ORIGINAL_ARTICLE
اخلاقیات و مدیریت به سوی نظام اخلاقیات یکپارچه در سازمان
اخلاق به عنوان تنظیم کننده روابط میان انسانها، همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. در مدیریت نیز این ساز و کار درونی بدون آنکه نیاز به اهرمهای بیرونی داشته باشد قادر است تا عملکردهای اخلاقی را در کارکنان تضمین نموده و سازمانی اخلاقی را بوجود آورد. نقش اخلاق در عملکردها و رفتارها، در تصمیم گیری ها و انتخاب ها و در برخوردها و ارتباطات مهم و تعیین کننده است و از اینروست که امروزه بحث اخلاقیات و مدیریت یکی از مباحث عمده رشته مدیریت گردیده است.
اخلاقیات به عنوان سیستمی از ارزشها و باید و نبایدها تعریف می شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص می گردند و عمل بد از خوب متمایز می شود. با اتکا به اصول اخلاقی مدیران قادر می شوند تا تصمیم بگیرند که چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است چه کسی در سازمان به راه درست می رود و چه کسی راه نادرست می پیماید. بنابراین مدیر در انجام وظایف خود نظیر تصمیم گیری، ارزشیابی، نظارت، تشویق و تنبیه بدون وجود یک نظام اخلاقی در سازمان نمی تواند با قطعیت عمل کند. در این مقاله ضمن ارائه دیدگاه های مختلف اخلاقی، چگونگی ایجاد یک نظام اخلاقی منسجم و یکپارچه در سازمان مطرح می گردد و نحوه حفظ این نظام از طریق جهت دادن به رفتارها و ساختارها تشریح می شود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4761_f8fe148984a8cc10ab20c52aa071bf65.pdf
2004-08-22
1
12
سازمان
دیدگاه اخلاقی
خویشتن خواهی
اصالت نفع فردی
سودمندگرایی
اصالت فایده
سید مهدی
الوانی
sralvani@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین نقش هایی که مدیران نظام اداری ایفا می کنند با اثر بخشی سازمانی
این مقاله در مرحله نخست به تبیین نقش هایی که مدیران نظام اداری کشور در جهت افزایش اثر بخشی سازمانی ایفا می کنند مبادرت داشته و هشت دسته نقش را در قالب نوعی به عنوان یک الگوی مفهومی مورد شناسایی، و تشریح و تبیین قرار می دهد. در ادامه نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین مولفه های نقش های مدیریتی و اثر بخشی سازمانی نتایج تجزیه و تحلیل واریانس برای تحلیل اختلاف معنی داری بین نقش هایی که مدیران نظام اداری در سطوح مختلف مدیریتی ایفا می کنند به صورت اولویت بندی نقش های مدیریتی در سطوح مختلف سازمانی به تفکیک تشریح می شود و در نهایت در بخش پایانی، یافته های پژوهش بر اساس سوالات مطرح شده مورد بررسی، بحث و نتیجه گیری قرار میگیرد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4762_69fa8f7b3b4cad85fb700ee41ee60179.pdf
2004-08-22
13
35
نظام اداری
اثربخشی سازمانی
فعالیت های مدیریتی
شبکه سازی
تصمیم گیری
محمد سعید
تسلیمی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
برزو
فرهی بوزنجانی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه سازمانی و سازمان های آینده
روزی در این فکر بودم که در مورد توسعه سازمان در گذشته، حال و آینده چه می توان گفت؛ برحسب اتفاق مقاله ای را یافتم که در سال 1362 برای ارائه در یکی از دوره های آموزشی مدیران عالی تدوین کرده بودم. در این مقاله دو محور مهم به چشم می خورد. 1- توسعه سازمان چیست 2- توسعه سازمان چگونه در آینده سازمانها نقش ایفا خواهد کرد. با شگفتی فراوان متوجه شدم که این مقاله در زمان کنونی نیز مفید می آید. بنابراین تصمیم گرفتم برای بحث از گذشته، حال و آینده توسعه سازمان این مقاله را همراه با توضیحات اضافی ارائه کنم.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4763_46cba851b0295ea84e2dfa85f8caa1c6.pdf
2004-08-22
37
53
سازمان های آینده
توسعه
توسعه سازمان
علوم رفتاری
عباس
محمدزاده
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی هماهنگی تلاطم محیطی و استراتژی سازمانی
هدف اصلی این پژوهش بررسی نحوه ارتباط بین تلاطم محیطی، سیمای استراتژیک و عملکرد سازمان ها، تبیین مدل به دست آمده و آزمون مدل در سازمان های تولید کننده دارو است.
نتایج به دست آمده از پژوهش در سازمان های داروسازی کشور نشان داد که محیط پیرامون این موسسات متلاطم است و شرکت های دارویی که شکاف کوچکتری بین سیمای استراتژیک و سطح تلاطم محیطی آنها وجود دارد از عملکرد بالاتری برخوردار هستند.
مدل و یافته های پژوهش نه تنها برای سازمان های داروسازی و علاقه مندان به این بحث مفید است بلکه برای پژوهشگران مدیریت استراتژیک نیز مبنای مناسبی برای تحلیل سطح تلاطم پیرامون سازمان ها و همچنین نحوه ی متناسب سازی سیمای استراتژیک سازمان ها و صنعت های دیگر ارائه می دهد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4764_9fe54431dfa6b6686a9755208c1d0e7d.pdf
2004-08-22
54
78
تغییرات محیطی
تلاطم محیطی
استراتژی سازمانی
ظرفیت
پویایی
سید محمد
اعرابی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه باطبایی
AUTHOR
مهدی
حقیقی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اصطلاحات ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور
در سال 81 ساختار بودجه ریزی کشور دستخوش تغییرات مفهومی شده است. تغییر در مفهوم درآمد، هزینه، داراییهای سرمایه ای و مالی باعث شفافیت اطلاعاتی بیشتر بودجه شده است. بر این اساس بودجه دولت مانند بودجه نوعی بنگاه اقتصادی تنظیم می شود. اصلاحات ساختاری، کاهش تبصره های بودجه و تبدیل تبصره های تکراری به قانون و یکسان سازی نرخ ارز از جمله تغییرات و اصلاحات در بودجه ریزی دولت بوده است. هدف از این مقاله بررسی اصلاحات ساختاری در بودجه ریزی ، مقایسه ی بودجه ریزی جدید و بودجه ی عملیاتی، تاریخچه و اثرات یکسان سازی نرخ ارز بر بودجه و حساب ذخیره ارزی، تاثیر اصلاح قانون مالیاتها در بودجه، همچنین جایگاه اشتغال و طرحهای عمرانی نیمه تمام در بودجه و ویژگی های بودجه 81 تبیین خواهد شد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4765_5046b3006b0cfbe3907d0282ce56eaad.pdf
2004-08-22
79
124
ابراهیم
عباسی
abbasiebrahim200@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فن آوری اطلاعات و فرهنگ بررسی اهمیت ابعاد فرهنگی به کارگیری فن آوری اطلاعات
فرهنگ ها هم بر طراحی نظام های مبتنی بر فن آوری و هم بر نحوه ی اکتساب آنها تاثیر می گذارند. بخشی از این تاثیر را می توان ناشی از آثار اجتماعی به کارگیری فن آوری اطلاعات درست که بیشتر از دید فرهنگ عامه مطرح است دانست. در حوزه اینترنت، ماهواره ها و تلویزیون به علت اعمال فن آوری های اطلاعاتی و امکان اشاعه ی زبان، رفتار ها و ارزشهای خاص یا مصرفی و ارزشهای خاص یا مصرفی می تواند باعث ایجاد تغییرات فرهنگی شود. از دیدگاهی دیگر ، مولفه ها و ابعاد فرهنگ ملی(به عنوان مثال: فردگرایی، مردگرایی، فاصله قدرت، ابهام گریزی و دید بلند مدت) باعث ایجاد نگرش های گوناگون و حمایت های متفاوت نسبت به استقرار فن آوری اطلاعات می شود. در نهایت فرهنگ سازمانی به عنوان نرم افزار ذهنی اعضای سازمان، باعث پدید آمدن پدیده هایی نظیر پیش فرض های مدیریتی متنوع، پویایی سیاسی، چارچوبهای شناختی متفاوت کاربران از فن آوری اطلاعات و انگیزه های مختلف آنان شده و می تواند باعث ایجاد رویکردهای گوناگون(نادیده گرفتن ، انزوا پذیری، پرستش و یکپارچه سازی) به فن آوری اطلاعات در سازمانها شود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4766_a25dd11e25a64e7f9b5418666f2420ac.pdf
2004-08-22
125
146
فن آوری اطلاعات
ابعاد فرهنگی
آثار اجتماعی
فرهنگ سازمانی
مسعود
موحدی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مسعود
عباسی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
یک مدل اجماع در تصمیم گیری گروهی: رویکرد فازی
موفقیت سازمان ها به اتخاذ سریع تصمیم های صحیح و اجرای سریع این تصمیم ها بستگی دارد. چنین تصمیم هایی در سازمان ها توسط گروهی از افراد اتخاذ می شود. محیط تصمیم گیری گروهی توسط گروهی از افراد شکل می گیرد که به منظور انتخاب بهترین راه کار قضاوت هایشان نسبت به مجموعه ای از معیارها و اهداف اظهار می دارند. در محیط تصمیم گیری گروهی، روش های بسیاری برای آشتی دادن نگرش و قضاوت خبرگان و مشارکت کنندگان در فرایند تصمیم گیری گروهی و حصول اجماع به کار می رود. در این مقاله یک مدل فازی برای حصول اجماع در جایگاه تصمیم گیری گروهی ارایه می شود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4767_31b1f9bf7f60219677b97919e1de7c67.pdf
2004-08-22
147
169
رویکرد فازی
اجماع
تصمیم گیری گروهی
اطلاعات
صدیقه
خورشید
khorshidseddigheh@ymail.com
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
کارو
لوکس
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
عزیزالله
معماریانی
3
هیئت علمی علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آسیب شناسی اداری نظام بانکی کشور، مشکلات و راهکارها
بدون شک نظام بانکی کشور مهمترین رکن بخش مالی کشور بوده که از طریق تجهیز منابع تدارک نقدینگی، ارایه ی ابزار پرداخت، اعطای تسهیلات، ایجاد تعامل بین سرمایه گذاری و پس انداز و ایجاد تعادل در بخش خارجی، بر عملکرد کل اقتصاد تاثیر می گذارد. مقاله ی حاضر به ارزیابی نظریات و انتظارات مردم در مورد کیفیت و کمیت خدمات بانکی کشور و ترسیم وضع موجود نحوه ی اداره بانکها پرداخته و در نهایت نارسائی ها و موانع عمده نحوه ی اداره بانکها را مورد شناسایی قرار داده و علل و عوامل این نارسائی ها و موانع را ریشه یابی می کند.
هدف غایی از ارایه ای این مقاله، تحلیل و استنتاج منطقی حاصل از نظر سنجی جامعه آماری مشتریان و مدیران ارشد نظام بانکی کشور و ارایه ی پیشنهادهای عملی و کاربردی برای رفع موانع و نارسائی های اداری شبکه ی بانکی کشور است. پیشنهادهایی برای رفع مشکلات نظارتی، بهره گیری از فن آوری روز، تنگناهای اعمال مدیریت صحیح بر منابع و مصارف، موانع مربوط به ضوابط و مقررات، اعمال مدیریت صحیح بر منابع انسانی، کنترل های داخلی، مدیریت ریسک و نحوه ی اداره بانکها از جمله مطالبی است که به آنها اشاره خواهد شد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4768_945a08632059f736052caa830790034f.pdf
2004-08-22
171
188
آسیب شناسی
راهکار
مشکلات
نظام بانکی
علیرضا
شیرانی
1
هیئت علمی علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت عملکرد و ساز و کارهای اجرائی آن در تولید کیفیت
مدیریت عملکرد بعنوان یک نگرش نوین مدیریتی نقش اساسی در هدایت و ترکیب مولفه های کیفیت در سازمان ایفاء و به شکل مطلوب و اثر بخش بر فرایند کیفیت، مدیریت می نماید. با مدیریت عملکرد می توان زمینه ها و بستر لازم برای پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر را فراهم نمود. در توسعه کیفیت عوامل و مولفه های مختلفی در سازمان درگیر هستند که اگر همه آنها به کار گرفته شوند کیفیت، چند بعدی شده و مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد می نماید. در این زمینه مدیریت عملکرد با یک روش جامع نگر کلیه عوامل و مولفه های ریز و درشت درگیر در کیفیت را مدیریت نموده و نهایتا عملکرد مطلوبی از آنها بدست می آید. مدیریت عملکرد ضمن بهبود شایستگی فعلی افراد و کل سیستم برای کیفی کار کردن، ایجاد ارتباط بین شایستگی فرد با کارکرد واقعی شان را نیز مدنظر دارد. با توجه به اهمیت مدیریت عملکرد در تولید و توسعه کیفیت پایدار در این مقاله که بر اساس تئوری های عمل تدوین یافته و مبتنی بر تجارت عملی نگارنده می باشد سعی بر آن است مفهوم و مولفه های مدیریت عملکرد تبیین و سپس به بیان ساز و کارهای آن در توسعه کیفیت پایدار سازمان پرداخته شود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4769_102fd49c770913a8a293f57346f52800.pdf
2004-08-22
189
208
مدیریت عملکرد
کیفیت
تولید
رهبری
سیستم تجاری
ایرج
سلطانی
iso@mobarakeh-steel.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد QFD در تامین خواسته های مشتریان از آموزش
گسترش عملکرد کیفیت یکی از فنون مدیریت کیفیت است که برای به کارگیری مرحله به مرحله نداهای مشتری به صورت عملیاتی به کار گرفته می شود. این فن می تواند نه تنها در عملیات تولیدی، بلکه در خدمات مختلف از جمله خدمات آموزشی نیز کاربرد داشته باشد. در این مقاله برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی مرکز آموزش مدیریت دولتی از تکنیک QFD استفاده شده است. بعد از انجام مصاحبه با مشتریان کلیدی و شناسایی خواسته های آنها، این خواسته ها را رتبه بندی و سپس با به کارگیری روش خانه کیفیت به الزامات آموزشی تبدیل و به کار گرفته شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهمترین الزامات آموزشی را باید به ترتیب در ساختار، اساتید، و محتوای دوره های آموزشی طرح مدیران جستجو کرد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4770_770d70b04be312eee3e3c3a3f397e57c.pdf
2004-08-22
209
222
QFD
مشتریان
آموزش
خانه کیفیت
فرج الله
رهنورد
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
باقر
عباسپور
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پژوهش در فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمانی یکی از موضوعات مورد علاقه نویسندگان و پژوهشگران رشته مدیریت در دهه های اخیر بوده است. پژوهش های زیادی در این زمینه انجام شده و مقالات و کتب متعددی به رشته تحریر در آمده اند که از گونه گونی بسیار در مبانی نظری، اهداف و روش ها برخوردار می باشند. آنچه در این مقاله مطرح می شود مجموعه مطالب مهمی درباره نحوه مطالعه فرهنگ سازمانی است. این موضوعات مشتمل بر: هدف های متصور از مطالعه، روش های مطالعه، نحوه ارزیابی مطالعات، تلفیق هدف ها و روش ها با دیدگاهه ای نظری و نیز ویژگی هایی درباره آینده پژوهش در این مورد می باشد. در واقع هدف مقاله آماده سازی و تجهیز فکری پژوهشگران این عرصه درباره چرایی و چگونگی مطالعه فرهنگ سازمانی است تا در نهایت به صحت و اعتبار این گونه پژوهش ها افزوده شود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4771_a794a36d9b44535f4ded1290ef3c263d.pdf
2004-08-22
223
246
فرهنگ سازمانی
پژوهش
نفع رهایی بخش
سید محمد
زاهدی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سازمان های غیر دولتی: تعاریف و طبقه بندیها
به باور صاحبنظران، برنامه های توسعه ی ملی و محلی بدون مشارکت مردمی موفقیت آمیز نخواهند شد. تجارب جهانی نشان می دهند سازمان های غیر دولتی توانسته اند نقش مهمی در بسیج اقشار مختلف، بویژه سطوح پایین و متوسط جامعه، ایفا کنند. از این رو در سالهای اخیر پدیده سازمان های غیر دولتی و نقشی که در توسعه ی مشارکت ایفا می کنند با آب و تاب بشتری در محافل برنامه ریزی و دانشگاهی کشور ما مطرح شده است. نظر به اهمیت بحث، نوشتار حاضر ضمن تشریح تعاریف سازمان های غیر دولتی، به طبقه بندیهای به عمل آمده از این سازمان ها اشاره ای خواهد داشت.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4772_5fa3cc0c1f0357c2694a00538eac673b.pdf
2004-08-22
247
263
غیر دولتی
سازمان
توسعه ملی
توسعه محلی
دامنه عملیات
محمد
محمدی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR