per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-09-23
20
62
1
35
3662
Research Paper
انتخاب پرتفولیوی مهندسی مجدد فرآیندها
Business Processes Reengineering Portfolio Selection
مقصود امیری
mg_amiri@yahoo.com
1
حسین شیخی
2
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی صفر و یک چند هدفه با پارامترهای فازی را جهت انتخاب پرتفولیوی مناسبی از فرآیندها برای مهندسی مجدد در شرکت های تولیدی ارائه می کند. برای اندازه گیری و برآورد اثر مهندسی مجدد هر یک از فرآیندها در بهبود عملکرد شرکت، یک روش ارزیابی بر مبنای مجموع های جدید از شاخص های کمی و کیفی ایجاد شده است. به دلیل کلامی بودن برخی متغیرها و وجود داده های غیر قطعی از نظریه مجموعه های فازی استفاده شده است. لذا فرآیند تحلیل سلسه مراتبی، تصمیم گیری گروهی چند معیاره، نظریه فازی و نظریه پرتفولیو به منظور توسعه یک مدل انتخاب پرتفولیوی فرآیند، در کنار هم به کار برده شده است. در نتیجة این مدل، فرآیندهایی برای مهندسی مجدد انتخاب می شوند که حداکثر ارزش را برای سازمان ایجاد کرده و حداقل مقاومت کارکنان را در پی دارند. برای حل مسائل برنام هریزی خطی صفر و یک چند هدفه با پارامترهای فازی یک روش جدید با توجه به درجه عضویت اعداد فازی توسعه داده شده است. در پایان، یک مطالعه موردی جهت تشریح روش پیشنهادی ارائه شده است که عملی بودن و کارآیی آن را نشان می دهد.
This paper presents a multi-objective zero-one linear programming model with fuzzy parameters to select a proper portfolio of processes for reengineering in the manufacturing companies. Based on a new setof qualitative and quantitative indicators, an evaluation method is presented to measure and estimate the reengineering effect of processes on the improvement of company performance. Fuzzy sets theory is used because some variables are verbal and we have some uncertain data. So, analytic hierarchy process, multi-criteria group decision making, fuzzy theory and portfolio theory all were used together to develop a process portfolio selection model. In this model, processes which make maximum value for company and cause theleast staff resistance are selected for reengineering. Also considering the membership degree of fuzzy numbers, a novel method is developed to solve multi-objective zero-one linear programming problems with fuzzy parameters. Finally, an illustrative case study is included to demonstrate the efficiency and practicality of the proposed model.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3662_52ab7c9d8c1e03e946f9e6ceab0c5974.pdf
مهندسی مجدد فرآیند
انتخاب پرتفولیوی فرآیند
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
اندازه گیری عملکرد
نظریه فازی
برنامه ریزی خطی صفر و یک چند هدفه
Business Process Reengineering (BPR)
process portfolio selection
Analytic Hierarchy Process (AHP)
performance measurement
Fuzzy Theory
multi-objective zero-one linear programming
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-09-23
20
62
37
59
3663
Research Paper
تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی
Effects of Organizational Learning on Psychological Empowerment, in the Ministry of Economic Affairs
and Finance
همان طور که انسان از استعداد و توان یادگیری برخوردار است و می تواند از طریق انجام فعالی تهای مؤثر و کشف و اصلاح اشتباهات خود یاد بگیرد، سازمان ها نیز از چنین توانای یهای برخوردارند. از این رو پیشرفت سریع و وسیع فناوری اطلاعات در عصر حاضر و رقابت های آشکار و پنهان روز افزون در دنیا، اهمیت و ضرورت یادگیری سازمانی و توانمند سازی روانشناختی را دو چندان نموده است. بنابراین در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان معاونت هزینه و خزانه داری کل کشور وزارت امور اقتصادی مؤلفه های یادگیری سازمانی، پرسشنامه استاندارد الگوی نیفه و جهت بررسی توانمندسازی روانشناختی، پرسشنامه استاندارد مدل اسپریتزر و میشرا در نظر گرفته شد. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق آزمون کولموگروف یک نمون های، رگرسیون خطی و آزمون t اسمیرنوف، ضریب همبستگی، آزمون رتبه بندی فریدمن می باشد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی (احساس شایستگی، خودسامانی، مؤثر بودن، معنی دار بودن شغل و اعتماد) مؤثر است. که م یتواند مبنایی برای تدوین راهبردهای مناسب منابع انسانی در زمینه یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان باشد و سازما نها با بهره گیری از نتایج حاصله، م یتوانند در دنیای نوین رقابتی که همواره در حال تغییر است از رقبا پیشی بگیرند و به حیات خود ادامه دهند.
As human beings have learning abilities and can acquire knowledge through discovery and making mistakes, and also have the power to create concepts and sights, organizations also possess the same abilities. With the current vast and fast development of information technology in this century and clear and cryptic competition in the world, the importance of organizational learning and psychological empowerment is felt increasingly. Therefore, in this research the effect of organizational learning on psychological rehabilitation ofemployees of the Deputy for the State Treasury and Expense of the Ministry of Economic and Property Affairs was surveyed. To evaluate organizational learning factors, Nife Model Standard questionnaire, and to survey Psychological empowerment Mirsha and Sprinter Model Standard questionnaire were applied. The statistical methods used in this research are Kolmogruf- Smirnoff Test, correlation Coefficient on sample t test, liner regression and Friedman Test. The results achieved indicate that organizational learning has influence on psychological empowerment of the employees (competency sense, self-organizational sense, effective sense,meaningful sense of occupation and trust sense).This results can act as a basis for organizations to compose the suitable human resource management strategies regarding organizational learning and psychological empowerment of employees, in this ever-changing world
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3663_187910c1497df309740446cf1b34a5fc.pdf
یادگیری سازمانی
توانمندسازی روانشناختی
احساس شایستگی
احساس خودسامانی
احساس معنی دار بودن شغل
احساس اعتماد
organizational learning
psychological empowerment
Competency
Self-Determination
Meaningfulness and Trust in others
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-09-23
20
62
61
89
3664
Research Paper
سودمندی درجه تمرکز بازار در پی شبینی بازده سهام گروه های صنعتی بورس اوراق بهادار تهران
An Empirical Analysis of Industry Concentration Efficacy in the Prediction of Manufacturing Industries’ Stock Returns
بازارهای محصول دربرگیرنده سه عنصر عملکرد، رفتار و ساختار می باشند کهبسته به ماهیت و نحوه ارتباط این عناصر با یکدیگر، شکل و نوع و سازمان بازارمشخص می شود. تمرکز بازار یکی از خصوصیات ساختاری بازار است که نقشمهمی در ماهیت قیمت گذاری و درجه رقابت یا انحصار موجود در یک بازار یاصنعت را ایفا می کند. بر این اساس، هدف اصلی این مقاله بررسی نقش متغیر درجهتمرکز بازار در پیش بینی بازده سهام و ارایه الگویی برای بیان این رابطه می باشد.داده های پژوهشی الگوی تحقیق متشکل از متغیرهای مستقل شاخص تمرکز صنعتی هرفیندال، اندازه صنعت (ارزش بازار سهام)، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام، اهرم مالی و بتای پرتفوی صنعت و هم چنین بازده سهام سال آتی به عنوان متغیر وابسته م یباشند. قلمرو زمانی تحقیق از سال 1381 تا 1387 می باشد. با توجه به این که شاخص تمرکز بازار متغیری صنعتی م یباشد، لذا همه متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق در سطح صنعت تبیین و محاسبه شده اند. به این منظور بعد از بررسی گروه های صنعتی بورس اوراق بهادار تهران و احراز شرایط، 31 گروه فرعی فعال صنعتی به عنوان پرتفوی در نظر گرفته و آزمون های آماری لازم صورت پذیرفت. نظر به این که متغیرهای معرفی شده در این مطالعه از یک سو در میان 31 صنعت مختلف بورس و از سوی دیگر در دوره زمانی 7 ساله انتخاب می شوند، لذا راه حل پیشنهاد شده در چنین مواردی تلفیق داده های میان گروهی و سری های زمانی با یکدیگر و برآورد الگوی مورد نظر بر اساس مجموعه جدید تشکیل شده است. با این وصف، به منظور بررسی صحت فرضیه های تحقیق، از رهیافت اقتصادسنجی اثرات ثابت پانل دیتا (با وزن دهی به مقاطع صنعت) و به روش حداقل مربعات استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین (GLS) تعمیم یافته متغیرهای مستقل درجه تمرکز صنعتی و اندازه صنعت با بازده سهام آتی رابطه معنی داری وجود دارد. بین متغیرهای نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، اهرم مالی و بتای صنعت با بازده سهام رابطه معن یداری مشاهده نشد. هم چنین مدل تحقیق قادر است 48 درصد رفتار بازده سهام سال آتی را توضیح دهد.
The objective of this study is to investigate the impact of industry concentration on the average stock returns prediction, and propose a model to explain this relationship. Explanatory variables are the past one-year's Herfindahl-Hirschman Index of the industry concentration, industry size (market equity), book-to-market ratio, leverage, and systematic risk (beta); also the industry average return is as the dependent variable. The study covers the years 1381 to 1387 and uses 31 manufacturing industry-year observations. With respect to the factthat concentration index is industry specific, all of the dependent and independent variables in this research are evaluated at the industry level. To examine the research hypotheses, the Panel Data techniquewith Fixed Effect (weighted) and Generalized Least Squares (GLS) methods were employed. Results indicate that in Tehran Securities Exchange, there exists a significant relationship between industry concentration and the size and average stock returns. On the other hand, book-to-market ratio, leverage and systematic risk are not associated with annual industry stock returns.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3664_6439287171f470b0518d3b2fae71c12b.pdf
شاخص تمرکز صنعتی هرفیندال هیرشمن
ساختار بازار محصول
بازده سهام
اندازه صنعت
پانل دیتا
Herfindahl-Hirschman Industry Concentration Index
Product Markets Structure
Annual Stock Returns
Industry Size
Panel Data
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-09-23
20
62
91
114
3728
Research Paper
مفاهیم و ویژگ یهای سازمان های نظماشوب
Chaordic Organizations; Concepts and Attributes
سازمان های نظماشوب، سیستم هایی هستند که دامنه فعالیت آنها در محدوده بینثبات و ب یثباتی یا نظم و ب ینظمی قرار دارد و مدیریت هوشمندانه این سازما نهاباعث م یشود که سیستم در حالت تعادل پویا نگهداری شود. مدیریت این سازما نهاکه ترکیبی از تعداد زیادی عوامل نامتجانس می باشند که به طور پیوسته با یکدیگردر تعاملند، از طریق یادگیری مولد امکا نپذیر است. سازمان های نظماشوب ازویژگی هایی چون هوشیاری، پیوستگی، عدم قطعیت، غیرقابل پیش بینی بودن،انعطاف پذیری و تحول پیوسته برخوردارند. این مقاله به دنبال شناسایی مفاهیم ومتغیرهای مرتبط با ویژگی های سازمان های نظماشوب است و به این منظور پس ازمرور ادبیات، متغیر های نظماشوبی احصا و در یکی از سازما نها، مورد بررسی قرار
گرفته است. یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، حاکی از آن است کهسازمان های نظماشوب در ایران در برگیرنده هفت بعد اصلی پذیرش نوآوری،به هم پیوستگی، عدم قطعیت، غیرخطی بودن، غیرمترقبه بودن، ساختار بی قواره وجذب کارکنان توانمند می باشند
Chaordic organizations are the systems that maintain their activitiesbetween stability and instability, or chaos and order. A perceptivemanagement of these organizations can lead them to the optimaldynamical balance state. These organizations are combinations ofmany heterogeneous factors continually interacting with each otherand their management is only possible through generative learning.Chaordic organizations have certain characteristics such asOrganizational Consciousness, Connectivity, Indetermination,Unpredictability, Flexibility and Continuous Transformation. The aimof this article is to identify the concepts and variables relating to theChaordic organizations’ characteristics. Hence, initially the literaturewas reviewed, and then Chaordic attributes were examined in theinstance organization. EFA analysis shows that Chaordicorganizations in IRAN have seven main attributes including:acceptance of innovations, connectivity, indeterminacy, nonlinearity,unpredictability, formless structure, and hiring of empoweredemployees.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3728_599869b4b030898c4bea61cef17ee493.pdf
بی نظمی
سیستم های نظماشوب
لبه بی نظمی
پیچیدگی
Chaos
Chaordic systems
edge of chaos
complexityکلانتری، خلیل ( 1387 )؛ پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی اقتصادی؛ تهران :
فرهنگ صبا
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-09-23
20
62
115
142
3740
Research Paper
تأثیر کشورگرایی مصرفکننده بر قصد خرید کالاهای وارداتی
The Effect of Consumer Ethnocentrism on Imports Purchase Intention
هدف این پژوهش بررسی کشورگرایی مصرف کننده و هم چنین بررسی تأثیر کشورگرایی مصرف کننده بر نگرش آنها نسبت به محصولات وارداتی و به دنبال آن قصد خرید آن محصولات می باشد. روش انجام این تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی و تصادفی، تعداد 284 نفر به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها و انجام تحلی لهای آماری از قبیل رگرسیون خطی ساده و رگرسیون خطی چندگانه مشخص شد که افراد جامعه از کشورگرایی نسبتاً پایینی برخوردارند و ضرورت درک شده محصول، تأثیر کشورگرایی مصرف کننده بر نگرش نسبت به واردات را تعدیل می کند و نگرش نسبت به واردات بر قصد خرید کالاهای وارداتی تأثیر می گذارد.
This paper aims to investigate the Consumer Ethnocentrism and its effect on the consumers’ Attitude Toward Importing and consequently on the Purchase Intention of products. The methodology used in thisresearch is descriptive of study type. Our statistical population incorporated all of the faculty members and personnel of Allameh Tabataba’i University. The sampling method was random and relative stratified, from which 284 people were chosen. After collecting the questionnaires and doing statistical analysis such as simple and multivariable Linear Regression, it was concluded that our statistical population has rather low ethnocentrism. Also, it is verified that Perceived Product Necessity moderates the effect of ConsumersEthnocentrism on the Attitude Toward Importing and Attitude Toward Importing affects Imports Purchase Intention.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3740_ea2c0718b508e539c35682cdc9eeb241.pdf
قوم مداری
کشورگرایی مصرف کننده
کشور مبدأ
ضرورت درک شده محصول
قصد خرید
Ethnocentrism
Consumer Ethnocentrism
Country-Of-
Origin
Perceived Product Necessity
Purchase Intention
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-09-23
20
62
143
162
3741
Research Paper
انعطاف پذیری سازمانی و عملکرد: مطالعه موردی شرکت های تولیدی ناحیه صنعتی اراک
Organizational Flexibility and Performance: Case
Study of ARAK Industrial Estate Manufacturing
Organizations
تحولات سریع و پویایی بازارهای رقابتی دستیابی به انعطاف پذیری را برای سازمان ها بیش از گذشته ضروری کرده است. انعطاف پذیری پدیده ای خودجوش وغیر ارادی نیست، بلکه سازمان ها باید عوامل اثرگذار بر انعطا فپذیری را شناسایی و آنها را ایجاد کنند. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انعطاف پذیری و تبیین آنها و تأثیر انعطا فپذیری بر عملکرد سازمانی انجام شده است. در این تحقیق الگو ها و چارچوب های موجود برای انعطا فپذیری سازمانی بررسی می شوند. سپس قابلیت های سازمانی و مدیریتی مورد نیاز برای انعطاف پذیری سازمانی شناسایی و انواع مختلف انعطاف پذیری در سازمان ها طبقه بندی می گردند. در نتیجه الگویی برای انعطا فپذیری سازمانی ارائه می شود که در آن رابطه بین انعطا فپذیری سازمانی و عملکرد سازمانی تبیین می گردد. براساس این الگو می توان انعطاف پذیری را انداز هگیری کرد و بهبود بخشید. بر اساس نتایج مقاله اثر پنج قابلیت سازمانی
شامل ویژگی های تیم مدیریت، الگوی تصمی مگیری، فرهنگ سازمانی، شناخت شرایط محیط و هویت سازمانی مورد تأیید قرار گرفت و اثر انعطا فپذیری سازمانی شامل دو بعد انعطاف پذیری عملیاتی و انعطاف پذیری راهبردی بر عملکرد سازمانی نیز آشکار گردید.
Rapid changes and the dynamics of competitive markets now more than ever necessitate the urge to achieve flexibility in organizations. Flexibility is not a spontaneous phenomenon, so organizations shouldidentify the factors generating flexibility and develop them. This study focuses on the identification and declaration of these factors, and explains the influence of flexibility on organizational performance. In this study, first the present models and frameworks of flexibility are reviewed. Then the necessary organizational and managerial capabilities for organizational flexibility are identified and different types of flexibility in the organizations are classified. As a result a pattern for organizational flexibility is presented in which therelationship between organizational flexibility and organizational performance is declared. It is believed that according to this pattern, flexibility can be measured and promoted. In conclusion, the influence of five organizational capabilities, including specifications of management team, the pattern of decision making, organizational culture, environmental scanning, and organizational identity, is approved, and also the effect of organizational flexibility on organizational performance, including the two dimensions of operational flexibility and strategic flexibility is clarified.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3741_ca16f8c58bb1676e20e229023a444bc2.pdf
انعطاف پذیری سازمانی
انعطا ف پذیری عملیاتی
انعطاف پذیری راهبردی
قابلیت
عملکرد
organizational flexibility
operational flexibility
strategic flexibility
Capability
Performance
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-09-23
20
62
163
193
3742
Research Paper
تأثیر بلوغ سازمانی بر سرآمدی سازمان در شرکت فولاد مبارکه
Determining the rate of organizational maturity effect on the excellence of organization in Mobarakeh Steel Company
ایرج سلطانی
iso@mobarakeh-steel.ir
1
ریحانه بهرامی نژاد جونقانی
rahabahrami@ymail.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آّباد
برای این که سازمان در مسیر سرآمدی قرار گیرد و بتواند آن را ارتقا دهد، نیاز است که روی بلوغ درسطح فردی، فرآیندی و سازمانی کار نماید. بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه بلوغ سازمانی و ابعاد فردی، فرآیندی و سازمانی آن می توان به 8 مؤلفه زیر به صورت خلاصه به عنوان نشان هها و دستاوردهای آن اشاره نمود: 1 توسعه پایدار سازمان 2 افزایش بهره وری 3 سرآمدی و تعالی سازمان 4 تعالی کارکنان 5 تعالی مشتری مداری 6 مزیت رقابتی 7 چابکی سازمان 8 افزایش قابلیت سازگاری سازمان. پژوهش حاضر با هدف انداز هگیری میزان تأثیر بلوغ سازمانی بر هر یک از دستاوردهای هشت گانه بالا در شرکت فولاد مبارکه در سال 1389 انجام گرفته است. در این پژوهش از جامعه آماری مدیران و کارشناسان شرکت فولاد مبارکه به تعداد 95 نفر، نمونه ی 76 نفری بر اساس جدول مورگان به صورت تصادفی انتخاب شده است. پرسشنامه ی میزان تأثیر بلوغ سازمانی بر دستاوردهای بلوغ طراحی گردید و پس از جمع آوری اطلاعات با آزمون های T و Tukey به به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد و نتایج حاصل بیانگر این است که میزان تأثیر بلوغ فردی بر سرآمدی سازمان 86/74% میزان تأثیر بلوغ فرآیندی ٪49/36 و میزان تأثیر بلوغ سازمانی 44/49% می باشد. بررسی پایایی و ثبات درونی آزمون نشان داد که پایایی پرسشنامه 0/921 می باشد
maturity individually, procedurally and organizationally. Based on the studies conducted on organizational maturity at individual, procedural and organizational levels, a brief reference can be made to the following eight components taken as their signs and finding: 1. Sustainable Organizational Development, 2. Increased Productivity 3. Organizational Excellence and Development, 4. Employees Excellence, 5. Customer-Related Excellence, 6. Competitive Advantage, 7. Organizational Agility and 8. Increased Organizational Adaptability.The present work was conducted with the aim to measure the effect of organizational maturity on each of the above eight components at Mobarakeh Steel Company in 2010. In this study a statistical population comprising Mobarakeh Steel Company managers and professionals, 95 in number and a sample of 76 people were selected randomly based on the Morgan table. An inventory was developed to measure the effect of organizational maturity on maturity components. Having collected the data, the researcher analyzed the data using SPSS, Minitab, T-test and Tukey Posttest. The results indicated that the effect of individual maturity on organizational excellence was 47.86 %, the effect of procedural maturity 49.36 % and the effect oforganization maturity was 49.44 %. A study of reliability and internal validity of the test revealed that the reliability of the inventory was 0.921.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3742_31a4e8587a3cf419078b035f7cd5f74b.pdf
لوغ سازمانی
مزیت رقابتی
چابکی سازمان
توسعه سازمان
تعالی سازمان
Organizational Maturity
Competitive Advantage
Organizational agility
Organizational Development
Organizational
Excellence