ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت مبتنی بر شایستگی و نقش آن در مدیریت منابع انسانی
انجام موفقیت آمیز وظایف ومسئولیتهای شغلی نیروهای انسانی درسازمانها به عوامل متعددی ازجمله دانش، توانایی ها، مهارت ها و شایستگی های آنان بستگی دارد. بسیاری ازصاحبنظران مدیریت معتقدند که مزیتهای رقابتی آینده به شکل توانایی سازمان ها در مدیریت دانش و اطلاعات جلوه گر خواهند شد. در این راستا مدیریت شایستگی یکی از مباحت مهم در حوزه مدیریت دانش و مدیریت دانش نیز زیرمجموعه مدیریت منابع انسانی میباشد. در این مقاله سعی شده است تا مفهوممدیریت مبتنی بر شایستگی مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم مطرح در آن از قبیل مراحل طراحی یک مدل شایستگی به اختصار بیان شود. همچنین با تاکید بر نقش مهم مدیریت مبتنی بر شایستگی در مدیریت منابع انسانی به بیان برخی از مزایای استفاده از زیر سیستم های مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی پرداخته شده و در نهایت پیشنهاداتی برای مدیران منابع انسانی سازمان ها در کشورمان مطرح گردیده است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_5002_41c06b8b3a1873402b712c2dee9d309d.pdf
2008-05-21
1
16
شایستگی
مدیریت شایستگی
مدیریت منابع انسانی
مدیریت دانش
سید حسین
ابطحی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمد
منتظری
montazer56@yahoo.com
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آسیب شناسی تعهد سازمانی از منظر سیاست های مدیریت منابع انسانی (از دیدگاه کارکنان)
اغلب محققان بر این باورند که از اوایل دهه ۱۹۵۰ که تعهد سازمانی در زمینه رفتار سازمانی مطرح شد،این مقوله به یکی از موضوع های مورد علاقه پژوهشگران تبدیل شد. چرا که آنان معتقدند که مدیریت صحیح تعهد سازمانی می تواند منجر به نتایج سودمندی از قبیل اثر بخشی سازمانی، بهبود عملکرد، کاهشی جابجایی و همچنین کاهش غیبت شود.
این تحقیق به بررسی تأثیر سیاستهای مدیریت منابع انسانی در قالب سه زیر سیستم تأمین، ارزیابی عملکرد و پاداش و روابط با کارکنان، بر میزان تعهد سازمانی کارکنان، و مشخص کردن نقاط ضعف این سیاستها می پردازد. بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست امده از پرسشنامه با استفاده از آزمون های کایی-دو دوبعدی و ضریب همبستگی گاما و d سامرز نشان داده شد که بین سیاست های مدیریت منابع انسانی و میزان تعهد سازمانی، رابطه معنی داری وجود دارد، وسپس با استفاده ازآزمونهایکای - دو تک بعدی به شناسایی سیاست های آسیب زای مدیریت منابع انسانی بر میزان تعهد سازمانی کارکنان پرداخته شد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_5003_52cdf0518238c443da7f9edb7a04b8ec.pdf
2008-05-21
17
32
تعهد عاطفی
تعهد هنجاری
تعهد مستمر
سیاست های مدیریت منابع انسانی
سید محمد
اعرابی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
علی
باقری کلجاهی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان شایسته سالاری کارشناسان در بخشدولتی: سازمانهای دولتی استان قزوین
در این پژوهش شایسته سالاری در ابعاد شایسته گزینی، شایسته پروری و شایسته داری کارشناسان در دستگاه های دولتی استان قزوین مورد ارزیابی قرار گرفته است. داده های مورد نیاز برای آزمون فرضیه های تحقیقی با استفاده از پرسشنامه توزیع شده بین ۱۱۹ نفر از کارشناسان ۲۱ دستگاه دولتی جمع آوری و فرضیه های تحقیق با استفاده از روش آزمون آماری T تک نمونهای و تحلیل واریانس آزمون شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد: شایسته سالاری در ابعاد شایسته گزینی، شایسته پروری و شایسته داری در دستگاههای دولتی استان قروین در سطح بالایی قرار ندارد. به استثنای شایسته پروری، تفاوت معنی داری در شایسته سالاری کارشناسان بین دستگاههای دولتی استان قزوین وجود ندارد. به این ترتیب می توان بیان کرد، در مجموع شایسته سالاری در دستگاههای دولتی استان در سطح بالایی قرار ندارد و نقش بسزایی سرمایه انسانی در خلق ارزشی ها، استفاده بهینه از منابعمحدود و موفقیت سازمانی ایجاب می کند، مدیریت ارشد دستگاههای دولتی استان قزوین در گزینش کارشناسان بر اساس معیارهای علمی و مبتنی بر شایستگی از قبیل توجه به تناسب رشته تحصیلی نیرو با شغل، توجه به کیفیت تحصیلی نیرو، برگزاری آزمون های معتبر کتبی و شفاهی که نتیجه ان انتخاب نیروی برتر باشد، عمل کنند. از طریق تنظیم یک برنامه آموزشی جامع و ارزیابی مستمر نتایج دوره های آموزشی مرتبط با شغلی، استقرار یک سیستم ارزیابی عملکرد صحیح، تفویض اختیار بیشتر، اهمیت دادن به نظرات و پیشنهادات، تبیین اهداف، ساختار تشکیلاتی، فرآیندهای سازمان و وظایف سازمانی، فراهم نمودن زمینه شناخت سازمان های موفق مشابه و عوامل محیطی موثر بر موفققیت سازمان و برقرای انضباط اداری و رسیدگی منصفانه به شکایات در راستای شایسته پروری کارشناسان اقدام نمایند و به منظور اجتناب از تحمل هزینههای مستقیم و غیر مستقیم از دست دادن نیروهای با تجربه به عنوان سرمایه اصلی سازمان، با در نظر گرفتن عوامل موثر بر شایسته داری از قبیلی ایجاد فرصتهای شغلی برابر و تبیین مسیر ارتقاء شغلی فرد، احترام متقابل مدیریت و توجه به نیازهای روحی کارشناسان، تلاش برای ارتقاء فرهنگ سازمانی و سلامت نظام اداری، قرار دادن هر فرد در جای مناسب، توسعه فعالیت های فرهنگی، ورزشی، زیباسازی محیط و بهداشت روحی کارکنان، توجه به کفایت نسبی حقوق و مزایا و کاهش فاصله حقوق و مزایای کارشناسان با مدیران و برنامه ریزی برای تامین آتی آنان، تلاش برای رفع تعارض و تضاد موجود در سازمان و شرکت دادن کارشناسان و سرپرستان در تصمیم گیری زمینه ارتقاء آن را فراهم سازند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_5004_e66c94801344e9650f83243e44f745d6.pdf
2008-05-21
33
52
شایستگی
شایسته سالاری
شایسته گزینی
شایسته پروری
شایسته داری
غلامرضا
کردستانی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجزیه و تحلیل ارتباط عوامل سازمان و مدیریت با اجرایخط مشی توسعه کمی و کیفی برنامه دکتریتخصصی مدیریت
یکی از مراحل مهم فرآیند خط مشی گذاری عمومی، مرحله اجرای خط مشی می باشد. بعداز تدوین و تنظیم خط مشی عمومی و قانونی کردن دستور کار و پیشنهاد خط مشی و طی مراحل لازم، باید توسط مراجع ذی صلاح قانونگذار تصویب شده و برای اجرا به سازمانهای مربوطه ابلاغ گردد. در اجرای مطلوب و کارآمد خط مشی عمومی، مسائل زیادی موثرند. در پژوهشی حاضر تلاش می شود تا اثرات عوامل سازمان و مدیریت بر نحوه اجرای بهینه یکی از زمینه های برنامه توسعه اقتصادی-اجتماعی –فرهنگی کشور یعنی آموزش عالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. درجهت تحقق اهداف پژوهشی سعی شد تا مهمترین عوامل سازمان و مدیریتشناسائی شود. پس از بررسی ادبیات و مبانی نظری مربوطه ۹ عامل مهم شناسائی گردید و ارتباط هر کدام در قالب ۹ فرضیه با نحوه اجرای بهینه خط مشی مورد مطالعه قرار گرفت. این عوامل عبارتند از: ۱- ساختار، منابع فیزیکی و تشکیلات ۲- ارزشیابی عملکرد ۳- فرآیند آموزشی ۴- فرآیند کارمندیابی ۵- مدل تصمیم گیری ۶- رضایت شغلی ۷- سیسستم پاداش ۸- انگیزش ۹- نظاماطلاعات و ارتباطات. نمونه اماری از مراکز تحقیقاتی و دانشگاههای تهران ، شهید بهشتی، علامهطباطبائی و تربیت مدرس انتخاب گردید و از طریق ابزار مختلف جمع آوری اطلاعات، مشاهده و مراجعه به منابع آرشیوی و تجزیه و تحلیل آماری درجه تاثیر هر یک از عوامل با توجه بهسنجه های مورد نظر مشخص گردید و بعد از نتیجه گیری پیشنهاداتی ارایه گردید.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_5008_c7b68a3529f815a13e5ba3a188e1281b.pdf
2008-05-21
53
85
تجزیه و تحلیل
خط مشی
توسعه کمی و کیفی
مدیریت
برنامه دولت
فتاح
شریف زاده
f.sharifzadeh@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
عباس
کاظمی بیدگلی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین زیرساختهای مدیریت دانش با استفاده ازمدلهای فرهنگ و رهبری سازمانی
افزایش روزافزون اهمیت سرمایه های دانشی و مبدل شدن آنها به منبعی از مزیت رقابتی سازمان ها، لزوم مطالعه عوامل مؤثر بر فرایندهای مدیریت دانش را بیش از پیش نمایان می سازد. در عصر کنونی ایده ها با مشخصه عدم اطمینان، مدیریت دانش ابزاری مؤثر در بهره گیری ازسرمایه انسانی و پاسخگویی به عدم قطعیت های استراتژیک محسوب می شود. در این راستا، ابتکار عمل های اثربخشی مدیریت دانش، نیازمند فرهنگی هستند که خلق و استفاده از دانش را به میزان تسهیم آن میان افراد ارج نهد. از طرف دیگر، بسیاری از متون برنقش اساسی مدیران و رهبران در شکل دهی فرهنگی مناسبب که تسهیل کننده فرایندهای مدیریت دانش است، تأکید میورزند. لذا در این مقاله مدل های ارزشی (مدل دنیسون و کوئین) و رفتاری فرهنگ سازمانی، سبک های رهبری تحولی آفرین، تبادلی و انزواگرا و همچنین نقش آن ها در توسعه چهار فعالیت کلیدی مدیریت دانش (خلق، ذخیره سازی، انتقال و کاربرد دانش)، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت. به عنوان بخشی از این تجزیه و تحلیل، مجموعه ای از فرضیات آزمودنی به منظور تبیین فرهنگ سازمانی تقویت کننده هر یک از فرایندهای مدیریت دانش و همچنین سبک رهبری مناسب، جهت توسعه و شکل دهی فرهنگ مورد نظر ارائه خواهد شد. در نهایت این مقاله با بررسی زمینه های مناسب برای تحقیقات آتی به پایان می رسد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_5005_3ffddb6fba3b04d2bcd7949ee5514843.pdf
2008-05-21
86
104
فرهنگ سازمانی
سبک رهبری
فرآیندهای مدیریت دانش
دیدگاه منبع محور
میر علی
سید نقوی
asnagavi@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
سید محمد مهدی
بحرالعلوم
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت ارتباط با مشتری و رضایت مشتریان: تحلیلی براساس مدل کیفیت خدمات (سرکوال) (شرکت تجارت الکترونیک پارسیان)
محور اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر کاربرد مدیریت ارتباط با مشتری (مدیریت ارتباط با مشتری) بر رضایت مشتریان مشتریان با استفاده از مدل کیفیت خدمات (سرکوال)، می باشد.در این تحقیق، ابتدا مفاهیم رضایت مشتری و رویکرد "مدیریت ارتباط با مشتری " با استناد به مقالات و پژوهشهای معتبر بررسی شد، سپس با استفاده از مدل سرکوال معیارهای مناسب برای سنجش کیفیت خدمات به منظور اندازه گیری رضایت مشتریان تنظیم شده است. اصلاحاتلازم در این فهرست، از طریق مصاحبه با کارشناسان و صاحبنظران شکل گرفت.برمبنای معیارها و برای بررسی کاربرد عینی مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، پرسشنامه و شیوه پیمایش مناسب طراحی گردید، با استفاده از روشهای امار تحلیلی، سنجش اعتبار پاسخپرسشها و فرضیههای تحقیقی صورت گرفته است. در پایان، نتایج تاثیر کاربرد مدیریت ارتباط با مشتری بر رضایت مشتریان و رتبهبندی تاثیر متغیرهای مدیریت ارتباط با مشتری بر رضایت مشتری با استفاده از ازمون فریدمن و همچنین منافع حاصل از کاربرد انارائه شده است و پیشنهادهایی براساس نتایج و ادبیات تحقیق ارائه گردید.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_5006_be9354590161dff2b0f1b897525b80c0.pdf
2008-05-21
105
132
مدیریت ارتباط با مشتری
رضایت مشتری
مدل کیفیت خدمات (سرکوال)
تجارت الکترونیک
کامران
فیضی
kamfeyzi@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ابوالفضل
کزازی
kazazi_dr@yahoo.com
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
وهاب
خلیلی شجاعی
3
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تلفیق دو مدل طبقهبندی ABC چند معیاره موجودی
تنوع روزافزون در تقاضا و سطح فعالیتها، موسسات در سطح جهانی را وادار به تامین اقلام متنوعی از مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته در انبارها نموده است. وجود این اقلام متنوع، مدیران را ناگزیر به اعمال روش های طبقه بندی و کنترل اقلام موجودی نموده است. طبقه بندی ABC از مشهورترین روشهای طبقه بندی اقلام موجودی با هدف تنظیم درجه کنترل اقلام میباشد (جوونیر و ارل، ۱۹۹۸). جدیدترین مدل های طبقه بندی ABC را می توان در دو دسته کلی از هم تفکیک نمود. دسته اول مدل هائی هستند که رابطه تمام معیارها را با سطح عملکرد اقلام مثبت در نظر می گیرند (مدل بهینه سازی خطی موزون و مدل وان لانگ) دسته دوم مدل هائی هستند که هم رابطه مثبت و هم رابطه منفی برای معیارها با سطح عملکرد اقلام را لحاظ می کنند (مدل فان و ژوو). در مدل های دسته دوم هر چند مشکل مدل های دسته اول که در آن عملکرد بالای معیارهای کم اهمیت گاه می توانست در طبقه بندی اقلام تأثیر فریبندهای ایجادکند، بر طرف شد ولی خود این دسته مدل ها نیاز به یک بهینه ساز خطی دارند که محاسبات آن را طولانی میسازد. در مقاله حاضر با ترکیب دو دسته مدل یک روش دستهبندی پیشنهاد گردید که هم از سهولت محاسباتی مدل های دسته اول بهره گرفته و هم آن که با قبول رابطه مثبت و منفی معیارها با سطح عملکرد اقلام مانع از اثر انحرافی عملکرد بالا در معیارهای کم اهمیتمی شود
https://jmsd.atu.ac.ir/article_5007_3e1e84e0d9a38455948e7595264571d0.pdf
2008-05-21
133
156
طبقه بندی چند معیاره موجودی
مدل بهینه سازی خطی موزون
مدل فان و ژوو
مدل وان لانگ
عبدالحمید
صفایی قادیکلایی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مهرداد
مدهوشی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منصور
اسماییل زاده
3
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR