ORIGINAL_ARTICLE
سخن سردبیر
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11122_c4067880174e3f5507f474cffa18690a.pdf
2018-09-23
10.22054/jmsd.2018.11122
سیدعلی اکبر
افجه
1
استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج با استفاده از تکنیک Delphi Fuzzy
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج با استفاده از تکنیک Delphi Fuzzy است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از لحاظ نوعشناسی پژوهش در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای دانشبنیان در استان لرستان است که 30 نفر از خبرگان آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده اند. در بخش کیفی پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای-کوهن تایید شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسشنامه مقایسه زوجی است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تایید شد. در بخش کیفی، دادههای کیفی بدست آمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج شناسایی شدند. به علاوه در بخش کمی پژوهش، با استفاده از روش Delphi fuzzy تعیین اولویت پیشایندها و پسایندهای رهبری سطح پنج انجام پذیرفت و مهمترین عوامل و پیامدهای رهبری سطح پنج مشخص شد. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که از میان پیشایندهای رهبری سطح پنج، مناعت طبع و بلند نظری، فروتنی و پرهیز از خودستایی، هوش هیجانی بالا و شجاعت و تهور در نوآوری به عنوان مهمترین پیشایندها و عوامل به وجود آورنده رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان است. همچنین نتایج مبین آن است که افق دید بلند برای سازمان، رهبری فروتنانه، اشاعه ژرفنگری و نکته سنجی و مربیگری، مرشدی و راهبری سازمانی از مهمترین پسایندها و پیامدهای رهبری سطح پنج در سازمانهای دانشبنیان است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9089_924bef87a6caf594ba79e56fca2d69c8.pdf
2018-09-23
11
37
10.22054/jmsd.2018.31058.2740
رهبری
رهبری سطح پنج
سازمانهای دانش بنیان
روش دلفی فازی
علی
شریعت نژاد
alishariat69@gmail.com
1
دانشگاه لرستان
AUTHOR
رضا
سپهوند
mrezasep@yahoo.com
2
دانشگاه لرستان
LEAD_AUTHOR
محمودرضا
اسماعیلی
d.m.esmaeili@yahoo.com
3
دانشگاه لرستان
AUTHOR
سید نجم الدین
موسوی
n.d.mousavi@yahoo.com
4
دانشگاه لرستان
AUTHOR
احمدی، غلامعلی، ابراهیمی، اکرم، (1391)، شناسایی رابطه میان سبک رهبری رؤسای آموزشکده های فنی استان تهران و رضایت شغلی کارکنان بر اساس الگوی رهبری تراز پنج کالینز، رهبری و مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره اول، ص 27-40
1
چم آسمانی، معصومه، صباغیان، زهرا، صدق پور، صالح، رهبری سطح پنج در روسای دانشگاه های جامع، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزش، سال سوم، شماره پنجم، ص 58-77
2
حکاک، محمد، شریعت نژاد، علی، ساعدی، عبدالله، (1395)، تحلیل اثر رهبری تحول گرا در رفتار نوآورانه و توسعه کارآفرینی به منظور ایجاد شایستگی های سازمانی پایدار، مطالعات منابع انسانی، سال ششم، شماره نوزدهم، ص 121-146
3
سید نقوی، میرعلی، قلی پور، آرین، قربانی، وجه الله، نصیری، محمد حسین، (1389)، رابطه رهبری سطح پنج و رفتار ضدشهروندی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، پردیس غیرحضوری.
4
سلیمی، اکبر، عباس نژاد، محمدحسین، (1394)، تدوین الگوی رهبری منابع انسانی بر اساس رهبری سطح پنج، نظارت و بازرسی، سال دهم، شماره 35، ص 126-159
5
صالح صدق پور، بهرام، ساکی، رضا، رضایی، امیر، (1390)، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی، هوش فرهنگی و رضایت شغلی با رهبری سطح پنج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید رجایی، دانشکده علوم انسانی.
6
کالینز، جیم، (1380)، رهبری سطح پنجم، پیروزی فروتنی و عزم راسخ، ترجمه شهین دخت خوارزمی،گزیده مدیریت، تهران، چاپ اول.
7
کالینز، جیم، (1383)، از خوب به عالی، ترجمه ناهید سپهر، انتشارات پیک آوین، تهران، چاپ اول.
8
کالینز، جیم، (1384 )، بهترازخوب، ترجمه فضل االله امینی، انتشارات فرا، تهران، چاپ اول.
9
میر کمالی، محمد، صالح صدق پور، بهرام، جعفری، نسرین، (1390)، رابطه رهبری تراز پنج، جو سازمانی و رضایت شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید رجایی، دانشکده علوم انسانی.
10
مکسول، جان، (1384)، رهبری در سطح پنجم، ترجمه فضل االله امینی، انتشارات فرا، تهران، چاپ دوم.
11
ملایی نژاد، اعظم، (1395)، مدرسه و رهبری کوانتومی، نشریه مدیریت مدرسه، دوره چهاردهم، شماره سوم، ص50-55
12
منوریان، عباس، عسگری، ناصر، آشنا، محمد، (1386)، ابعاد ساختاری سازمان دانش بنیان، کنفرانس مدیریت دانش، بهمن 1386
13
Collins, J. (2001). Level 5 Leadership-The Triumph of Humility and Fierce Resolve, Harvard Business Review, January, pp. 67-76.
14
Caldwell, c, Ichiho, R, Anderson, V, (2017) "Understanding level 5 leaders: the ethical perspectives of leadership humility", Journal of Management Development, Vol. 36(5), pp.724-732
15
Chamberlain, Loaur (2006). The Lost art of leadership. Woman Today Magazines, 12, (2): 48-5,
16
Wang Catherine. L., Ahmed Perveiz, K. (2003), structure & Structural dimensions for knowledge-based organizations, measuring business excellence, vol. 17, pp. 18-25
17
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر فراموشی سازمانی بر استقرار مدیریت دانش
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فراموشی سازمانی بر استقرار مدیریت دانش می باشد.روش تحقیق پیمایشی – تحلیلی ، واز نظر هدف، پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری شامل526 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانه های دانشگاه های غیر پزشکی شهر تهران می باشد که از بین آنها بر اساس نمونه گیری تصادفی وبااستفاده از جدول مورگان 169نفر انتخاب شده واز طریق پرسشنامه موردپرسش قرارگرفتهاند.برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و در مرحله بعد روایی سازه متغیرهای پژوهش و شاخص های منتج از آن ها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج حاصله بیانگر آن است که فراموشی سازمانی(عمدی ) برخلق، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش اثر مثبت داشته و فراموشی سهوی بر عوامل مذکور اثر منفی دارد. در خاتمه بر اساس نتایج آزمون های انجام شده پیشنهاداتی درزمینه بکار گیری سازوکارهای آموزشی انگیزشی واصلاح فرایندهای کاری بوسیله کتابداران و مدیریت کتابخانه ها ارائه گردیده است که بهره گیری ازآنها به دانشی شدن هرچه بیشتر کتابخانه ها منجر خواهد شد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9091_9db697233c4f3c33842676c838c5b85a.pdf
2018-09-23
39
71
10.22054/jmsd.2018.3440.1225
استقرار مدیریت دانش؛ فراموشی سازمانی؛ فراموشی سازمانی سهوی؛ فراموشی سازمانی عمدی
مدیریتدانش؛ کتابخانه های دانشگاهی
صدیقه
محمداسماعیل
m.esmaeili2@gmail.com
1
عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،
AUTHOR
سیده ریحانه
سید وکیلی
raminrf@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران و مسئول کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
اخوان، پیمان، مهدی باقر زاده نیری و پژمان شادپور. (1391). تحلیل فرایند فراموشی فعال دانش های کهنه و قدیمی : بیمارستان شهید هاشمی نژاد. فصلنامه پژوهش های مدیریت در ایران . دوره 16. ش. 2، ص.1-18.
1
الوانی، مهدی .(1390). مدیریت عمومی . تهران : نشر نی .
2
بشیریه، حسین.(1392). تاریخ اندیشه های سیاسی قرن بیستم . تهران : نشر نی.
3
صلواتی ، عادل، مصطفی باغبانیان و رزان زندی. (1392). فراموشی سازمانی و مقاومت در برابر تغییر . فصلنامه مطالعات مدیریت، بهبود و تحول . سال 22. شماره 72. ص49-73.
4
محمدی استانی،مرتضی، احمد شعبانی و سعید رجایی پور.(1391). وضعیت استقرار مدیریت دانش بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
5
محمودوند، محمد.(1390). بررسی رابطه فراموشی سازمانی با تغییرات سازمانی در دانشگاه سیستان و بلوچستان . پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
6
Benkard, CL (2000) Learning and forgetting: The dynamics of aircraft production. American economic Review,90(4): 1034–1054
7
Bowker, G. C. (1997). Lest we remember: organizational forgetting and the production of knowledge. Accounting, Management and Information Technologies, 7(3), 113-138.
8
Carmona, S. & Perez-Casanova, G. (1993). Organizational forgetting and information systems. Scandinavian journal of Management, 9(1), 29-44.
9
Carmona, S., & Gronlund, A. (1998). Learning from Forgetting an Experiential Study of Two European Car Manufacturers. Management Learning, 29(1), 21-38.
10
Casey, A. J., & Olivera, F. (2011). Reflections on organizational memory and forgetting. Journal of Management Inquiry, 20(3), 305-310.
11
Cegarra -Navarro, J. G., & Dewhurst, F. W. (2006). Linking shared organizational context and relational capital through unlearning: an initial empirical investigationin SMEs. Learning Organization, 13(1), 49-62
12
De Holan, P. M. (2011). Agency in voluntary organizational forgetting. Journal of Management Inquiry, 20(3), 317-322.
13
De Holan, P. M., & Phillips, N. (2003). Organizational forgetting. The Blackwell Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management. Oxford: Blackwell, 392-409.
14
De Holan, P. M., & Phillips, N. (2004). Remembrance of things past? The dynamics of organizational forgetting. Management Science, 50(11), 1603-1613.
15
De Holan, Pablo Martin, and Nelson Phillips & Lawrence, Thomas. b. (2004). Managing organizational forgetting. Mit Sloan Management Review. 45( 2),45-51
16
Drucker, P. F. (2006). What executives should remember. Harvard business review, 84(2), 144 -53.
17
Easterby-Smith, M., & Lyles, M. A. (Eds.). (2003). Handbook of organizational learning and knowledge management. John Wiley & Sons.
18
Easterby-Smith, M., & Lyles, M. A. (2011). In praise of organizational forgetting. Journal of Management Inquiry, 20(3), 311-316.
19
Heisig, P. (2003). Business process oriented knowledge management. In Knowledge management, (pp. 15-44). Springer Berlin Heidelberg.
20
Landry R. John. (5-8 Jan.1999), Forgetful or Bad Memory? Proceedings of the 32nd Hawaii International conference on systems sciences. Maui, HI, USA
21
Peters, T. (1997). The circle of innovation: You can’t shrink your way to greatness, Alfred A. Knopf, New York, NY
22
Smunt, T. L., & Morton, T. E. (1985). The effects of learning on optimal lot sizes: Further developments on the single product case. IIE transactions, 17(1), 33-37.
23
Tsang, E. W., & Zahra, S. A. (2008). Organizational unlearning. Human Relations, 61(10), 1435-1462.
24
Upadhyay, D. (2011). Organizational Forgetting: Comparison with Atkinson- Shiffrin Human Memory Model. Asian Journal of Business Management Studies. 2. (2); pp .55-63.
25
Walsh, J. P. & Ungson, G. R., (1991). Organizational memory. Academy of management review,16(1),57-91
26
Zeng, J., & Chen, C. (2010, July). Notice of Retraction The relationship between intentional organizational forgetting and organizational innovation: The mediating effect of organizational learning capability. In Advanced Management Science (ICAMS), 2010 IEEE International Conference on (Vol. 2, pp. 47-53). IEEE.
27
ORIGINAL_ARTICLE
اثر بدبینی سازمانی بر گرایش به رفتارهای انحرافی
رفتارهای انحرافی محیط کار از جمله ابعاد رفتار سازمانی است که به دلیل تحمیل هزینههای زیاد بر سازمانها در دهههای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهمترین عواملی که به بروز رفتارهای انحرافی دامن میزند، بدبینی سازمانی است. بروز رفتار انحرافی کارکنان به دلیل وجود بدبینی، متأثر از سبک رهبری مدیران و سرپرستان میباشد در این پژوهش ابتدا به بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر گرایش به رفتارهای انحرافی در بین کارکنان یکی از شرکتهای پیمانکاری نفتی منطقه عسلویه و پس از آن به تأثیر سبک رهبری تبادلی در تعدیل این اثر پرداخته شد. حجم جامعه آماری 210 نفر بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 136 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد بدبینی سازمانی، رابطه رهبر-عضو و پرسشنامه رفتار انحرافی استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه پژوهش 817/0 محاسبه گردید. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، آزمون t تک نمونهای و مدلسازی معادلات ساختاری به شیوه حداقل مربعات جزئی بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که بدبینی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر گرایش به رفتارهای انحرافی کارکنان دارد و سبک رهبری تبادلی این اثر را تعدیل میکند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9092_3f3ce1e3cac7e4b85f02e050463a754a.pdf
2018-09-23
73
89
10.22054/jmsd.2018.26185.2479
بدبینی سازمانی
سبک رهبری تبادلی
رابطه رهبر-عضو
گرایش به رفتارهای انحرافی
علیرضا
مقدم
moghaddam@semnan.ac.ir
1
استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان‏، سمنان، ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
محمودی میمند
mahdimahmoudimeymand@semnan.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت MBA-گرایش توسعه سازمان و منابع انسانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
حسینی، منیره؛ مهداد، علی؛ گلپرور، محسن (1392)، «تحلیل رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده با ادراک استرس شغلی و رفتارهای انحرافی بر اساس مدل معادلات ساختاری»، مجله روانشناسی اجتماعی، 8 (28)، صص 29-17.
1
گل پرور، محسن؛ واثقی، زهرا (1390)، «رابطه مدیریت استبدادی، فشار ادراکی-عاطفی، بی عدالتی سازمانی با رفتارهای انحرافی و رفتارهای مدنی-سازمانی»، مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، 6 (16)، صص 130-119.
2
محرابی، جواد؛ استیری، مرتضی (1393)، «بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر تغییرات سازمانی در بین کارکنان بانک سپه سرپرستی جنوب تهران»، فصلنامه علوم رفتاری، 6 (19)، صص 197-173.
3
Akremi, A. E. (2010). “The Role of Justice and Social Exchange Relationships in Workplace Deviance: Test of a Mediated Model”. Human Relations, 63(11), 1687–1717.
4
Andersson, L., & Bateman. ( 1997). “Cynicism in the workplace: some causes and effects”. Journal of Organizational Behavior, 18(5), 449–469.
5
Appelbaum, S. H., David Iaconi, G., & Matousek, A. (2007). “Positive and Negative Deviant Workplace Behaviors: Causes, Impacts, and Solutions”. The International Journal of Business In Society, 7(5), 586-598.
6
Bakker, A.B., Demerouti, E. & Sanz-Vergel, A.I. (2014). “Burnout and Work Engagement: The JD-R Approach”. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 389-411.
7
Boer, B. J., van Hooft, E. A., & Bakker, A. B. (2015). “Self-Control at Work: Its Relationship with Contextual Performance”. Journal of Managerial Psychology, 30(4), 406-421.
8
Breevaart, K., Bakker, A. B., Demerouti, E., & Machteld, v. d. (2015). “Leader-Member Exchange, Work Engagement, and Job Performance”. Journal of Managerial Psychology, 30(7), 424-457.
9
Brice, W., & Rupp, D. (2015). “The Psychology of Workplace Deviant & Criminal Behavior”. Journal of Criminal Law and Criminology, 7(5), 533-548.
10
Byrne, Z. S., & Hochwarter, W. A. (2008). “Perceived Organizational Support and Performance Relationships Across Levels of Organizational Cynicism”. Journal of Managerial Psychology, 23(1), 54-72.
11
Chiaburu, D. S., Peng, A. C., Oh, I.-S. B., & Lomeli, L. (2013). “Antecedents and Consequences of Employee Organizational Cynicism: A Meta-Analysis”. Journal Of Vocational Behavior, 83(2), 181-197.
12
De Coninck, R., & Papandropoulous, P. (2008). “The Non – Horizontal Merger Guidelines in Practice”. Revue des droits de la Concurrences, 28(3), 1-9.
13
Dean, J., Brands, P., & Dharwadkar, R. (1998). “Organizational Cynicism”. Academy of Management Review, 23(2), 341-353.
14
Ferris, D. L., Brown, D. J., & Heller, D. (2009). “Organizational Supports and Organizational Deviance: The Mediating Role of Organization-Based Self-Esteem”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108(2), 279–286.
15
Halbesleben, J.R. (2010). “A Meta-Analysis of Work Engagement: Relationships with Burnout, Demands, Resources, and Consequences”. In: Bakker, A.B. and Leiter, M.P., Eds., Work Engagement: A Handbook of Essential Theory and Research. Vol. 8, Psychology Press, New York, 102-117.
16
James, M. (2005). “Antecedents And Consequences of Cynicism in Organizations: An Examination of The Potential Positive and Negative Effects on School Systems”. Florida: The Florida State University.
17
Kaifi, B., & Noori, S. (2010). “Organizational Management: A Study on Middle Managers, Gender, and Emotional Intelligence Levels”. Journal of Business Studies Quarterly, 1(3), 13-23.
18
Katrinli, A., Atabay, G., Gunay, G., & Cangarli, B. G. (2010). “The Moderating Role of Leader-Member Exchange in the Relationship Between Psychological Contract Violation and Organizational Citizenship Behavior”. African Journal of Business Management, 5(1), 1-6.
19
Liden, R. C., & Maslyn, J. M. (1998). “Multidimensionality of Leader-Member Exchange: an Emperical Assessment Through Scale Development”. Journal of Management, 24(1), 43-73.
20
Lord R. G. & Brown D. J. (2001). “Leadership, Values, and Subordinate self-concepts”. Leadership Quarterly, 12(2), 133-147.
21
Mazni, A., Roziah, M., Rasdi, M., & Ismail Bahaman, A. S. (2013). “Predictors of Workplace Deviant Behaviour: HRD Agenda for Malaysian Support Personnel”. European Journal of Training and Development, 37(2), 161 - 182.
22
Nafei, W. A. (2013). “Examining the Relationship Between Organizational Cynicism and Organizational Change: A Study From Egyptian Context”. Journal of Business Administration Research, 2(2), 1-12.
23
Nafei, W. A., & Kaifi, B. A. (2013). “The Impact of Organizational Cynicism on Organizational Commitment: An Applied Study on Teaching Hospitals in Egypt”. European Journal of Business and Management, 5(12), 131-147.
24
Nair, P., & Kamalanabhan, T. J. (2010). “The Impact of Cynicism on Ethical Intentions of Indian Managers”. Journal of International Business Ethics, 1(2), 155-159.
25
Orhan, Ç., Fatih, K., & İmran, A. (2014). “The Relationships Among Organizational Cynicism, Job Insecurity and Turnover Intention: A Survey Study in Erzurum/Turkey”. 10th International Strategic Management Conference (pp. 429-437). Erzurum: Social and Behavioral Sciences.
26
Peterson, D. k. (2002). “Deviant Workplace Behavior and the Organization's Ethical Climate”. Journal of Business and Psychology, 17(1), 47-61.
27
Polatcan, M., & Titrek, O. (2014). “The Relationship Between Leadership Behaviors Of School Principals And Their Organizational Cynicism Attitudes”. Social and Behavioral Sciences, 141(25), 1291 – 1303.
28
Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A Typology of Deviant Workplace Behaviors: A Multidimensional Scaling Study. The Academy of Management Journal, 38(2), 555-572.
29
Robinson, S. L., & Greenberg, J. (1998). “Employees behaving badly: Dimensions, determinants, and dilemmas in the study of workplace deviance”. In C. L. Cooper & D. M. Rouseaeu (Eds.), Trends in organizational behavior, Vol. 5, (pp. 1–30). New York: John Wiley.
30
Rozhan, O., Foo, F. E., & Ng, L. S. (2010). “Understanding Dysfunctional Leader-Member Exchange: Antecedents and Outcomes”. Leadership & Organization Development Journal, 31(4), 337 - 350.
31
Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., Salanova, M. (2006). “The Measurement of Work Engagement With a Short Questionnaire”. Educational and Psychological Measurement, 66(4), 701-716.
32
Scott, K. A. (2016). “Understanding and Mitigating Cynicism in the Workplace”. Journal of Managerial Psychology, 31(2), 552-569.
33
Shaharruddin, S., Ahmad, F., & uhaizamMusa, M. (2016). “Cynicism in Organizations: Does Organizational Justice Matter?” International Journal of Research in Business Studies and Management, 3(2), 49-60.
34
Shahzad, A., & Mahmood, Z. (2012). “The Mediating-Moderating Model of Organizational Cynicism and Workplace Deviant Behavior: Evidence from Banking Sector in Pakistan”. Middle-East Journal of Scientific Research, 12(5), 580-588.
35
Songbo, L., & Wei, H. (2011). “Followers’ Unethical Behavior and Leader-Member Exchange: the Mediating Effect of Job Satisfaction”. Proceedings of the 8th International Conference on Innovation & Management, (pp. 609-614). Kitakyushu.
36
Su-Fen, C., & Shih-Pin, Y. (2015). “Role Stressors and Employee Deviance: the Moderating Effect of Social Support”. Personnel Review, 44(2), 308-324.
37
Tayfur, O., BayhanKarapinar, P., & MetinCamgoz, S. (2013). “The Mediating Effects of Emotional Exhaustion Cynicism and Learned Helplessness on Organizational Justice-Turnover Intentions Linkage”. International Journal of Stress Management, 20(3), 193-210.
38
Transparency International. (2015, April 29). Retrieved from Transparency International: http://www.transparency.org/country/#IRN
39
Tuna, M., Ghazzawi, I., Yesiltas, M., Tuna, A. A., & Arslan, S. (2016). “The Effects of the Perceived External Prestige of the Organization on Employee Deviant Workplace Behavior: The Mediating Role of Job Satisfaction”. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(2), 366 - 396.
40
Watt, J. D., Piotrowski, C. (2008). “Organizational Change Cynicism: A Review of the Literature and Intervention Strategies”. Organization Development Journal, 2008; 26(3), 23-31.
41
Yoon, D. J., & Bono, J. E. (2016). “Hierarchical Power and Personality in Leader-Member Exchange”. Journal of Managerial Psychology, 31(7), 1-47.
42
Zhao, H. (2015). “Leader-Member Exchange Differentiation and Team Creativity”. Organization Development Journal, 36(7), 798 - 815.
43
Zhou, M., & Shi, S. (2014). “Blaming Leaders for Team Relationship Conflict? The Roles of Leader-Member Exchange Differentiation and Ethical Leadership”. Nankai Business Review International, 5(2), 134-146.
44
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی الگوی ذهنی کارکنان به روش کیو
هدف پژوهش حاضر شناسایی ذهنیت کارکنان یک شرکت خصوصی در ارتباط با نظارت الکترونیکی بر کارکنان در محل کار می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نظر جمع آوری و تحلیل داده ها ترکیبی(کیفی-کمی) است. جامعه آماری مورد بررسی کلیه مدیران و کارکنان یک شرکت خصوص می باشند که از ابزارهای مختلف الکترونیکی برای کنترل کارکنان در آن استفاده شده است.ابزار گردآوری دادهها مصاحبه ساختارمند و جدول کیو می باشد. در بخش کیفی با انجام مصاحبه ساختارمند با 5 نفر از کارکنان شرکت و تحلیل آنها به روش تماتیک، نظرهای متفاوت نسبت به کنترل الکترونیکی کارکنان(50 گزاره و 39 گویه) استخراج گردید. سپس در بخش کمی با تکمیل جداول کیو به تعداد 24 جدول و تحلیل داده های به دست آمده به روش تحلیل عاملی، ذهنیت افراد هرگروه مورد شناسایی، تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که شش الگوی ذهنی متفاوت نسبت به نظارت الکترونیک کارکنان در شرکت مورد بررسی وجود دارد و هر کدام از ذهنیت ها دارای مفاهیم و ویژگی های متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9093_bce309fdf358bb71286dc89a00f29e0e.pdf
2018-09-23
91
117
10.22054/jmsd.2018.27027.2539
الگوی ذهنی
نظارت الکترونیک
محل کار
روش کیو
علی
صفری
a.safari@ase.ui.ac.ir
1
دانشیارگروه مدیریت دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
نوشین
خیری
nooshinkheiri66@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
AUTHOR
اخوان کاظمی، بهرام. (1391). نظارتدرنظاماسلامی،تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
1
ایزدهی، سیدسجاد.(1390). مبانی فقهی نظارت بر قدرت از دیدگاه امام خمینی، تهران: موسسه نشر آثار امام خمینی.
2
بازرگان، عباس(1387)،مقدمهایبرروشهایتحقیقکیفیوآمیخته: رویکردهایمتداول درعلومرفتاری،تهران: نشر دیدار.
3
حسینی، میرزاحسن؛ فولادی طرقی، مهدی. (1389). بررسی موانع و محدودیتهای اجرای نظارت الکترونیکی، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، 5(4)، 677-706.
4
خوشگویانفرد، علیرضا .(1386). روششناسی کیو، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما.
5
داناییفرد، حسسن؛ حسینی، سید یعقوب و شیخها، روزبه(1392). روششناسی کیو: شالودههای نظری و چارچوب انجام پژوهش،تهران: انتشارات صفار.
6
Ball, K. (2010). Workplace surveillance: An overview. Labor History, 51(1), 87-106.
7
Bustard, J.D. (2013). Ethical Issues Surrounding the Asymmetric Nature of WorkplaceMonitoring. In International conference on human aspects of information security, privacy, and trust, Berlin, Heidelberg.
8
Coogan, J. & Herrington, N. (2011). Q Methodology: an Overview. Journal of Research in Secondary Teacher Education, 1(2), 24-28.
9
Chang, S. E., Liu, A. Y., & Lin, S. (2015). Exploring Privacy and Trust for Employee Monitoring. Industrial Management & Data Systems, 115(1), 88-106.
10
D’Urso, S. C. (2006). Who’s Watching us at Work? Toward a Structural–Perceptual Model of Electronic Monitoring and Surveillance in Organizations. Communication Theory, 16(3), 281-303.
11
Gichuhi, J. K., Ngari, J. M., & Senaji, T. (2016). Employees’ Response to Electronic Monitoring: The Relationship between CCTV Surveillance and Employees’ Engagement. International Journal of Innovative Research and Development, 5(7).
12
Holland, P. J., Cooper, B., & Hecker, R. (2015). Electronic Monitoring and Surveillance in the Workplace: The Effects on Trust in Management, and the Moderating Role of Occupational Type. Personnel Review, 44(1), 161-175.
13
Pnina, S. (2009). Using Q method in Qualitative Research. International Journal of Qualitative Method, 8(1), 93-97.
14
Samaranayake, V., & Gamage, C. (2012). Employee Perception Towards Electronic Monitoring at Work Place and its Impact on Job Satisfaction of Software Professionals in Sri Lanka. Telematics and Informatics, 29(2), 233-244.
15
Stephenson, W. (1953). The study of behavior: Q technique and its methodology. Chicago: University of Chicago press.
16
Young, R. M., Raymond Prentice, G., & McLaughlin, C. G. (2013). Prisoner Intentions to Participate in an Electronic Monitoring Scheme: an Application of the Theory of Planned Behaviour. Journal of Criminal Psychology, 3(2), 108-114.
17
Yerby, J. (2013). Legal and ethical issues of employee monitoring. Journal of Applied Knowledge Management, 1(2), 44-55
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد فلسفی نظریه دوعاملی فردریک هرزبرگ از دیدگاه نمادین- تفسیری
فردریک هرزبرگ روانشناسی بود که در سال 1975 تئوری دو عاملی بهداشتی- انگیزشی را ارائه نمود. تئوری هرزبرگ یک مجموعه از عواملی که منجر به عدم رضایت شغلی می شود را مشخص نموده است که این عوامل را بهداشت یا نگهدارنده معرفی می کند (در برخی مقالات به آن عوامل ابقاء یا حافظ وضع موجود نیز گفته می شود). وی همچنین مجموعه عواملی را که باعث ایجاد رضایت شغلی و انگیزه در شغل می شود، تحت عنوان عوامل انگیزش مطرح می نماید (گاها به آن عوامل برانگیزاننده نیز گفته می شود). علیرغم استفاده هایی که در حال حاضر نیز از این نظریه صورت می گیرد، نقدهای بسیاری از مناظر گوناگون توسط صاحبنظران بر این تئوری صورت گرفته است. بر این اساس در این مقاله سعی شده است در بخش اول موضوع انگیزش تبیین و تئوری دو عاملی هرزبرگ به صورت کامل تشریح گردد. در بخش دوم نیز به بررسی فلسفی نظریه مذکور از منظر هستیشناسی، معرفتشناسی، ماهیت انسان، روش شناسی و همچنین نقد وارد بر این نظریه از دیدگاه نمادین- تفسیریون پرداخته شده است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9094_39b6c1b75d7af4c502f998ddd586a5bd.pdf
2018-09-23
119
144
10.22054/jmsd.2018.26707.2522
انگیزش
نظریه دوعاملی هرزبرگ
هستی شناسی
روش شناسی
معرفت شناسی
دیدگاه نمادین- تفسیری
مهناز
کشت کار رجبی
mahnazrajabi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد واحد اصفهان .
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
اعتباریان
etebarian@yahoo.com
2
دانشیار ، گروه مدیریت دانشگاه آزاد اصفهان
AUTHOR
آمسترانگ. (1395). راهنمای جامع مدیریت و رهبری،طباطبایی، سیداحمد- بابایی، محمدرضا- لقانی، مریم و عزیزلو، حجت، چاپ اول، تهران، نشر: روناس.
1
ابراهیم پور، حبیب. (1385)." مبانی فلسفی تئوریهای سازمان ومدیریت با رویکرد کارکردگرایی و ساختارگرایی"، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره سیزدهم.
2
افجه ای، سیدعلیاکبر.(1385)، مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی، نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
3
اکبری، اشرف- سرمدی، محمد رضا و فرج اللهی مهران، تحلیل و بررسی مبانی ارزش شناسی و معرفت شناختی تئوری بهداشت-انگیزش ـ فردریک هرزبرگ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، 1395.
4
امامی سیگارودی، عبدالحسین- صلصالی، مهوش- بصیری، هادی.(1391). "مقایسه پارادایم های مطالعات کمی و کیفی". قسمت دوم، پرستاری و مامایی جامع نگر، سال22،شماره 67.
5
ایران نژاد پاریزی، مهدی و ساسان گهر، پرویز.(1373). سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل، تهران ، موسسه بانکداری ایران، چاپ دوم.
6
ترکان،علیرضا. (1394). روش شناسی تحلیل روایت، نشر: آسمان نگار- اصفهان، چاپ اول.
7
توسلی غلامعباس (1393). "جامعه شناسی کار و شغل"، نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
8
دانایی فرد، حسن. (1394)، نظریه سازمان : مدرن ، نمادین _ تفسیری و پست مدرن، نشر: مهربان، چاپ پنجم.
9
رابینز، استیفن. (1384). مبانی رفتار سازمانی، پارسائیان علی و اعرابی سید محمد، نشر: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ یازدهم.
10
رضائیان، علی.(1389)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ دهم.
11
عسگریان، مصطفی و باقری، شادی. (1391). "بررسی انگیزشی شغلی اعضای هیئت علمی معاونت آموزشی ناجا بر اساس نظریه دو عاملی هرزبرگ"، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال هفتم، شماره اول. ص7 تا39.
12
عسگری، غلامرضا- سنجقی، محمد ابراهیم و نوربخشیان ،سید محمد حسین. (1393)." جابه جایی عوامل انگیزاننده و نگه دارننده هرزبرگ: واقعیت یا تصادف"، پژوهشهاس مدیریت منابع سازمانی، دوره4، شماره2.
13
گنجعلی،اسدالله-رحیمی، احسان. (1395). "تحلیل مبانی انسانشناسی پارادایمهای جامعه شناختی سازمان ومدیریت از منظر اندیشه های علامه طباطبایی"، دوفصلنامۀ علمی ـ تخصصی اسلام ومدیر یت، سال۵، ش٨ و ٩، بهاروتابستان ١٣٩۵.
14
مورهد و گریفن. (1393). رفتار سازمانی، الوانی سید مهدی و معمارزاده غلامرضا ، ، نشر: مروارید، چاپ بیست و دوم.
15
نصیری پور، امیر اشکان- دلگشایی، بهرام- کلهر، روح االله- طباطبایی، سید سعید- شاه بهرامی، الهام و کیایی، محمد زکریا. (1392). "عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان براساس نظریه هرزبرگ در بیمارستانهای آموزشی شهرستان قزوین"، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت) دوره7، شماره 4 .
16
Christina M. Stello. "Herzberg’s Two-Factor Theory of Job Satisfaction: An Integrative Literature Review", Department of Organizational Leadership, Policy, and Development College of Education and Human Development University of Minnesota.( www.academia.edu)
17
Kwasi Dartey-Baah- George Kofi Amoako(2011)."Application of Frederick Herzberg’s Two-Factor Theory in Assessing and Understanding Employee Motivation at Work: a Ghanaian Perspective", European Journal of Business and Management ISSN 1905-2222 (Paper) ISSN 2839-2222 (Online), Vol 3, No.9.
18
Prince Efere(2005), "Motivation and Job Satisfaction", Trans-Atlantic College, London.
19
Shen Kian Tan- Wan Fauziah Wan Yusoff-Mohammad Talha Mohamed Idris. (2013)."Herzberg's Two-Factor Theory on Work Motivation: Does it Works for Todays Environment?", Global Journal of Commerce& Managmenet Perspective, ISSN: 2319 – 7285, Vol. 2(5): 22-18
20
Teck Hong Tan and Amna Waheed.(2011)."Herzberg's Motivation-hygiene Theory and Job Satisfaction in the Malaysian Retail Sector: the Mediating Effect of love of Money", Asian Academy of Management Journal, Vol. 16, No. 1, 73-94
21
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر گرایش کارآفرینی سازمانی وقابلیت یادگیری بر صادرات کارآفرینانه
دانش موجود در رابطه با عوامل تعیین کننده صادرات کارآفرینانه اندک و پراکنده است. به منظور پرکردن این شکاف تحقیقاتی هدف این تحقیق بررسی تاثیر دو منبع ناملموس سازمان (کرایش کارآفرینی سازمانی و قابلیت یادگیری) بر صادرات کارآفرینانه است. زیرا تقویت ویژگی کارآفرینی بین الملل در سازمان با استفاده از این منابع باعث ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار و غیرقابل تقلید برای سازمان می شود. بر اساس آنچه بیان شد مدل مفهومی ارائه شده و در بین شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت مواد غذایی(گلستان، نوبر سبز، شرکت کدبانو، کماج صبا، دشت نشاط، مهراد، ایران چاشنی و ...) مورد بررسی قرار گرفته است.. نمونه مورد بررسی نیز شامل مدیران ارشد و کارشناسان حوزه بازاریابی در شرکت های مورد نظر و روش نمونه گیری مورد استفاده نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند است. روش تحقیق مورد استفاده پرسشنامه است که در مجموع 195 پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از روشهای معادلات ساختاری و نرم افزارهای Amos و Spss مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که گرایش کارآفرینی بر صادرات کارآفرینانه تاثیر مثبتی دارد و از بین سه بعد این گرایش تنها بعد ریسک پذیری بر صادرات کارآفرینانه موثر است. علاوه بر این عامل قابلیت یادگیری بازار
https://jmsd.atu.ac.ir/article_9095_80cd0a633ccf17e4d91bafd097f6cabf.pdf
2018-09-23
145
169
10.22054/jmsd.2018.20919.2211
گرایش کارآفرینی
صادرات کارآفرینانه
قابلیت یادگیری بازار
شرکت های کوچک و متوسط
صنعت مواد غذایی
ژاله
فرزانه حسن زاده
jaleh.farzaneh3@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
وحید
ناصحی فر
vahid.n3004@gmail.com
2
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
-آرمان، م. ؛ شفیعی، م. (1396). " قابلیت های رقابتی در شرکتهای دانش بنیان مدلی برای تبیین نقش چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک" ، مطالعات مدیریت ( بهبود و تحول)،ش83، صص 50-25.
1
-تیموری، ه. ؛ شائمی، ع.؛ زارعی، م. (1396). " رابطه ابعاد هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی" ، مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، ش83، صص 134-115.
2
-Acedo, F.J.; Jones, M.V. (2007). “ Speed of internationalization and entrepreneurial cognition : Insights and a comparison between international new ventures, exports and domestic firms : The early and rapid internationalization of the firm”, Journal of world business, 42(3), pp:236-252.
3
-Anderson, B.S. ; Kreiser, P.M. ; Kuratko, D.F. ; Hornsby, J.S.; Eshima, Y.(2015). “ Reconceptualizing entrepreneurial orientation”, Strategic Management Journal, 36(10), pp:1579-1596.
4
-Baker, W.E.; Sinkula, J.M. (2009). “ The complementary effects of market orientation and entrepreneurial orientation on profitability in small businesses “, Journal of Small Business Management, 47(4), pp:443-464.
5
-Basile, A.(2012). “Entrepreneurial orientation in SMEs: Risk taking to enter international markets”, Far East Psychological Business, 7(2), pp:1-21.
6
-Brettel, M. ; Chomik, C.; Flatten, T.C. (2015). “ How organizational culture influences innovativeness, proactiveness, and risk-taking: Fostering entrepreneurial orientation in SMEs” , Journal of Small Business Management, 53(4), pp:968-885.
7
-Brown, T.E.; Davidsson, P.; Wiklund,J.(2001). “ An operationalization of Stevenson’s conceptualization of entrepreneurship as opportunity-based firm behavior “, Strategic Management Journal , 22, pp:953-968.
8
-Day, G.S. (1994).” The capabilities of the market-driven organization”, Journal of Marketing, 58,pp:37-51.
9
-Eshima, Y.; Anderson, B.S. (2017). “ Firm growth, adaptive capability, and entrepreneurial orientation”, Strategic Management Journal, 38(3), pp:770-779.
10
- Fairoz .FM;Hirobumi .T; Tanaka Y (2010).” Entrepreneurial orientation and business performance of small and medium scale enterprises of Hambantota District Sri Lanka”. Asian Social Science. 6(3), pp:34-46.
11
-Felgueira, T.; Rodrigues, R.G.(2012). “ Entrepreneurial orientation, market orientation and performance of teachers and researchers in public higher education institutions”, Public policy and administration, 11(4), pp:703-718.
12
-Frese, M.; DeKruif, M. (2000). “ Psychological success factors of entrepreneurship in Africa: A selective literature review”, In success and failure of microbusiness owner in Africa: A psychological approach “, edited by M Frese. Quorum: Westport, Conn: pp: 1-30.
13
- Fornell , C . ;Larcker D.F. (1981 ).Evaluating structural equation models with inobservable variables and measurement errors . Journal of marketing research ,18, pp:39-50.
14
-Gallego, M.A. ; Casillas, J.C. (2014). “ Choice of markets for initial export activities: Differences between early and late exporter “ , International Business Review, 23(5), pp:1021-1033.
15
-Haider, S.H.; Asad, M.; Fatima, M.(2017). “ Entrepreneurial orientation and business performance of manufacturing sector small and medium scale enterprises of Punjab Pakistan”, European Business & Management, 3(2), pp:21-28.
16
-Hessels, S.J.(2007). “ International entrepreneurship: An introduction “ , In Hessels, J.(Ed). International entrepreneurship: Value creation across national borders, (pp:9-29). Rotterdam, Erasmus, Research Institute of Management (ERIM).
17
-Hessels, J. ; Vanstel, A.(2011). “ Entrepreneurship, export orientation, and economic growth “ , Small Business Economics, 37(2), pp:255-268.
18
-Hughes, M.; Morgan, R.E. (2007). “ Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth”, Industrial Market Management, 36(5), pp:657-661.
19
-Huang, S.K.; Wang, Y-L(2011). “ Entrepreneurial orientation , learning orientation, and innovator in small and medium enterprises”, Procedia social & behavioral sciences, 24, pp:563-570.
20
-Ibeh, K.I. ; Young, S. (2001). “ Exporting as an entrepreneurial act – An empirical study of Nigerian firms” ,European Journal of Marketing, 35(5/6), pp:566-586.
21
-Ibeh, K.I.(2003). “ Toward a contingency framework of export entrepreneurship: Conceptualization and empirical evidence “, Small Business Economics, 20(1), pp:49-68.
22
-Idris, W. ; Al-Rubaie, M. (2013). “ Examining the impact of strategic learning on strategic agility”, Journal of Management & Strategy, 4(2), pp:70-77.
23
-Kuhn, B.; Sassmannshausen, SP; Zollin,R.(2010). “ Entrepreneurial management as a strategic choice in firm behavior: Linking it with performance”, paper presented at the HTSF conference in Twente, The Netherlands .
24
-Kuivalainen, O.; Sundguist, S. ; Servais, P.(2007). “ Firms’ degree of born globalness, international entrepreneurial orientation and export performance “ , Journal of World Business, 42(3), pp:253-267.
25
-Langseth, H.; O’Dwyer, M.; Arpa, C.(2016). “ Forces influencing the speed of internationalization: An exploratory Norwegian and Irish study”, Journal of Small Business and Enterprise development, 23(1), pp:122-149.
26
-Linton, G. (2016). “ Entrepreneurial orientation: Reflections from a contingency perspective”, Published dissertation, Sweden: Orebro university school of business.
27
-Liu, H.; Hou, J.; Yang, P.; Ding, X-H.(2011). “ Entrepreneurial orientation, organizational capability, and competitive advantage in emerging economies: Evidence from China”, African Journal of Business Management, 5(10), pp:3891-3901.
28
-Lomberg, C.; Urbig, D.; Stockmann, C.; Marino, L.D. (2016). “ Entrpreneurial orientation: The dimensions’ shared effects in explaining firm performance”, Strategic Management Journal, 37(2), pp:619-628.
29
-Mainela, T.; Puhakka, V.; Servais, P. (2014). “ The concept of international opportunity in international entrepreneurship: A review and a research agenda” , International Journal of Management Reviews, 16(1), pp:105-129.
30
-Man, T. W. Y., Lau, T., & Snape, E. (2008). “Entrepreneurial competencies and the performance of small and medium enterprises: An investigation through a framework of competitiveness”. Journal of Small Business& Entrepreneurship, 21(3), pp:257-276.
31
-Mc Dougall, P.P; Oviatt, B.M.(2000). “ International entrepreneurship: The intersection of two research paths” , Academy of Management Journal, 43(5), pp:902-906.
32
-Matthews, P.(2007). “ ICT assimilation and SME expansion”, Journal of International Development, 19(6), pp:817-827.
33
-Navarro-Garcia, A. ; Schmidt, A.C. ; Rey-Moreno, M. (2015). “ Antecedents and consequences of export entrepreneurship”, Journal of Business Research, 8, pp:1532-1538.
34
-Navarro-Garcia, A. (2016). “ Drivers of export entrepreneurship”, International Business Review,25,pp:244-254.
35
-Okpara, JO (2009). “ Entrepreneurial orientation and export performance: Evidence from an emerging economy “, International Review Business, 5(6), pp:195-211.
36
-Oviatt, B.M. ; McDougall, P.P. (1994). “ Toward a theory of international new ventures” , Journal of International Business Studies, 25(1), pp:45-64.
37
-Pla-Barber, J. ; Alegre, J. (2007). “ Analysing the link between export intensity , innovation and firm size in a science-based industry “, International Business Review, 16(3), pp:275-293.
38
-Rauch, A.; Wiklund, J.; Lumpkin, GT; Frese, M.(2009).” Entrepreneurial orientation and business performance: An assessment of past research and suggestions for the future”, Entrepreneurial Theory Practice, 33, pp:761-770.
39
-Rundh, B.(2011). “ Linking flexibility and entrepreneurship to performances of SMEs in export markets”, Journal of Manufacturing Technology Management, 22(3), pp:330-347.
40
-Ruzo, E.; Losada,F.; Navarro,A.; Díez, J.A.(2011). “ Resources and international marketing strategy in export firms: Implications for export performance management”, Research Review, 34(5), pp:496-578.
41
-Taylor, P. (2013). “ The effect of entrepreneurial orientation on the internationalization of SMEs in developing countries “ , African Journal of Business Management, 7(19), pp:1927-1937.
42
-Wang, C.(2008). “ Entrepreneurial orientation, learning orientation, and firm performance”, Entrepreneurship theory and practice, 14(5), pp:635-657.
43
-Weerawardena, J.(2002). “ Exploring the role of market learning capability in competitive strategy”, 37(3/4), pp:407-429.
44
-Wiklund, J.; Shepherd, D.(2003). “Knowledge-based resources, entrepreneurial orientation, and the performance of small and medium sized businesses “, Strategic Management Journal, 24(13), pp:1307-1314.
45
-Zhou, L.; Wu, W-P; Luo, X.(2007). “ Internationalization and the performance of born-global SMEs : The mediating role of social network”, Journal of International Business Study, 38, pp:673-690.
46
-Zhou, S.A. (2007). “ The effect of entrepreneurial proclivity and foreign market knowledge on early internationalization”, Journal of World Business, 42(3), pp:287-293.
47