per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-12-22
20
63
1
25
2919
Research Paper
رابطه سیبرنتیک و مدیریت دانش در سازمان
Relationship Between Cybernetic and Knowledge Management in Organizations
شمس السادات زاهدی
1
امین اسد پور
2
خاطره حاجی نوری
khatereh_nouri@yahoo.com
3
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناش ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناش ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبایی
امروزه سازما نها دریافته اند که هیچ سرمایه ای به اندازه دانش نمی تواند آن ها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان بهعنوان صاحبان دانش و مهم ترین سرمایه های سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و مدیریت دانش به عنوان ابزاری که م یتواند دانش موجود را گردآوری و نظم وپویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد، اهمیت یافته است. اما مهم تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ابعاد دیگر با مدیریت دانش می باشد. این مقاله تأثیر و رابطه متقابلسیبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعده تصمیم، هدف گذاری و کنترل، بازخور و تمایزات و روابط است، با مدیریت دانش که شامل چهار فرآیند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و به کارگیری دانش می باشد را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت تولیدی فراسان بوده و اطلاعات و داده های پژوهش با استفاده از پرس شنامه جمع آوری شده است. براساس تحلیل های انجام شده، بعد تنوع و محدودیت و فرآیند تبدیل و انتقال دانش به دلیل داشتن شاخص های ضعیف حذف شدند. به علاوه یافته های پژوهش حاکی از تأیید مدل مفهومی با داده های جمع آوری شده و رابطه متقابل و معنادار سیبرنتیک و فرآیند
مدیریت دانش می باشد.
Nowadays, organizations have concluded that no other resource than knowledge can situate them most desirably in this competitive world. Therefore, more than any other factor, the spotlight has turnedupon employees as the owners of knowledge. Also ‘knowledge management’ as a tool which can accumulate the existing knowledge, organize it, make it dynamic, and disseminate it in the wholeorganization, has taken on a new significance. But, what matters is the way other dimensions interact, in terms of influence, with the knowledge management. This article studied the effect as well as the relationship between cybernetics – which includes six main dimensions of ‘variety and constraint,’ ‘entropy and nformation,’ ‘thelaw of requisite variety and the decision rule,’ ‘goal-directedness and control’, ‘feedback and distinctions and relations’ – and knowledge management process – which is comprised of four main dimensions of ‘knowledge creation,’ ‘conversion and transfer,’ ‘preservation,’ and ‘application’. Our statistical population included the staff of Farassan Company, and questionnaires were deployed for gathering the data . According to the analysis, dimensions of ‘variety and constraint’ as well as ‘knowledge transfer and conversion’ were excluded on account of having poor indicators. In addition, research results confirmed the conceptual model with the data collected and the fact that a significant relationship between knowledge management process and cybernetics existed.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2919_63bbe7f6717ba8f3d9da7a52cc5adff0.pdf
سیبرنتیک
مدیریت دانش
دانش سازمانی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-12-22
20
63
27
62
2924
Research Paper
بررسی رابطه بین فلسفه اخلاق فردی فروشندگان و فرایند تصمیم گیری اخلاقی آنها
Relationship Between Cybernetic and Knowledge Management in Organizations
تحقیق حاضر که توصیفی و از نوع همبستگی است، با هدف بررسی رابطه موجود بین فلسفه اخلاق فردی و فرایند تصمیم گیری اخلاقی فروشندگان انجام شده است و در پی پاس خگویی به دو سؤال اساسی است: اول، فلسفه اخلاقی فروشندگان جامعه این تحقیق چیست؟ و دوم، فلسفه اخلاقی فروشندگان، فرایند تصمیم گیری اخلاقی آنها را چگونه تحت تاثیر قرار م یدهد؟ جامعه آماری این تحقیق، که نظراتشان به وسیله پرسشنامه جم عآوری شده است، فروشندگانی هستند که در مرکز پژوهش های وزارت بازرگانی دوره آموزش فروش را گذراند هاند. تعداد کل جامعه قابل دستیابی 300 نفر بود. براساس جدول کرجی و مورگان تعداد 169 نمونه انتخاب شد. تعداد 142 پرسشنامه از طریق پست دریافت گردید. 6 عدد به علت نواقصی که داشتند قابل استفاده نبود. تعداد 137 پرسشنامه باقیمانده مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل توصیفی داد هها نشان می دهد که عمده پاسخ گویان در صنایع غذایی، خدمات مسافرتی، خدمات مهندسی و فروش اتومبیل به کار فروشندگی اشتغال دارند. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بیش تر فروشندگان اصول اخلاقی ایده آل گرایی دارند. با این حال، اگرچه ایده آل گرایی بر قضاوت اخلاقی فروشندگان تأثیر مستقیم دارد، اما تأثیر اقتضاگرایی بر تمایل اخلاقی (که به مرحله عمل نزدیکتر است) بیش از اید هآل گرایی است.
The purpose of this descriptive - correlational research is to studythe relationship between the salespersons’ personal moral philosophyand their ethical decision making process. It tries to find answers totwo main questions: 1) what are the surveyed salespersons’ personalmoral philosophy? 2) How this moral philosophy will influence theirdecision making process? Our Research population, whose opinionswere collected using a questionnaire, consisted of the salespersonstaking part in the sales training courses offered by the Research Centerof Iran Ministry of Commerce. The statistical population size was 300and according to Morgan and Krejcie’ table (1970), a sample size of169 was chosen. 137 questionnaires out of 142 were proper to beanalyzed. Descriptive analysis of the data indicated that the majorityof the respondents were working in industries like food, tourism,insurance, publications and engineering services, as salespersons. Inaddition, Path analysis, employed for the inferential statistics, showedthat the respondents’ main moral principle was idealism, and althoughidealism directly influenced their moral judgment, relativism wasmore influential on their moral intention (final step in the ethicaldecision making process) than idealism.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2924_000b2692c11fb0b497aafebf9c59ab90.pdf
صمیم گیری اخلاقی
ادراک اخلاقی
قضاوت اخلاقی
تمایل اخلاقی
فلسفه اخلاقی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-12-22
20
63
63
84
2925
Research Paper
الگویی برای تناسب کارکردهای مدیریت منابع انسانی براساس تلفیق نظریه هزینه مبادله و رویکرد بازارهای داخلی سازمان
Model for Conformity of HRM Practices, Based on Transactional Cost Theory and Internal Labour Market Approach
این مقاله،با بهره گیری از نظریه هزینه مبادله و رویکرد بازارهای داخلی سازماندر مشاغل سازمان می « نوع تخصص » و « سنجش پذیری » به استخراج دو مولفهبازار » ،« تیم اولیه » ،« تیم رابطه ای » پردازد و سپس با تلفیق این مولفه ها چهار ساختاررا تعریف م یکند و سپس سعی در تبیین کارکردهای « بازار تعهدی » و« عمومیمدیریت منابع انسانی در هر یک از ساختارهای فوق دارد. دریک سازمان خدماتیبزرگ با استفاده از روش چک لیست از میان 4463 عنوان شغلی 400 شغل کهبیش ترین قرابت را با ساختارهای چهارگانه یادشده داشتند انتخاب شدند؛ سپسبرای تبیین وظایف مدیریت منابع انسانی در هر یک از این ساختارها نمون های متشکل از 156 نفر از مدیران و متخصصان منابع انسانی انتخاب شدند. پس از جمعبازار » و « تیم های اولیه » آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج نشان می داد که دربرنامه ریزی نیروی انسانی کوتاه مدت و پاداش محدود به دستمزد می باشد، « عمومیبرنامه ریزی نیروی انسانی بلند « بازارهای تعهدی » و « تیم های رابطه ای » اما در مشاغلمدت بوده و پاداش مازاد بر دستمزد پرداخت می شود. همین طور برای کنترلاجتماعی » از کنترل های درونی نظیر « تیم های اولیه » و « تیم های رابطه ای » شاغلیناستفاده می شود. اما به جهت بخش پذیر بودن عملکرد کارکنان « تعهد » و « سازیاز کنترل های بیرونی و رسمی استفاده می شود. « بازار تعهدی » و « بازار عمومی
In this paper, with usage of translational cost theory and internallabor market approach, two basic aspects in organizational jobs –measurability and competence – were defined. Next, by combiningthese attributes, four internal organizational structures were identifiedas the following: Relational team, primitive team, spot market,obligational market. Afterwards, the proper human resource practiceswere explained for each of these structures. Data were collected fromone of the largest service organizations of Iran. Using checklist, 400out of 4463 job titles, which were supposed to share more similaritieswith the mentioned structures were selected. A group of 156 managersand HRM specialists of ‘NAJA’ were chosen for explaining thesuitable HRM practices for each of the structures. Analysis of the datarevealed: in ‘primitive teams’ and ‘spot markets,’ job compensationwas only limited to the wage, and human resource planningencompasses a short period. Conversely, in ‘relational teams’ and‘obligation markets,’ compensations were various in type and werenot just limited to the wage, also, the HRM planning was for longerterms. Moreover, HRM control over ‘relational team’ and ‘primitiveteams’ took more internal forms such as socializing and buildingcommitment, while in ‘spot market’ and ‘obligation markets’ it wasexternal and formal.∗
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2925_c7e36ddc0afc568d3243caee557f2acb.pdf
مدیریت منابع انسانی
پاداش
ارزیابی عملکرد
تیم رابط های
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-12-22
20
63
85
114
2928
Research Paper
نقش تعدیل کنندگی جذابیت رقبا و هزینه جا به جایی بر رابطه بین قیمت، کیفیت خدمات و رنجش خاطر با قصد رویگردانی مشتریان حقیقی در بخش مسکن بیمه سینا
The Moderating Role of Competitors' Attractiveness and Switching Cost on the Relationship Between Price,
Service Quality, and Customer Annoyance in Real Estate Sector of Sina Insurance Co
با توجه به رقابتی شدن صنعت بیمه در سا لهای اخیر و ورود بخش خصوصی به این عرصه، حفظ بیمه گذاران برای شرک تهای بیمه، اهمیت ویژ های یافته است. درتحقیق حاضر قصد بر آن بود تا با معرفی و سنجش عوامل مؤثر و تعدیل کننده بر قصد رویگردانی، زمینه را برای حفظ مشتریان موجودفراهم ساخت. بدین منظور بیمه گذاران شرکت بیمه سینا مستقر در شهر مشهد به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید. برای تعیین حجم نمونه از روش نمون هگیری تصادفی ساده استفاده شد و برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده به عمل آمد که در نهایت داده های 202 پرسشنامه مبنای تحلیل قرارگرفت. از نگارش دوم نرم افزار اسمارت پی ال اس برای تجزیه و تحلیل داد هها و ارزیابی مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که متغیرهای جذابیت رقبا و هزینه جا به جایی فاقد نقش تعدیل کنندگی می باشند، اما اثر مستقیم آ نها بر قصد رویگردانی مشتریان تائید شد. هم چنین تأثیر متغیر قیمت غیرمنصفانه بر قصد رویگردانی مورد تأیید واقع نشد، اما تأثیر دو متغیر کیفی ت نامناسب خدمات و رنجش خاطر مشتری بر قصد
رویگردانی تأیید گردید. این بدان معناست که شرکت مورد مطالعه می باید ارائه خدمات با کیفیت بالا و بهبود در رفتار با بیمه گذاران را در دستور کار خود قرار دهد.
Investigating why customers switch their insurance serviceproviders, leads to valuable information for recognizing the likelyalterations in customers’ needs and expectations. This research isbased on a very fundamental question: why existing customers decideto switch from one service provider to another? To answer thisquestion, factors affecting switching intentions were derived from theliterature of current and previous studies. Research data were collectedby means of a questionnaire distributed among a population ofcustomers of an insurance company for a period of 3 years. Fromrandomly selected customers, 202 questionnaires were collected andanalyzed using structural equation modeling and SmartPLS software. Results showed a strong association between service quality and annoyance, on the one hand, and intention to switch service provider,on the other hand. Findings also revealed no evidence for a hypothetical relationship between price unfairness and switching intention. The same result was also found for the moderating effects ofswitching cost and alternative attractiveness.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2928_6edf1b7e59dc93509b656ae4b4e9acdb.pdf
قصد رویگردانی
قیمت غیرمنصفانه
کیفیت نامناسب خدمات
رنجش خاطر
هزینه جا به جایی
جذابیت رقبا
switching cost
price unfairness
annoyance
alternative attractiveness
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-12-22
20
63
115
151
2929
Research Paper
ترکیب روشهای AHP و برنامه ریزی آرمانی صفر یا یک برای انتخاب یک سیستم پیشرفته ساخت و تولید
Combining AHP with Zero-One Goal Programming Technique for Selection of an Advanced Manufacturing
System
فن آوری های پیشرفته نوظهور و به کارگیری آن ها در سازمان های تولیدی برایباقی ماندن در صحنه رقابت امری حیاتی به شمار می رود. از این رو انتخاب فن آوریپیشرفته، فرآیندی بسیار مهم برای سازمان های تولیدی به حساب می آید. در واقعتصمیم گیری برای انتخاب فن آوری به واسطه تاثیری که بر روی فعالی تهای آیندهیک سازمان می گذارد تصمیم گیری استراتژیک محسوب می گردد و لذا ازپیچیدگی های فرآیندی خاص خود برخوردار است. پیچیدگی این فرآیند نه تنها بهخاطر عوامل تاثیرگذار مختلف کمی و کیفی آنهاست بلکه متعارض بودن اینعوامل با یکدیگر و ه مچنین وجود دیدگاه های متفاوت ذی نفعان است. به منظور
انتخاب نوع خاصی از فن آوری لازم است ه مچنان که عوامل دخیل در انتخابسبک سنگین می شوند دیدگا ههای ذی نفعان مختلف در مسئله منظور گردد. علاوهبر آن باید با توجه به منابع موجود بهترین انتخاب از سوی مدیریت انجام شود.روش های متعددی برای ارزیابی و انتخاب فن آوری تا کنون گسترش یافته اند که هریک مزایا و معایب مخصوص به خود دارند. به عنوان مثال می توان به زمان بر بودن وصرف نظر کردن از عوامل کیفی در بسیاری از روش ها اشاره کرد. در این مقاله به
ترکیب دو روش AHP و برنامه ریزی آرمانی صفر یا یک پرداخته می شود که
می تواند ضمن در نظر گرفتن دیدگاه های ذی نفعان، ارزیابی فن آوری را با توجه بهعوامل متعارض با یکدیگر انجام دهد.روش مزبور برای یک انتخاب یک سیستم پیشرفته ساخت و تولید به کار گرفتهمی شود تا ضمن نمایش کاربردی بودن روش مزبور، نشان داده شود که روشترکیبی می تواند اطلاعات کلیدی بیشتری نسبت به سایر روشهای موجود در ارزیابیفن آوری برای مدیریت فراهم آورد
To remain in the current competitive world as a manufacturingcompany, it is vital to use Advanced Manufacturing Systems (AMSs).AMS selection is now considered a strategic decision fororganizations, due to the effects it has on their future activities. Theprocess of decision-making involves some complexities which are notonly caused by the varied quantitative and qualitative factors involved,but also due to the conflictions between these factors, and the diverseviews of stakeholders. Thus, In order to choose AMS type, it isnecessary to take into account both the effective factors and thestakeholders' viewpoints; and finally, the most suitable system shouldbe recognized by the management, considering the limitations of thecompany’s resources. To date, different approaches have beendeveloped for AMS evaluation and selection, with their ownadvantages and disadvantages - some of them ignoring the qualitativefactors and others being time consuming, for instance. This papercombines the AHP method with zero-one goal programmingtechnique, enabling decision - makers to encompass diverse views ofstakeholders, and at the same time assess the conflicting factors. Theproposed method has been applied to a real world situation to furtherprove that this combined method can prepare more key information todecision-makers than the rest of the available technology-evaluatingmethods.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2929_96867fc7dc103ee4cd8a21291ddefbcd.pdf
ارزیابی فن آوری
عوامل کیفی و کمی
محدویت منابع
برنامه ریزی آرمانی صفر یا یک
سیستم پیشرفته ساخت و تولید
Technology evaluation
Qualitative factors
resource
limitations
AHP
zero-one goal programming
advanced
manufacturing systems
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-12-22
20
63
153
182
2930
Research Paper
مقایسه دیوانسالاری دانشکده های مدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس الگوی مینتزبرگ
A Study Comparing the Bureaucracy Types of Faculties of Management in the University of Tehran, and Islamic
Azad University, Based on Mintzberg Model
تحقیق حاضر با هدف تعیین و مقایسه نوع دیوانسالاری حاکم بر دانشکدههایمدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز) بر اساس الگویمینتزبرگ انجام شده است. این تحقیق بر اساس هدف و ماهیت تحقیق از نوعتوصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق نیز اعضای هیأت علمی دانشکدههایمدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز است. دادههای مورد نیاز بااستفاده از روشهای بررسی اسناد و مدارک و پرسشنامه محقق ساخته، جمعآوریشده و با استفاده از نمودارهای عنکبوتی و روش آمار توصیفی تحلیل گردیدند.
نتایج تحقیق نشان میدهد که ساختار دانشکدههای مورد مطالعه تلفیقی از ساختارماشینی و حرفهای با اندکی تمایل به سوی ساختار ماشینی است. هم چنین میزانعوامل ساختاری و موقعیتی در این دانشکدهها یکسان بوده و حاکی از عدم تفاوتقابل ملاحظهای بین آنان میباشد. نتایج بررسی عوامل ساختاری و موقعیتیدانشکدههای مورد مطالعه نیز نشانگر عدم تناسب قاعدههای طراحی با ساختارحرفهای دانشگاهی میباشد.
This research was performed to identify and compare thebureaucracy types of the faculties of management in the University ofTehran, and Islamic Azad university (Central Tehran branch), basedon Mintzberg model. The research was descriptive-survey both inobjective and nature. Statistical population incorporated managementfaculty members of the aforementioned universities. Data werecollected using appropriate documentation and questionnaires, andsubsequently were analyzed by suitable statistical methods. Resultsindicated that the structures of the faculties were a combination ofmachine and bureaucratic structures with a slight inclination towardsthe former; also that, the amounts of structural and contextual factorsin these faculties were the same indicating no significant differencebetween them. Moreover, investigation of the structural andcontextual factors revealed a mismatch between the structural designruling these faculties and the professional structures of theuniversities
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2930_0d4efcf69a6521b345924221f97d7c1b.pdf
ساختار سازمانی
دیوان سالاری
الگوی مینتزبرگ
Organizational Structure
Bureaucracy
Mintzberg model
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2010-12-22
20
63
183
201
2931
Research Paper
چارچوب سنجش میزان آمادگی پیاده سازی سیستم BPM درشرکت برق منطقه ای تهران
A Framework for the Assessment of BPM Implementation Readiness in Organisations (Case Study: Tehran Regional Electrical Corporation)
امروزه به کارگیری رویکردهای نوین همانند "مدیریت فرآیند کسب و کار BPM به
به دلیل ایفای نقش در افزایش بهره وری سازمان ها، توجه ویژهای را در ،(BPM)بیشتر صنایع به خود اختصاص داده است. بر این اساس به منظور جلوگیری ازو مهمتر از آن حفظ سازمان در برابر BPM اتلاف منابع ارزشمند در پیادهسازیمخاطرات احتمالی پیاده سازی این سیستم، لازم است قبل از هر اقدامی، ازآمادگی سازمان برای پیاده سازی موفق آن اطمینان یافت. هدف اصلی پژوهشحاضر، ارائه چارچوبی جهت ارزیابی میزان آمادگی سازمان ها برای پیاده سازی
PM موفقشناسایی، یکپارچهسازی و توسعه یافته و بر پایه این عوامل BPM کلیدی موفقیتBPM چارچوبی برای ارزیابی میزان آمادگی سازمان ها برای پیاده سازی موفقارائه گردیده است، تحقیقی توسعه ای و کاربردی محسوب میشود. تحقیق بهصورت موردی در شرکت برق منطق های تهران انجام شده وجامعه آماری آن،مدیران سطوح مختلف و کارشناسان شرکت است. برای آزمون فرضی هها از فنونآماری تی استیودنت، آزمون تحلیل واریانس، آزمون کای دو تک بعدی و آزمونفریدمن استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان دادکه آمادگی این شرکت ازنظرچهار عامل، در حد متوسط است.
Novel approaches such as "Business Process Management” (BPM)have been taken seriously nowadays, by most industrial sectors due tothe role they can play in increasing organization productivity.Accordingly, in order to avoid wasting valuable resources, and evenmore importantly, to protect the organization against potential hazardsof BPM implementation, we must make sure of the organization’sreadiness for its successful implementation. The purpose of this studywas to present a framework for the assessment of BPMimplementation readiness in such organizations. This case study,carried out on Tehran Regional Electric Company (with a statisticalsociety of managers and experts on different levels of thatorganization) was a 'developmental' and 'applied' study since first thekey factors for BPM success were identified, integrated, anddeveloped; and then on the basis of these factors the final frameworkwas presented. T-student techniques, ANOVA (Variance analysis),Chi square, and Friedman tests were used for the hypothesis testing.Finally, findings demonstrated that the company didn’t have enoughReadiness for BPM implementation.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2931_1557754f7396ea1f4ebf6c237b74cd20.pdf
مدیریت فرآیندهای کسب وکار
عوامل کلیدی موفقیت
آمادگی سازمانی
پیاده سازی
فرآیند
مدیریت فرایند
Business Process Management
key success factors
organization readiness
implementation
process
process
management.
∗