@article { author = {Mooghali, Ali Reza and Ahmadi, Seyed Ali Akbar and Azar, Adel and Khodami, Abdol Samad}, title = {Identifying the Affecting Factors on Developing Coaching organization}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {71}, pages = {161-185}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Coaching is a sport base concept and a new topic in the organization and management studies, similarly coaching organization is a new paradigm in the organizational learning; that is compatible with new learning theory such as adult development, and other learner-base methods and is a linking loop between human capital development and organizational learning as two important term.In this research after literature review and exploratory studies about coaching, the impacting factors on developing a coaching organization summarized in three contexts including human resource, business and coaching culture as a conceptual model. Then through three rand Delphi questionnaires has investigated and confirmed by a group of the academician and professionals form the Iran Insurance industry.Research findings are: expanding the coaching concept; introducing the new bases for coaching such as Iranian sportsmanship, erfan and mysticism, Islamic educating and some religious learning methods like personal, critical and experimental styles and ultimately presenting an organizational approach which unlike some common viewpoints, views coaching not as an instrument of teaching like apprenticeship, but as a strategy for developing wisdom in people and organizations}, keywords = {Ijtihad Coaching Coaching organization pedagogy Andragogy}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد سازمان مربیگرا}, abstract_fa = {مربی گری اساساً مفهومی ورزشی و عنوانی جوان در مطالعات سازمان ومدیریت است و سازمانمربیگرا پارادایم جدیدی در یادگیری سازمانی میباشد که ضمن سازگاری با نظریه های جدیدیادگیری مانند توسعه بزرگسالی و سایر روش های یادگیرنده محور حلقه اتصال دو واژه مهم توسعهسرمایه انسانی و یادگیری سازمانی است. در این پژوهش پس از مرور ادبیات و مطالعات اکتشافی درخصوص مربی گری، عوامل اثرگذار بر ایجاد یک سازمان مربی گرا در قالب مدل مفهومی و در سهزمینه منابع انسانی، کسب و کار و فرهنگ مربی گری خلاصه شده است. سپس با استفاده از پرسشنامهسه مرحله ای دلفی به نظر و تأیید جمعی از نخبگان دانشگاهی و حرفهای صنعت بیمه ایران رسیدهاست. یافته های پژوهش شامل توسعه مفهوم مربی گری؛ معرفی ریشه های بومی مربی گری از جملهورزش پهلوانی، عرفان و تصوف، تربیت اسلامی ونیز برخی روش های یادگیری علوم دینی مانندسبک های خود آموز، انتقادی و تجربی و نهایتاً ارائه الگوی سازمانی است که بر خلاف برخیدیدگاه های معمول، مربی گری را نه صرفاً ابزاری آموزشی مانند استاد شاگردی بلکه به عنوان یکاستراتژی برای توسعه هم زمان حکمت در کارکنان و سازمان می نگرد}, keywords_fa = {اجتهاد,مربی گری,سازمان مربی گرا,راهنمای کودکی,راهنمای بزرگسالی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_220.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_220_feea4d9b2a46f764ffafacdbac4d0010.pdf} }