مقاومت نشان می دهند. در پایان پیشنهاداتی<br />در خصوص پذیرش تغییرات دگرگون ساز داده شده است.
تغییر توسعه ای,تغییر انتقالی,تغییردگرگون ساز,مقاومت,بی تفاوتی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_518.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_518_5b48601f4963020b6e68882058684671.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
22
70
2013
07
16
تاثیرسبک رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی
135
149
FA
داود
حسین پور
استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت علامه طباطبائی
dhp748@gmail.com
مریم
اهوپای
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
m.ahopay@yahoo.com
در اقتصادهای نوین یکی از اساسیترین سازکارهای خلق مزیت رقابتی کارآفرینی است. در دیدگاهی<br />جدید،کارآفرینی انعکاسی از کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است. سرمایه فکری نیز به عنوان<br />یکی از داراییهای دانشی سازمان میبایست بر کارآفرینی سازمانی موثر باشد. از سوی دیگر موفقیت سازمانها<br />در عرصه رقابت امروز نیازمند پارادایم جدیدی در رهبری است. گرین لیف این پارادایم جدید را رهبری<br />خدمت گزار معرفی می کند که ویژگیهای آن تامین کننده ضروریات کارآفرینی در سازمان است. هدف این<br />مقاله بررسی تاثیر سرمایه فکری و رهبری خدمت گزار بر ارتقای کارآفرینی سازمانی میباشد. روش تحقیق این<br />پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری کارکنان اداره تعاون است که با استفاده از روش نمونه گیری<br />تصادفی 801 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده از<br />ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه، استفاده شد.<br />نتایج تحقیق ارتباط مثبت و معنادار بین رهبری خدمت گزار و کارآفرینی سازمانی، سرمایه فکری و کارآفرینی<br />سازمانی و رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری را تایید کرد. همچنین مشخص شد که هر دو متغیر سرمایه<br />فکری و رهبری خدمت گزار قادر به پیشبینی کارآفرینی سازمانی هستند.
رهبری خدمت گزار,سرمایه فکری,کارآفرینی سازمانی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_519.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_519_5403481387bbcf1fc3ac4e2c5332f007.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
22
70
2013
07
16
تاثیر ویژگیهای محصولات با فناوری بالا بر رفتار پذیرش اجتناب مصرف کنندگان
151
171
FA
سیدمجید
الهی
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره(
صفر
فضلی
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره(
رویا
یعقوبی
دانشجوی دوره MBA دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره(
roya.yaghoobi@yahoo.com
فرآیند تولید و توسعه محصولات با فناوری بالا تا این زمان این گونه دستخوش تغییر و تحول نبوده است. رشد<br />سریع تکنولوژی و مخاطره در بازارهای جهانی و تغییرات روزافزون در نیازهای مشتریان، تیمهای توسعه<br />محصول جدید را با فشارهای روزافزونی موجه کرده است. در نتیجه تولید محصولات با فناوری بالا که مطابق<br />با نیازهای مشتریان باشد، برای تولیدکنندگان حائز اهمیت است. در این پژوهش به بررسی تاثیر ویژگی های<br />محصولات با فناوری بالا بر رفتار پذیرش/ اجتناب مصرفکنندگان پرداخته میشود. جامعه آماری این تحقیق،<br />دانشجویان دانشکدههای مدیریت دانشگاه های تهران بودند . تعداد 193 پرسشنامه مشتمل بر سوالات<br />چندگزینه ای تهیه گردید. دادههای جمعآوری شده به منظور بررسی رابطه میان متغیرها و تاثیر آنها بر یکدیگر،<br />با استفاده از آزمونهای آماری میانگین یک جامعه، آزمون دو جملهای و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل<br />شدند. نتایج تحقیق حاکی از این است که ویژگیهای محصولات با فناوری بالا بیشترین تاثیر را بر لذت داشته<br />است . نگرش مصرف کنندگان بیشترین تاثیر را بر رفتار پذیرش داشته است. در حالی که تاثیر انگیختگی بر<br />رفتار پذیرش/ اجتناب قابل توجه نبود.
محصولات با فناوری بالا,ویژگیها,نگرش,عواطف,رفتار پذیرش/ اجتناب
https://jmsd.atu.ac.ir/article_520.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_520_f897d5381a3e9c414a1b8e52b8fffa86.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
22
70
2013
07
16
بررسی ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار در سازمان
173
208
FA
محمود
جعفرپور
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی)ره(
mahmoudjafarpoor@yahoo.com
محمدباقر
حبی
دانشیار دانشگاه امام حسین)ع(
یکی از موضوعاتی که همواره در حوزه رفتار سازمانی چالشهایی را برای مدیران ایجاد نموده، دوگانگیهای<br />رفتار بوده است. از این رو در مقاله حاضر، ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار سازمانی، در یک سازمان<br />تحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله نیز یافتن پاسخ برای این سوال است که "در سازمان<br />مورد مطالعه انواع دوگانگیهای رفتاری که میتوان شناسایی نمود کدام است و وضعیت آنها چگونه می-<br />باشد". روش تحقیق مورد استفاده نیز با توجه به شرایط تحقیق، روش مطالعة موردی که یکی از انواع<br />استراتژیهای تحقیق کیفی محسوب میشود، بوده است.<br />نتایج این تحقیق نشان داد که ) 1( در دوگانگیهای رفتار ناشی از منافع فردی و منافع گروهی، رفتارهای مربوط<br />به منافع فردی، رفتار غالب در سازمان مورد مطالعه میباشد؛ ) 2( در دوگانگیهای رفتار ناشی از کنترل سازمان<br />و آزادیهای فردی، رفتار غالبی که بتوان آن را نسبت به دیگری رجحان داد مشاهده نشد؛ ) 3( در<br />دوگانگی های رفتار ناشی از ضوابط سازمانی و معیارهای انسانی، رفتارهای مربوط به معیارهای انسانی رفتار<br />غالب مشاهده شده در سازمان مورد مطالعه میباشد؛ ) 4( در دوگانگیهای رفتار ناشی از ترجیحات فردی و<br />هنجارهای گروهی، رفتار غالب مشاهده شده مربوط به هنجارهای گروهی بوده است و ) 5( در دوگانگیهای<br />رفتار مربوط به ثبات و تغییر نیز رفتار غالب مشاهده شده در سازمان مورد مطالعه، رفتارهای مربوط به تغییر<br />می باشد.
رفتار,دوگانگی رفتار,نیاز,فرد,سازمان
https://jmsd.atu.ac.ir/article_521.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_521_e598d47810b40e336180e419dc28f02e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
22
70
2013
07
16
نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی
209
229
FA
ایرج
سلطانی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات اصفهان
رسول
صریحی اسفستانی
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان
rasoolsarihi@gmail.com
حمیده
عباسی
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان
رفتار شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای اختیاری و آگاهانه کارکنان، تاثیر به سزایی بر عملکرد شغلی<br />کارکنان دارد و توانمند سازی روانشناختی آنان به سازمان ها امکان انعطاف پذیری بیشتر و پاسخ دهی سریع به<br />تغییرات را می دهد و از طرفی دیگر حمایت سازمانی ادراک شده به برداشت کارکنان از میزان توجه سازمان به<br />تلاش، سلامتی و آسایش آن ها اشاره دارد. از این رو با توجه به اهمیت این عوامل در سازمان ها، پژوهش<br />حاضر به بررسی رابطه حمایت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی<br />رفتار شهروندی سازمانی می پردازد. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانه<br />داری کل کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 761 نفر می باشند؛ که از روش تصادفی<br />طبقه ای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 771 نفر به دست آمد. به منظور<br />گردآوری داده های پژوهش، از پرسشنامه استاندارد چینگ و تسونگ ) 2172 ( استفاده شد. همچنین جهت<br />افزایش روایی پرسشنامه از نقطه نظرات اساتید متخصص این رشته و کارشناسان وزارت مذکور بهره مند گردید.<br />از روش آلفای کرونباخ ) 18.6 ( جهت تعیین پایایی پرسشنامه استفاده شد.<br />در این پژوهش تجزیه و تحلیل داده ها، از طریق ماتریس همبستگی، معادلات رگرسیون، تحلیل مسیر و مدل معادلات<br />ساختاری و با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل انجام شده است. یافته ها حاکی از آن است که حمایت سازمانی<br />ادراک شده ) 1877 (. و توانمندسازی) 1872 ( به تنهایی بر عملکرد شغلی تأثیر نمی گذارد. لیکن رفتار شهروندی<br />سازمانی به عنوان متغیر میانجی مؤثر بین حمایت سازمانی ادراک شده).. 18 ( و توانمندسازی روانشناختی) 18.0 ( با<br />عملکرد شغلی است. سازمان ها با بهره گیری از نتایج حاصله، در دنیای نوینی که پیوسته در حال تغییر و تحول است<br />قادر به پیشی گرفتن از رقبا خواهند شد
رفتار شهروندی سازمانی,حمایت سازمانی ادراک شده,توانمندسازی روانشناختی,عملکرد شغلی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_522.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_522_2a6c8db3ae9d8ca3cfd47048dfdc635b.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
22
70
2013
07
16
رابطه میان یادگیری سازمانی و آمادگی کارکنان برای تغییر در شرکتهای بیمه
231
247
FA
سیدعلی اکبر
افجه
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
afjahi@atu.ac.ir
ندا
رضایی ابیانه
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بیمه، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری
neda.abyaneh@gmail.com
سازمانی و آمادگی برای تغییر با توجه به ویژگیهای سازمان یادگیرنده در صنعت بیمه انجام گرفته است.<br />جامعه آماری این تحقیق شرکتهای بیمه خصوصی در ایران هستند. تعداد 111 نفر از مدیران این شرکتها به<br />عنوان نمونه انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک و<br />نیز از پرسشنامه تغییر دانهام و همکاران استفاده گردید. برای آزمون فرضیهها با توجه به دادههای پرسشنامه از<br />آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون t استیودنت و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها حاکی -<br />از وجود فرهنگ یادگیری سازمانی در شرکتهای بیمه است. بنابراین، ابعاد مختلف یادگیری سازمانی در<br />شرکتهای بیمه در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارند. در کل با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون<br />فرضیهها و هم چنین با در نظر گرفتن ضریب رگرسیون استاندارد میتوان استدلال کرد که ارتباط بین یادگیری<br />سازمانی و آمادگی برای تغییر در شرکتهای بیمه خصوصی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، به خصوص در<br />ارتباط با بعد تحقیق و گفت وگو برای آمادگی برای تغییر که یکی از ابعاد مهم مدل است.
یادگیری سازمانی,آمادگی برای تغییر,سازمان یادگیرنده
https://jmsd.atu.ac.ir/article_523.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_523_dd8a5f0b82de46d7a61e9b9242e34ef3.pdf