per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
1
27
1147
Research Paper
آسیبشناسی سیستم مدیریت مدیران و استراتژیهای بهبود آن
Managers and Management System Diagnosisand Strategies to Promote
وحید ناصحی فر
nasehifar@atu.ac.ir
1
یاسمن گیاهی
ysmn.giahi@gmail.com
2
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
در پیشروی سازمانها به سوی تغییر و بهبود، آسیبشناسی سازمانی مسئلهای بسیار مهم است. این تحقیق با هدف آسیبشناسی سیستم مدیریت و مدیران در معاونت مالی و اداری وزارت بازرگانی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن در این دو حوزه شکل گرفت. بر اساس ادبیات موجود 20 عامل در حوزه مدیران و 9 عامل در حوزه سیستم مدیریت شناسایی شد. تعداد 32 پرسشنامه از نمونه ای آماری برگرفته از جامعه کارشناسان و خبرگان معاونت جمع آوری شد. در تحلیل داده های گردآوری شده به کمک ابزار پرسشنامه در نرم افزار SPSS، نرمالیتی شاخصها در هر حوزه با آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و میزان اهمیت شاخصهای نرمال با آزمون t استیودنت مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از آزمون فریدمن به منظور رتبهبندی عوامل بهره گرفته شد. نتایج نشان داد در حوزه مدیران، «اشتیاق به کار، انگیزه و تمایل به انجام کار» و در حوزه سیستم مدیریت، «اطلاع مدیران از سیاستها» بالاترین رتبه را در میان شاخصهای هر گروه کسب نمود. لازم به ذکر است که مقاله حاضر براساس پژوهشی مستقل در مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی انجام شده است.
This article has been written to research about pathology in Administrative and financial deputy of the Iran Ministry of Commerce and indicates its strengths and weaknesses in four criteris: Management System and Managers. In this research, Kolmogorov – Smirnov test is used to determine normality of 29 indicators. All indicators are normal and importance of each of them is determined by Student's T test. In each of four criteria, determined indicators are ranked by Friedman test. Thereafter, proposed strategies are ranked by Chi – Squared test in each criterion. In managers’ criteria, "job enthusiasm, motivation and willingness to work" and in management system criteria, "management knowledge of policies" have top ranks among indicators. In managers’ criteria, "training" and "performance management" and in management system criteria, "training", "performance management" and "policy" have the most frequencies among proposed strategies. This research has been done as an independent research in Institute for Trade Studies and Research.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1147_0505d1d0b12ab5670390e5a15132f069.pdf
آسیبشناسی
معاونت مالی و اداری وزارت بازرگانی
سیستم مدیریت
مدیر
Diagnosis – Administrative and Financial Deputy Ministry of Commerce –Management system – Manager
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
29
49
1148
Research Paper
شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر براعتماد مردم
to life insurance and prioritizing effective factors on public trust Identify
مهدی حقیقی
1
نادر مظلومی
2
پریا غفوری
paryaghafory@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه علامه طباطبائی
بیمههای عمر یکی از مهمترین انواع بیمههای اشخاص است و بیمههای عمر و پسانداز یکی از ابزارهای مهم پساندازهای مالی بهشمار میآیند .با در نظر گرفتن مدت طولانی بیمهنامههای عمر و تعهداتی که بیمهگر تقبل نموده، یکی از مباحثی که بیان آن بسیار مهم میباشد مسئله مربوط به اعتماد مردم به شرکتهای بیمه است و این که با توجه به طولانیمدت بودن بیمهنامهها، افراد تا چه میزان حاضرند به شرکتهای بیمه اعتماد کنند و منابع مالی خود را به صورت پرداخت حقبیمه در اختیار شرکتهای بیمه قرار دهند. شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر اعتماد مردم به بیمههای عمر موضوع مورد بررسی در پژوهش حاضر میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش بیمهگذاران شرکت بیمه کارآفرین بودند که بیمه عمر خریدهاند. برای نمونهگیری از جامعه آماری فوق از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد و از نمایندگیهای شرکت فوق نمونهگیری به عمل آمد .تعداد نمونه 196 نفر با استفاده از فرمول کوکران بدست آمد. آمارههای توصیفی شامل جداول فراوانی و میانگین میباشد و در سطح استنباطی نیز از مدل معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تاییدی، معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که از بین دو متغیر عوامل مربوط به بیمهگذار (ویژگیهای اعتمادکننده) و عوامل مربوط به شرکت بیمه (ویژگیهای اعتمادشونده)، عوامل مرتبط با شرکت بیمه، تاثیر بیشتری روی اعتماد مشتری به بیمه عمردارد .
The idea of establishing security via insurance has been originated long time ago. Insurance is one of the most valuable human achievements for dealing with events and providing some of the economic, social and psychological needs. Life insurance is one of the most important kinds of personal insurances; the life and saving insurance are considered as significant means of financial savings. According to the nature of tasks related to insurance, gaining the trust of people will guarantee the survival of an insurance company and its profitability in the long run. In regard with the long term policies of life insurance and the undertakings accepted by the insurer, one of the issues worth debating is the question of public trust in insurance companies, i.e. to what extent are they willing to confide in these companies and entrust their funds to them through premiums payment despite the long term policies. The main objective of this research is to identify and prioritize the effective factors on the trust of people in life insurance
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1148_489d8ed6f6f1c23da2725a44cb5fe7d4.pdf
بیمه عمر
صنعت بیمه
تعهد
اعتماد
مشتری
Life Insurance
Insurance industry
Commitment
Trust
Customer
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
51
76
1149
Research Paper
تاثیر بازارگرایی درونی بر تمایل کارکنان به پذیرش تغییرات سازمانی
The Effect of Internal Market Orientation on Employees' Tendency to Accept Organizational Change
عبدالمجید مصلح
mosleh@pgu.ac.ir
1
احمد اله یاری بوزنجانی
2
استادیار دانشگاه خلیج فارس
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازارگرایی درونی بر تمایل کارکنان به پذیرش تغییرات سازمانی است. نمونه مورد مطالعه در پژوهش حاضر، کارکنانی هستند که در شرکتهای فناور پارک علم و فناوری فارس (پردیس شیراز) مشغول به کار هستند. جهت انجام این پژوهش، پرسشنامهای استاندارد میان تمامی کارکنان شرکتهای مورد مطالعه توزیع گردید و در نهایت تعداد 93 عدد پرسشنامه گردآوری شد و مبنای تحلیلها قرار گرفت. به منظور تحلیل فرضیههای ارائه شده در قالب مدل مفهومی پژوهش، از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده گردید. نتایج تحلیلها حاکی از تایید فرضیه اصلی پژوهش و دو فرضیه فرعی مرتبط با آن است. به این صورت که برخورداری از رویکردی بازارگرایانه به محیط درونی سازمان، بر تمایل کارکنان به پذیرش تغییرات سازمانی تاثیر مثبت و معنیداری دارد. علاوه بر این، ابعاد نظام پاداشدهی و توسعه کارکنان به ترتیب تاثیر مثبت و معنیدار بیشتری بر تمایل کارکنان به پذیرش تغییرات سازمانی دارد. در حالی که ارتباطات درون سازمانی، تاثیر معنیداری را نشان نداده است. در پایان نیز بر مبنای نتایج پژوهش، پیشنهاد و توصیههای کاربردی به شرکتها ارایه گردیده است.
This study aims to investigate the effect of internal market orientation on employee’s tendency to accept organizational change. The employees that are working in FARS science and technology parks (FSTP) are the sample study of this research. Based on this, the standard questionnaire was distributed among FSTP employees and data’s were gathered. Finally, the PLS method was used to investigate the hypothesis of this research. The results show that internal marketing has a positive and significant effect on employs tendency to accept organizational change. Also, reward systems and employs development, respectively, have more effect on employs tendency to accept organizational change. Furthermore, it was fund that internal communications hasn’t significant effect on employs tendency to accept organizational change.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1149_a70140569c2113a9fe88731b1ce4b914.pdf
پذیرش تغییرات سازمانی
مدیریت تغییر
بازارگرایی درونی
توسعه کارکنان
نظام پاداشدهی
ارتباطات درونی
Accepting organizational change
Change Management
internal market orientation
employees’ development
reward systems
internal communication
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
77
97
1150
Research Paper
بررسی رابطه رهبری تحولگرا با سرمایه فکری و سرمایه روانشناختی با اثر میانجی مدیریت تحولگرا
The Role of Transformational leadership in Intellectual Capital and Psychological Capital with emphasis on Transformational Management
محمودرضا اسماعیلی
1
علی شریعت نژاد
alishariat69@gmail.com
2
استادیار دانشگاه لرستان
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحولگرا با سرمایه فکری و سرمایه روانشناختی کارکنان با توجه به اثر میانجی مدیریت تحولگرا بوده است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه لرستان که در زمان انجام یافتن تحقیق برابر با 220 عضو هیئت علمی و 450 کارمند بودند، تشکیل داده اند. با توجه به اینکه حجم جامعه آماری در این تحقیق محدود میباشد از فرمول محاسبه نمونه کوکران، نسبت به تعیین حجم نمونه استفاده شد و بر اساس آن حجم نمونه در سطح اطمینان 95% برابر 281 نفر بر اساس روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی آن از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه ها از رویکرد معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95% رهبری تحولگرا رابطه مثبت و معنی داری با مدیریت تحولگرا، سرمایه فکری و سرمایه روانشناختی کارکنان و اعضای هیئت علمی دارد. همچنین با توجه به یافته های پژوهش و در سطح اطمینان 95% می توان گفت که مدیریت تحولگرا رابطه مثبت و معنی داری با سرمایه فکری و سرمایه روانشناختی کارکنان و اعضای هیئت علمی دارد
The aim of this article was surveying the role of transformational leadership in intellectual capital and psychological Capital with emphasis on transformational management. The research objective was applied and the research type was analytical survey. The statistical population was made up of over 220 faculty and 450 staff members of Lorestan University. The sample size was 281 cases which were obtained using Cochran's formula and random sampling - stratification.. The validity of questionnaire was proved using content validity method and their reliability using Cronbach's alpha. In this article to test hypothesis and conceptual model structural equation approach and Amos 18 software were used. The result show the transformational leadership has relationship with intellectual capital and psychological Capital and transformational management. Also the results show the transformational management has relationship with intellectual capital and psychological Capital.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1150_00ea986195a939031703935401137a38.pdf
رهبری تحولگرا
مدیریت تحولگرا
سرمایه روانشناختی
سرمایه فکری
Transformational Leadership
intellectual capital
psychological capital
Transformational Management
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
99
123
1151
Research Paper
نقش واسطهای مشارکت کارکنان در ارتباط بین رهبری تحول آفرین و آمادگی برای تغییر سازمانی
The mediatory role of employees participation in the relationship between
Transformational leadership and readiness for organizational change
محمدرضا اردلان
ardalanmr@yahoo.com
1
سیروس قنبری
s.ghanbari@yahoo.com
2
خلیل زندی
zandikhalil@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان
هدف از این پژوهش مطالعه نقش میانجی مشارکت کارکنان در ارتباط بین رهبری تحولی و آمادگی برای تغییر بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، به صورت همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیهی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان و نواحی 1 و 2 شهر سنندج بود. با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نمونهای به حجم 170 نفر از کارکنان، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رهبری تحول آفرین (باس و آولیو، 1997)، مشارکت کارکنان (محققساخته) و آمادگی برای تغییر (دانهام و همکاران، 1989) بود که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. جهت بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین رهبری تحول آفرین و آمادگی برای تغییر رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. رابطه بین رهبری تحول آفرین و مشارکت کارکنان، مثبت و معنادار بود و بین مشارکت کارکنان و آمادگی برای تغییر نیز رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که دو مؤلفهی سهیم شدن در اطلاعات و مشارکت در تصمیمگیری میتوانستند نقش واسطهای را در ارتباط بین مؤلفههای نفوذ آرمانی، تحریک ذهنی و ملاحظه فردی با آمادگی برای تغییر سازمانی ایفا نمایند.
The purpose of this study is to analyze the mediatory role of employees participation in explaining Relationship between transformational leadership and readiness for organizational change. Concerning its purpose, the study is practical and considerate the data collection procedure it is a descriptive correlation study. The population of the study includes Office of Education Kurdistan and Office of Education Region 1 and 2 in Sanandaj. Using a classified random sampling a sample of 170 employees selected and studied. The instruments used were the Transformational leadership Questionnaire (Bass & Avolio, 1997), Employee participation Questionnaire (researcher-made) and readiness for organizational change Questionnaire (Dunham et al, 1989), that their validity and reliability were confirmed. Data were analyzed using Pearson's correlation test, multiple regression analysis and Path analysis. The results showed that there was significant positive correlation between transformational leadership and readiness to change; there was significant positive correlation between transformational leadership and employee participation; and there was significant positive correlation between employee participation and readiness for organizational change. The results of path analysis showed that two components sharing information and participation in decision making have Mediating role in the relationship between the components of idealized influence, intellectual stimulation and individualized consideration with readiness for organizational change
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1151_65811a7993d70cee77aee278ee7817db.pdf
رهبری تحول آفرین
مشارکت کارکنان
آمادگی برای تغییر سازمانی
Transformational Leadership
employees participation
readiness for organizational change
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
125
152
1152
Research Paper
فراتحلیل پژوهشهای رابطهی رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی
Meta-Analysis of Researches About Relationship Between Transformational Leadership and Organizational Citizenship Behavior
یوسف محمدی مقدم
you_mohammad@yahoo.com
1
جعفر عباس پور
jabbaspour6421 @gmail.com
2
استادیار دانشگاه علوم انتظامی
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی
رشد تحقیقات در حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی باعث شده که دانشمندان به این نتیجه برسند که تسلط بر تمام ابعاد یک مسأله تا حد زیادی امکانپذیر نیست؛ بنابراین به انجام تحقیقات ترکیبی روی آوردهاند که عصارۀ تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم برای آنها فراهم میکند. باتوجه به اهمیت رابطه رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی ، پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه ارتباط رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی در ایران و با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 8 مقاله را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل نشان داد که رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی رابطه ای بالاتر از حد متوسط دارد (با میانگین اندازه اثر6/0). همچنین از میان ابعاد رهبری تحول آفرین : رفتارهای آرمانی با اندازه اثر 62/0 دارای بیشترین اندازه اثر در رابطه با رفتار شهروندی سازمانی است ملاحظات فردی با اندازه اثر 54/0 دارای کمترین اندازه اثر در رابطه با رفتار شهروندی سازمانی است
Due to research developments in social and human sciences, scientists have come to this conclusion that having command over all aspects of a subject is almost impossible. Therefore, they tried combinational studies which would provide them with the extract of the current studies related to a special subject in a more systematic way. Due to the importance of the relationship between transformational leadership and organizational citizenship behavior, this study has reviewed 8 articles aiming for merging quantitative results of studies regarding the relationship between transformational leadership and organizational citizenship behavior in Iran, using meta-analysis method and comprehensive meta-analysis software (CMA2).The results of meta-analysis indicates that there is a higher than average relevance between transformational leadership and organizational citizenship behavior (with average effect-size of 0.6). Among the transformational leadership attributes, idealized behaviors with the effect-size of 0.62 has the greatest effect-size regarding organizational citizenship behavior and individual considerations with the effect-size of 0.54 has the least effect-size regarding organizational citizenship behavior.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1152_990e614b53393eb5609bc91fa8f769c6.pdf
فراتحلیل
اندازه اثر
رهبری تحول آفرین
رفتار شهروندی سازمانی
سازمان های ایرانی
Meta-analysis
Effect-size
Transformational Leadership
Organizational Citizenship Behavior
Iranian organizations
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
153
169
1153
Research Paper
تحلیل رابطه ظرفیت تغییر سازمانی و تفکر استراتژیک
The Analysis of Relationship Between Organizational Capacity for Change and Strategic Thinking
غلامرضا توکلی
gh_tavakoli@mut.ac.ir
1
مجید رمضان
ramezan@mut.ac.ir
2
عباس معیا
a.moayya@gmail.com
3
استادیار دانشگاه صنعتی مالکاشتر
استادیار دانشگاه صنعتی مالکاشتر
دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه صنعتی مالکاشتر
در عصر کنونی ظرفیت تغییر سازمانی یک قابلیت سازمانی مهم و استراتژیک و منبعی برای مزیت رقابتی شناخته شده است متفکران استراتژیک سازمانها باید از فرآیندها و بحرانهای روزانه فراتر رفته و توجه خود را بر توسعه ظرفیت سازمان برای پاسخگویی موثر به عدم اطمینانهای محیطی معطوف دارند. در این پژوهش با جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای از 29 سازمان دولتی، سطح تفکر استراتژیک و ظرفیت تغییر در آنها ارزیابی شد و رابطه این دو مفهوم با آزمون همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. الگوی مورد استفاده برای ارزیابی تفکر استراتژیک، مدل پنج عنصر تفکر استراتژیک جین لیدکا و الگوی ارزیابی ظرفیت تغییر سازمانی، مدل هشت بعدی ویلیام جاج میباشد. تحلیلهای آماری نشان داد سازمانهایی که سطح تفکر استراتژیک بالاتری دارند، از ظرفیت تغییر سازمانی بالاتری نیز برخوردارند. همچنین مشخص شد همبستگی مثبت و معنیداری میان هر یک از عناصر پنجگانه تفکر استراتژیک (دید سیستمی، تمرکز بر هدف، فرصتجویی هوشمندانه، تفکر در زمان و فرضیه محوری) و ظرفیت تغییر سازمانی وجود دارد. بعلاوه نتایج پژوهش وجود همبستگی مثبت و معنیدار میان تفکر استراتژیک و هر دو بعد سرمایه انسانی و زیرساختهای اجتماعی ظرفیت تغییر سازمانی را تأیید کرد.
In today’s era Organizational Capacity for Change (OCC) is an important and strategic capability and a source of competitive advantage for organizations; therefore the strategic thinkers should go beyond the daily managerial processes and crises to focus on developing the capacity for effective response to the environmental uncertainty. In this study 29 governmental organizations were surveyed. The level of Strategic Thinking and OCC in each organization was evaluated and the relationship between these two concepts was investigated by correlation test. In this research Liedtka’s model of Strategic Thinking and Judge’s model of Organizational Capacity for Change have been used. The results showed that organizations with higher level of Strategic Thinking have greater Capacity for Change. Furthermore, it was determined that there are positive and meaningful correlations between each element of Strategic Thinking (systems perspective, intent-focused, intelligent opportunism, thinking in time and hypothesis-driven) and OCC. The statistical analyses also demonstrate that there are positive and meaningful correlations between Strategic Thinking and both human capital and social infrastructure attributes of OCC.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1153_ba397b7cdfb645898e9dbdacddf67c5a.pdf
ظرفیت تغییر سازمانی
تفکر استراتژیک
مدیریت تغییر
تحول سازمانی
Organizational Capacity for Change
strategic thinking
Change Management
Organizational Change
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
171
185
1155
Research Paper
ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان
The Relationship Between Dimensions of Organizational Trust With Job Satisfaction
شهاب الدین شمس
shams@umz.ac.com
1
امیر تیمور اسفندیاری مقدم
umzamir@yahoo.com
2
استادیار، دانشگاه مازندران
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران
این تحقیق پیرامون بررسی ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان یکی از سازمان های دولتی در استان مازندران می باشد و نمونه آماری از 218 کارمند ارشد و جزء این سازمان تشکیل میشود. جهت بررسی اعتماد سازمانی از مدل الونن و همکاران و برای بررسی رضایت شغلی از مدل اسمیت و همکاران استفاده شده است. برای تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از آزمون رتبه بندی فریدمن و همبستگی اسپیرمن بهره گرفته شده است. پژوهش حاضر از یک فریضه اصلی و سه فریضه فرعی تشکیل شده است. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه اصلی تحقیق مشخص شده در این سازمان میان اعتماد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. به علاوه نتایج حاصل از فرضیات فرعی تحقیق نشان دهنده این بود که در این سازمان میان ابعاد مختلف اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و نهادی) و رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری بر قرار است. همچنین نتایج نشان میدهد که همه ابعاد اعتماد سازمانی با یکدیگر و با همه وجوه رضایت شغلی ارتباطی مثبت و معنادار دارند.
In this paper, the relationship between organizational trust and job satisfaction. The populations of the study are employees of public organization in Tehran and the sample consists of 218 employees of the organization. To study Organizational trust the model Ellonen, Bloom West and Pamalaynn has been used and to study job satisfaction has been used the model Smith, Kendall and Hulin, and his colleagues. For test the hypothesis, has been used Spearman correlation test and Friedman Test rankings. Also for analysis of data has been used software’s SPSS. The spearman correlation test results revealed a significant Positive relationship between organizational trust and job satisfaction. Also survey results showed a significant positive relationship between all dimensions of organizational trust (Lateral trust, Vertical trust, Institutional trust) and job satisfaction. In addition the results show that all dimensions of organizational trust have a positive relationship with all aspects of job satisfaction.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1155_befba7764db140ca0bc17170b544a1c5.pdf
اعتماد سازمانی
اعتماد افقی
اعتماد عمودی
اعتماد نهادی
رضایت شغلی
Organizational trust
Lateral trust
Vertical trust
Institutional trust
Job Satisfaction
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
187
219
1156
Research Paper
الگوی هماهنگی گونه های قدرت با گونه های تغییر و اثر این هماهنگی بر عملکرد شرکت ها
Pattern for the Alignment of Power Types with Change Types and its Effect on Companies Performance
سیدعلی اکبر افجه
1
جمشید صالحی صدقیانی
sadaghiani.s.m@gmail.com
2
ابراهیم محمودزاده
emah@ieicorp.com
3
محسن ادبی فیروزجایی
adabi1358@gmail.com
4
استاد دانشگاه علامه طباطبائی
استاد دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی
بیش از 70% تلاشهای تغییر، در تحقق اهداف پیش بینی شده ناکام می مانند. یکی از مهمترین دلایل این ناکامی، عدم هماهنگی گونههای تغییر با گونههای قدرت سازمانی می باشد. هدف از این مقاله، بررسی هماهنگی گونههای قدرت با گونههای تغییر و تاثیر آن بر عملکرد در 18 مورد از شرکتهای بازرگانی وزارت دفاع (غیرنظامی) می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی، از نظر نتیجه، کاربردی- توسعه ای و از نظر نوع داده، ترکیبی می باشد. در تحقیق کمّی، 105 پرسشنامه از استراتژیستهای شاغل در شرکت ها جمع آوری شد. در این تحقیق برای بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از "مدل معادلات ساختاری" و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با بهرهگیری از نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 و برای "تحلیل خوشهای" و "تحلیل واریانس" از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. همچنین برای تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبههای ساختار یافته با 36 نفر از مدیران ارشد، از تحلیل محتوا و برای تعیین معیار مقایسه عملکرد شرکتها، از تکنیک دلفی استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد شرکتهای با هماهنگی بالاتر در گونههای تغییر و قدرت، دارای عملکرد بهتری هستند.
Researches show that much than 70% change efforts have been failed to realize the expected goals. One of the main reason for this failure, is the non-alignment between power types and change. In this paper, the alignment between power and change types and its effect on the performance improvement were investigated in 18 commercial companies of Defense Ministry, being active in trading (non-military) market. The present research is descriptive-expressive in terms of goal, applied-developmental in terms of consequence and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data type. In quantitative research, 105 questionnaires were collected from the strategists of companies. In this research, "the model of structural equations" and especially the technique of path analysis were applied to study the relationships between the research variables, employing the Software smart PLS, v. 3.0; "cluster analysis" and "variance analysis" were performed by the Software SPSS, v. 19. Also, the qualitative data from the structured interviews made with 36 senior managers was analyzed by content analysis, and the criterion for comparing the performance of the companies was determined by Delphi technique. The results of variance analysis test indicated that the companies, where change and power types are more aligned, have a higher performance.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1156_77cd9f080cc9a176fc8e29fb45545ead.pdf
تغییر
قدرت
عملکرد
دلفی
تحلیل محتوا
Change
Power
Performance
Delphi
content analysis
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
221
240
1157
Research Paper
بررسی متغیرهای میانجی موثر بر رابطه بین عوامل زمینه ای و سازمانی با واکنش به تغییر و پیامدهای آن
Investigation of Effective Mediator Variables on Relation of Contextual and Organizational Factors with Reaction to Change and its Outcomes
حمیدرضا عریضی
dr.oreyzi@edu.ui.ac.ir
1
بهروز دری
beh.dorry@yahoo.com
2
هاجر براتی
sahel3362@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
دکتری روان شناسی، دانشگاه اصفهان
موفقیت تغییر، به حضور زمینه مناسب برای آن بستگی دارد زیرا زمینه و ویژگی های سازمان، آن را برای تغییر آماده میکند و تعهد به تغییر را می سازد. از این رو هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل زمینه ای و سازمانی موثر بر واکنش به تغییر و پیامدهای آن و همچنین بررسی متغیرهای میانجی موثر بر این رابطه در کارکنان پتروشیمی بندر امام بوده است. نمونه پژوهش شامل 383 نفر از کارکنان این شرکت بود که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. سپس به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر و تحلیل میانجی استفاده شد. نتایج نشان داد که عدالت اطلاعاتی(42/0=β)، جونوآورانه (34/0=β) و خط مشی سازمانی(31/0=β)، اثربخشی تغییر را پیش بینی می کنند و اثربخشی تغییر (80/0=β) نیز واکنش به تغییر را پیش بینی میکند و نقش میانجی دارد. همچنین واکنش به تغییر، حمایت از تغییر(89/0=β)، و مقاومت در برابر تغییر (30/0- =β)را پیش بینی می نماید. با توجه به یافته ها، سازمانها باید تغییر را اثربخش معرفی نموده و از این طریق واکنش مثبت به تغییر را افزایش دهند تا حمایت بیشتر و مقاومت کمتر در زمینه تغییر حاصل شود.
The success of change depends on the appropriate context for it because organizational context and features prepares organization for change and make commitment to change. Hence, The aim of current research is todetermine contextual and organizational factors affecting on reaction to change and its outcomes and also investigation of mediator variables affecting on this relation in Bandare-Emam Petrochemical Company employees.The sample research consisted of 383 employees of this company who were selected by stratified random sampling method. Then, they responded to research instruments.Fordata analyzing,path analysis and mediator analysis were used. The results showed that the informational justice(β=0.42), innovative climate(β=0.34) and organizational policy(β=0.31),predict change effectiveness and change effectiveness(β=0.80) predicts reaction to change and is mediator variable. Also, reaction to change predict change support(β=0.89), and change resistance(β=-0.30). According to findings, Organizationsshouldintroducethe change as effective and in this way increasing positive reaction to change until more change support and less change resistance be achieved
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1157_b1a682ea3e54c9c188ddd7b390ec75e5.pdf
عدالت اطلاعاتی
جونوآورانه
خط مشی سازمانی
واکنش به تغییر
پیامدها
informational justice
innovative climate and organizational policy
reaction to change
outcomes
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2015-06-22
24
77
10.22054/jmsd.2021.1169.1057
13155
Research Paper
ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان.
The Relationship between Dimensions of organizational trust with job satisfaction (Case of: A public organization)
شهاب الدین شمس
shams@umz.ac.ir
1
امیر تیمور اسفندیاری مقدم
umzamir@yahoo.com
2
دانشگاه مازندران
دانشگاه مازندران
این تحقیق پیرامون بررسی ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان یکی از سازمان های دولتی در استان مازندران می باشد و نمونه آماری از 218 کارمند ارشد و جز این سازمان تشکیل می شود. جهت بررسی اعتماد سازمانی از مدل الونن و همکاران و برای بررسی رضایت شغلی از مدل اسمیت و همکاران استفاده شده است. برای تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از آزمون رتبه بندی فریدمن و همبستگی اسپیرمن بهره گرفته شده است. پژوهش حاضر از یک فریضه اصلی و سه فریضه فرعی تشکیل شده است. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه اصلی تحقیق مشخص شده در این سازمان میان اعتماد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. به علاوه نتایج حاصل از فرضیات فرعی تحقیق نشان دهنده این بود که در این سازمان میان ابعاد مختلف اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و نهادی) و رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری بر قرار است. همچنین نتایج نشان میدهد که همه ابعاد اعتماد سازمانی با یکدیگر و با همه وجوه رضایت شغلی ارتباطی مثبت و معنادار دارند.
In this paper, has been studied relationship between organizational trust and job satisfaction. The populations of the study are employees of public organization in Tehran and a sample consists of 218 employees of the organization. To study Organizational trust has been used the model Ellonen, Bloom West and Pamalaynn, and to study job satisfaction has been used the model Smith, Kendall and Hulin, and his colleagues. For test the hypothesis, has been used Spearman correlation test and Friedman Test rankings. Also for analysis of data has been used of software’s SPSS. The spearman correlation test results revealed a significant Positive relationship between organizational trust and job satisfaction. Also survey results showed a significant positive relationship between all dimensions of organizational trust (Lateral trust, Vertical trust, Institutional trust) and job satisfaction. In addition the results show that all dimensions organizational trust and have a positive relationship with all aspects of job satisfaction.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_13155_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
اعتماد سازمانی
اعتماد افقی
اعتماد عمودی
اعتماد نهادی
رضایت شغلی
Organizational trust
Lateral trust
Vertical trust
Institutional trust
Job Satisfaction