ORIGINAL_ARTICLE
خدمات مورد انتظار از نهادهای دولتی ایران جهت توسعه صادرات شرکتهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنایع شکلات سازی ایران)
شرکت های کوچک و متوسط، عمده ترین عامل رشد اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیک در کشورها بوده اند. پژوهش ها نشان داده است که نیاز شرکتها به انواع خدمات و همین طور موانع و مشکلات صادراتی که با آنها مواجه هستند بر اساس مرحله صادرات و نوع صنعت تغییر می کند.
در این پژوهش از دو روش مطالعه تطبیقی و پیمایشی استفاده شده است. در پژوهش تطبیقی شش کشور آسیایی (ژاپن، چین، مالزی، تایلند، کره جنوبی، و ترکیه) انتخاب شده اند. در تحقیق پیمایشی کلیه ی شرکتهای کوچک و متوسط تولید کننده شکلات جامعه ی آماری را تشکیل داده اند. سپس 15 مدیر در سازمان های ارائه دهنده خدمات درباره خدمات مورد نیاز شرکتهای مذکور مورد پرسش قرار گرفتند. در نهایت الگویی ارائه شده است که از نکات عمده آن الویت بندی گروه های خدمات مورد نیاز شرکت های تولید کننده و سپس زیر گروه های اصلی و فرعی خدمات مورد نیاز شرکتهای تولید کننده، تاسیس مراکز نظر سنجی و ارائه خدمات تخصصی با ایجاد هسته های آموزش، پژوهش و مشاوره در مرکز ارائه خدمات تخصصی است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4784_51bfd93a9d6679d5d1bb1fd505ad51d6.pdf
2005-05-22
1
31
شرکت
توسعه صادرات
ایران
رشد اقتصادی
خدمات بازاریابی
خدمات اطلاعاتی
خدمات مدیریتی
سیدمحمد
اعرابی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
زهره
دهدشتی شاهرخ
zdehdashti33@gmail.com
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مسئولیت دولتها در قبال زنان (ده سال پس از کنفرانس پکن)
دیری است که دولتها در سراسر جهان، خود را متولی تدوین استراتژی های توسعه و مجری برنامه هایی اعلام می کنند که کشورهای متبوعشان را به سمت توسعه پایدار سوق دهد. اما آرمان های توسعه پایدار، همچنان زیبا ولی دست نیافتنی و رویایی باقی مانده اند و در عرصه عمل، عینینت نیافته اند. به نظر ما آرمان های توسعه پایدار تنها زمانی امکان تحقق می یابند که کلیه آحاد مملکت، اعم از زن و مرد، از ظرفیتها و توانمندیهای خود بهره گیرند و هدف های توسعه پایدار را تعین بخشند. واقعیت حاکی از آن است که زنان یعنی نیمی از جمعیت جهان، هنوز در موقعیتی قرار نگرفته اند که از نیرو و توان عظیم آنها برای نیل به هدفهای توسعه پایدار، استفاده موثر به عمل آید. مسائل زنان همچنان حل نشده باقی مانده اند و تغییرات و تحولات جهانی نیز راه حلهای مطلوبی برای مسائل گسترده زنان عرضه نکرده اند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4785_40b14fcd49648f0a24b7877aa8ab6184.pdf
2005-05-22
33
51
زنان
دولت
مسئولیت
جهانی شدن
شمس السادات
زاهدی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جنبه هایی از مشکل اشتغال دانش آموختگان دانشگاه های کشور
در این مقاله معضل بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی از جنبه ی تطابق با نیازهای بازار کار، مورد بررسی قرار می گیرد و تلاش می شود با توجه به دیدگاه های اندیشمندان و صاحبنظران آموزش عالی، ابعاد و جنبه های مختلف این موضوع بررسی می شود. این طور به نظر می رسد که با توجه به تحولات جهانی و راهبردهای نوینی که دیگر کشورهای جهان برای پرهیز از حاد شدن اشتغال دانش آموختگان در حال شکل گیری است اقدام برای برنامه ریزی های جدید جهت نظام آموزش عالی به منظور پاسخگویی به انتظارات بازار کار، ضروری است.
بر اساس مطالعات مورد اشاره در این مقاله، روشن شده است که چگونگی پاسخگویی مهارتهای کسب شده ضمن تحصیلات دانشگاهی به مهارتهای مورد نیاز بازار کار عاملی تعیین کننده در میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است. در واقع بازار کار برای رفع نیازهای مهارتی خود در مشاغل گوناگون، نیاز به وجود شاخص هایی در افراد بکار گرفته شده در مشاغل دارد که انتظار می رود این مهارتها دست کم در مورد دانش آموختگان دانشگاهی طی تحصیلات دانشگاهی در آنان ایجاد شده باشد. بدین خاطر در بخش تقاضا برای اشتغال دانش آموختگان مجموعه ای از مهارتهای نظری کاربردی و بینشی مورد نیاز است که محصولات انسانی سیستم آموزش عالی باید دارای این مهارتها باشند تا امکان بکارگیری و اشتغال آنان فراهم شود.
در این پژوهش مهارتهای مورد نیاز بازار کار در مورد دانش آموختگان دانشگاهی در قالب تقاضا، و چگونگی پاسخگویی به این مهارتها از طریق نظام آموزش عالی کشور در قالب عرضه، مورد بررسی قرار می گیرد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4786_5fa5a7831a3fd59629775d9b0a72615e.pdf
2005-05-22
53
78
اشتغال
دانش آموختگان
خلاقیت
بیکاری
محمدرضا
شجاعی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر نگرش مصرف کننده داخلی در انتخاب خطوط هوایی
رفتار مصرفی مصرف کننده تحت تاثیر عواملی نظیر: عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل شخصی و عوامل روانشناختی قرار می گیرد. پژوهش حاضر با تاکید بر عوامل روانشناختی سعی در بررسی عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده داخلی در انتخاب خطوط هوایی (خطوط هوایی امارات و ایران ایر به مقصد دوبی) به طور اعم و سنجش نگرش مصرف کنندگان داخلی نسبت به این دو خط هوایی، بطور خاص را دارد. پس از انجام تحلیل های مربوط با استفاده از روش میانگین این نتیجه حاصل شد که از حیث امنیت پرواز، مدیریت پرواز، ساعات پرواز مناسب، تعدد ساعات پرواز، ارائه ی خدمات در طول پرواز و ارائه ی تخفیف، به طور متوسط نگرش مسافرین ایرانی به هواپیمایی امارات در مقایسه با هواپیمایی ایران ایر، مثبت تر است. و در مورد ویژگی قیمت نگرش مسافرین ایرانی نسبت به هواپیمایی امارات و ایران ایر یکسان است. و در نهایت به طور متوسط نگرش مسافرین ایرانی به هواپیمایی امارات در مقایسه با هواپیمایی ایران ایر، مثبت تر است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4787_9e02dfcc472782315775924368990c5c.pdf
2005-05-22
79
112
خطوط هوایی
مصرف کننده
ایران ایر
درآمد ارزی
فاطمه
یاوری گهر
yavarigohar@gmail.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اصلاحات مدیریت شهری در کشورهای اروپایی
اصلاحات سیاسی و اداری در کشورهای اروپایی به موازات پیشرفت در سطح ملی و اتحادیه اروپا، در قلمرو سازمانهای محلی و شهرداری ها که نزدیکترین واحد سازمانی به شهروندان هستند پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. اصلاحات سیاسی در قلمرو محلی بر ارتقاء مشارکت سیاسی شهروندان، انتخابی بودن مقامات محلی و مراجعه به آراء عمومی و اصلاحات اداری که مقاله حاضر به تفصیل به آن پرداخته، بر رقابت شهرداریها و سایر سازمان های محلی بر احیاء ارزش های کارایی، اثر بخشی، پاسخگویی و حکمرانی مطلوب متمرکز است. این مقاله به روند اصلاحات اداری در سطح شهرداری ها و سازمان های محلی کشورهای آلمان، هلند و سوئیس می پردازد و نشان می دهد که چگونه در واپسین سالهای قرن بیستم و آغاز هزاره سوم میلادی، گفتمان اصلاحی نوین حکمرانی محلی و شهری مطلوب در دستور کار این کشورها قرار گرفته است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4788_2cc32e5838965af9d29452795f7df8c1.pdf
2005-05-22
113
138
مدیریت شهری
بهبود کیفیت
تمرکز زدایی
بودجه ریزی
ابوالحسن
فقیهی
faghihi@iams.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
حبیب الله
سالار زهی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد سیستم های پشتیبان تصمیم در تصمیم گیری مدیران
اهمیت تصمیم گیری در اداره سازمان ها بر کسی پوشیده نیست به طوریکه سازمان را شبکه تصمیم و مدیریت را عمل تصمیم گیری نامیده اند. امروزه تصمیم های مدیریتی صرفا نمی توانند بر نبوغ، شهود و قضاوت شخصی افراد متکی باشند بلکه باید بر پایه بررسی های علمی، آمار و اطلاعات تردید ناپذیر استوار شوند. بنابراین باید سازمان ها را به گونه ای پایه ریزی کرد تا بتوان اطلاعات کافی و صحیح را به موقع به مدیران ارائه نمود. همزمان با گسترش استفاده از نظام های اطلاعات مدیریت در سازمان ها برخی از دانشمندان علم مدیریت و اطلاعات رهیافت دیگری را در پیش گرفتند و نظام های پشتیبان تصمیم گیری را طراحی نمودند. نظام هایی که اطلاعات مناسب را برای حل یک مساله خاص و تصمیم گیری مدیران تولید می کنند. در این مقاله ضمن اشاره به جایگاه مهم تصمیم گیری در سازمان و نقش اطلاعات در این فرایند، مسائل و تصمیم های سازمانی بر اساس دو محور پیچیدگی و ساختار طبقه بندی می شوند. بررسی و مرور جامعه نظام های پشتیبان تصمیم از طریق مقایسه آنها با سایر نظام های پردازش اطلاعات، معرفی خرده نظام ها، الزامات و نیازمندی های طراحی و بلاخره روش های مختلف کسب اطلاعات از این نظام ها در ادامه این مقاله آمده است. در انتها نیز به چگونگی پشتیبانی نظام های پشتیبان تصمیم از فرایند تصمیم گیری در قالب دو تحقیق عمده و رایج صورت گرفته اشاره شده است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4789_d79183aa7e8ad3db0932ccc352e72bd8.pdf
2005-05-22
139
161
مدیران
تصمیم گیری
سیستم پشتیبان
طبقه بندی
کامران
فیضی
kamfeyzi@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
علیرضا
مقدسی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR