%0 Journal Article %T نگرشی بر جایگاه منابع و کانال های اطلاعاتی در گردشگری %J مطالعات مدیریت بهبود و تحول %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2251-8037 %A تاج زاده نمین, ابوالفضل %D 2009 %\ 09/23/2009 %V 19 %N 59 %P 27-46 %! نگرشی بر جایگاه منابع و کانال های اطلاعاتی در گردشگری %K منابع اطلاعاتی در گردشگری %K کانال های اطلاعاتی در گردشگری %K ویژگی های شخصی %K ویژگی های سفر %K ویژگی های موقعیتی %R %X با توجه به این که منابع و کانالهای اطلاعاتی نقش بسیار مهمی را در فرآیند تصمیم گیری گردشگران در مراحل گوناگون سفر ایفا می کند، لذا مقاله حاضر ضمن مروری بر ادبیات در قدم نخست، اقدام به شناسایی منابع و کانال های اطلاعاتی مورد استفاده گردشگران در مرحله قبل از عزیمت به سفر از طریق توزیع  پرسشنامه نمود. سپس در قدم بعدی، ۴۸۰ پرسشنامه میان گردشگران در مرحله پس از سفر توزیع شد. در ادامه ضمن تلخیص اطلاعات مربوط به ویژگیهای شخصی، ویژگی های سفر و ویژگی های موقعیتی، اقدام به انجام تحلیل های لازم در رابطه با ارتباط منابع و کانالهای اطلاعاتی با هر یک از ویژگی های فوق و همچنین بررسی وجود تفاوت معنی دار بین استفاده از منابع و کانال های اطلاعاتی در مراحل قبل و پس از سفر با استعانت از نرم افزار SPSS و آزمونهای خی دو و ویلکاکسون گردید. یافته ها بیانگر آن است که در مرحله قبل از سفر دوستان و بستگان و در مرحله پس از سفر مراکز اطلاع رسانی مهمترین منبع اطلاعاتی می باشند. همچنین مهمترین کانال اطلاعاتی در مرحله قبل و پس از سفر اینترنت می باشد. در هنگام برنامه ریزی سفر اینترنت مهمترین کانال اطلاعاتی برای هر دو جنسیت مذکر و مؤنث است. %U https://jmsd.atu.ac.ir/article_4967_460db71d77979e83e1852b8960957f3c.pdf