ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی
چکیده موفقیت در دنیای رقابتی به توانائی توسعه روابط مبتنی بر اعتماد نیاز دارد و کلید اصلی آن به شمار میرود. بر این اساس سازمانها و کارکنان نیاز دارند که هم خودشان قابل اعتماد باشند و هم به یکدیگر اعتماد کنند. تعهد سازمانی نیز یک نوع نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول چند دهه اخیر مورد علاقه بسیاری از محققان رشتههای رفتار سازمانی بوده و همچنان وجود دارد. از طرف دیگر حمایت سازمانی ادراک شده به برداشت کارکنان از میزان توجه سازمان به تلاش، سلامتی و آسایش آنها اشاره دارد. از این رو با توجه به اهمیت این عوامل در سازمانها، پژوهش حاضر به بررسی رابطه اعتماد سازمانی، تعهد چند بعدی سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده میپردازد. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 175 نفر میباشند؛ که از روش تصادفی طبقهای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 120 نفر بهدست آمد. به منظور گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه استاندارد کلیپ سیوات و همکاران (2012) استفاده شد. همچنین جهت افزایش روایی پرسشنامه از نظرات اساتید متخصص این رشته و کارشناسان وزارت امور اقتصادی و دارایی استفاده شد.. از روش آلفای کرونباخ (0.84) جهت تعیین پایایی پرسشنامه استفاده شد. در این پژوهش تجزیه و تحلیل دادهها، از طریق ماتریس همبستگی، معادلات رگرسیون چندگانه و ... با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که اعتماد سازمانی( 0.83) و حمایت ادراک شده (0.653) با تعهد سازمانی ارتباط دارد. همچنین اعتماد سازمانی با حمایت سازمانی ادراک شده(0.75) نیز ارتباط معناداری دارد. سازمانها با بهرهگیری از نتایج حاصله، در دنیای نوینی که پیوسته در حال تغییر و تحول است قادر به پیشی گرفتن از رقبا خواهند شد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1799_97d4e2243f012f5ed7a44c2115e088b5.pdf
2015-12-21
1
16
10.22054/jmsd.2015.1799
اعتماد سازمانی
حمایت سازمانی ادراک شده
تعهد سازمانی
حمید رضا
بهرامی
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق
AUTHOR
رسول
صریحی اسفستانی
rasoolsarihi@gmail.com
2
دکترای مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوارسگان)
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین تاثیر رضایت از جبران خدمات مالی و غیر مالی بر درگیری عاطفی- ذهنی کارکنان با نقش میانجی ادراک از عدالت سازمانی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رضایت از جبران خدمات مالی و غیرمالی بر درگیری عاطفی- ذهنی کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده صورت پذیرفته است. جامعه آماری 862 نفر از کارکنان شهرداری اصفهان بودکه 314 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. روش گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه بوده است؛ در این راستا برای سنجش عدالت سازمانی و درگیری عاطفی- ذهنی کارکنان، از پرسشنامه استاندارد و به منظور اندازه گیری رضایت از جبران خدمات مالی و غیر مالی، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. توصیف دادهها ازطریق نرم افزار SPSS و برای آزمون مدل معادلات ساختاری از نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که رضایت از جبران خدمات مالی و غیرمالی، بر عدالت سازمانی تأثیر دارد. رضایت از جبران خدمات غیرمالی بر درگیری عاطفی- ذهنی تأثیر دارد. تأثیر رضایت از جبران خدمات مالی و عدالت سازمانی بر درگیری عاطفی- ذهنی معنادار نبود. همچنین، نقش میانجی عدالت سازمانی، در تأثیر رضایت از جبران خدمات غیر مالی بر درگیری عاطفی- ذهنی تأیید شد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1800_87308120daeed4d1bb6a22e2fbc0330f.pdf
2015-12-21
17
32
علی
شائمی
alishaemi@yahoo.con
1
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
علی
صفری
asiyeh.online@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سمانه
سلیمیان
salimiyan_s2000@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول، دانشگاه اصفهان.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی آمادگی برای تغییر سازمانی براساس ادراک کارکنان بانک از نوع ساختار سازمانی با نقش واسطهگری انسجام سازمانی
هدف این مطالعه پیشبینی آمادگی برای تغییر سازمانی بر اساس ادراک کارکنان یکی از بانکهای دولتی از نوع ساختار سازمانی با نقش واسطهگری انسجام سازمانی است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش، تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی است که با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شعب این بانک در شیراز است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 201 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نوع ساختار سازمانی، مقیاس انسجام سازمانی و مقیاس محقق ساخته آمادگی برای تغییر سازمانی است که پس از محاسبه روایی و پایایی، توزیع و جمعآوری شده است. به منظور تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزارLisrel 8.54 و آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ساختار سازمانی بازدارنده پیشبینیکننده منفی و معنادار انسجام سازمانی است. همچنین سازمانی بازدارنده پیشبینیکننده منفی و معنادار آمادگی برای تغییر سازمانی است. یافتهها حاکی از آن است ساختار سازمانی تواناساز پیشبینی کننده مثبت و معنادار آمادگی برای تغییر سازمانی است و سهم واسطهگری انسجام سازمانی نیز مشهود است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1801_af9ec5e15f42a0d74948006dca9a5cb8.pdf
2015-12-21
33
64
ساختار سازمانی تواناساز
ساختار سازمانی بازدارنده
انسجام سازمانی
آمادگی برای تغییر سازمانی
بانک
جعفر
ترک زاده
torkzadeh@shirazu.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
فاطمه
عبدشریفی
f.abdesharifi@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فراتحلیل ارتباط میان کیفیت زندگی کاری و تعهّد سازمانی
با توجه به رشد تحقیقات در حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که تسلط بر تمام ابعاد یک مسأله تا حد زیادی امکانپذیر نیست؛ بنابراین به انجام تحقیقات ترکیبی روی آوردهاند که عصارۀ تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم برای آنها فراهم میکند. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه ارتباط کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی سازمانها در ایران و با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 10 مقاله را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل نشان داد که کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی رابطه ای در حد متوسط دارد (با میانگین اندازه اثر 413/0). همچنین از میان ابعاد کیفت زندگی کاری: یکپارچگی و انسجام اجتماعی با اندازه اثر382/0، تأمین فرصت رشد با اندازه اثر322/0، فضای کلی زندگی با اندازه اثر318/0، دارای بیشترین اندازه اثر در ارتباط با متغیر تعهّد سازمانی هستند و بیشترین تأثیرگذاری را دارند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1802_9731e8fd0c03272d359feb2c14f3f264.pdf
2015-12-21
65
88
فراتحلیل
کیفیت زندگی کاری
تعهّد سازمانی
سازمان های ایرانی
اندازه اثر
بهروز
رضائی منش
rezaeemanesh@gmail.com
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
جعفر
عباس پور
jabbaspour6421@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر تقاضاهای شغلی بر تعلق خاطر شغلی کارکنان
تقاضاهای شغلی اعم از تقاضاهای چالشی و بازدارنده از مهمترین پیش نیازهای تعلق خاطر شغلی هستند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تقاضاهای چالش زا و تقاضاهای بازدارنده بر تعلق خاطر شغلی کارکنان و تعیین اثرگذارترین شاخص های تشکیل دهنده تقاضاهای چالشی و بازدارنده است. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه از میان 80 نفر کارمندان معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد گردآوری شدند و با استفاده از فنون توصیفی، استنباطی و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد تقاضاهای چالشی به گونه ای مثبت بر تعلق خاطر شغلی تاثیر گذارند و تقاضاهای بازدارنده به گونه ای منفی بر تعلق خاطر شغلی تاثیر گذار هستند. دیگر یافتههای پژوهش نشان داد فوریت زمانی بیش از سایر عوامل در شکل گیری تقاضاهای چالشی تاثیرگذار و سیاست های سازمانی نیز بیشتر از سایر عوامل در شکل گیری تقاضاهای بازدارنده تاثیرگذار است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد در محدوده مطالعه وضع تعلق خاطر شغلی و تقاضاهای چالشی بالاتر از سطح متوسط و وضعیت تقاضاهای بازدارنده در سطح متوسط قرار دارند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1810_1339365fb94bb2b9bfd9ea07dfb539dc.pdf
2015-12-21
89
108
تقاضاهای چالش زا
تقاضاهای بازدارنده
تعلق خاطر شغلی
شهرداری مشهد
محمدرحیم
رهنما
1
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
امید علی
خوارزمی
kharazmi@ferdsowsi.um.ac.ir
2
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
فاطمه
بیگی نصر آبادی
beygi.fn@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه فردوسی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر سرمایه انسانی بر بروز رفتار کارآفرینانه
با توجه به نوپا بودن شرکتهای دانش بنیان و مقوله کارآفرینی و همچنین نیاز جامعه و تاکید مسوولین کشور برای گسترش این دو مقوله،پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر سرمایه انسانی بر بروز رفتار کارآفرینانه در شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سال 1393 انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 64 نفر از مدیران شرکتهای دانش بنیان بود که با توجه به جدول مورگان حجم نمونه 56 نفر برآورد شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس دو پرسشنامه استاندارد برای سنجش متغیرهای پژوهش می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش مدل اندازهگیری ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار سرمایه انسانی و ابعاد آن بر بروز رفتار کارآفرینانه بود. هم چنین نتیجه گرفته شد که سرمایه انسانی یک منبع بالقوه برای مزیت رقابتی شرکتهای دانش بنیان می باشد که نهایتاً باعث رشد و توسعه این گونه شرکتها شده و به بهبود وضعیت کارآفرینی در این شرکتها کمک میکند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1811_d7209640692ef15d05e7b0569b5d93f8.pdf
2015-12-21
109
126
سرمایه انسانی
رفتار کارآفرینانه
شرکتهای دانش بنیان
پارک علم و فناوری
داوود
حسین پور
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
محمد
عبداللهی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأملی بر تقلیل فرسودگی شغلی در پرتو تابآوری
شرایط محیط کار اعم از عوامل فیزیکی، اجتماعی روانشناختی بر عملکرد شغلی و میزان بهرهوری کارکنان تأثیر گذار است. در دنیای کار، ماهیت برخی از مشاغل و تجارب بگونهای است که خواه ناخواه افراد دچار مشکل میشوند، به گونهای که ممکن است سلامت روانی آنها تهدید شود و بصورت معضل فرسودگی شغلی در نیروی انسانی بروز کند. از آنجائیکه یکی از سرمایههای ارزشمند سازمانی در عصر حاضر نیروی انسانی آن میباشد لذا توجه به ظرفیت فردی و روانی- به عنوان سازوکارها و تکنیکهای درون سازمانی و کمهزینه- نه تنها برای مقابله با این شرایط ناگوار و بلکه همچنین به منزلهی تجربه و فرصتی برای ارتقاء قابلیتهای فردی و سازمانی حائز اهمیت است. لذا در این پژوهش با هدف دستیابی به سازکاروهای کاهش فرسودگی شغلی، اثر تابآوری بر فرسودگی شغلی بررسی شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته است. حجم نمونه تعداد 234 نفر از کارشناسان و کارکنان شرکت گاز استان مرکزی میباشند، که بصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه استاندارد فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون (1986) میباشد، که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 936/0 و 828/0 به دست آمد و روش تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی مورد استفاده قرار گرفته است. دادهها نیز با بهرهمندی از همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، و مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد تابآوری تأثیر منفی و معناداری بر فرسودگی شغلی دارد و می تواند موجب تعدیل آن شود. از اینرو پیشنهاد میشود با ایجاد ساختارهای مناسب و تقویت کنندهی تابآوری، از این ظرفیت فردی و روانی افراد برای تقلیل معضل فرسودگی شغلی بهره گرفته شود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1812_fe93368f8a1c4b16ab76b41958f37ce9.pdf
2015-12-21
127
150
تابآوری
فرسودگی شغلی
شرکت گاز استان مرکزی
حسین
دامغانیان
hdamghanian@semnan.ac.ir
1
استادیار دانشگاه سمنان
AUTHOR
لاله
جمشیدی
laleh.jamshidi@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه سمنان
AUTHOR
طاهره
مقصودی
th_maghsoodi@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد MBA
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سخن سردبیر
https://jmsd.atu.ac.ir/article_7468_e05740d85e3e288979a221d4cb25e020.pdf
2015-11-22
0
0
10.22054/jmsd.2015.7468