ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی از نگاه کسی که به این رفتار سایشی اقدام نموده و کسی که با وی اینگونه رفتار میشود، به همراه نقش تعدیلگری متغیر جمعیت شناختی جنسیت بر این تأثیر میباشد. جامعه آماری این پژوهش 243 نفر از کارمندان شعب منتخب بیمه البرز در شهر تهران بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی- مورگان استفاده شد. پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که تعارض رابطه تأثیر مستقیم و معناداری بر تجربه سایش اجتماعی و رفتار سایشی دارد و همچنین با میانجیگری رفتار سایشی به طور غیر مستقیم نیز بر تجربه سایش اجتماعی تأثیرگذار است؛ یعنی تعارض رابطه باعث میشود که کارکنان برای کاهش اثر شرایط نامساعد به رفتارهای سایشی اقدام نموده و این اقدام به نوبه خود تأثیری منفی بر مخاطب این رفتار دارد و باعث تجربه سایش اجتماعی توسط او میشود؛ اما متغیر جمعیت شناختی جنسیت به عنوان تعدیلگر بر تأثیر مستقیم تعارض رابطه بر تجربه سایش اجتماعی و رفتار سایشی و همچنین تأثیر مستقیم رفتار سایشی بر تجربه سایش اجتماعی، اثرگذار نبود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_12633_4e35be91e51227efbf8d5952d4f5cd36.pdf
2021-03-21
9
27
10.22054/jmsd.2021.28617.2625
تعارض رابطه
سایش اجتماعی
تجربه سایش اجتماعی
رفتار سایشی
جنسیت
حسین
دامغانیان
hdamghanian@semnan.ac.ir
1
دانشیار ،دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
LEAD_AUTHOR
عباسعلی
رستگار
a_rastgar@semnan.ac.ir
2
دانشیار ، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
فاطمه
علوی متین
fatemeh.alaviematin@semnan.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی،دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
خائف الهی، احمدعلی و علیپور درویشی، زهرا (1389). طراحی مدل سایش اجتماعی نیروی انسانی و پیامدهای ارتباطات میان فردی. پژوهشهای مدیریت در ایران، (2)14، 45-66.
1
داوری، علی و رضازاده، آرش (1395). مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS (چاپ سوم). تهران: سازمان انتشارت جهاد دانشگاهی.
2
رابینز، استیفن پی. مبانی رفتار سازمانی. ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی (1394). چاپ چهل و سوم. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
3
فرحبد، فرزین؛ امیر علوی، سیروس و نجفزاده، صدیقه (1389). جایگاه مدیریت تعارض و گشودگی ارتباط در اعتماد کارکنان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، (79)20، 24-30.
4
مقیمی، سید محمد (1395). مبانی سازمان و مدیریت (چاپ چهارم). تهران: انتشارت راهدان.
5
موسویان، امیر؛ پاکزاد، آوا و میرزاده، اکبر (1388). تأثیر تعارض بر اعتماد در محیط کاری. فصلنامه توسعه سازمانی پلیس، (26)6، 73-87.
6
نصر اصفهانی، مهدی؛ علامه، سید محسن؛ شائمی، علی و تیموری، هادی (1395). بسط الگوی مفهوم سایش اجتماعی کارکنان در سازمان (مورد مطالعه: سازمان بهزیستی کشور). فصلنامه علوم مدیریت ایران، (41)11، 99-116.
7
نصر اصفهانی، مهدی؛ علامه، سید محسن؛ شائمی، علی و تیموری، هادی (1395). بسط الگویی مفهوم سایش اجتماعی و تعیین رابطه آن با چابکی سازمانی (مورد مطالعه: سازمان بهزیستی کشور). پژوهشهای مدیریت راهبردی، (62)22، 155-177.
8
نظری، شهرام؛ بخیت، معصومه و عیدیپور، کامران (1396). تأثیر سایش اجتماعی بر عملکرد سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران با نقش میانجیگری درگیری شغلی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، (2)4، 69-76.
9
هیر، جوزف؛ هالت، توماس؛ رینگل، کریستین و سارستد، مارکو. مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی (PLS-SEM). ترجمه دکتر عادل آذر و رسول غلامزاده (1395). تهران: انتشارات نگاه دانش.
10
Castille, C. M., Kuyumcu, D., & Bennett, R. J. (2017). Prevailing to the peers' detriment: Organizational constraints motivate Machiavellians to undermine their peers. Personality and individual differences, 104, 29-36. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.07.026
11
Cowan, D. (2003). Taking charge of organizational conflict: A guide to managing anger and confrontation. Personhood Press.
12
Crossley, C. D. (2009). Emotional and behavioral reactions to social undermining: A closer look at perceived offender motives. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108(1), 14-24. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2008.06.001
13
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2016). Structural Equation Modeling with PLS. (Third Edition). Tehran: Iranian Students News Agency. [In Persian]
14
Duffy, M. K., Ganster, D. C., & Pagon, M. (2002). Social undermining in the workplace. Academy of management Journal, 45(2), 331-351. https://www.jstor.org/stable/3069350?seq=1
15
Duffy, M. K., Ganster, D. C., Shaw, J. D., Johnson, J. L., & Pagon, M. (2006). The social context of undermining behavior at work. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 101(1), 105-126. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2006.04.005
16
Duffy, M. K., Scott, K. L., Shaw, J. D., Tepper, B. J., & Aquino, K. (2012). A social context model of envy and social undermining. Academy of Management Journal, 55(3), 643-666. https://doi.org/10.5465/amj.2009.0804
17
Eissa, G., & Wyland, R. (2015). Keeping up with the Joneses The Role of Envy, Relationship Conflict, and Job Performance in Social Undermining. Journal of Leadership & Organizational Studies, 1548051815605020. https://doi.org/10.1177%2F1548051815605020
18
Euwema, M. C., Van de Vliert, E., & Bakker, A. B. (2003). Substantive and relational effectiveness of organizational conflict behavior. International Journal of Conflict Management, 14(2), 119-139. https://doi.org/10.1108/eb022894
19
Farahbod F, Amiralavi S, Najafzadeh S. (2011). The Position of Conflict Management and Relation Openness in Elevating the Nursing Employees’ Trust. Journal of Guilan University of Medical Sciences, 20(79), 24-30. http://journal.gums.ac.ir/article-1-129-fa.html [In Persian]
20
Gail Hepburn, C., & Enns, J. R. (2013). Social undermining and well-being: the role of communal orientation. Journal of Managerial Psychology, 28(4), 354-366. https://psycnet.apa.org/doi/10.1108/JMP-01-2013-0011
21
Gant, L. M., Nagda, B. A., Brabson, H. V., Jayaratne, S., Chess, W. A., & Singh, A. (1993). Effects of social support and undermining on African American workers' perceptions of coworker and supervisor relationships and psychological well-being. Social Work, 38(2), 158-164. https://psycnet.apa.org/record/1993-39119-001
22
Greenbaum, R. L., Mawritz, M. B., & Eissa, G. (2012). Bottom-line mentality as an antecedent of social undermining and the moderating roles of core self-evaluations and conscientiousness. Journal of Applied Psychology, 97(2), 343- 359. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0025217
23
Greenbaum, R. L., Hill, A., Mawritz, M. B., & Quade, M. J. (2014). Employee Machiavellianism to Unethical Behavior The Role of Abusive Supervision as a Trait Activator. Journal of Management, 43(2), 585-609. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0149206314535434
24
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). (Translate of Azar, A., GHolamzadeh, R.). Tehran: Negahedanesh publications. [In Persian]
25
Hershcovis, M. S. (2011). “Incivility, social undermining, bullying… oh my!”: A call to reconcile constructs within workplace aggression research. Journal of Organizational Behavior, 32(3), 499-519. https://doi.org/10.1002/job.689
26
Jehn, K. A. (1995). A multimethod examination of the benefits and detriments of intragroup conflict. Administrative science quarterly, 256-282. https://doi.org/10.2307/2393638
27
Jung, E., Hecht, M. L., & Wadsworth, B. C. (2007). The role of identity in international students’ psychological well-being in the United States: A model of depression level, identity gaps, discrimination, and acculturation. International Journal of Intercultural Relations, 31(5), 605-624. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2007.04.001
28
Jung, E. J., & Lee, S. (2015). The combined effects of relationship conflict and the relational self on creativity. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 130, 44-57. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2015.06.006
29
Khaef Elahi, A.A., Alipour Darvishi, Z., (2010). Designing the Social Undermining Model of Manpower and Outcomes of Interpersonal Communications. Management Research in Iran, 14 (2), 45-66. https://mri.modares.ac.ir/article-19-589-fa.html [In Persian]
30
Kim, S., & Krishna, A. (2017). Communication or action? Strategies fostering ethical organizational conduct and relational outcomes. Public Relations Review, 43(3), 560-567. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.03.009
31
Longe, O. (2015). Impact of Workplace Conflict Management on Organizational Performance: A Case of Nigerian Manufacturing Firm. Journal of Management and Strategy, 6(2), 83. https://doi.org/10.5430/jms.v6n2p83
32
Moghimi, S. M. (2016). Fundamentals of Organization & Management. Rahdan. [In Persian]
33
Mosavian, A., Pakzad, A., & Mirzadeh, A. (2009). The effect of conflict on trust in the workplace. Police Organizational Development, 6(26), 73-87. http://pod.jrl.police.ir/article_9403.html [In Persian]
34
Nasr Esfehani, M., Allameh, S.M., Shaemi, A., & Teimouri, H. (2016). Develop a Conceptual Model of Personal Social Undermining (The State Welfare Organization). Iranian Journal of Management Sciences, 11(41), 99-116. http://journal.iams.ir/article_228.html [In Persian]
35
Nasr Esfehani, M., Allameh, S.M., Shaemi, A., & Teimouri, H. (2016). Develop a conceptual model of social undermining and determine its relationship with organizational agility (The State Welfare Organization). Journal of Strategic Management Reserches. 22(62), 155-177. http://smr.journals.iau.ir/article_530169.html?lang=fa [In Persian]
36
Nazari, S., Bakhit, M., Eydipour, K. (2017). Influence of social undermining the functioning of the Directorate General of Youth and Sports Organization of Tehran province was the mediating role of job involvement. Scientific Journal of Organizational Behavior Management in Sport Studies, 4(2), 69-76. http://fmss.journals.pnu.ac.ir/article_3693.html?lang=fa [In Persian]
37
Oetzel, J., Duran, B., Jiang, Y., & Lucero, J. (2007). Social support and social undermining as correlates for alcohol, drug, and mental disorders in American Indian women presenting for primary care at an Indian Health Service hospital. Journal of Health Communication, 12(2), 187-206. https://doi.org/10.1080/10810730601152771
38
O'Connor, K. M., & Arnold, J. A. (2011). Sabotaging the deal: The way relational concerns undermine negotiators. Journal of Experimental Social Psychology, 47(6), 1167-1172. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2011.04.004
39
Okimoto, T. G. (2008). Outcomes as affirmation of membership value: Material compensation as an administrative response to procedural injustice. Journal of Experimental Social Psychology, 44(5), 1270-1282. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.jesp.2008.04.009
40
Robbins, S. P., (1943). Essentials of Organizational Behavior. Translated by A. Parsayan & S.M. A’arabi (1394). (Forty-third Edition). Tehran: Cultural Research Bureau. [In Persian]
41
Smith, M. B., & Webster, B. D. (2017). A moderated mediation model of Machiavellianism, social undermining, political skill, and supervisor-rated job performance. Personality and Individual Differences, 104, 453-459. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.09.010
42
Strongman, L. (2013). The psychology of social undermining in organisational behaviour. The Australasian Journal of Organisational Psychology, 6. https://doi.org/10.1017/orp.2013.3
43
Vallacher, R. R., Coleman, P. T., Nowak, A., Bui-Wrzosinska, L., Liebovitch, L., Kugler, K. G. & et al. (2013). Attracted to Conflict:Dynamic Foundations of Destructive Social Relations. Springer Press. https://www.springer.com/gp/book/9783642352799
44
Yoo, J., & Frankwick, G. L. (2013). Exploring the impact of social undermining on salesperson deviance: an integrated model. Journal of Personal Selling & Sales Management, 33(1), 79-90. https://doi.org/10.2753/PSS0885-3134330107
45
You, J., Huang, J. L., Ho, M. Y., Leung, H., Li, C., & Bond, M. H. (2015). Perceived support and relational conflict as mediators linking attachment orientations with depressive symptoms: A comparison of dating individuals from Hong Kong and the United States. Personality and individual differences, 73, 50-55. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.09.004
46
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی نقش شخصیت سازمانی در بهبود عملکرد ایمنی
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شخصیت سازمانی بر عملکرد ایمنی با تبیین نقش میانجی رضایت شغلی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان شرکت قطار شهری تهران و حومه بود. برای به دست آوردن حجم نمونه فرمول کوکران مورد استفاده قرار گرفت و از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی نیز برای توزیع پرسشنامه در میان نمونه برآورد شده، استفاده شد. برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه استاندارد (شخصیت سازمانی، عملکرد ایمنی و رضایت شغلی) مورد استفاده قرار گرفت که روایی آن از طریق روایی صوری و سازه و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از پرسشنامه و نمونه آماری از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است.یافتهها نشان میدهد که شخصیت سازمانی و رضایت شغلی بر ابعاد عملکرد ایمنی (رعایت ایمنی و مشارکت ایمنی) تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین رضایت شغلی بر شخصیت سازمانی تأثیر مثبت معناداری دارد. علاوه بر این، یافتهها موید این است که شخصیت سازمانی از طریق رضایت شغلی به بهبود عملکرد ایمنی در شرکت قطار شهری تهران و حومه میانجامد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_12632_ab392660f9021feb80fa145dfb1c44ce.pdf
2021-03-21
29
52
10.22054/jmsd.2021.54878.3736
شخصیت سازمانی
رضایت شغلی
رعایت ایمنی
مشارکت ایمنی
مهدی
دهقانی سلطانی
ma.dehghani22@yahoo.com
1
استادیار ، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
LEAD_AUTHOR
سارا
رمضانی
sramezani@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
بابازاده، محمد.، قدیمی، خلیل و محسنی، رضا. (1388). تأثیر سرمایهگذاری در بخش حملونقل بر رشد اقتصادی در ایران. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 50، 157-199.
1
جوشنلو، محسن.، دائمی، فاطمه.، بخشی، علی.، ناظمی، سبا. و غفاری، زهرا. (1389). ساختار عاملی نسخه تجدیدنظرشده فارسی پرسشنامه شخصیتی نئو در ایران. فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 16(3)، 220-230.
2
خرازی، سیدکمال؛ میرکمالی، سید محمد و ترکی، علی. (1392). رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان. فصلنامه چشمانداز مدیریت دولتی، 14، 116-87.
3
داناییفرد، حسن.، الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل. (1397). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار- اشراقی.
4
داوری، علی و رضازاده، آرش. (1395). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
5
دهقانی سلطانی، مهدی و جنیدی جعفری، مهدی. (1399). تأثیر دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار: نقش میانجی سرمایه روانشناختی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 29(95)، 185-161.
6
دهقانی سلطانی، مهدی.، شول، عباس و رمضانی، سارا. (1398). تأثیر ارزش زیستمحیطی و تصویر سبز بر تمایل به تبلیغ دهان به دهان با تبیین نقش اعتماد سبز و تمایل به پرداخت در چارچوب مدلSOR. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 11(4)، 804-824.
7
دهقانی سلطانی، مهدی و مصباحی، مریم. (1397). بررسی تأثیر خویشاوندگرایی بر عملکرد کاری کارکنان با نقش میانجی شایستگیهای آنان. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 7(4)، 109-75.
8
سیدحسنی، فرشتهالسادات. (1397). پیشبینی پرخاشگری بر پایه خشم مادران و ویژگیهای شخصیتی دختران نوجوان پایه نهم شهر یزد. فصلنامه علوم اجتماعی، 12(3)، 108-87.
9
فیض، داود.، دهقانی سلطانی، مهدی.، فرجی، الهام و فارسیزاده، حسین. (1395). تأثیر کار هیجانی و فرسودگی هیجانی بر تعهد سازمانی عاطفی: نقش میانجی رضایت شغلی. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 5(3)، 1-25.
10
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم. (1397). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart-Pls (آموزشی و کاربردی). تهران: مهربان نشر.
11
میرزاخانی، پرویز.، دلاور، علی و مکوندی، بهنام. (1393). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با هوش معنوی در اعضاء باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(1)، 129-158.
12
یزدانشناس، مهدی و باباخانی، سعید. (1399). تأثیر رفتار شبکهای بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 29(95)، 78-47.
13
Akirmak, U. & Ayla, P. (2019). How is time perspective related to burnout and job satisfaction? A conservation of resources perspective. Personality and Individual Differences,
14
https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109667.
15
Arthur, J. & Doverspike, D. (2001). Predicting motor vehicle crash involvement from a personality measure and a driving knowledge test. Journal of Prevention & Intervention Community, 22(1), 35-42. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10852350109511209.
16
Baker, A. & Goodall, A.H. (2020). Feline followers and “umbrella carriers”: Department Chairs’ influence on faculty job satisfaction and quit intentions. Research Policy, 49(4), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.103955.
17
Barrick, M. & Mount, M. (1991). The big five personality dimensions and job performance: a meta‐analysis. Personnel Psychology, 44(1), 1-26. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1991.tb00688.x.
18
Benfield, J., Szlemko, W. & Bell, P. (2007). Driver personality and anthropomorphic attributions of vehicle personality relate to reported aggressive driving tendencies. Personality and Individual Differences, 42(2), 247-258. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.06.016.
19
Biberdzic, M., Ensink, K., Normandin, L. & Clarkin, J.F. (2018). Empirical typology of adolescent personality organization. Journal of Adolescence, 66, 31-48.
20
https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.04.004
21
Chen, C., Hewitt, P.L., Flett, G.L. & Roxborough, H.M. (2019). Multidimensional perfectionism and borderline personality organization in emerging adults: A two-wave longitudinal study. Personality and Individual Differences, 146, 143-148. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.04.011.
22
Chong, D., Zhu, N., Luo, W., Zhang, Z. & Pan, X. (2020). Effects of heat acclimation on individual safety performance in hyperthermal indoor environments. Building and Environment, 168, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2019.106537.
23
Christian, M., Bradley, J., Wallace, J. & Burke, M. (2009). Workplace safety: a metaanalysis of the roles of person and situation factors. Journal of Applied Psychology, 94(5), 1103-1127. https://doi.org/10.1037/a0016172.
24
Chu, F., Fu, Y. & Liu, S. (2019). Organization is also a“life form”: Organizational-level personality, job satisfaction, and safety performance of high-speed rail operators. Accident Analysis and Prevention, 125, 217-223. https://doi.org/10.1016/j.aap.2019.01.027.
25
Clarke, S. & Robertson, I. (2005). A meta‐analytic review of the Big five personality factors and accident involvement in occupational and non‐occupational settings. The Journal of Occupational and Organizational Psychology, 78(3), 355-
26
376. https://doi.org/10.1348/096317905X26183.
27
Costa Jr., P.T. & McCrae, R.R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five-Factor (NEO-FFI) Professional Manua. Psychological Assessment Resources, Odessa, FL. https://www.worldcat.org/title/revised-neo-personality-inventory-neo-pi-r-and-neo-five-factor-inventory-neo-ffi/oclc/1131948849?referer=br&ht=edition.
28
Crook, T., Todd, S., Combs, J. & Woehr, D. (2011). Does human capital matter? A meta-analysis of the relationship between human capital and firm performance. Journal of Applied Psychology, 96(3), 443-456. DOI: 10.1037/a0022147.
29
Dewi, R.C. & Riantopura, C.D. (2019). Felt accountability: the role of personality and organizational factors. Journal of Management Development, 38(4), 312-322. https://doi.org/10.1108/JMD-12-2018-0375.
30
Digman, J. (1989). Five robust trait dimensions: development, stability, and utility. Journal of Personality, 57(2), 195-214. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1989.tb00480.x
31
Engstrom, M. C., Boozer, R. W., Maddox, E. N., & Forte, M. (2010). Psychological type, emotional intelligence, and the work outcomes of job satisfaction and organizational commitment. Journal of Psychological Type, 70(11), 123–133. http://refhub.elsivier.com/S1447-6770(17)30329-7/sref26.
32
Espinosa, A. & Rudenstine, S. (2018). Trait emotional intelligence, trauma and personality organization: Analysis of urban clinical patients. Personality and Individual Differences, 123, 176-181. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.11.026.
33
Feiz, D., Dehghani Soltani, M. & Farsizadeh, H. (2019). The effect of knowledge sharing on the psychological empowerment in higher education mediated by organizational memory. Studies in Higher Education, 44(1), 3-19.
34
https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1328595.
35
Fontana, A., Panfilis, C.D., Casini, E., Preti, E., Richetin, J. & Ammaniti, M. (2018). Rejection sensitivity and psychopathology symptoms in early adolescence: The moderating role of personality organization. Journal of Adolescence, 67, 45-54. DOI: 10.1016/j.adolescence.2018.05.012.
36
Ghetta, A., Hirschi, A., Wang, M., Rossier, J. & Herrmann, A. (2020). Birds of a feather flock together: How congruence between worker and occupational personality relates to job satisfaction over time. Journal of Vocational Behavior, 119, 103-112.
37
https://doi.org/10.1016/j.jvb.2020.103412.
38
Giberson, T., Resick, C. & Dickson, M. (2005). Embedding leader characteristics: an examination of homogeneity of personality and values in organizations. Journal of Applied Psychology, 90(5), 1002-1010. DOI: 10.1037/0021-9010.90.5.1002.
39
Goldberg, L. (1992). The development of markers for the Big-Five factor structure. Psychological Assessment, 4(1), 26-42. https://doi.org/10.1037/1040-3590.4.1.26.
40
Gracia, F.J., Tomas, I., Matinez-Corcoles, M. & Peiro, J.M. (2020). Empowering leadership, mindful organizing and safety performance in a nuclear power plant: A multilevel structural equation model. Safety Science, 123, 104-112. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2019.104542.
41
Griffin, M. & Neal, A. (2000). Perceptions of safety at work: a framework for linking safety climate to safety performance, knowledge, and motivation. Journal of Occupational Health Psychology, 5(3), 347-58. DOI: 10.1037//1076-8998.5.3.347.
42
Guo, L., Zhao, H., Cheng, K. & Luo, J. (2020). The relationship between abusive supervision and unethical pro-organizational behavior: linear or curvilinear?. Leadership & Organization Development Journal, 41(3), 369-381. https://doi.org/10.1108/LODJ-05-2019-0214.
43
Guo, M., Wei, W., Liao, G. & Chu, F. (2016). The impact of personality on driving safety among Chinese high-speed railway drivers. Accident Analysis & Prevention, 92, 9-14.
44
https://doi.org/10.1016/j.aap.2016.03.014.
45
Harris, P., Houston, J., Vazquez, J., Smither, J., Dahlke, J. & Sachau, D. (2014). The Prosocial and Aggressive driving Inventory (PADI): a self-report measure of safe and unsafe driving behaviors. Accident Analysis & Prevention, 72, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.aap.2014.05.023.
46
Hogan, J. & Foster, J. (2013). Multifaceted personality predictors of workplace safety performance: more than conscientiousness. Human Performance, 26(1), 20-43.
47
https://doi.org/10.1080/08959285.2012.736899.
48
Jornet-Gibert, M., Gallardo-Pujol, D., Suso, C. & Andres-Pueyo, A. (2013). Attitudes domatter: the role of attitudes and personality in DUI offenders. Accident Analysis & Prevention, 50, 445-450. DOI: 10.1016/j.aap.2012.05.023
49
Kang, L., Wu, C., Liao, X. & Wang, B. (2020). Safety performance and technology heterogeneity in China’s provincial construction industry. Safety Science, 121, 83-92. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2019.09.005.
50
Kay, C.S. & Saucier, G. (2020). Insert a joke about lawyers: Evaluating preferences for the Dark Triad traits in six occupations. Personality and Individual Differences, 159, 1-11.
51
https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.109863.
52
Lang, A. (2015). Borderline Personality Organization predicts Machiavellian interpersonal tactics. Personality and Individual Differences, 80, 28-31. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.02.022.
53
LePine, J., Buckman, B., Crawford, E. & Methot, J. (2011). A review of research on personality in teams: accounting for pathways spanning levels of theory and analysis. Human Resource Management Review, 21(4), 311-330. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2010.10.004.
54
Litten, V., Roberts, L.D., Ladyshewsky, R.K., Castell, E. & Kane, R. (2018). The influence of academic discipline on empathy and psychopathic personality traits in undergraduate students. Personality and Individual Differences, 123, 145-150. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.11.025.
55
Newnam, S., Warmerdam, A., Sheppard, D., Griffin, M. & Stevenson, M. (2017). Do management practices support or constrain safe driving behaviour? A multi-level investigation in a sample of occupational drivers. Accident Analysis & Prevention, 102, 101-109. DOI: 10.1016/j.aap.2017.02.007.
56
Oh, I., Kim, S. & Van Iddekinge, C. (2015). Taking it to another level: Do personalitybased human capital resources matter to firm performance? Journal of Applied Psychology, 100(3), 935-947.
57
Ostroff, C., Shin, Y. & Kinicki, A. (2005). Multiple perspectives of congruence: relationships between value congruence and employee attitudes. Journal of Organizational Behavior, 26(6), 591-623. https://doi.org/10.1002/job.333.
58
Ployhart, R., Nyberg, A., Reilly, G. & Maltaric, M. (2014). Human capital is dead; long live human capital resources. Journal of Management, 40(2), 371-398. https://doi.org/10.1177/0149206313512152.
59
Ployhart, R.E., Weekley, J.A. & Baughman, K. (2006). The structure and function of human capital emergence: a multilevel examination of the attraction-selection-attrition model. The Academy of Management Journal, 49(4), 661-677. https://doi.org/10.2307/20159791.
60
Prewett, M., Brown, M., Goswami, A. & Christiansen, N. (2018). Effects of team personality composition on member performance: a multilevel perspective. Group & Organization Management, 43(2), 316-348. https://doi.org/10.1177/1059601116668633.
61
Salgado, J. (2002). The Big five personality dimensions and counterproductive behaviors. International Journal of Selection and Assessment, 10(1‐2), 117-125. https://doi.org/10.1111/1468-2389.00198.
62
Sanni-Anibire, M.O., Mahmoud, A.S., Hassanain, M.A. & Salami, B.A. (2020). A risk assessment approach for enhancing construction safety performance. Safety Science, 121, 15-29.
63
https://doi.org/10.1016/j.ssci.2019.08.044.
64
Sassaman, L., Dala, D.K. & Calvo, A.J. (2019). How much weight do organizational personality inferences have on judgments of organizations?. Journal of Research in Personality, 82, 103-114. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2019.103858.
65
Satterwhite, R., Fleenor, J., Braddy, J., Feldman, J. & Hoopes, L. (2009). A case for homogeneity of personality at the occupational level. International Journal of Selection and Assessment, 17(2), 154-164. https://doi.org/10.1111/j.1468-2389.2009.00459.x.
66
Schmidt, J., Ogunfowora, B., & Bourdage, J. (2012). No person is an island: the effects of group characteristics on individual trait expression. Journal of Organizational Behavior, 33(7), 925-945. https://doi.org/10.1002/job.781.
67
Schneider, B. (1987). The people make the place. Personnel Psychology, 40(3), 437-453. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1987.tb00609.x.
68
Shamim, M.Y., Buang, A., Anjum, H., Ishaq Khan, M. & Athar, M. (2019). Development and quantitative evaluation of leading and lagging metrics of emergency planning and response element for sustainable process safety performance. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 62, 103-112. https://doi.org/10.1016/j.jlp.2019.103989.
69
Taubman-Ben-Ari, O. & Yehiel, D. (2012). Driving styles and their associations with personality and motivation. Accident Analysis and Prevention, 45, 416-422. DOI: 10.1016/j.aap.2011.08.007
70
Wang, Y., Huang, Q., Davison, R.M. & Yang, F. (2020). Role Stressors, Job Satisfaction, and Employee Creativity: The Cross-level Moderating Role of Social Media Use within Teams. Information & Management, https://doi.org/10.1016/j.im.2020.103317.
71
Wei, W., Guo, M., Ye, L., Liao, G. & Yang, Z. (2016). Work-family conflict and safety participation of high-speed railway drivers: job satisfaction as a mediator. Accident Analysis and Prevention, 95(Part A), 97-103. https://doi.org/10.1016/j.aap.2016.06.022.
72
Wright, T. & Goodstein, J. (2007). Character is not “dead” in management research: a review of individual character and organizational-level virtue. Journal of Management, 33
73
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر تساوی گرایی و مشارکت بر عملکرد نوآوری
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر میانجی گری ظرفیت جذب دانش در رابطه سیاست های سازمانی تقویت کننده منابع انسانی در حوزه سرمایه اجتماعی (تساوی گرایی و مشارکت) و عملکرد نوآوری است. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و روش آن توصیفی - پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعه آماری مورد مطالعه شرکتهای فعال در حوزه صنایع غذایی شهرک صنعتی توس مشهد است. ازاین جامعه آماری،102شرکت به روش تصادفی ساده برای نمونه آماری انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها و فرضیه های این تحقیق، از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزار smart PLS استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد که اجرای سیاست های تساوی گرایی و مشارکت بر عملکرد نوآوری سازمان تاثیر مستقیم و معنادار داشته و ظرفیت جذب دانش سازمانی نیز در رابطه بین تساوی گرایی و مشارکت نقش میانجی را ایفا میکند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_12635_95c19f404f256d6f17e7069726cd075a.pdf
2021-03-21
53
78
10.22054/jmsd.2021.48242.3478
تساویگرایی
ظرفیت جذب دانش
عملکرد نوآوری
مشارکت
مهسا
جاودان مهر
mahsa.javdanmehr@mail.um.ac.ir
1
دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
فریبرز
رحیم نیا
r-nia@um.ac.ir
2
استاد ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
علیرضا
خوراکیان
a.khorakian@um.ac.ir
3
دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
امیدوار طهرانی، امید. (1388). "تبیین نقش سرمایه اجتماعی در ظرفیت جذب دانش و نوآوری- مطالعه موردی (شرکت پژوهش فناوری و تحقیقات پتروشیمی)"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
1
اوهانسیان دربرودی، نازیک. (1393). "بررسی نقش ظرفیت مدیریت دانش و ارتباط با شیوههای مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد نوآوری سازمانی در شرکت بیمه ایران شهرستان ارومیه"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دانشکده مدیریت.
2
جعفری بنه عیسی، زهرا و انصاری، رضا. (1395). "الگوی ساختاری ظرفیت جذب دانش و نوآوری در شرکتهای دانش بنیان؛ مورد مطالعه: شرکتهای مستقر در مراکز رشد دانشگاههای آزاد استان اصفهان"، زبان و ادبیات فارسی، سال چهارم، 47-62.
3
عبداللهی، علی؛ صباحی، احسان و عالم تبریز، اکبر. (1395). "بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر خلق مزیت رقابتی با میانجیگری نوآوری مطالعه موردی : شرکتهای دانش بنیان مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری تهران"، سومین همایش بین المللی نوآوری، توسعه و کسب و کار.
4
عزیزی، شهریار. (1392). "متغیرهای میانجی، تعدیلگر و مداخلهگر در پژوهشهای بازاریابی: مفهوم، تفاوتها، آزمونها و رویههای آماری"، تحقیقات بازاریابی نوین، 3(2)، 157-176.
5
مرادی، محمود؛ ولیپور، محمدعلی؛ یاکیده، کیخسرو؛ صفردوست، عاطیه و عبداللهیان، فرزانه. (1392). "بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمانها (مطالعه موردی:شرکتهای داروسازی و شرکتهای بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران)"، چشمانداز مدیریت بازرگانی، 11(13)، 79-102.
6
معطوفی، علیرضا؛ تاجدینی، کیهان؛ آقاجانی، حسنعلی و تاجدینی، کیوان. (1389). "نقش گرایش به یادگیری بر نوآوری و عملکرد سازمانی"، چشمانداز مدیریت بازرگانی، 4(37)، 57-71.
7
Adler, P. S., & Kwon, S. W. (2002)."Social capital: Prospects for a new concept", Academy of management review, 27(1), 17–40.
8
Becker, W., & Peters, J. (2000)."Technological opportunities, absorptive capacities, and innovation (No.195)", Volkswirtschaftliche Diskussionsreihe, Institut für Volkswirtschaftslehre der Universität Augsburg.
9
Benner, M. J., & Tushman, M. L. (2003)."Exploitation, exploration, and process management: The productivity dilemma revisited", Academy of management review, 28(2), 238-256.
10
Bresman, H., Birkinshaw, J., & Nobel, R. (1999)."Knowledge transfer in international acquisitions", Journal of International Business Studies, 30(3), 439–462.
11
Brown, J. S., & Duguid, P. (2001)."Knowledge and organization: A social-practice perspective", Organization science, 12(2), 198–213.
12
Cabello-Medina, C., Lpez-Cabrales, l., & Valle-Cabreraa, R. (2011). "Leveraging the innovative performance of human capital through HRM and social capital in Spanish firms", International Journal of Human Resource Management, 22(4), 807–828.
13
Cohen, W., & Levinthal, D. (1990)."Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation", Administration Science Quarterly, 35(1), 128–152.
14
Collins, C. J., & Smith, K. G. (2006)."Knowledge exchange and combination: The role of human resource practices in the performance of high-technology firms", Academy of management Journal, 49(3), 544–560.
15
Contractor, N. S., & Monge, P. R. (2002)."Managing knowledge networks", Management Communication Quarterly, 16(2), 249-258.
16
Delery, J. E. (1998)."Issues of fit in strategic human resource management: Implications for research", Human Resource Management Review, 8(3), 289–309.
17
Donate, M. J., Ruiz-Monterrubio, E., de Pablo, J. D. S., & Peña, I. (2019). "Total quality management and high-performance work systems for social capital development", Journal of Intellectual Capital, 21(1), 87-114.
18
E Cunha, M. P., Bednarek, R., & Smith, W. (2019). "Integrative ambidexterity: one paradoxical mode of learning", The Learning Organization, 26(4), 425-437.
19
Easter by-Smith, M. Antonacopoulou, E., & Ferdinand, J. (2008), "Absorptive capacity: a process perspective", Management Learning, 39(5), 483-501.
20
Flatten, T. C., Engelen, A., Zahra, S.A. and Brettel, M. (2011), "A measure of absorptive capacity: scale development and validation", European Management Journal, 29(2), 98-116.
21
Galbraith, J. R. (1974)."Organization design: An information processing view," Interfaces, 4(3), 28-36.
22
Gatignon, H., Tushman, M. L., Smith, W., & Anderson, P. (2002), "A structural approach to assessing innovation: Construct development of innovation locus, type, and characteristics", Management Science, 48(9), 1103–1122.
23
Gerhart, B. (2007). Horizontal and vertical fit in human resource systems. Perspectives on organizational fit, 1, 317-348.
24
Ghoshal, S., & Bartlett, C. A. (1988). Creation, adoption and diffusion of innovations by subsidiaries of multinational corporations. Journal of international business studies, 19(3), 365-388.
25
Grant, R. M. (1996)."Towards knowledge- based theory of the firm", Strategic Management Journal, 17(1), 108-122.
26
Jiménez-Jiménez, D., & Valle, R. S. (2011)."Innovation, organizational learning, and performance", Journal of Business Research, 64(4), 408-417.
27
Kaše, R., Paauwe, J., & Zupan, N. (2009). "HR practices, interpersonal relations, and intrafirm knowledge transfer in knowledge-intensive firms: A social network perspective", Human Resource Management, 48(4), 615–639.
28
Kogut, B., & Zander, U. (1992)."Knowledge of the firm, combinative capabilities, and the replication of technology", Organization science, 3(3), 383-397.
29
Kostopoulos, K., Papalexandris, A., Papachroni, M., & Ioannou, G. (2011)."Absorptive capacity, innovation, and financial performance", Journal of Business Research, 64(12), 1335–1343.
30
Lai, M.-F., & Lee, G.-G. (2007)."Risk-avoiding cultures toward achievement of knowledge sharing", Business Process Management Journal, 13(4), 522-537.
31
Lepak, D. P., & Snell, S. A. (2002). "Examining the human resource architecture: The relationships among human capital, employment, and human resource configurations", Journal of Management, 28(4), 517–543.
32
Levinthal, D. A., & March, J. G. (1993)."The myopia of learning", Strategic management journal, 14(S2), 95-112.
33
Liu, X., Shen, M., Ding, W., & Zhao, X. (2017)."Tie strength, absorptive capacity and innovation performance in Chinese manufacturing industries", Nankai Business Review International, 8(4), 475-494.
34
Lopez-Cabrales, A., Pérez-Luño, A., & Cabrera, R. V. (2009). "Knowledge as a mediator between HRM practices and innovative activity", Human Resource Management, 48(4), 485–503.
35
Martinez-Conesa, I., Soto-Acosta, P., & Carayannis, E. J. (2017). "On the path towards open innovation: assessing the role of knowledge management capability and environmental dynamism in SMEs", Journal of Knowledge Management, 21(3), 553-570.
36
Murovec, N., & Prodan, I. (2009)."Absorptive capacity, its determinants, and influence on innovation output: Cross-cultural validation of the structural model", Technovation, 29(12), 859-872.
37
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998)."Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage", Academy of management review, 23(2), 242-266.
38
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1996)."The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation", Long range planning, 4(29), 592.
39
Pfeffer, J. (1994). Competitive advantage through people. California management review, 36(2), 9.
40
Prieto, I. M., & Pilar Pérez Santana, M. (2012). "Building ambidexterity: The role of human resource practices in the performance of firms from Spain", Human Resource Management, 51(2), 189–211.
41
Simonin, B. L., & Özsomer, A. (2009)."Knowledge processes and learning outcomes in MNCs: An empirical investigation of the role of HRM practices in foreign subsidiaries", Human Resource Management, 48(4), 505–530.
42
Soo, C., Tian, A. W., Teo, S. T., & Cordery, J. (2017). "Intellectual capital–enhancing HR, absorptive capacity, and innovation", Human Resource Management, 56(3), 431-454.
43
Stewart, T., (1997). Intellectual Capital: The New Wealth of Organisations, ‖ Doubleday Business, New Work, USA.
44
Szulanski, G. (2000). "The process of knowledge transfer: A diachronic analysis of stickiness", Organizational Behavior and Human Decision Processes, 82(1), 9–27.
45
Tabasi, M., Mostafa, V., Reza, A., & Mehdi, S. (2014). "Relationship between strategic human resource management practices and organizational innovation with respect to the role of organizational learning", Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 3(7), 170-185.
46
Tsai, W. (2001)."Knowledge transfer in intraorganizational networks: Effects of network position and absorptive capacity on business unit innovation and performance", Academy of management Journal, 44(5), 996-1004.
47
Van Den Bosch, F. A., Volberda, H. W., & De Boer, M. (1999)."Coevolution of firm absorptive capacity and knowledge environment: Organizational forms and combinative capabilities", Organization science, 10(5), 551-568.
48
Yamao, S., Cieri, H. D., & Hutchings, K. (2009). "Transferring subsidiary knowledge to global headquarters: subsidiary senior executives' perceptions of the role of HR configurations in the development of knowledge stocks", Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management, 48(4), 531-554.
49
Youndt, M. A., & Snell, S. A. (2004)."Human resource configurations, intellectual capital, and organizational performance", Journal of Managerial Issues, 16(3), 337–360.
50
Zahra, S. A., & George, G. (2002)."Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension", Academy of management review, 27(2), 185-203.
51
Zahra, S. A., Neubaum, D. O., & Hayton, J. (2020)."What do we know about knowledge integration: Fusing micro-and macro-organizational perspectives", Academy of Management Annals, 14(1), 160-194.
52
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی
در سالهای اخیر، اجرای مسئولیت اجتماعی به چالشی برای بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. یکی از مهمترین سوالات درباره مسئولیتپذیری اجتماعی، تاثیر آن بر عملکرد شرکت است. اگرچه برخی پژوهشها به بررسی این رابطه پرداختهاند، تاکنون توافقی بر سر نحوه و نوع اثرگذاری آن بهدست نیامده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر عملکرد از طریق متغیرهای میانجی نوآوری و سرمایه اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی و بهطور مشخص مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری، تمامی شرکتهای تأمین سرمایه عضو «کانون نهادهای سرمایهگذاری» در تهران است. ابزار اندازهگیری پرسشنامهای استاندارد با 44 پرسش است که 62 شرکت به آن پاسخ دادهاند و برای بررسی روایی آن از روایی همگرا و واگرا و برای بررسی پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. تحلیل دادهها با نرمافزار اسمارت پیالاس 3 انجام شده است. اگرچه تاثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر نوآوری پذیرفته نشده اما نتایج نشان میدهد مسئولیتپذیری اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت اثرگذار است. بنابراین پیشنهاد میشود این شرکتها جهت ارتقای عملکرد، علاوه بر تدوین و پیادهسازی برنامههای تقویتکننده مسئولیت اجتماعی به تقویت سرمایه اجتماعی خود هم بپردازند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_12634_3db3cb96fbc94cbf64e7abb28289d92c.pdf
2021-03-21
79
102
10.22054/jmsd.2021.47511.3445
مسئولیت اجتماعی شرکتی
عملکرد شرکت
نوآوری
سرمایه اجتماعی
سلطانعلی
شهریاری
sa_shahriari@yahoo.com
1
استادیار ، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
AUTHOR
محمد
شهرابی فراهانی
mdshahrabi@gmail.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
یرو اوصفیاء، مجید،, و ادب, ح. (1396). بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. دومین کنفرانس بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه ، تهران،13-1
1
شفیعی رودپشتی, م., اسعدی, م., و محمدمیرزایی, ن. (1396). تحلیلی بر جایگاه و سطح تحقق مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت گردشگری (مورد مطالعه: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد). مدیریت سرمایه اجتماعی, 4(3), 333–351
2
عرب صالحی، مهدی, صادقی، غزل, و معین الدین, محمود. (1392). رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش های تجربی حسابداری, 3(1), 1–20
3
عربی, ا., و صدری, پ. (1396). تاثیر مسئولیت اجتماعی و اقتصادی بر عملکرد مالی با نقش میانجی نوآوری. در کنفرانس ملی اندیشههای نوین در مدیریت کسب و کار. تهران: دانشگاه علم و فرهنگ
4
مددی, ح. (1392). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با کارآفرینی درون سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 1392(14), 39–49
5
فلاح, م. (2019). ارائه چارچوبی برای بازتولید سرمایه اجتماعی با استفاده از رویکرد فراترکیب. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 28(93), 161–203.
6
Brammer, S., Brooks, C., & Pavelin, S. (2006). Corporate Social Performance and Stock Returns: UK Evidence from Disaggregate Measures. Financial Management, 35(3), 97–116.
7
Carroll, A. B., & Brown, J. A. (2018). Corporate Social Responsibility: A Review of Current Concepts, Research, and Issues, 39–69.
8
Carroll, A. B., & Shabana, K. M. (2010). The Business Case for Corporate Social Responsibility : A Review of Concepts , Research and Practice.
9
Cegarra-navarro, J., Reverte, C., Eduardo, G., & Wensley, A. K. P. (2016). Linking social and economic responsibilities with financial performance : The role of innovation. European Management Journal, 1–10.
10
Degli Antoni, G., & Portale, E. (2011). The effect of corporate social responsibility on social capital creation in social cooperatives. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 40(3), 566–582.
11
Eiríkur, H. C., & Sandra, R. (2008). Firm performance: the interactions of corporate social performance with innovation and industry differentiation. Strategic Management Journal, 29(7), 781–789.
12
Hasan, I., Kobeissi, N., Liu, L., & Wang, H. (2018). Corporate Social Responsibility and Firm Financial Performance: The Mediating Role of Productivity. Journal of Business Ethics, 149(3), 671–688.
13
Inoue, Y., & Lee, S. (2011). Effects of different dimensions of corporate social responsibility on corporate financial performance in tourism-related industries. Tourism Management, 32(4), 790–804.
14
Jordi, S., A., T. J., & Sandra, W. (2009). Corporate responsibility and financial performance: the role of intangible resources. Strategic Management Journal, 31(5), 463–490.
15
Langerak, F. (2003). The effect of market orientation on positional advantage and organizational performance. Journal of Strategic Marketing, 11(2), 93–115.
16
Lin, L., Hung, P.-H., Chou, D.-W., & Lai, C. W. (2019). Financial performance and corporate social responsibility: Empirical evidence from Taiwan. Asia Pacific Management Review, 24(1), 61–71.
17
Loosemore, M., Lim, B. T. H., Teck, B., & Lim, H. (2017). Linking corporate social responsibility and organizational performance in the construction industry. Construction Management and Economics, 35(3), 90–105.
18
Maqbool, S., & Zameer, M. N. (2018). Corporate social responsibility and fi nancial performance : An empirical analysis of Indian banks. Future Business Journal, 4(1), 84–93.
19
Martinez-Conesa, I., Soto-Acosta, P., & Palacios-Manzano, M. (2017). Corporate social responsibility and its effect on innovation and firm performance: An empirical research in SMEs. Journal of Cleaner Production, 142, 2374–2383.
20
Mcwilliams, A., & Siegel, D. (2000). CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND FINANCIAL PERFORMANCE : CORRELATION OR MISSPECIFICATION ?, 609(January 1999), 603–609.
21
McWilliams, A., & Siegel, D. (2001). Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective. The Academy of Management Review, 26(1), 117–127.
22
Mittal, R., Sinha, N., & Singh, A. (2008). An analysis of linkage between economic value added and corporate social responsibility. Management Decision, 46, 1437–1443.
23
Mohtsham Saeed, M., & Arshad, F. (2012). Corporate social responsibility as a source of competitive advantage: The mediating role of social capital and reputational capital. Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management, 19(4), 219–232.
24
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational Advantage. The Academy of Management Review, 23(2), 242–266.
25
Orlitzky, M., Schmidt, F. L., Rynes, S. L., & Rynes, S. L. (2000). Corporate Social and Financial Performance : A Meta-analysis, 403–441.
26
Saeidi, S. P., Sofian, S., Saeidi, P., Saeidi, S. P., & Saaeidi, S. A. (2015). How does corporate social responsibility contribute to firm financial performance? The mediating role of competitive advantage, reputation, and customer satisfaction. Journal of Business Research, 68(2), 341–350.
27
Simpson, W. G., & Kohers, T. (2002). The Link Between Corporate Social and Financial Performance: Evidence from the Banking Industry. Journal of Business Ethics, 35(2), 97–109.
28
Sherif, K.; Hoffman, J. & Thomas, B. (2006). Can technology build organizational social capital? the case of a global IT consulting firm, Information & Management, 43(1), 795–804
29
Zhu, Q., Zou, F., & Zhang, P. (2019). The role of innovation for performance improvement through corporate social responsibility practices among small and medium-sized suppliers in China. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(2), 341–350.
30
ORIGINAL_ARTICLE
اولویت بندی و بررسی سیستمی روابط بین ابعاد ریسک عملیاتی منابع انسانی
یکی از مهمترین وظایف مدیران سازمانها، شناسایی و مدیریت ریسکهای منابع انسانی است به ویژه ریسک عملیاتی است. هدف از انجام این پژوهش، اولویتبندی و بررسی سیستمی روابط بین ابعاد ریسک عملیاتی منابع انسانی در شهرداری مشهد است. بدین منظور ابتدا جهت شناسایی مولفهها و شاخصهای ریسک عملیاتی منابع انسانی از ادبیات نظری و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان منابع انسانی شهرداری مشهد استفاده گردید. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از روش فضای نتیجه تحلیل شد که شامل 4 افق بیرونی، 15 عنصر ثابت افق درونی و 41 عنصر متغیر افق درونی؛ که با توجه به تفکر سیستمی ارتباطات بین مولفهها و ابعاد ریسک عملیاتی ترسیم شد. سپس جهت سنجش و اولویت بندی ریسکهای شناسایی شده با توجه به احتمال وقوع و شدت تاثیر، با توجه به گام قبل پرسشنامهای تدوین و بین 37 نفر از روسای واحد ادارات شهرداری توزیع گردید. جهت بررسی فرضیات از آزمون فریدمن، روشهای معادلات ساختاری، کلموگروف اسمیرنوف و t-test دو جامعه وابسته استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن میباشد که به لحاظ احتمال وقوع، به ترتیب ریسکهای ارزیابی عملکرد، جبران خدمات، جذب واستخدام و آموزش به لحاظ شدت تاثیر به ترتیب ریسکهای جبران خدمات، جذب واستخدام، ارزیابی عملکرد و آموزش قرار دارد. با توجه به روابط علی و معلولی، ریسکهای جذب و استخدام منابع انسانی جزء تاثیرگذارترین ابعاد بشمار میرود.در نهایت با توجه به اولویت و میزان تاثیرگذاری هر کدام از ابعاد ریسک عملیاتی منابع انسانی پیشنهاداتی به عنوان مواجهه با ریسک و بهینهسازی آن ارائه گردید.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_12637_4e3ac10f7498794337f1bfdd8ed177e1.pdf
2021-03-21
103
133
10.22054/jmsd.2021.45405.3392
مدیریت ریسک منابع انسانی
ریسک عملیاتی
تفکر سیستمی
شهرداری مشهد
مینا
شجاع
minashoja58@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد مدیریت شهری،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
امیدعلی
خوارزمی
kharazmi@um.ac.ir
2
استادیار ، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
اجزاء شکوهی
shokouhim@um.ac.ir
3
دانشیار ،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
ابراهیمی، الهام و قلی پور،آرین. (1396). مدیریت ریسک منابع انسانی. موسسه کتاب مهربان نشر، چاپ دوم، 1396.
1
تاج الدین، محمد، تقی، محمد و درویش مریم (1388). ارکان ارزیابی عملکرد منابع انسانی. ماهنامه تدبیر-سال بیستم-شماره 203، صفحات 41-47.
2
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات مشهد، 1392.
3
سکاران، اوما) 1386). روشهای تحقیق در مدیریت، محمد صائبی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی: نشر.
4
شهرداری مشهد .(1395). آمارنامه شهر مشهد 1395. معاونت برنامه ریزی و توسعه.
5
قلی پور، آرین و محمداسماعیلی، ندا (1393). استاندارد 34000 تعالی منابع انسانی. تهران: انتشارات کتاب مهربان.
6
AON. (2013). Global Risk Management Survey. London: The AON center for innovation and analytics.
7
Aven, T., & Renn, O (2010). Risk management and governance: Concepts, guidelines and applications, Berlin: Springer- Verlag.
8
Bitsch, V., Kassa, G., Harsh,S., & Mugera, A. (2006). Human resource management risks: Sources and control strategic based in dairy farmer focous groups. Journal of Agricultural and Applied Economics, 38(1), 123-136. https://doi.org/10.1017/S1074070800022112.
9
Boudreau, J., & and Jesuthasan, R. (2011). Transformative HR. San Francisco: Jossey Bass.
10
Cascio, W. & Boudreau, J. (2014). HR Strategy: Optimizing risks, Optimizing Rewards. Journal of organizational effectiveness: people and performance, 1(1), 77-97. http://dx.doi.org/10.1108/JOEPP-01-2014-0005.
11
Ebrahimi E., Gholipour A. (2017). Human resource risk management. Mehraban Publishing Institute, Second Edition, 2017.
12
Gholipour, A., Mohammad Ismaili, Neda. (2014). Human Resources Standard 34000. Tehran: Mehraban Book Publishing. [In Persian]
13
Ernst & Young (2008). 2008 global human resources (HR) risk: from the danger zone to the value zone. London: EY.
14
Fheili, M (2006), Developing human resource key risk indicators: Know Your Staff (KYS) practices. Journal Of Operational Risk, 1(3), 71-85. https://doi.org/10.21314/JOP.2006.012.
15
Graham, J., & Weiner, J (Eds) (1995), Risk versus risk: Tradeoffs in protecting health and the environment. Cabmridge: Harvard University Press.
16
ISO31000.(2009). Risk management principles and guidelines. Gevena: International Standard Organization.
17
Jianqiang, H., & Zhonghong, L. (2005), Mechanism analysis existing in enterprise‟s - human resources risk. Technological Development Of Enterise, 54-56. https://www.semanticscholar.org/paper/Mechanism-analysis-existing-in-enterprise's-human-Zhong-hong/8a086129786b80caf73f443d78a3edd1355105f9
18
Ladysmith Local Municipality .(2012). Section D - Risk Analysis and Risk Assessment.
19
Lloyd’s. (2011). Lloyd’s Risk index report. London: Economist Intelligence Unit.
20
Mashhad Municipality. (2015). Statistics of Mashhad 2016. Deputy of Planning and Development. [In Persian]
21
Merna, T., & Al-Thani, F .(2005). Corporate risk management : An organisationl perspective. England: John Wiley & Sons.
22
Meyer,M., Roodt, G., & Robbins, M. (2011). human resource risk management: Governing people risks for improved performance. SA Journal of human resource management , 9(1), 310-321. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v9i1.366.
23
Paul, C., & Mitlacher, L. (2008). Expanding risk management systems: human resources and German banks. Strategic Change, 17(1-2), 21–33. https://doi.org/10.1002/jsc.813.
24
Rideout, H. (2014). Employee risk management: How to protect your business reputation and reduce your legal liability. London: Kogan Page.
25
Rotărescu, E. (2011a). The Management of risk in the training of the human resources. Sibiu: Doctoral Dissertation, University of Sibiu.
26
Sadgrove, K. (1996). the complete guide to business risk management. England: Gower.
27
Sakaran, O. (2007). Research Methods in Management, Mohammad Saebi, Higher Institute of Management Education and Research and Planning: Publication. [In Persian]
28
Stevens, J. (2006). Managing risk: The HR contribution. London: Routledge.
29
Svetlozar, T., Stoyan, V., & Frank, J. (2011). A probability metrics approach to financial risk measures. London: John Wiley & Sons.
30
Tenenhaus, M., Pages, J., Ambroisine, L.,Guinot, C. (2005). PLS methodology to study relationships between hedonicjudgements and product characteristics , Food Quality and Preference, 16. pp. 315–325. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2004.05.013.
31
Tajeddin, M., Taqi, M and Darvish M. (2009). Pillars of Human Resource Performance Evaluation. Tadbir Monthly - 20th Year - No. 203, pp. 41-47. [In Persian]
32
Young, M., & Hexter, E. (2011). Managing human capital risk. New York: The conference Board.
33
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین تأثیر ارزشهای شخصی بر فرسودگی شغلی
هدف از این پژوهش تعیین تأثیر ارزشهای شخصی بر فرسودگی شغلی با اثر میانجی توانمندسازی روانشناختی، با حمایت شرکت گاز استان اصفهان است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش؛ کارکنان و مدیران شرکت گاز استان اصفهان بوده که از بین آنها تعداد 214 نفر حجم نمونه را تشکیل دادند. دادهها به وسیله پرسشنامه جمعآوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد تأیید صاحبنظران قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها مورد محاسبه قرار گرفت و میزان پایایی کل مطلوب و 0.77 بود. در این پژوهش از آزمون-های آماری توصیفی، استنباطی استفاده، و برای تجزیه و تحلیل این آزمونها از نرم افزار استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش؛ ارزشهای شخصی بر فرسودگی شغلی، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش عملکرد فردی تأثیر منفی و بر توانمندسازی روانشناختی تأثیر مثبت دارد. همچنین توانمندسازی بر فرسودگی شغلی تأثیر منفی دارد. نقش میانجی توانمندسازی در تأثیر بین ارزشهای شخصی بر فرسودگی شغلی نیز تأیید شد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، شرکت گاز استان اصفهان میتواند با افزایش شور و اشتیاق و در نتیجه رضایت خاطر کارکنان، به بهبود عملکرد سازمانی سرعت ببخشد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_12636_4056af0cdecb69225881ddeca1a5e5cb.pdf
2021-03-21
135
155
10.22054/jmsd.2021.44939.3448
ارزشهای شخصی
فرسودگی شغلی
مسخ شخصیت
خستگی عاطفی
توانمندسازی روانشناختی
نیلوفر
حبیب زاده شیرازی
niloofar.habibzadeh@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
AUTHOR
سید محسن
علامه
sm.allameh@ase.ui.ac.ir
2
دانشیار ،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
LEAD_AUTHOR
احمدی، سید احمد (1381) ، "بررسی فرسودگی شغلی مدیران آموزشی در مقاطع سه گانه ی شهر اصفهان"، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، 13 (1)، 275- 284.
1
حسینی، سید قربان، (1390)، "فرسودگی شغلی؛ عوامل و راهکارها"، http://hosseinipooyesh.persianblog.ir/post/6.
2
دلخموش؛ محمدتقی، (1385)، "سلسله مراتب ارزشی دانشجویان ایرانی، فصلنامه روانشناسان ایرانی"، 2 (8)، 299- 318.
3
رﺳﺘﻤﻲ، ﻋﺎدل؛ ﻧﻮروزی، ﻋﻠﻲ؛ زارﻋﻲ، ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ؛ اﻣﻴﺮی، ﻣﺤﺴﻦ و ﺳﻠﻴﻤﺎﻧﻲ، ﻣﻬﺮان (1387)، "ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﻼﻣﺖ روان ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﻛﻨﺘﺮل ﻛﻨﻨﺪﮔﻲ ﺟﻨﺴﻴﺖ و تاب آوری در ﻣﻴﺎن ﻣﻌﻠﻤﻴﻦ اﺑﺘﺪاﻳﻲ"، ﻓﺼﻞ ﻧﺎﻣﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻛﺎر اﻳﺮان، 5 (4) ،75-68.
4
سبکرو، مهدی؛ الهیاری، مینا و ابراهیمزاده پزشکی، رضا (1396)، " فرسودگی شغلی در پرستاران و تاثیر آن بر اهمال کاری در آنان"، مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 15 (2)، 86-94.
5
عابدینی، مهنوش و رضاپور دمیه، غلامعلی (1396)، "بررسی عوامل موثر بر فرسودگی شغلی کارکنان بانک رفاه کارگران (مطالعه موردی: مدیریت شعب استان کهگیلویه و بویراحمد) و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت آن"، مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، 3 (4)، 108-119.
6
فاضلی، افسانه و اکرامی، محمود (1393)، "توسعه نظام ارزشها بر پایه هوش فرهنگی مدیران دانشگاهی"، فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 1 (1)، 1-21.
7
کردبچه؛ مریم، (1393)، بررسی تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر فرسودگی و رضایت شغلی کارکنان شرکت توانیر، (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
8
گل پرور، محسن؛ نیری، شیرین و مهداد، علی (1388)، "رابطه ارزشهای سازمانی با استرس شغلی، فرسودگی هیجانی و رفتارهای انحرافی سازمانی در کارکنان شرکت سهامی ذوبآهن"، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 11 (42)، 43-66.
9
Berkovits, M. D. (2017), “the Role of Organizational Justice and Stress in Predicting Job Burnout”, Journal of Career Development, 5, 1-14.
10
Brown K. W & Kasser T. (2005), “Are psychological and ecological well-being compatible? The role of values, mindfulness, and life style”. Social Indicators Research. 74, 349–368.
11
Ciarrochi L, Fisher D, Lane L. (2011), “The link between value motives, value success, and well-being among people diagnosed with cancer journal of the psychological, social and behavioral dimensions of cancer”, 20 (11), 1184-1192.
12
Tartakovsky, E, (2015), “Personal value preferences and burnout of social workers”, Journal of Social Work, 0 (0), 1-17.
13
Kuo, T.H. and Ho, L.A. and Lin, C. & Lai, K.K, (2010), “Employee empowerment in a technology advanced work environment”, Industrial management & data systems, 110 )1(, 24-42.
14
Srivastava, S. (2017), “Mentoring and Psychological Empowerment: Relationship with Turnover Intentions of Managers: A Study on Private Sector Banks of Delhi-NCR Region”, Jindal Global Business School, 5 (2), 145-156.
15
Pieterse, A. N., van Knippenberg, D., Schippers, M. and Stam, D. (2010), “Transformational and transactional leadership and innovative behavior: The moderating role of psychological empowerment”, Journal of Organizational Behavior, 31, 609–623.
16
Sabzikaran, E., Miri, A. and Rangriz, H. (2011), “The relationship between organizational structure and employees’ empowerment in National Iranian Oil Products Distribution Company, Kuwait Chapter of Arabian”, Journal of Business and Management Review, 1(1), 51-68.
17
Thomas, Kenneth W.; Betty, A. Velthouse, (1990), “Cognitive Element of Empowerment: An Interprantive Model of Intrinsic Task Motivation”, Academy of Management Journal, 15 (4), 666-681.
18
Jackson, L. M. (2019). The psychology of prejudice: From attitudes to social action (2nd ed.). American Psychological Association
19
Harris, L. (2014). Instructional leadership perceptions and practices of elementary school leaders [Unpublished doctoral dissertation]. University of Virginia.
20
Sanchiz, M., Chevalier, A., & Amadieu, F. (2017). How do older and young adults start searching for information? Impact of age, domain knowledge and problem complexity on the different steps of information searching. Computers in Human Behavior, 6(72), 67–78. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.038
21
Cacioppo, S. (2019, April 25–28). Evolutionary theory of social connections: Past, present, and future [Conference presentation abstract]. Ninety-ninth annual convention of the Western Psychological Association, Pasadena, CA, United States. https://westernpsych.org/wp-content/uploads/2019/04/WPA-Program-2019-Final-2.pdf
22
Parenthetical citation: (Cacioppo, 2019) Narrative citation.
23
Ahmadi, S. A. (2003), Analyzing educational managers job burnout, Isfahan university research mjournal, 13 (1), 275-284. [In Persian]
24
Hoseini, S. Q. (2012), Job burnout, Factors and solutions. [In Persian]
25
Delkhamosh, M. (2007), Iranian students values hierarchal, Iranian phycologists journal, 2 (8), 299-318. [In Persian]
26
Rostami, A., Nourozi, A., Zareei, A., Amiri, M. and Soleimani, M. (2009), Relationship between job burnout and psycho health with moderating role of gender and resilience in elementary teachers, Iran work health journal, 5 (4), 68-75. [In Persian]
27
Sabkroo, M.; Alahyari, M. and Ebrahimzadeh Pezeshki, R. (2017), "Job burnout in nurses and its effect on procrastination in them", Journal of Urmia School of Nursing and Midwifery, 15 (2), 86-94.[In Persian]
28
Abedini, M. and Rezapour Damieh, G. A. (2017), "Study of factors affecting burnout of employees of the Welfare Bank (Case study: Management of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad branches) and provide solutions to improve its situation", Economic Studies, Financial Management and Accounting, 3 (4), 108-119. [In Persian]
29
Fazeli, A. and Ekrami, M. (2014), "Development of value system based on cultural intelligence of university administrators", Quarterly Journal of Leadership and Educational Management Research, 1 (1), 1-21. [In Persian]
30
Kordbache; M. (2014), The effect of psychological empowerment on burnout and job satisfaction of Tavanir employees, (Master Thesis), Azad University, Central Tehran Branch. [In Persian]
31
Golparvar, M.; Nairi, S. and Mahdad, A. (2009), "The Relationship between Organizational Values and Job Stress, Emotional Burnout and Deviant Organizational Behaviors in the Employees of Zobahan Company", Knowledge and Research in Applied Psychology, 11 (42), 43- 66. [In Persian]
32