per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1996-08-22
6
21.22
3
18
4662
Research Paper
علوم رفتاری و مدیریت اسلامی
Behavioral science and Islamic Management
سیدعلی اکبر افجه ای
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
آن چه امروزه به نام علوم رفتاری مورد توجه دانشمندان و علمای رفتار در سازمان هست چیزی جز وسیله ای برای افزایش کارایی و اثر بخشی نیست. به عبارت بهتر علمای رفتار، به رفتار به عنوان یک وسیله برای رسیدن به هدف کارایی و اثر بخشی نگاه می کنند. حال آن که در مدیریت اسلامی تعالی اخلاق یک هدف است برای قرب به خدا؛ با این فرض سوالی که در این مقاله مطرح است و سعی می شود تا حدودی به آن پاسخ داده شود این است که ابزار مدیریت اسلامی برای افزایش کارایی و اثر بخشی که نیاز حیاتی بشر است چیست؟ اسلام چه راه کارهایی را برای عدم استفاده ابزاری از رفتار در حین رسیدن به اهداف سازمان و مدیریت پیش بینی کرده است؟ اصولا چنین راه کارهایی برای رسیدن به اهداف سازمان و مدیریت در بنگاه های اقتصادی هست یا علمای دین با استفاده از فقه غنی و تعالیم حیات بخش اسلام می باید این راه کارهای عملی را برای سازمان های امروزی تبیین و بیان دارند؟
What today is named Behavioral Sciences is not anything except a means for increasing efficiency and effectiveness. In other words, most behaviorists look at behavior as a means for achieving the organizational goals. In Islamic Management' attempts are made to improve those human behaviors which might help to get closer to the almighty. With such a position, the question is: what is the means of Islamic Management for increasing efficiency & effectiveness? Which way has offered for achieving the goals in organizations by Islam without using behavior as a means? Does Islam have any technique for this purpose or the Ollama should find the means (Feghh) and offer to people?
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4662_8452e7599c79839003245acf09413c1e.pdf
علوم رفتاری
مدیریت اسلامی
سازمان
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1996-08-22
6
21.22
19
37
4663
Research Paper
بررسی تطبیقی سبک های مذاکره در جهان
"Negotiating styles, a comparative perceptive"
شمس السادات زاهدی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
مذاکره نوعی ابزار ارتباطی بین دو طرف برای نیل به توافق پیرامون نیازها و نظرات متفاوتست. سبک های مذاکره در کشورهای گوناگون، تحت تاثیر تفاوت های فرهنگی و نظام های ارزشی متفاوت قرار می گیرد. میزان تاکید بر هر یک از مراحل مذاکره شامل ایجاد رابطه، تبادل اطلاعات، اعمال نفوذ، نتیجه گیری و عقد قرارداد، نیز از تفاوت های فرهنگی تاثیر می پذیرد. از بین راهبردهای اساسی مذاکره شامل برد – برد، برد-باخت، و باخت – باخت راهبرد اول که امکان منتفع شدن طرفین مذاکره را فراهم می آورد مناسب ترین راهبرد است.
چنان چه در مواقع بحرانی که حساسیت نسبت به موضوع افزایش می یابد طرفین سعی کنند به جای برخورد احساسی، به نحو عقلایی و منطقی با موضوع برخورد نمایند امکان اتخاذ نتیجه ی برد – برد افزایش می یابد. به تعداد فرهنگ های گوناگون در جهان، تنوع سبک های مذاکره وجود دارد. در این مقاله به سه نوع متداول از سبک های مذاکره اشاره شده است.
Negotiating is the process of communicating back and forth for the purpose of reaching a joint agreement about differing needs or ideas. For successful negotiations, both parties should come to the negotiating table with having done some serious thinking about the barriers to and complexities of cross- cultural communications. There are four phases in negotiations: relationship building, information exchange, persuasion, and agreement. Beneath cultural differences in negotiation norms, are differences in underlying values and philosophies about the negotiation process. Among different strategies of negotiations: win-win, win-lose, and lose-lose, the first strategy is the best because it will help both sides to get benefit out of negotiation process.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4663_50c84512d96791ae427dd4cd4b4ddc2c.pdf
مذاکره
سبک
جهان
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1996-08-22
6
21.22
37
53
4664
Research Paper
بازتاب جلوه های نظریه ی بی نظمی در مدیریت
"Reflection of chaos theory in management"
سیدمهدی الوانی
alvani@qiau.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
در مسیر بی انتهای رشد و توسعه ی علوم، نقطه های عطف معدودی ایجاد شده اند که چرخش ها و دگرگونی های شگرفی را پدید آورده اند. جهان نیوتونی با نقطه ی عطف نظریه ی نسبیت و نظریه ی نسبیت با چرخشی به سوی نظریه ی آشوب و بی نظمی، طرح های تازه ای را در دنیای علم ایجاد کردند. مسایلی که با فیزیک نیوتونی حل شدنی بودند و با نظر خوش بینانه ی لاپلاس جواب های دقیق و قطعی برای آنها متصور بود در نظریه ی نسبیت راه حل های دیگری می طلبیدند و نظریه ی بی نظمی برای پاسخ به مسائل پیچیده و آشوب ناک زمانه راه چاره های نوینی را مطرح می ساخت.
این تغییرات اساسی و دگرگونی های بنیادی که یک حوزه ی تفکر و اندیشه را با تمام تئوری ها، مدل ها و چارچوب های ذهنی آن، به کنار می گذارد و حوزه ی دیگری را بنا می نهد، تغییر در پارادایم نام نهاده اند. توماس کوهن دانشمندی است که برای نخستین بار بحث پارادایم ها یا حوزه های غالب تفکر و اندیشه ی علمی در زمینه های مختلف دانش بشری را مطرح ساخت و آنها را مجموعه ای از قواعد و نظریه هایی دانست که در یک دوره از زمان مورد قبول اهل یک رشته یا رشته های علم بوده و تمام اعمال و افعال آن ها را شکل می داده است. اهل هر رشته و حرفه مبانی اندیشه و عمل خود را از پارادایم های زمان خود اخذ می کنند و هنگامی که عالمی پارادایم خاصی را مقبول و معقول می داند، دیگر نیازی به آن نمی بیند. که برای ساختن و پرداختن حوزه ی کار خود از نو تلاش کند و به اثبات اصول اساسی کار خود بپردازد. و یا آنها را زیر سوال ببرد و در صحتشان تردید بخود راه دهد. قبول حقانیت و درستی بی چون و چرای پارادایم از سوی علما مساله ی رکود و سکون در نوآوری و خلاقیت های علمی را به وجود آورده و پویایی دانش را دچار نکس می سازد. علم در یک پارادایم ثابت از حرکت باز می ایستد و با حرکت در مسیری ثابت، چرخشی دایره وار را آغاز می کند. عالمان در پارادایم های ثابت پس از مدتی از هر نقطه که حرکت کنند باز به همان نقطه خواهند رسید.
Today we are facing with a turbulent world full of complexity and change. Contemporary problems are too complicated for rational, logical solutions. They admit insights, not answers. Chaos theory is a solution to reveal insights into the structure and the dynamics of complex systems. Chaos theory is in formative stage, but we can use it in management practices. This article is about applications of chaos theory in management. Butterfly effect, dynamic adaptation, self-similarity, and strange attractors are four main characters of chaos theory which are described in the article and their reflections in management are presented in details.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4664_2acc5447c3458d7b04e913de1e0e4d56.pdf
توسعه ی علوم
مدیریت
نظریه
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1996-08-22
6
21.22
54
71
4665
Research Paper
کثرت گرایی روش تحقیق در پژوهش های سازمانی
" Triangulation in organizationl studies "
ابوالحسن فقیهی
faghihi@iams.ir
1
جهانیار بامدادصوفی
bamdadsoofi@yahoo.com
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
خلق یک اثر پژوهشی جدید و منحصر به فرد مستلزم فرا رفتن از چارچوب روش های متداول و ارایه ی فرضیه های بدیع است. این امر زمانی تحقق می یابد که پژوهش گر کثرت گرایی روش شناختی را در پژوهش های میان رشته ای سازمان و مدیریت در دستور کار خود قرار دهد. وحدت روش در پژوهش های سازمانی رسیدن به دستاوردهای علمی را دشوار می سازد. در مقاله ی حاضر سعی بر آن است تا ضرورت استفاده از روش های کثرت گرایانه در پژوهش های سازمانی بیان شود و مزایای کاربرد چنین دیدگاه های روش شناختی مورد بحث قرار گیرد و چارچوب نظری مشخصی برای پیش برد پژوهش های سازمانی با استفاده از روش های تلفیقی ارایه شده و قابلیت های اجرایی و کارایی این روش مورد تحقیق قرار گرفته است.
The use of a single research method design can hardly bring to light multiple aspects of a social phenomenon. The interdisciplinary characteristics of organization and management, requires the student of the field to go beyond traditional approaches normally used in social science studies. The researcher has to apply triangulation in order to unmusk many facets of organizational phenomenon. This article argues that describing organizational elephant demands the researcher to use a pluralistic methodology. The authors try to present a conceptual framework to be used in carrying out a multimethod design in organizational studies.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4665_8aa28bb7ecf1686ed279a444c3838b69.pdf
کثرت گرایی
پژوهش سازمانی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1996-08-22
6
21.22
72
97
4667
Research Paper
تحقیقی پیرامون برخی عوامل حفاظت در مدیریت مهندسی: تجزیه و تحلیل آمار حوادث کار در صنایع روغن نباتی خوراکی کشور
An Analysis of the workplace accident data in the Iranian Edible Vegetable Oil Industries
نظام الدین فقیه
1
علی حسین کشاورزی
alihossien@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه شیراز
دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبائی
اجرای برنامه های ارگونومی از جایگاه ویژه ای در مدیریت مهندسی برخوردار است و به این منظور و برای پیشگیری از زیان های گاه عظیم انسانی و اقتصادی، تحقیق در زمینه ی علل وقوع حوادث کار، یکی از وظایف مهم پژوهشگران مدیریت و ارگونومی را تشکیل می دهد. تحقیق حاضر، آمار حوادث کار مربوط به صنایع روغن نباتی خوراکی کشور را، به عنوان صنعتی مهم و استراتژیک، مورد بررسی قرار داده و با توجه به عوامل و متغییرهای مانند سن، جنس و وضعیت تاهل حادثه دیدگان، ساعت، روز، ماه، سال، محل و علل وقوع حادثه، نتایج حادثه، آموزش یا عدم آموزش اصول ایمنی و ایام معالجه به تجزیه و تحلیل آمار و ارقام حوادث پرداخته است. و در پایان اجرای برنامه هایی مانند: آموزش ایمنی، افزایش انگیزش و رضایت شغلی، پرداخت دو هفتگی حقوق و دستمزد ها به جای برنامه ی ماهانه، نظارت بیش از پیش بر اجرای دقیق مقررات حفاظت فنی در قانون کار، استفاده از وسایل ایمنی فردی، و غیره را پیش نهاد کرده است.
This paper undertakes some statistical studies of the workplace accidents in the Iranian Edible Vegetable Oil Industries (as a class of strategic important industries), by employing methods widely applied in the studies of this nature. In the analysis, such factors and variables as age, gender, marital status of this victims, time and place of accidents, causes there of, training of safety principles or the lack of it, rehabilitation period, and correlation between the involved variables are considered and, thus, recommendations are made towards the more prevention of the workplace accidents in the Iranian Edible Vegetable Oil Industries.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4667_19161abbf2aa143e7f096259c552ef43.pdf
مدیریت مهندسی
صنایع
روغن نباتی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1996-08-22
6
21.22
98
123
4668
Research Paper
دسته بندی تصمیم ها و بردار رشد در مدیریت راهبردی با تکیه بر آثار ایگور . اچ انسف
Categories growth in strategic management decisions and vector based on the works of Igor. HTML Ansf
حسین رحمان سرشت
hrahmanseresht2007@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
ایگور انسف یکی از چهره های کاملا برجسته ی بیست و پنج ساله ی اخیر در زمینه ی آموزش بازرگانی و تجارت است. انجام وظیفه در سمت های متعدد دانشگاهی در آمریکا و اروپا، انتشار مقاله ها و کتابها تالیفی و تحقیقی متعدد که بعضی از آنها با همکاری دیگران تالیف شده و گسترداندن افق نگرش به زوایای مدیریت علمی و علمی ویژگی بارز زندگی حرفه ای او به شمار می آید.
وسعت فعالیت های علمی انسف به قدری است که به نظر می رسد او می خواسته هم خود را برای صورت بندی یکی نظریه ی عمومی مدیریت به کار برد. علاقه وافر انسف به رشته مورد علاقه اش باعث شد او فنون، مفاهیم و واژه های متعددی را از چندین رشته به خدمت گیرد و بعضا به نتایجی عجیب برسد. نتایج فراوان تلاش های او نه تنها به لحاظ پرمایگی بل که به جهت صداقت در اظهار عقایدی که گاهی کاملا نادرست یا غیر عملی بوده اند غیر عادی می نماید.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4668_3173c4b027debc5129c2ec182afe9cea.pdf
بردار رشد
مدیریت راهبردی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1996-08-22
6
21.22
124
138
4669
Research Paper
درآمدی بر پژوهش کیفی نگرش های فلسفی، روش ها و شیوه های گردآوری اطلاعات
Introduction to Qualitative Research philosophical approach, methodologies and data collection practices
سیدمحمد اعرابی
1
محمدعلی حمید رفیعی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
هیئت علمی دفتر پژوهش های فرهنگی
این مقاله به موضوع پژوهش کیفی می پردازد. پژوهش کیفی به معنای استفاده از داده های کیفی مثل مصاحبه ها، اسناد و مشاهدات به منظور درک و توضیح پدیده های اجتماعی است. پژوهش کیفی را می توان در بسیاری از رشته ها و عرصه های علمی دید که در انجام آنها از رویکردها، روش ها و شیوه های گوناگون استفاده می شود. در نظام های اطلاع رسانی توجه به موضوعن های فن شناسانه جای خود را به مسائل مدیریتی و سازمانی داده است و از همین رو به کارگیری روش های پژوهش کیفی مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است.
مقاله حاضر مطالب زیر را در بر می گیرد: پس از مروری کلی بر پژوهش کیفی، نگرش های فلسفی مربوط به آن مورد بحث قرار گرفته است. پس از آن مطالبی را درباره ی روشهای کیفی و رهیافت های گوناگون آن و نیز شیوه های تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های کیفی خواهید خواند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4669_acfd6918a686b557e64c63b59b464c22.pdf
پژوهش کیفی
گردآوری اطلاعات
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1996-08-22
6
21.22
139
156
4671
Research Paper
مطالعه ای در زمینه ی سیستم کنترل تولید در صنعت خودرو سازی ایران
A study in the field of automobile industry's production control system
لعیا الفت
layaolfat@ gamil.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
هدف این مقاله بررسی وضعیت سیستم کنترل تولید در صنعت خودروسازی ایران است. سیستم کنترل تولید در استفاده مناسب از امکانات هم خود معنای بهره وری را به ذهن متبادر می نماید. چنین بررسی ای می تواند به عنوان گام ابتدایی در جهت شناخت و استقرار سیستم کارآمدتر و یا بهبود بخشیدن سیستم فعلی محسوب گردد. هم چنین نه تنها به شناخت عوامل درون سیستمی کمک می نماید بلکه برخی از عوامل جانبی این زمینه را نیز معرفی می نماید. در واقع این نوشته گزارشی است از پژوهشی که در زمینه شناخت سیستم کنترل تولید در شرکت های خودرو سازی ایران توسط نویسنده انجام گرفته است و بر آن است تا با استفاده از یافته های پژوهش تصویری از سیستم کنترل تولید در صنعت خودرو سازی ایران و محیط آن ارائه کند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4671_47a47aff8fd2be48fb9ada52febc0bd1.pdf
سیستم
کنترل تولید
صنعت
خودرو
ایران
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1996-08-22
6
21.22
157
186
4672
Research Paper
مدیریت مشارکتی ضرورتی اخلاقی است
Collaborative management is a moral imperative
عباس محمدزاده
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
بیش از 50 سال پژوهش و تحقیق نشان می دهد که مدیریت مشارکتی اگر به درستی و بر اساس نظریه ی اقتضا به کار گرفته شود موجب رضایت شغلی، بهبود عملکرد و افزایش بهره وری می گردد. اما باید توجه داشت که تصمیم به استفاده از این شیوه ی مدیریت محدود به دلایل فوق نمی باشد بلکه بیشتر تصمیمی است که به رعایت اصول اخلاقی در مدیریت بر میگردد. زمانی که نیازهای اساسی کارکنان، بخصوص نیازهای رشد آنان که در نظریه ی آرجیریس مطرح شده است ارضا نگردد علاوه بر بهره وری، سلامت روانی و جسمی کارکنان نیز در خطر قرار می گیرد. نویسنده معتقد است که مدیریت مشارکتی نیازهای رشد انسان را تامین می کند. لذا در این مقاله شواهدی دال بر اخلاقی بودن مدیریت مشارکتی ارائه و نشان داده می شود که مدیریت مشارکتی نه تنها شیوه ای اثر بخش است بلکه ضرورتی اخلاقی است. ترجمه ی این مقاله در این مقطع زمانی خاص به علت انجام انتخابات شوراها و حرکت به سمت مدیریت مشارکتی در سطح کشور است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4672_6278a23b8a5d550dbf28a9777d2d8cd0.pdf
مدیریت مشارکتی
ضرورت اخلاقی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1996-08-22
6
21.22
187
198
4673
Research Paper
عقلانیت و تئوری سازمان
Rationality and organization theory
بهروز رضایی منش
behrooz rezaee manes @gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
عقلانیت از مفاهیم پویا و سیال است ، سیالیتی که از ویژگی های مهم و ذاتی عقل بوده و از مفاهیم بنیادین دوران مدرن یا مدرنیته محسوب می گردد. تحولی است که در عقل به وقوع پیوسته است و باعث شده است تا بسیاری از امور که روزگاری بدیهی شمرده می شدند مورد چون و چرا قرار گیرند. عقل جدید را امروزه عقلانیت یا خردگرایی میخوانند که خبر از تحولی می دهد که در جهان بینی آدمی رخ داده است. با عقلانیت جدید نظام معرفت شناختی بشر و نحوه ی نگاه او به آدم و عالم تغییر کرده است به گونه ای که ساختار تعقل، رضایت، قواعد اخلاقی و معنی خواهی او نیز دیگر مانند گذشته نیست.
مشخصه های کلیدی عقلانیت مدرن این است که پدیده ها را بدون ارجاع به مقولات غیر طبیعی توضیح می دهد یعنی رفتار پدیده ها را تببین عقلانی می کند. این تحول بزرگ شرایطی را فراهم آورده است که در مجموع به جهان مدرن مشهور است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4673_a01a2325634337b7ec1afeb0e0859189.pdf
عقلانیت
تئوری سازمان