@article { author = {Ramazanian, Mohammad Rahim and Yakideh, Keikhosro and Oveysi Omran, Akram}, title = {Performance Evolution Pattern}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {68}, pages = {1-16}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {In this paper with the aims to examine the changes in productivity, two well-known techniques of evaluation over time studied that window Analysis and Malmquist productivity index and by selecting the appropriate length for the windows, the window Analysis and a newer version of Malmquist productivity index used within compilation framework implemented so that performance compared to the same period in consecutive time, and adding new information to does not lead the necessity of repeating the previous calculations periods.      In this framework, we combine the two techniques in an attempt to compensate for the weaknesses of each to help with the implementation of a simple statistical test; the overall situation information is also frontiers of technology. Shifted of techniques that have steadily organized manner at any point of use with minimal calculations relatively comprehensive level of information provided.     Proposed Framework for Supervision Bureau of the Sepah Bank South of Tehran in 9 Periods of has been applied to the detection of four cases of shift frontier, the performance of the proposed framework is shown to be the case.  }, keywords = {Continuous evaluation,Self-Based evaluation,efficient frontier,Window Analysis,Biennial Malmquist Index}, title_fa = {تبیین الگوی ارزیابی خود مبنا و مستمر عملکرد}, abstract_fa = {در این مقاله با هدف بررسی تغییرات بهره­وری، دو فن شناخته شده ارزیابی طی زمان یعنی تحلیل پنجره و شاخص مالم­کوئیست مورد بررسی قرار گرفته و با انتخاب طول مناسب برای پنجره، تحلیل پنجره و ویرایش جدیدتری از مالم­کوئیست در چارچوبی تلفیقی به کار گرفته شده، به طوری که عملکرد واحد در دوره­های زمانی متوالی نسبت به هم مقایسه شده و اضافه شدن اطلاعات دوره جدید به لزوم تکرار محاسبات دوره­های قبلی منجر نمی‌شود. در این چارچوب ضمن این که تلاش شده است تلفیق دو تکنیک به جبران نقاط ضعف هر یک کمک کند. با به‌کارگیری آزمون ویل­کاکسون، در مورد وضعیت کلی مرزهای کارا نیز اطلاعات فراهم می‌شود. تقدم و تأخر استفاده از فنون موردنظر به نحوی سازماندهی شده است که به طور پیوسته در هر مرحله، از اطلاعات مرحله قبل استفاده شده با حداقل محاسبات اطلاعات نسبتاً جامعی فراهم می‌گردد. چارچوب پیشنهادی پژوهش در اداره سرپرستی بانک سپه جنوب شهر تهران در 9 دوره زمانی به کار گرفته شده و با توجه به تشخیص 4 مورد انتقال مرز، کارایی چارچوب پیشنهادی به طور موردی نشان داده شده است. }, keywords_fa = {ارزیابی مستمر,ارزیابی خودمبنا,مرز کارا,تحلیل پنجره,شاخص مالم‌کوئیست دوسالانه}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1836.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1836_0f0689d2f3938de8d4f79171c6432e6b.pdf} } @article { author = {Sehhat, Saeed and Otoofi, Amin and Jafari, Farid}, title = {The Study of Relationships Between Job Satisfaction, Locus of Control, Need To Achievement, and Need To Power}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {68}, pages = {17-32}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {The importance of the job satisfaction in aspects such performance, job commitment and so on is not secret to managers and many researches have been done in this field. Furthermore, one influencing dimension on the job satisfaction is personality that it’s various aspects has been studied. This study examines the relationships between the job satisfaction and three important aspects of personality: locus of control, need to achievement, and need to power. In a compressional-correlation study, 150 personnel of Sina and Iranmehr hospital were participated. Data were collected by job satisfaction Luthans, locus of control Spector, need to achievement, and need to power of Sokolowski questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation, T tests and SPSS 16 software. The result of Pearson correlation showed significant relationships between: locus of control and job satisfaction, need to achievement and locus of control, need to power and locus of control. Also, the result of Anova test confirms these relationships. Furthermore, the result of T test didn’t show the significant difference between two hospitals from the standpoint of study variables scores}, keywords = {Job Satisfaction,locus of control,need to achievement,need to power}, title_fa = {رابطه بین رضایت شغلی، نیاز به کنترل، نیاز به کسب موفقیت و نیاز به کسب قدرت کارکنان}, abstract_fa = {اهمیت رضایت شغلی در ابعادی از قبیل عملکرد، تعهد شغلی و مباحثی از این قبیل بر هیچ یک از مدیران پوشیده نیست و مطالعات بسیاری نیز در این زمینه انجام شده است. از طرفی یکی از ابعاد تأثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان، شخصیت افراد است که در تحقیقات مختلف ابعاد گوناگون آن مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق نیز به بررسی رابطه رضایت شغلی کارکنان با سه بعد مهم شخصیت یعنی مرکز کنترل، توفیق طلبی و قدرت طلبی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداری ـ مالی و درمانی بیمارستان‌های دولتی سینا و خصوصی ایرانمهر بوده که تعداد 150 نفر به عنوان نمونه آماری و به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شده‏اند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر شاخص‌های سنجش رضایت شغلی لوتانز، مرکز کنترل اسپکتور، توفیق‏طلبی و قدرت طلبی سوکولوسکی بود که پایایی آن از طریق آزمون کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون، و تی استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آنست که رابطه ی مثبت و معناداری بین مرکز کنترل و رضایت شغلی و هم چنین بین توفیق طلبی و مرکز کنترل وجود دارد. همین طور رابطه بین قدرت طلبی و مرکز کنترل نیز معنا دار است. البته رابطه قدرت طلبی و مرکز کنترل نسبتآً ضعیف می‌باشد. علاوه بر این، نتایج آزمون تی نشان داد که تفاوت معناداری بین دو بیمارستان خصوصی ایرانمهر و دولتی سینا به لحاظ میانگین نمرات متغیرهای رضایت شغلی، مرکز کنترل، توفیق طلبی و قدرت طلبی وجود ندارد. }, keywords_fa = {رضایت شغلی,مرکز کنترل,نیاز به توفیق طلبی,نیاز به قدرت طلبی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1837.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1837_ef9e051f0fda1f4a0b8f6d029fc51c40.pdf} } @article { author = {Zahedi, Shamsosaadaat and Khanbashi, Mohammad}, title = {A Systematic Framework for Analyze Variables That Effect on Political Trust}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {68}, pages = {33-65}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Many researches name accountability and efficiency of the government as the main reasons for public trust. There are many evidences show that increase in resources and responsibilities of public sector is not match to the degree of accountability in this section. But environmental variables such as political participation, economical situations and social trust in society may be effective on political trust. In this article, we study political trust literature and design Systematic Framework to Explain political trust firstly. Then we evaluate the effect of public accountability and environmental strategic factors in increase or decrease of public trust to the government and public organizations. Thus the purpose of this article is the study and explaining the role of accountability and strategic environmental factors in public trust to governments. We use descriptive method (survey research). Data are gathered with questionnaires and analyzed with LISREL and SPSS software's. Our statistical sample has selected from the research community that formed from Public and private organizations in Tehran. The results of such studies can be considered as the basis for more attention to the public and political trust and solutions for their improvements}, keywords = {Public Trust,political trust,Accountability,Strategic Environmental factors}, title_fa = {چارچوبی نظام‌مند برای تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر اعتماد سیاسی در ایران}, abstract_fa = {پژوهش‌ها حاکی از آن است که بخش عظیمی از بی‌اعتمادی به عدم پاسخگویی و بی‎کفایتی دولت‌ها مربوط است. شواهد نشان می‌دهد که افزایش منابع و مسئولیت‌های بخش عمومی با میزان پاسخگویی آن هماهنگ نبوده است. اما احتمالا عوامل محیطی نظیر میزان مشارکت سیاسی، وضعیت اقتصادی و سطح اعتماد اجتماعی در جوامع بشری نیز این وضعیت را تشدید می‎کند و یا به گونه‌ای بر آن مؤثر است. در این مقاله ابتدا به بررسی مبانی نظری اعتماد سیاسی می‌پردازیم و سپس در قالب تدوین و ارائه چارچوبی نظام‌مند برای تبیین اعتماد سیاسی، نقش پاسخگویی و عملکرد دولت و نیز وضعیت عوامل راهبردی محیطی را در نوسانات اعتماد سیاسی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم هدف این تحقیق مطالعه و بیان نقش پاسخگویی دولت از یک سو و عوامل راهبردی محیطی (PEST) از سوی دیگر در اعتماد عمومی به دولت‌هاست. هم چنین روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و برای جمع آوری اطلاعات آن از ابزار پرسشنامه و برای بررسی و تحلیل فرضیات آن از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شده است. شهروندان تهرانی جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می‌دهندونمونه آماری از میان جامعه آماری فوق انتخاب و پرسشنامه نهایی در میان آنها توزیع گردیده است. یافته‌های نهایی پژوهش وجود رابطه معنادار میان ادراک عمومی از سطح پاسخگویی سازمان‌های دولتی و مولفه‌های مهم محیط راهبردی از یک سو و سطح اعتماد سیاسی از سوی دیگر را تایید می‌کنند. انجام مطالعات تکمیلی در این زمینه می‌تواند بستری برای توجه بیشتر دولت به مقوله اعتماد عمومی و بازبینی عوامل و راهکارهای بهبود آن باشد.}, keywords_fa = {اعتماد عمومی,اعتماد سیاسی,پاسخگویی,عوامل راهبردی محیطی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1838.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1838_7325d6e4745ddf665efc639258b501c1.pdf} } @article { author = {Hosseini, Seyed Yaghoub and Karimi, Samira}, title = {Organizational Justice: Providing a Model For Measuring External Organizational Justice}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {68}, pages = {33-65}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {     In the most of studies, organizational justice has been considered in connection with inside stakeholders. Due to consequences of Organizational Justice, it has become one of the most attractive research topics in the field of industrial and organizational psychology. Since External Organizational Justice has been researched a little, this study was conducted in line with this theoretical vacuum and with purpose of provide a model for assessing external organizational justice concept. As for the research objective, this study can be classified as an “applied research” while as for data gathering, it can be classified as a “descriptive” study with “correlation” strategy. Data collection tool was questionnaire, and the reliability of it was calculated by using of Cronbach's alpha, final value of Alpha was 0.81 which shows the higher liability of the questionnaire. To test the research hypotheses, structural equation modeling is used. The results show that identified dimensions (justice by costumer, justice in supplier, justice with competitors and environmental justice) measured the concept of external organizational Justice.}, keywords = {Organizational justice,external organizational Justice}, title_fa = {عدالت سازمانی: ارائه مدلی برای اندازه‌گیری عدالت برون‌سازمانی}, abstract_fa = {عدالت سازمانی در اغلب پژوهش­ها در ارتباط با ذینفعان درونی سازمان در نظر گرفته شده و به دلیل پیامدهای مهم آن تبدیل به یکی از جذاب­ترین موضوعات پژوهشی در حوزه روانشناسی صنعتی و سازمانی شده است، پژوهش‌های اندکی درباره رفتار عادلانه سازمان در مواجهه با ذینفعان بیرونی صورت گرفته است. پژوهش حاضر در راستای این خلأ نظری و با هدف ارائه مدلی برای سنجش مفهوم عدالت برون­سازمانی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده و برای تعیین قابلیت اعتماد (پایایی) از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار نهایی آن 81/0 محاسبه شده که حاکی از اعتبار بالای پرسشنامه دارد. برای آزمون فرضیات پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که ابعاد شناسایی شده (عدالت با مشتریان، عدالت با تأمین‌کنندگان، عدالت با رقبا و عدالت محیط­زیستی) مفهوم عدالت برون‌سازمانی را مورد سنجش قرار می‌دهند.}, keywords_fa = {عدالت سازمانی,عدالت برون‌سازمانی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1839.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1839_b5ca16522c71dc54a23619b125f34b10.pdf} } @article { author = {Mirghafoori, Seyed Habib Allah}, title = {Identifying and ranking of Critical Success Factors (CSF) of Civic Services in New Service Development (NSD) Projects of Municipality by Use of Grey Relational Analysis (GRA) Technique Study}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {68}, pages = {85-108}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {    There is ample evidence that a well-designed and developed service system is a representation of ‘quality of life’ in societies. It's important for presenting and existing in the market, service organization successfully manage their new service. New service development (NSD) has emerged as an important area of research in service operations management and numerous studies in the last two decades are revealed many its factors of success and failure.    This research with the aim of civic new service development, Critical Success Factors (CSF) that effect on New Service Development (NSD) projects of municipality are identified and ranked by investigating previus studies results. in this matter, 35 critical criteria are accepted by use of statistic tests then these factors are ranked by Grey Relational Analysis (GRA). The employing worthy engineers and man power, attention to clarity and greenery of area, and aiming of new services of municipality are the first to third preferences.  }, keywords = {Critical Success Factors (CSF),New Service Development (NSD),civic services,Grey Relational Analysis (GRA)}, title_fa = {رتبه‌بندی عوامل حیاتی موفقیت خدمات شهری در پروژه‌های توسعه خدمات جدید}, abstract_fa = {شواهد فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه سیستم خدمتی که خوب طراحی و توسعه یافته نماینده ی کیفیت زندگی در جامعه است. بسیار اهمیت دارد که به جهت حظور و ادامه بقای در بازار، سازمانهای خدماتی بطور موفقیت آمیزی خدمات جدیدشان را مدیریت کنند. توسعه خدمت جدید (NSD) به عنوان یک زمینه تحقیقاتی مهم در مدیریت عملیات خدماتی بروز کرده است و مطالعات متعددی در دو دهه اخیر، بسیاری از عوامل موفقیت و شکست آنرا را مشخص نموده‌اند.      در این تحقیق با هدف توسعه خدمات جدید شهری، عوامل بحرانی موفقیت (CSF) موثر در پروژه‌های توسعه خدمت جدید  (NSD)شهرداری بوسیله مطالعه ادبیات تحقیق شناسایی و رتبه بندی گردیدند. در این راستا با استفاده از آزمون‌های آماری 35 شاخص بحرانی تایید و شناسایی گردید و سپس بوسیله روش تحلیل رابطه خاکستری این شاخص‌ها رتبه‌بندی شدند. سه عامل بکارگیری مهندسین و نیروی انسانی شایسته، توجه به پاکیزگی و سرسبزی فضای شهری و هدفمندی خدمات جدید شهرداری اولویت‌های اول تا سوم را کسب نموده‌اند.}, keywords_fa = {عوامل بحرانی موفقیت (CSF),توسعه خدمت جدید(NSD),خدمات شهری,تحلیل رابطه خاکستری (GRA)}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1840.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1840_1d0ed60b4833f1824f80feff748cb4df.pdf} } @article { author = {Rudsaz, Habib and Rezaeemanesh, Behrooz and Tavakoli, Shaghayegh}, title = {The Effect of Organizational Citizenship Behavior on Competitive Advantage}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {68}, pages = {109-134}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Frontline employees are an important source of differentiation and competitive advantage in the service sector. So in banks as the most important economical and service sector enterprise, employees organizational citizenship behavior is very important. Because Such employees are the most important source of competitive advantage. The purpose of this research studying soft factors that correspond to behavioral area and create competitive advantage in organizations and does organizational citizenship behavior cause competitive advantage, at last a comparative study about the situation of those factors in Tejarat and Mellat banks have done.    This study is a quantitative study that is done in1390- 1391 in a sample of 1100 employees and customers of 76 branches of Tejarat Bank and 73 branches of Mellat Bank. To gather data two questionnaires for employees and customers based on Likert Scale are used and they are analyzed by descriptive and inferential statistics methods. To determine the constructs of the conceptual model variables PLS software and structural model are used. Composite reliability and Cronbach Alpha are used to measure questionnaires reliability, so all of the factors coefficients are more than 0.7. Discriminant validity  by Average Variance Extracted (AVE) indicator is used to determine convergent validity, so the  AVE indicator is more than 0.5.  Discriminant validity in the research constructs has good fitness. So the average variance square root is more than the correlation coefficient between each concept and the concepts. Findings show that the model has good comeliness totally and all the parts of the model including measurable parts and structural parts are meaning full. So the individual, managerial and organizational factors create organizational citizenship behavior and these factors create competitive advantage by organizational citizenship behavior. It is also found that the banks should promote organizational factors including organizational support, organizational justice and organizational culture  and draw up suitable strategies and long term plans. This kind of studies can be used by managers to increase human resource and organization productivity}, keywords = {individual factors,organizational factors,managerial factors,Organizational Citizenship Behavior,Competitive Advantage}, title_fa = {تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر مزیت رقابتی}, abstract_fa = {کارکنان صف در سازمان‎های خدماتی منبع مهمی برای ایجاد تمایز و مزیت رقابتی هستند.کیفیت خدمات، رضایت مشتری و برند سازمان‎ها تحت تأثیر اعمال و رفتار کارکنان خط اول می‌باشد. بانک‏ها به عنوان واحدهای تحت نظارت بانک مرکزی ملزم به رعایت کلیه قوانین و ضوابط ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی می‌باشند این امر بیانگر عدم اختیار بانک ها به تعیین نرخ سود سپرده ها و تسهیلات می‌باشد، در چنین شرایطی رقابت در حوزه‌های مالی و پولی(سخت) معنای واقعی خود را از دست داده و بانک‏ها ناگزیر به استفاده از ابزارهای دیگری جهت حفظ و ارتقاء مزیت رقابتی خود می‌باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی این موضوع بوده که آیا عوامل نرم و مرتبط با حوزه رفتار هم چون رفتارهای شهروندی سازمانی باعث ایجاد مزیت رقابتی در سازمان می‌شود. پژوهش حاضرمطالعه ای کاربردی ـ توسعه‌ای است که در میان نمونه‌ای شامل کارکنان و مشتریان 76 شعبه بانک تجارت و 73 شعبه بانک ملت انجام شد. به منظور تعیین سازه‌های شکل دهنده متغیرهای چارچوب مفهومی تحقیق از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS با هدف اعتبار یابی مدل و بررسی شاخص ها با رویکرد تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بانک‏ها می‌بایست نسبت به ارتقاء وضعیت عوامل سازمانی شامل فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی کارکنان استراتژی ها و برنامه‌های مناسبی تدوین نمایند. هم‎چنین بانک ملت می‌بایست نسبت به ارتقا برخی مولفه‌های رفتار شهروندی سازمانی به ویژه توجه و احترام، اقدامات موثری به عمل آورد. }, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی,مزیت رقابتی,عوامل فردی,عوامل مدیریتی,عوامل سازمانی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1842.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1842_72e66d02f24e245d1f6b5f9e17f757e3.pdf} } @article { author = {Nabovati, Hojat and Salehipour, Amir}, title = {Monitoring Preventive Maintenance Performance in Automobile Industry}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {21}, number = {68}, pages = {135-156}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Maintenance systems are important for maintaining machines in operational status, reducing the associated costs, and for improving the quality of services and products. Productivity of a preventive maintenance (PM) program is evaluated based on several indices. Indices are monitored periodically to reflect corrective action in a PM program. Traditional approaches in monitoring indices are to compare them against available standards, or to implement run charts. Following disadvantages of these two approaches, this study proposes statistical quality control charts to monitor the indices. The proposed approach has been implemented in a domestic company. The observed results over a ten months period favorably compete against the traditional approaches.  }, keywords = {}, title_fa = {پایش عملکرد سیستم نگهداری و تعمیرات در صنعت خودروسازی}, abstract_fa = {امروزه سیستم‌های نگهداری و تعمیرات (نت) نقش بسیار مهمی در ارتقای کیفیت تولید و نگهداری ماشین‌ها و تجهیزات تولیدی در شرایط قابل قبول و استاندارد ایفا می‌کنند. میزان اثربخشی یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه توسط اندازه‌گیری شاخص‌های مربوط و پایش آن‌ها در طول زمان تعیین می‌شود. رویکرد مرسوم در پایش و کنترل شاخص‌ها محدود به مقایسه آن‌ها با استانداردهای موجود (محدود به برخی صنایع و تجهیزات) و یا استفاده از نمودارهای روند می‌باشد. با توجه به نقاط ضعف هر یک از دو روش، در این مقاله از نمودارهای کنترل کیفیت آماری استفاده شده‌است. رویکرد پیشنهادی در یک سازمان تولیدی داخلی به‌کار گرفته شده‌است. مقایسه نتایج حاصل‌شده با نمودارهای روند (رویکرد فعلی) نشان از برتری رویکرد پیشنهادی دارد.}, keywords_fa = {نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه,نمودار کنترل کیفیت آماری,کنترل آماری شاخص‌های نگهداری و تعمیرات}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_1843.html}, eprint = {} }