per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2007-12-22
18
56
1
18
4957
Research Paper
مبانی و چالش های نظری بکارگیری الگوهای مدیریت گرا در دانشگاه
Theoretical Foundations and Challenges in Applying Managerial-ism in University System
شمس السادات زاهدی
1
علی چیت ساز
ali.chitsaz2003@gmail.com
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه به عنوان نوعی سازمان پیچیده بر رویکردهای نظری مختلف مدیریتی استوار است. دوگانگی الگوهای حرفه گرا و مدیریت گرا از موضوعات مهم و قابل بحث در مدیریت دانشگاه است. مدیریت گرایی با طرح مباحثی نظیر پیروی از روشی های بازار؛ تعقل گرایی و لزوم اقتصادی شدن عملکرد مؤسسات آموزش عالی؛ جهانی شدن و رقابت دارای راهکارهای عملی برای مشکلات مؤسسات آموزش عالی است. یادگیری سازمانی، حاکمیت مطلوب و رهبری از ضرورتهای راهبردی است که توجه به آنها در فرایند تغییر الگوی مدیریت دانشگاهی و تدوین استراتژی آموزش عالی، موجب کارآمدی الگوهای مدیریت گرا می شود.
University system as a complex organization could have variety approaches to its management. Differentiating professionalism with managerialism is an important theoretical subject in university management. Managerialism in university system with such doctrines as market - like behaviors, rationality, economical performance, globalization and institutional competition supply new practical mechanisms to solve higher educational problems. Institutional learning, good governance and leadership are three strategic contingents that if to be considered in the process of changing university management model and design of higher educational strategy will result efficient managerialist models.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4957_06caf790c439982ad8cc8826ff1c4ca5.pdf
چالش نظری
الگوی مدیریت گرا
دانشگاه
سازمان پیچیده
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2007-12-22
18
56
19
44
4958
Research Paper
مفاهیم و دیدگاههای ائتلافهای استراتژیک
Concepts and Perspectives of Strategic Alliances
سید محمد اعرابی
1
افشین فتح الهی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
در عصر جهانی سازی و تغییرات سریع تکنولوژیکی "ائتلافهای استراتژیک " در قالب همکاری بین شرکتها، به یکی از ابزارهای مهم مدیریت کسب و کار جهت بهبود رقابت پذیری شرکت ها تبدیل شده است. در ابتدای مقاله، آماری از تعداد ائتلاف های انجام شده توسط برخی از شرکتهای برتر دنیا، برگزیده مجله فورچون، جهت تبیین دلایل و ضرورت پرداختن به ائتلاف های استراتژیک ارایه می گردد. سپس با تعریفی نسبتا جامع از ائتلاف های استراتژیک به بررسی رایج ترین طبقه بندی های ائتلاف های استراتژیک پرداخته و یک طبقه بندی تلفیقی و دو طبقه بندی جدید مبتنی بر ابعاد مهندسی مجدد، ساختاردهی مجدد و شاخص های حسابداری و اقتصادی ارایه می شود. در بخش پایانی مقاله انگیزه های ورود به ائتلاف های استراتژیک در قالب تئوری یا دیدگاه هزینه معاملات، دیدگاه مبتنی بر منابع و دیدگاه دنوو ، مورد بررسی و جمع بندی قرار می گیرند.
In the area of globalization and fast technological changes, Strategic Alliances have been used as a significant business management tool for developing the companies' competitiveness. At the beginning of the article to show the necessity of the strategic alliance, a number of alliances implemented by some of the best companies listed in Fortune 500 have been provided. After giving a comprehensive definition of the strategic alliance,
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4958_417edadbe9da74f4077be03478f17973.pdf
ائتلاف های استراتژیک
تئوری هزینه معاملات
دیدگاه مبتنی بر
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2007-12-22
18
56
45
70
4959
Research Paper
فرهنگ دانایی (ابعاد، شاخص ها و مقایسه چند سازمان)
Knowledge Culture (Dimensions, Criteria and Comparison of Three Different Organizations)
سید محمد زاهدی
1
علی انتظاری هرسینی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
فرهنک دانایی، به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر مدیریت دانش، بیان کننده ارزشها و باورهای افراد در مورد خلق، تسهیم، و بکارگیری دانش است؛ و نقشی بسیار اساسی در موفقیت یا عدم موفقیت مدیریت دانش ایفا می کند. از این رو سنجش فرهنگ دانایی و ایجاد و تقویت ارزشها و باورهای سوق دهنده فعالیت های مدیریت دانش، اهمیت بسیاری دارد. در این پژوهش، با مرور گسترده ادبیات مدیریت دانش، ابعاد فرهنگ دانایی در سه حیطه کلی خلق، تسهیم و بکارگیری دانش و با شاخص های باور شخصی، سیستم پاداش و انگیزش، فضای باز، اعتماد، تعاملات اجتماعی، تعهد، تسهیم دانش به عنوان قدرت، آزادی عمل در مقابل کنترل، حمایت مدیریت ارشد، دسته بندی شد. بر این اساس ابزاری برای سنجش فرهنگ دانایی تدوین
گردید و با استفاده از آن، فرهنگ دانایی در سه سازمان، اندازه گیری و با هم مقایسه شد. در نهایت پیشنهادهایی برای تقویت ابعاد فرهنگ دانایی متناسب با یافته ها، ارائه شده است.
Knowledge culture as one of the most important factors affecting on knowledge management, describes values and beliefs about creating, sharing and implementing knowledge. It plays a basic role in successfulness of knowledge management. Hence, assessing knowledge culture, creating and reinforcing of relevant values and activities to knowledge management is very important. In this research, following an extensive review of literature of knowledge management, dimension of knowledge culture categorized in three general areas of creating, sharing and implementing as well as criteria of: personal beliefs, commitment, knowledge sharing as a source of power, freedom of action v.s. control, and senior management support. Based on these criteria an instrument for assessing knowledge culture was composed and used for measurement and comparison of knowledge culture in three organizations. According to the results, concluding remarks for enhancing dimension of knowledge culture were made at the end.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4959_5838ad6eb23fb5431fdc4c1d5f4720c3.pdf
فرهنگ دانایی
فرهنگ خلق دانش
فرهنگ تسهیم دانش
فرهنگ
knowledge culture
knowledge creating culture
knowledge sharing culture
knowledge implementing culture
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2007-12-22
18
56
71
92
4960
Research Paper
بررسی رابطه ریسک پذیری مدیران با عملکرد سازمان ها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "
Risk Taking Behavior of CEO'S and Firm Performance (Companies Registered with Tehran Stock Exchange)
نادر مظلومی
mazlomi@atu.ac.ir
1
فریبا لطیفی
2
هیوا آسایی
3
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
در دنیای پر رقابت و توام با عدم قطعیت امروز، رفتار افراد در مقابل ریسک یکی از عوامل موفقیت در اتخاذ تصمیمات به شمار می آید. این تحقیق به بررسی تأثیر میزان ریسک پذیری مدیران عامل با استفاده بر عملکرد مالی شرکت ها می پردازد. میزان ریسک پذیری مدیران عامل با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد طراحی شده بر مبنای مقیاس لیکرت مورد سنجش قرار گرفته است. عملکرد مالی شرکت ها نیز با استفاده از شاخص های بازده مجموع دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام، رشد فروش و رشد سود خالص اندازه گیری شده است. با توجه به متفاوت بودن نگرش افراد نسبت به ریسک در موقعیت های همراه با سود و زیان، رابطه بین میزان ریسک پذیری مدیران عاملی و هر یک از شاخص های مالی در هر دو موقعیت مذکور به طور مجزا مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج تحقیقی نشان می دهد که تنها بین میزان ریسک پذیری مدیران عامل بازده مجموع دارایی ها در موقعیت های ریسکی همراه با سود رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از بررسی وجود رابطه بین مشخصات فردی و میزان ریسک پذیری به عنوان دستاوردهای جانبی تحقیقی حاکی از وجود رابطه معنادار و مستقیم بین سن و تجربه مدیریتی با میزان ریسک پذیری مدیران عامل در موقعیت های پر ریسک همراه با زیان است.
In the competitive world of today, which is marked by uncertainty, people behavior towards risk is a success factor in decision - making. The present paper has investigated the effect of the extent of risk - taking by managing directors on financial performance of the companies listed in Tehran Stock Exchange. The managing directors' extent of risk - taking was measured by using the standard questionnaire designed by Likert Scale. In order to measure the said companies' financial performance, these indicators were used: Return on Assets, Return on Stockholders Equity, Sale Growth & Net Profit Growth. Given that attitude towards risk vary in profit and loss situations, the relation between the extent of risk - taking and each of the financial indicators was studied separately in either situation. Results of the study only indicate a significant direct relation between a managing director's extent of risk - taking and Return on Assets in profit situations. Regarding the relation between the managing directors' personal characteristics and their extent of risk• taking as byproducts of the research, there is only a significant direct relation between the managing directors' risk - taking extent and their age and managerial experience in loss situations.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4960_3f37e6ff83bca18d93f0f23636b3033c.pdf
ریسک
ریسک پذیری
ریسک گریزی . عملکرد مالی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2007-12-22
18
56
93
122
4961
Research Paper
امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت در سازمان های خدمات شهری: مطالعه شهرداری مشهد
The Feasibility of Establishing Quality Management System in Urban Service Organization: A Study of Mash - Had Municipality
فتاح شریف زاده
f.sharifzadeh@gmail.com
1
علیرضا ذبیحی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
در عصر حاضر سازمان های زیادی به اجرای مدیریت کیفیت جامع روی آورده اند. در این تحقیق سعی بر این است که نشان داده شود که آیا امکان به کارگیری و استقرار سیستم مدیریت کیفیت فراگیر در شهرداری مشهد وجود دارد یا خیر؟ بدین منظور با بررسی های اولیه شش متغیر مستقل تعهد مدیریت ارشد، مسؤلیت پذیری و خدمت رسانی، آموزش کارکنان، مشارکت، به کارگیری آمار و اطلاعات و عوامل فیزیکی و ملموس برای رسیدن به هدف مورد نظر مطرح و انتخاب شد. پس از طرح سؤالات و فرضیات، به جمع آوری مبانی نظری تحقیق پرداخته شد و با طراحی پرسشنامه جمع آوری داده ها و اطلاعات لازم و تعیین نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات، اطلاعات به کمک نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفته و در پایان هم پیشنهاداتی متناسب با تحلیل های به دست آمده برای شهرداری مشهد ارائه گردید.
Many organizations have paid attention on Total Quality Management, (TQM) implementation. This research tries to examine whether TQT\t1 system in Mash - had Municipality could be applied? the most famous categories of strategic alliances will be reviewed and two new categories will be discussed based on the aspects of reengineering, restructuring, accounting and economy indices. At the end of this article, transaction cost theory, resource based view and De Novo Perspective as motivators of implementing strategic alliances will be reviewed and concluded.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4961_1d4396aa4d938a5324eb735542ce9248.pdf
امکان سنجی
سیستم مدیریت کیفیت
خدمات شهری
شهرداری مشهد
تحلیل اطلاعات
Strategic Alliances
Transaction cost theory
Resource based view and De Novo Perspective
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2007-12-22
18
56
123
140
4962
Research Paper
الگوی کارآمد بازاریابی خدمات مالی در بورس اوراق بهادار تهران
Effective Model in Financial Services Marketing in Tehran Stock Exchange
قاسم انصاری رنانی
ansari.ghasem@gmail.com
1
وحید ناصحی فر
vahid.nasehifar1@gmail.com
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
در این مقاله، با توجه به اهمیت و کاربرد بازاریابی خدمات مالی در توسعه معاملات کارگزاران بورس اوراق بهادار، به بررسی این موضوع پرداخته شده است. این مقاله حاصل پژوهشی پیمایشی در مورد کاربرد مفاهیم، روشها و مدلهای بازاریابی خدمات مالی در بورس اوراق بهادار تهران بوده و یافته های تحقیقی شامل موارد زیر است: (۱) آمیخته های بازاریابی: آمیخته های بازاریابی معاملات خرده عبارتند از: (الف) افراد (ب) فرآیند (ج) مکان (د) ترویج (ه) شواهد فیزیکی و عوامل بیرونی نیز بر معاملات کارگزاری تأثیر می گذارند و آمیخته های بازاریابی معاملات عمده عبارتند از: الف) فرآیند (ب) محصول (شهرت کارگزاری) (ج) ترویج (ارائه اطلاعات) (د) افراد و عوامل بیرونی نیز بر معاملات کارگزاری تأثیر می گذارند.
By developing the global condition and changing the Industrial Economy to Service Economy, and also considering the fast development of organizations and service institutions in all over the world,a new field of marketing as called, "Services Marketing" has been introduced. Different professional branches of service marketing such as "Financial Services Marketing: in financial institutions and financial dealing have been practiced. Considering the importance and implication of financial services marketing in the development of stock exchange market , We have reviewed this issue in the present research. This study is a survey related with applying the context , methods and financial services marketing models in Tehran stock exchange market. Regarding the research literature, marketing model of dealing services are as follow: l. Marketing Mixes , 2.Marketing research in the field of assessing self-potentiality, knowing the competitors, investors and environmental conditions, 3.Market segmentation, its
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4962_c740cfe83126b9c54af184a82068d03f.pdf
الگوی بازاریابی خدمات مالی
آمیخته های بازاریابی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2007-12-22
18
56
141
172
4963
Research Paper
مدلی برای رتبه بندی مشتریان در صنعت بانکداری به منظور اجرایی نمودن مدیریت روابط با مشتری (CRM) (بررسی موردی بانک ملت)
Offering a Model to Rank the Customers in Banking Industry for Executing Customer Relationship Management
محمود محمدیان
mohammadian@gmail.com
1
فرشته امین
famin@ut.ac.ir
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
از جمله موضوعات مهم در زمینه بازاریابی، بازاریابی رابطه مند است. بازاریابی رابطه مند به ایجاد روابط بلندمدت و متقابل با افراد و سازمانها و گروههای ذینفع اشاره می کند و اساس آن برقراری ارتباطات مطلوب و مؤثر با مشتری به منظور حفظ و نگهداری مشتری است. بازاریابی رابطه مند به دنبال مشتری مداری و کسب رضایت مندی و وفاداری مشتریان نسبت به سازمان است. زیرا مشتریان منبع اصلی درآمد و منفعت سازمانی هستند. از طرفی تعداد زیاد مراجعه کنندگان سازمانی از یک سو و از طرف دیگر محدودیت منابع سازمان، سازمانها را وادار می کند اقلام به اولویت بندی مشتریان نمایند. تا خدمات خود را متناسب با اولویت دسته های مشتریان ارائه داده و حداکثر ارزش افزوده را از برقراری رابطه با مشتری کسب نمایند. در این مقاله به دو مدل مفهومی اولویت بندی مشتریان و فرایند اولویت بندی مشتریان که با استفاده از تکنیک AHF در یکی از بانکهای دولتی کشور انجام شده است اشاره می شود.
One of the main issues in the marketing context is relationship marketing relationship marketing refers to the developing long term mutual relationship with public and organizations and concerned groups and has base is creating desirable and effective relationship with customers in order to sustain customers. Relationship marketing aims for customer orientation and achieving customer satisfaction and loyalty to wards organization because customer the main source of organizational income and benefit. Organizational resources on the other hand force the organizations to priorities their customers in order to offer their service according to the priority of customer categorizes and achieve the maximum added value from developing relationship with customers. In this paper we refer to two conceptual models of prioritizing customers and the process of prioritizing customers which has applied in the governmental Iranian banks, using AHP technique.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4963_f79ae4da9ace5d19292b76a1e26c39eb.pdf
بازاریابی رابطه مند
مشتری مداری
رتبه بندی
هرم مشتری
نظام بانکی
AHP
Relationship marketing
Customer oriented
Ranking
Customer Pyramid
Banking Industry
Analytical Hierarchy Process (AHP)
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2007-12-22
18
56
173
196
4964
Research Paper
توضیح یک الگوی تکنولوژیک در حوزه ی مدیریت منابع انسانی
Explanation of a Technology Model in Human Resource
میر علی سید نقوی
asnagavi@gmail.com
1
علی فیاضی آزاد
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
نوشتار حاضر، به بررسی این موضوع که چگونه می توان مشاغل را با استفاده از یک الگوی تکنولوژیک براساس تنوع پذیری وظایف و قابلیت تحلیل پذیری ان تحت یک چارچوب طبقه بندی نمود، می پردازد. در این صورت مدیریت منابع انسانی سازمان ها نیازمند استفاده از روش های متفاوتی در ارتباط با برنامه ریزی، نگهداشت، جبران خدمات و کنترل منابع انسانی خواهند بود و موانعی که بر سر راه به کارگیری این روش ها وجود دارد، به صورت مفروضات تجربی قابل ازمایش مطرح خواهد شد. همچنین، در این نوشتار راهکارهای استفاده مناسب مدیریت منابع انسانی سازمان های مختلف از این الگو در زمینه طبقه بندی مشاغل ارائه می شود و در پایان جنبه های اصلی برای پیاده سازی مناسب این الگو مورد توجه قرار گرفته است.
In this paper, we explain a Technology model based on analyzability and variety and its application in human resource management; then 4 human resource management used to different models to planning, maintains, compensation and In doing so, in the earlier stage of study, six independent variables including senior management commitment, responsibility and service orientation, personnel training and participating, applying date information and tangible and physical factors to achieve goals were selected and studied. After introducing research questions and hypothese, theoretical literature compiled. Then research questionnarie was designed and conducted in order to analyze collected data through SPSS statistical package. Finally, appropriate suggestions with regard to available analysis were mdad to municipality senior manager.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4964_17f932c73e68fd1daf60e34046f253dd.pdf
تفسیر تکنولوژیک از مدیریت منابع انسانی
چارچوب طبقه بندی مشاغل
کارکردهای مدیریت منابع انسانی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2007-12-22
18
56
197
212
4965
Research Paper
نقش مذهب، معنویت در جهانی شدن
The Role of Religion and Spirituality in Globalization
رضا طهماسبی
1
جبار باباشاهی
j.babashahi@ut.ac.ir
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
جهانی شدن موجب گشوده شدن مرزهای کشورها به روی یکدیگر و سهولت مبادلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده است. اما جهانی شدن بدون توجه به ارزشها، مذهب و معنویت، امکان پذیر نیست. بنابراین دین و مذهب به عنوان یک عامل انسجام دهنده بین افراد که در برگیرنده ارزشها و اخلاقیات است و معنویت نیز به عنوان عامل انسجام دهنده بین افراد که در برگیرنده ارزشها و اخلاقیات است و معنویت نیز به عنوان عاملی که معنا دهنده به زندگی است، نقش مهمی در جهانی شدن دارند. از این رو، مقاله حاضر به بررسی نقش مذهب و معنویت در جهانی شدن می پردازد. بدین منظور ابتدا جهانی شدن و تاریخچه آن مورد بحث قرار گرفته، سپس معنویت تعریف شده و تفاوت آن با مذهب بیان می شود و در نهایت نقش مذهب و معنویت در جهانی شدن مورد بررسی قرار می گیرد.
Globalization causes openness of countries boundary for each other and is of economic, social and cultural transactions. But globalization is impossible without attention to values, religious and spirituality. therefore, religious as an integrating factor between people that involves values, ethics and spirituality, as an meaning full factor for life have critical role in globalization. So, this paper considers the role of religious and spirituality in globalization. for this reason, at first we discuss globalization and its history and then introduce spirituality, after that we state difference between spirituality and ethics, finally consider the role of religious and spirituality in globalization.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4965_9383e0e1540a3086daa1b0bb18c84719.pdf
جهانی شدن
مذهب
معنویت
Spirituality
religious
Globalization