per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2020-06-21
29
96
9
44
10.22054/jmsd.2020.39238.3232
11600
Research Paper
الگوی شایستگی های مدیران منابع انسانی سازمان های دولتی در شرایط جهانی شدن
Competencies Pattern of Human Resources Managers for Public Organizations in the Context of Globalization
رضا واعظی
theory.management@yahoo.com
1
میرعلی سیدنقوی
asnagavi@yahoo.com
2
داود حسین پور
hosseinpour@atu.ac.ir
3
فاطمه تاجی
taji_soheila@yahoo.com
4
استاد گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علاه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علاه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علاه طباطبائی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علاه طباطبائی، تهران،ایران
فرایند جهانی شدن، چالش هایی را فراروی مدیران سازمان ها قرار داده است. متولیان منابع انسانی برای بهره مندی مناسب از نیروی انسانی باید از شایستگی های ویژه ای برخوردار باشند. طراحی الگوی شایستگی های مدیران منابع انسانی سازمان های دولتی در شرایط جهانی شدن، هدف این پژوهش است. جهت طراحی الگو، شاخص ها از طریق روش دلفی و پرسشنامه خبرگی از 21 استاد مدیریت کسب شد. مفاهیم مرتبط با شایستگی های مدیران منابع انسانی و شرایط جهانی شدن می تواند در 7 بعد طبقه بندی شوند: شایستگی هوشی، شایستگی مدیریتی، شایستگی متخصص منابع انسانی، شایستگی ارزش آفرینی منایع انسانی، شایستگی فرهنگی، بعد اجتماعی جهانی شدن، بعد فرهنگی جهانی شدن. آنچه موجب تمایز این پژوهش از سایر پژوهش های انجام گرفته پیرامون شایستگی می شود؛ طراحی یک چارچوب اقتضایی است که آن از طریق پیوند انواع شایستگی های مدیران با شرایط جهانی شدن حاصل می شود. در این پژوهش، 39 مولفه و 115 شاخص مرتبط با این ابعاد شناسایی و طبقه بندی شدند. بر مبنای نتایج تحقیق درباره شایستگی های مدیران منابع انسانی در شرایط جهانی شدن، شایستگی هوشی مهمترین عامل بوده و شایستگی فرهنگی در آخرین اولویت قرار گرفته است.
The process of globalization has challenged corporate managers. Human resources managers must have special competencies in order to be able to benefit from human resources. Designing a model of competencies of HR managers in governmental organizations in the context of globalization is the purpose of this research. In order to design the template, the indexes were acquired through the Delphi method and an expert questionnaire from 21 professors and management experts. A review of the theories made to explain this point helps to understand the concepts related to the competencies of human resources managers and globalization situations in seven dimensions: intelligence competency, managerial competency, specialized competency, value creation of human resources competency, cultural competency, the social dimension of globalization and the cultural dimension of globalization. What distinguishes this research from other merit-related researches is the design of a contingency framework that links the types of managerial competencies to globalization. Findings of the study identified 39 components and 115 indicators related to these dimensions. Based on the results of the research, in the competencies of human resources managers, the most important factor is the IQ Competency, and cultural competency is the last priority.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11600_1a86c3d34167233d811183dce51c155b.pdf
جهانی شدن
مدیران منابع انسانی
بخش دولتی
شایستگی ها
Globalization
Public Sector
human resource managers
competencies
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2020-06-21
29
96
45
73
10.22054/jmsd.2020.45562.3396
11601
Research Paper
طراحی و آزمون مدلی برای سایبرلوفینگ در سازمان های دولتی
Designing and Testing a Model for Cyberloafing in Government Agencies
زهرا رحمتی
z.rahmati70@yahoo.com
1
علیرضا شیروانی
ali_shirvani@dehaghan.ac.ir
2
محمدرضا دلوی
m_dalvi53@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
امروزه فناوری و تحولات آن به یکی از مهمترین عناصر محیط استراتژیک سازمان تبدیل شده است. برخی اعتقاد دارند تحولات و تکامل فناوری بیشتر از خود آن، آثار و پیامدهای چشمگیر در سیستمهای اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی دارند. این مهم به ایجاد و توسعه دانش علمی در حوزه مدیریت فناوری و مدیریت تکنولوژیک شده و هدف از مدیریت فناوری، مدیریت به کارگیری و نهادینه کردن فناوری به عنوان یک منبع استراتژیک در سازمان و ایجاد ارزشهای استراتژیک توسط آن است. در این میان چیزی که باعث نگرانی مدیران سازمانها شده شیوع پدیده سایبرلوفینگ در سازمانها می باشد. مطمئناً پدیده سایبرلوفینگ زیانهایی را برای شرکت از نظر متحمل شدن هزینه و تلف شدن ساعات کاری در پی دارد ولی اگر این عمل به درستی و در جهت اهداف سازمان هدایت شود میتواند منجر به نتایج مثبتی شود. هدف از از انجام این تحقیق مشخص کردن علل و پیامدهای سایبرلوفینگ و ارائه راهکارهایی برای مدیریت بهتر این پدیده در قالب مدل می باشد.روش تحقیق در دو بخش کمی و کیفی انجام شده که در بخش کیفی با سیزده نفر از کارکنانی که اطلاعات کافی در زمینه مورد بررسی داشتند مصاحبه شد و با استفاده از روش تئوری داده بنیاد، مدل پارادایمی حاصل شد. در بخش کمی نیز برای آزمودن مدل،ازپرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تایید قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ آن برای سنجش میزان پایایی 866/ به دست آمد و تعداد 363 پرسشنامه به صورت تصادفی بین کارکنان سازمان های دولتی توزیع وجمع آوری گردید .در بخش کیفی عواملی که موجب شیوع سایبرلوفینگ شده اند و هم چنین پیامدهای حاصل از آن در سه دسته فردی ، گروهی ، سازمانی دسته بندی شده اند و برای مدیریت سایبرلوفینگ، استراتژی هایی برای مدیریت منابع سازمانی و ارزیابی عملکرد و طراحی سازوکارهایی مدیریتی، کسر حقوق، استفاده صحیح از اینترنت و ارتقای رضایت شغلی پیشنهاد گردید .در بخش کمی نیز فرضیه های حاصل از مدل مورد تأیید قرار گرفته اند.
Today, technology and its developments have become one of the most important elements of the strategic environment of the organization. What is causing concern among the managers of organizations is the prevalence of cyberloafing in organizations. Surely the cyberloafing phenomenon has consequences for the company in terms of cost and loss of working hours but if done properly and toward the goals of the organization, it can lead to positive results. The purpose of this study is to identify the causes and consequences of cyberloafing and to provide strategies for better management of this phenomenon. The research method is divided into two parts: qualitative and quantitative. The qualitative research was done by interview with thirteen staff members who provided sufficient information in the field. They were interviewed and a paradigm model was obtained by using the data theory approach. In the quantitative section, a researcher-made questionnaire was used to test the model. Its validity was confirmed by the supervisors and advisors. Cronbach's alpha coefficient was calculated to be 0.866 for reliability. A total of 363 questionnaires were randomly distributed among the employees of government agencies. In the qualitative part, the factors that have contributed to the prevalence of cyberloafing, and the consequences are also classified into three groups: individual, group, organizational. For cyberloafing management, strategies for managing organizational resources and evaluating the performance and design of management mechanisms, deductions, proper use of the internet and job satisfaction were suggested.In the quantitative part, the hypotheses from the model have been confirmed
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11601_3568a220b20df867d50c0e02bf58a921.pdf
سایبرلوفینگ"
"سایبراسلکینگ"
"فعالیتهای سایبرلوفینگ"
"رفتارهای سایبرلوفینگ"
"سازمان های دولتی"
cyberloafing
cyberslacking
cyberloafing activities
cyberloafing behaviors
government agencies
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2020-06-21
29
96
75
100
10.22054/jmsd.2020.46229.3414
11602
Research Paper
بررسی نقش تعدیلگری درهمتنیدگی شغلی در رابطه میان حمایت سازمانی ادراک شده و هویتیابی سازمانی
Investigating the Relationship between Perceived Organizational Support and Organizational Identification with Regard to the Moderating Role of Job Embeddedness
الهام ابراهیمی
e.ebrahimi@ihcs.ac.ir
1
شقایق شمالی
ebr.elham@gmail.com
2
استادیار، گروه اقتصاد تطبیقی، پژوهشکده اقتصاد و مدیریت ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و هویت یابی سازمانی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر درهمتنیدگی شغلی (پیوند، تناسب و فدا کردن) در رابطه مذکور است. این پژهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی، از نوع پیمایشی است. جامعه هدف این پژوهش کارکنان شعب یکی از بانکهای خصوصی در شهر تهران بودند. روش نمونهگیری، خوشهای تصادفی بود و برای جمعآوری داده از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارSmart PLS3.2.6 تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد، حمایت سازمانی ادراک شده بر هویت یابی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. بهعلاوه درهمتنیدگی شغلی به صورت نسبی در رابطه میان حمایت سازمانیادراک شده و هویت یابی سازمانی نقش تعدیلکننده داشت. بدین معنا که افزایش دو بُعدِ پیوند و تناسب، به افزایش رابطه میان این دو متغیر منجر شد؛ اما بُعدِ فدا کردن در این رابطه نقش تعدیلگری معناداری نداشت. تحلیل و پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی منتج از این نتیجهگیری، که به سیاستگذاران و دستاندرکاران حوزه مدیریت منابع انسانی کمک شایان توجهی خواهد کرد، در انتهای مقاله ارائه شده است.
The purpose of the present study is to investigate the relationship between perceived organizational support and organizational identification with regard to the moderating role of job embeddedness (links, fit and sacrifice). This research is a practical study in terms of purpose and a descriptive survey on based on data collection method. The population of this study was the branch staff of one of the private banks in Tehran. Sampling method was random clustering and standard questionnaires were used for data collection. The data were analyzed by structural equation modeling using Smart PLS3.2.6 software. The findings showed that perceived organizational support had a positive and significant effect on organizational identification. In addition, job embeddedness played a partial moderating role in the relationship between perceived organizational support and organizational identification. That is, increasing links and fit as the two dimensions of job embeddedness, resulted in improving the relationship between the two variables, but the sacrifice dimension had no significant moderating role. Analyzing and theoretical and practical suggestions that will be of great help to policymakers and practitioners in the field of human resources management are presented at the end of the article.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11602_4dc65933f7d19257c8210c15136fe179.pdf
درهمتنیدگی شغلی
حمایت سازمانی ادراک شده
پیوند شغلی
تناسب شغلی
فدا کردن شغل
job embeddedness
Perceived organizational support
Organizational Identification
job links
Job fit
Job Sacrifice
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2020-06-21
29
96
101
120
10.22054/jmsd.2020.47213.3439
11603
Research Paper
تاثیر تعهد عاطفی بر مقاومت کارکنان در برابر تغییر به واسطه نگرش و آمادگی برای تغییر
Investigating the effect of Affective Commitment on Employees’ Resistance to Change through the Mediating Role of Attitudes and Readiness for Change
نفیسه صادات صدر
nsadr.2011@gmail.com
1
علیرضا خوراکیان
a.khorakian@um.ac.ir
2
غلامرضا ملک زاده
malekzadeh@um.ac.ir
3
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد. ایران.
دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
محیط پیچیده و متغیر امروزی، سازمانها را وادار به نوآوری و ایجاد تغییرات میکند. درحالیکه مطالعات تغییر سازمانی نشان میدهند که اغلب، کارکنان در اجرای تغییرات سازمان همکاری نمیکنند و در برابر آن مقاومت میکنند. در نتیجه مقاومت و عدم همکاری کارکنان منجر به عدم موفقیت برنامه تغییر در سازمان خواهد شد. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر تعهد عاطفی بر مقاومت در برابر تغییر به واسطه نگرش مثبت نسبت به تغییر و آمادگی برای تغییر میپردازد. استراتژی تحقیق پیمایشی- تحلیلی میباشد. کارکنان بانک ملت شهر مشهد بهعنوان جامعه آماری تحقیق تعیین شدهاند. روش گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه بوده است. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه و برای تعیین پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش تاثیر تعهد عاطفی بر مقاومت در برابر تغییر را تایید میکند. همچنین نتایج بیانگر نقش میانجیگری نگرش مثبت نسبت به تغییر و آمادگی برای تغییر -که جزء موارد مغفول در مطالعات پیشین می باشد- در رابطه بین تعهد عاطفی و مقاومت در برابر تغییر میباشد.
Organizations have to innovate and change in current dynamic and complex environment. Organizational change studies show that employees don’t associate in organizational changes and resist to change most of the times. Resistance to change will result to the failure in changing plans. In this study, we are going to investigate the effect of affective commitment on resistance to change through the mediating role of attitudes toward change and readiness for change among the Mellat Bank employees of Mashhad. The descriptive-survey research strategy has been used to conduct study. Data was collected by a standard measurement and was performed by employing AMOS and SPSS. Face validity and content validity were used for testing the validity of measurement and Cronbach’s Alpha for testing the reliability of data. The findings suggest that affective commitment has effects on Resistance to change. Furthermore, the mediating role of attitude towards change and readiness for change-as one of the neglected cases in previous studies-was confirmed.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11603_07da285a339b87a9b8ebbc7186c57e06.pdf
آمادگی برای تغییر
تغییر
تعهد عاطفی
نگرش مثبت نسبت به تغییر
مقاومت در برابر تغییر
Readiness for change
Change
Affective Commitment
Attitudes toward Change
Resistance to Change
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2020-06-21
29
96
121
148
10.22054/jmsd.2020.47159.3434
11604
Research Paper
مطالعه کیفی فرآیند استخدام مبتنی بر بازی کاری در کسب و کارهای نوپا
A Qualitative Study of Gamification Based Recruitment Process in Start-Ups
حسن بودلایی
hasanboudlaie@ut.ac.ir
1
محمدحسین کناررودی
mohammad.hkenarroodi@yahoo.com
2
استادیار، گروه علوم اجتماعی و رفتاری، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران
دانشجو دکتری، گروه علوم اجتماعی و رفتاری، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران
کسبوکارهای نوپا نیازمند کاربرد فنون و مفاهیم مناسب و جدید مدیریتی هستند. بازیکاری امروزه به عنوان ابزاری کاربردی و مفید برای سازمانها شناخته میشود به همین دلیل این تحقیق کیفی در پاسخ به اینکه چگونه میتوان یک فرآیند مبتنی بر بازی کاری در حوزه منابع انسانی به ویژه در بخش کارمندیابی کسبوکارهای نوپا ایجاد کرد انجام شده است. در این تحقیق با دوازده نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی و بازی کاری مصاحبه شده است و دادههای جمع آوری شده با رویکرد تحلیل تم، تجزیه و تحلیل شدهاند. در رابطه با تمهای فرعی و اصلی در حوزه طراحی بازی کاری در روند استخدام به منظور بهبود جذب نیروی انسانی مطلوب برای شرکتهای کسب و کاری کوچک و متوسط، 8 تم اصلی و 21 تم فرعی شناسایی شده است. 8 تم اصلی که عوامل موثر بر طراحی فرآیند استخدام مبتنی بر بازی کاری برای کسب و کارهای نوپا هستند عبارتند از: طراحی برنامه ریزی شغلی، شناخت مهارتهای شغلی متقاضی، سنجش نوآوری شغلی متقاضی، توسعه زیرساخت های فناوری سازمان، ویژگی های فردی متقاضی، شناخت سرمایه روانشناختی متقاضی، شناخت سرمایه اجتماعی متقاضی و قدرت تطبیق متقاضی با اهداف شغلی. شناخت ظرفیتهای مفهوم و ابزار بازیکاری در اقدامات مدیریت منابع انسانی از جمله کارمندیابی میتواند بر جذابیت و اثربخشی کارمندیابی در کسب و کارهای نوپا بیفزاید.
Start ups need the application of new management techniques and concepts. Gamification is considered as a useful tool for organizations and this qualitative research answers the main question of the research wich is that how can build a gamified process in the field of human resources, especially in recruitment section of startups. In this research 12 people are interviewed. These people were experts of human resources and gamification. In relation to primary and secondary themes in the field of gamification design during recruitment process in order to improving the recruitment of proper human force for small and medium startup businesses, 8 primary themes and 21 secondary themes are recognized. 8 primary themes which are effective factors on designing gamified recruitment process for startups are as follows: designing work plan, recognizing the job skills of applicant, examining the job innovation of applicant, developing the technology substructures of organization, characteristics of applicant, recognizing the psychological capital of applicant, recognizing the social capital of applicant, and the applicant`s adjustment ability to job purposes. The final result is a framework for designing a gamified process which is suit for human resources especially in the recruitment section.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11604_13d60c7025f5eec2fe076a62c98f9d5f.pdf
واژگان کلیدی: استخدام
بازی کاری
منابع انسانی
استارت آپ ها
فرآیند استخدام مبتنی بر بازی کاری
recruitment
Gamification
human resources
Start-Ups
Gamified Recruitment Process
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2020-06-21
29
96
149
168
10.22054/jmsd.2020.13427.1809
11605
Research Paper
تاثیر سبک رهبری رابطه مدار بر آوای سازمانی کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی جو سازمانی
A Qualitative Study of Gamification Based Recruitment Process in Start-Ups
عباسعلی رستگار
a_rastgar@semnan.ac.ir
1
بنفشه فتوت
banafsheh.fotovat@gmail.com
2
دانشیار، مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر سبک رهبری رابطه مدار بر آوای سازمانی کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی جو سازمانی در روزنامههای کثیرالانتشار شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران ارشد و مدیران میانی روزنامههای کثیرالانتشار شهر تهران است که بهکمک روش نمونه گیری خوشهای تصادفی و بر اساس جدول مورگان 175 آزمودنی برای نمونه آماری انتخاب شدند. همچنین جهت جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد سبک رهبری باردنز و متزکاس، آوای سازمانی هامس و جو سازمانی لیتوین و استرینجر استفاده شد. در نهایت دادههای پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، سبک رهبری رابطه مدار بر آوای سازمانی و جو سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد، همچنین جو سازمانی بر آوای سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد و همچنین جوسازمانی در رابطه بین سبک رهبری رابطه مدار و آوای سازمانی نقش میانجی ایفا میکند.�ثبت نسبت به تغییر و آمادگی برای تغییر -که جزء موارد مغفول در مطالعات پیشین می باشد- در رابطه بین تعهد عاطفی و مقاومت در برابر تغییر میباشد.
Start-ups need the application of new management techniques and concepts. Gamification is considered as a useful tool for organizations and this qualitative research answers the main question of the research which is how can build a gamified process in the field of human resources, especially in recruitment section of startups. In this research 12 people are interviewed. These people were experts of human resources and gamification. In relation to primary and secondary themes in the field of gamification design during recruitment process in order to improve the recruitment of proper human force for small and medium startup businesses, 8 primary themes and 21 secondary themes are recognized. 8 primary themes which are effective factors on designing gamified recruitment process for startups are as follows: designing work plan, recognizing the job skills of applicant, examining the job innovation of applicant, developing the technology substructures of organization, characteristics of applicant, recognizing the psychological capital of applicant, recognizing the social capital of applicant, and the applicant`s adjustment ability to job purposes. The final result is a framework for designing a gamified process which is suitable for human resources especially in the recruitment section
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11605_bd443f62543949cec91aa17e5beb2e2c.pdf
سبک رهبری رابطه مدار
آوای سازمانی
سکوت سازمانی
جو سازمانی
relationship-orientedleadership style
organizational voice
Organizational silence
organizational climate