@article { author = {}, title = {Vol. 31, No. 103 (Spring 2022)}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {31}, number = {103}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شناسه نشریه، سال سی‌‌ویکم ـ شماره 103 ـ بهار 1401}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_15934.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_15934_7d61a7cf0b3d889ed1a44fe212f9e268.pdf} } @article { author = {Kowsar, Zahra and Alvani, SeyedMehdi and Vaezi, Reza and ghorbanizadeh, vajhollah}, title = {Model of Community-based human capital management in the public sector}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {31}, number = {103}, pages = {7-29}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2022.62073.3977}, abstract = {This Research adopts a new approach to civil rights and government services, with the aim of providing a model of community-based human capital management in the public sector. This is an applied research that has been done with an exploratory strategy and a qualitative method. In order to collect information, we use references and articles related to the topic and semi-structured interviews with managers and experts in the field of human resources and for data Analysis, thematic analysis method was used. The suggested model has five dimensions: prerequisites, barriers and facilitators, content and consequences. Interpretation of research findings showed that the lack of a basic strategic orientation and incorrect common beliefs between individuals are one of the important barriers to community-based and the most important way to remove these barriers is "supporting managers" and " Identify and reinforce common true beliefs". Redefining shared values through dialogue and participation and “coordination between government organizations" will further facilitate community-based accountability to increase the responsibility of individuals and citizens}, keywords = {Human Capital management,Community-based,New Public Services,responsibility,Thematic analysis}, title_fa = {اﻟﮕﻮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ سرمایه اﻧﺴﺎﻧﯽ جامعه‌محور در بخش دولتی}, abstract_fa = {این پژوﻫﺶ ﺑﺎ اتخاذ رهیافت حقوق مدنی و خدمات دولتی نوین و با ﻫﺪف ﻃﺮاﺣﯽ اﻟﮕﻮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ سرمایه اﻧﺴﺎﻧﯽ جامعه‌محور در بخش دولتی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ازنظر ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی، اﺳﺘﺮاﺗﮋی پژوهش، اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ و ﺑﻪ روش کیفی اﻧﺠﺎم گردیده است. جهت گردآوری اطلاعات از منابع و مقالات مرتبط با موضوع و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با مدیران و کارشناسان حوزه منابع انسانی و ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ داده‌ها از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻀﻤﻮن اﺳﺘﻔﺎده گردید. اﻟﮕﻮی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی دارای پنج بعد پیش‌نیازها، موانع و تسهیل‌گرها، محتوا و پیامد اﺳﺖ. تفسیر و تحلیل یافته‌های پژوهش نشان داد عدم‌وجود یک جهت‌گیری استراتژیک اساسی و باورهای مشترک غیر صحیح بین افراد از موانع مهم جامعه‌محوری است و مهم‌ترین راهکار حذف این موانع، "حمایت و پشتیبانی مدیران سازمان" و "شناسایی و تقویت باورهای صحیح مشترک" است. همچنین بازتعریف ارزش‌ها و منافع مشترک از طریق گفتمان و مشارکت هر چه بیشتر در جهت افزایش مسئولیت‌پذیری افراد در سازمان و شهروندان در جامعه" و "وفاق و هماهنگی بین سازمان‌های دولتی" تسهیل‌کننده جامعه‌محوری خواهد بود.}, keywords_fa = {ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ سرمایه اﻧﺴﺎﻧﯽ,جامعه‌محوری,خدمات عمومی نوین,مسئولیت‌پذیری,ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻀﻤﻮن}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_14055.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_14055_365f924976d973f02e32f125d4c138ff.pdf} } @article { author = {Tabarsa, Gholamali and Moeini Korbekandi, Mansooreh}, title = {The Impact of Work - Life Balance on Psychological Safety of Staff with the Mediating Role of Organizational Optimism}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {31}, number = {103}, pages = {31-69}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2021.57901.3848}, abstract = {The present study was conducted to investigate the effect of work- life balance on psychological safety of staff with the mediating role of organizational optimism. The study in terms of purpose is practical and in terms of methods of data collection is survey from group of descriptive researches. The statistical population is female faculty members in the faculties and research institutes of Shahid Beheshti University 163 persons, The number of statistical samples obtained is 65 people. The tool of data collection is questionnaire of work – life balance provided by Agha et al. (2017) and questionnaire of optimism provided by Carver et al. (2010) and questionnaire of psychological safety of staff provided by Maslow (2004). Data analysis was performed with Structural Equation Modeling approach (SEM) with partial least squares method through Smart-PLS 3 software. The findings of this study showed that proposed research model is validated and based on it; Work- life balance has led to organizational optimism and this has an impact on psychological safety of staff. Also, organizational optimism variable plays an intermediary role in the relationship between work – life balance and psychological safety of staff.}, keywords = {Work-Life Balance,dimensions of work-life balance,organizational optimism,psychological safety of staff}, title_fa = {بررسی تاثیر تعادل کار - زندگی بر ایمنی روانی کارکنان با نقش میانجی خوش بینی سازمانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تعادل کار- زندگی بر ایمنی روانی کارکنان با نقش میانجی خوش بینی سازمانی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها پیمایشی از گروه پژوهش‌های توصیفی است. جامعه آماری اعضای هیات علمی زن در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 163 نفر است که تعداد نمونه آماری بدست آمده 65 نفر می‌باشند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه تعادل کار - زندگی ارائه شده توسط آقا و همکاران (2017) و پرسشنامه خوش بینی ارائه شده توسط کارور و همکاران (2010) و پرسشنامه ایمنی روانی ارائه شده توسط مازلو (2004) می‌باشد. تحلیل داده‌ها با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی از طریق نرم‌افزار Smart- PLS 3 انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش، ‌مورد تایید واقع شده و براساس آن؛ تعادل کار- زندگی به خوش بینی سازمانی منجر شده و این امر بر ایمنی روانی کارکنان تاثیر دارد. همچنین متغیر خوش بینی سازمانی در رابطه بین تعادل کار - زندگی و ایمنی روانی کارکنان نقش میانجی ایفا می‌کند.}, keywords_fa = {تعادل کار – زندگی,‌ ابعاد تعادل کار – زندگی,‌ خوش بینی سازمانی,ایمنی روانی کارکنان}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_13444.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_13444_6761bae34ba543dee141fabb83c10c3a.pdf} } @article { author = {Moayya, Abbas and Otarkhani, Ali and Rezaeian, Ali and Hajipour, Bahman}, title = {A Framework Drivers of Business Model Innovation}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {31}, number = {103}, pages = {71-96}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2022.59700.3909}, abstract = {Business model innovation is defined as new, non-partial and designed changes in key elements or the architecture of the relationships between these elements in a company's business model. BMI is a large new form of organizational innovation that requires theorizing, implementation and testing. In recent years a lot of research has been done on the subject of business model innovation and has faced an exponential growth in the interest of researchers and executives. This highlights the need for more conceptual and empirical research on BMI and some refinements in this area in order to gain a better understanding of this phenomenon. In this article, while reviewing previous research related to this field in the period 1980 to 2020 in Scopus database, using the Meta-Synthesis qualitative method, the business model innovation drivers are identified and categorized. Finally, 9 drivers (Competitive pressure, technology pressure, external environmental changes, external stakeholders, market development opportunities, management thinking model, internal challenges, internal capabilities and internal strategy stimulation) were identified by explaining their impact on business model innovation and a conceptual model is presented.}, keywords = {Business Model Innovation,meta-synthesis,Innovation Drivers,Business Model}, title_fa = {چارچوب محرک‌های نوآوری مدل کسب و کار}, abstract_fa = {نوآوری مدل کسب و کار به عنوان تغییرات جدید، غیرجزئی و طراحی شده در عناصر کلیدی و یا معماری روابط بین این عناصر در مدل کسب و کار یک شرکت تعریف می‌شود. BMI شکل جدید و کلانی از نوآوری سازمانی است که مستلزم نظریه سازی، عملیاتی نمودن و تست است. در سالهای اخیر پژوهشهای فراوانی در موضوع نوآوری مدل کسب و کار صورت گرفته و با رشدی تصاعدی در علاقه پژوهشگران و متخصصان اجرایی مواجه بوده است. این مسئله نیاز به پژوهشهای مفهومی و تجربی بیشتر در BMI و انجام برخی پالایشها در این زمینه به منظور دستیابی به فهم بهتر از این پدیده را نیز برجسته میکند. در این مقاله ضمن مرور پژوهش‌های قبلی مرتبط با این حوزه در بازه سالهای 1980 الی 2020 در پایگاه اسکوپوس، با استفاده از روش کیفی فراترکیب به شناسایی و دسته بندی محرکهای نوآوری مدل کسب و کار پرداخته شده است. در نهایت 9 محرک (فشار رقابتی، فشار تکنولوژی، تحولات محیط بیرونی، ذی نفعان بیرونی، فرصت توسعه بازار، الگوی فکری مدیریت، چالشهای داخلی، قابلیت های داخلی و تحریک استراتژی داخلی) شناسایی شد که با تبیین نوع اثرگذاری آنها در نوآوری مدل کسب و کار، مدل مفهومی ارائه شده است.}, keywords_fa = {نوآوری مدل کسب و کار,فراترکیب,محرکهای نوآوری,مدل کسب و کار}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_13948.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_13948_3619e224a82777abb48d23bea0d05cfa.pdf} } @article { author = {Hassanpoor,, Akbar and Jafari Nia,, Saeed and Vakili, Yousef and Marashi, , Seyed Javad}, title = {Modeling Structural Equations of Factors Affecting the Formation of Organizational Forgetfulness in Public Organizations}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {31}, number = {103}, pages = {97-115}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2021.62268.3983}, abstract = {The aim of this study was to present a causal model of factors affecting the formation of organizational forgetfulness in government organizations using structural equations. The method of the present study is descriptive (non-experimental) and the correlational research design is structural equations with the least squares method. Participants in the present study included managers and experts of government organizations in Tehran. According to Cochran's formula, 234 managers and experts of government organizations in Tehran were selected as a statistical sample using simple random sampling. The standard questionnaire of Huang et al. (2018) and Yeh et al. (2020) were used to measure the research variables. This questionnaire consists of 24 items. Questions were measured based on a five-point Likert scale (strongly disagree = 1 to strongly agree = 5). The internal consistency coefficient of this questionnaire was 0.85 using Cronbach's alpha. Findings indicate that the impact factor of knowledge management and experienced manpower on promoting organizational resilience and interpersonal communication is significant at the level of (0.01). Also, promoting organizational resilience and interpersonal communication have a significant effect on random and targeted organizational forgetfulness, and meritocracy plays a moderating role in the organizational forgetfulness model. The results showed that 29% of the variance of organizational resilience promotion, 78% of interpersonal communication, 69% of random organizational forgetfulness and 55% of targeted organizational forgetfulness are explained by the research model.}, keywords = {Organizational forgetfulness,purposeful,accidental,government organizations}, title_fa = {مدل یابی معادلات ساختاری عوامل موثر بر شکل گیری پدیده فراموشی سازمانی در سازمان‌های دولتی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی عوامل موثر بر شکل گیری پدیده فراموشی سازمانی در سازمانهای دولتی با استفاده از معادلات ساختاری بود. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح پژوهشی همبستگی از نوع معادلات ساختاری به روش کمترین مجذورات جزئی است. شرکت‌کنندگان در پژوهش حاضر شامل مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی در شهر تهران بودند. براساس فرمول کوکران 234 نفر از مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی در شهر تهران به عنوان نمونه آماری تحقیق با استفاده نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاندارد هوانگ و همکاران (2018) و ییه و همکاران (2020) استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که که ضریب تاثیر مدیریت دانش و نیروی انسانی مجرب بر ارتقای تاب آوری سازمان و ارتباطات بین فردی در سطح (01/0) معنی دارد است. همچنین ارتقای تاب آوری سازمانی و ارتباطات بین فردی بر فراموشی سازمانی تصادفی و هدفمند تاثیر معنی دار دارند و شایسته سالاری در مدل فراموشی سازمانی نقش تعدیلگر ایفا می کند. نتایج نشان داد که میزان 29 درصد واریانس ارتقای تاب آوری سازمانی، 78 درصد ارتباطات بین فردی، 69 درصد فراموشی سازمانی تصادفی و میزان 55 درصد فراموشی سازمانی هدفمند توسط مدل پژوهش تبیین می‌شود.}, keywords_fa = {فراموشی سازمانی,هدفمند,تصادفی,سازمانهای دولتی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_13447.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_13447_e6ed282fa94a9cb17375f1d072209290.pdf} } @article { author = {Abbasi, Faezeh and Nasehifar, Vahid and Ghobadi Lamuki, Tohfeh and Rezaie Rad, Mostafa}, title = {Designing and Validation of Consumers’ anxiety Management Pattern During the Economic Sanction on Iran}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {31}, number = {103}, pages = {117-139}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2022.64154.4050}, abstract = {One of the most influential aspects of the economic embargo is the psychological dimension, which has negative effects on the economic structure of society. The aim of this study was to design and validate an anxiety management model in consumer behavior during the economic embargo on Iran. The approach of this research is deductive-inductive and from the perspective of the purpose of a fundamental research that has been mixed with the research method and based on empirical philosophy. The community of research participants in the model presentation section included theoretical experts (university professors) and experimental experts (executives and industry and business owners), 20 of whom were selected using purposive sampling in the ISM section. have became. The statistical population of the quantitative section including consumers of capital goods and samples in this section were estimated 384 people using Cochran's formula and were selected by Two-stage sampling method. Data collection tools were library studies and the use of a researcher-made questionnaire. In the qualitative part of the research, the meta-combined method has been used and the initial model has been designed with the ISM method and finally validated with the partial least squares method.}, keywords = {Management anxiety,Consumer,Iran Economic Sanctions,Mixed Approach}, title_fa = {طراحی و اعتبارسنجی الگوی مدیریت اضطراب مصرف‌کنندگان در زمان تحریم اقتصادی ایران}, abstract_fa = {یکی از جنبه‌های به شدت اثرگذار در دوران تحریم اقتصادی بعد روانی آن است که اثرات منفی بر ساختار اقتصادی جامعه می‌گذارد. این مطالعه با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی مدیریت اضطراب در رفتار مصرف‌کنندگان در دوران تحریم اقتصادی ایران انجام شده است. رویکرد این پژوهش قیاسی- استقرایی و از منظر هدف یک پژوهش بنیادی بوده که با روش تحقیق آمیخته و مبتنی بر فلسفه تجربه‌گرایانه صورت گرفته است. جامعه مشارکت کنندگان پژوهش در بخش ارائه الگو شامل خبرگان نظری (اساتید دانشگاهی) و خبرگان تجربی (مدیران دستگاه های اجرایی و صاحبان صنایع و کسب و کارها) بوده که 20 نفر از آنها با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند در بخش ISM انتخاب شده اند. جامعه آماری بخش کمی شامل مصرف‌کنندگان کالاهای سرمایه ای و نمونه ها نیز در این بخش با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد و با روش نمونه‌گیری دو مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مطالعات کتابخانه‌ای و استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بوده است. در بخش کیفی پژوهش از روش فراترکیب استفاده شده و الگوی اولیه با روش ISM طراحی و در نهایت با روش حداقل مربعات جزئی اعتبارسنجی شده است.}, keywords_fa = {مدیریت اضطراب,مصرف‌کننده,تحریم اقتصادی ایران,رویکرد آمیخته}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_13833.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_13833_378c2e171134fbab6aee06d8f3de5101.pdf} } @article { author = {Vishlaghi, Mahdieh and Moghaddam, Alireza and Ebrahimi, Seyyed Abbas}, title = {Investigating the Role of Power Distance Moderation in the Effect of Psychological Entitlement on Cyber loafing with Emphasis on the Mediating Role of Perceived Justice}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {31}, number = {103}, pages = {141-168}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2022.61934.3972}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the effect of Psychological Entitlement on cyberloafing by considering the mediation of perceived justice and the moderating role of power distance. The method of the present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population of the study is the employees of government organizations in West Azerbaijan province. Based on simple random sampling, 368 correct questionnaires were returned and the research data were analyzed using SPSS and AMOS software. Standard questionnaires were used to measure research variables. Psychological Entitlement has a direct and significant effect on employee cyberloafing and also indirectly has a significant effect on employee cyberloofing through the mediation of perceived justice and moderation of power distance. The results of research in the field of Psychological Entitlement and cyberloofing have brought innovations and help managers of organizations to understand the impact of Psychological Entitlement on cyberloofing through the mediation of perceived justice and the moderating role of power distance to reduce cyberloofing.}, keywords = {Psychological Entitlement,cyberloafing,Perceived Justice,Power Distance,State Organizations}, title_fa = {نقش تعدیلگری فاصله قدرت در تاثیر خودبرتربینی روانشناختی بر سایبرلوفینگ با تاکید بر نقش میانجی عدالت ادراک شده}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر خودبرتربینی روانشناختی بر سایبرلوفینگ با در نظر گرفتن میانجی گری‌ عدالت ادراک شده و نقش تعدیل گری فاصله قدرت می‌باشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع‌آوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی می‌باشند. برمبنای نمونه گیری تصادفی ساده، 368 پرسشنامه صحیح عودت داده شد و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS داده‌های پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شده است. خودبرتربینی روانشناختی بر سایبرلوفینگ کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری دارد و هم به طور غیرمستقیم از طریق میانجی‌گری عدالت ادراک شده و تعدیلگری فاصله قدرت بر سایبرلوفینگ کارکنان تاثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش در حوزه خودبرتربینی روانشناختی و سایبرلوفینگ، نوآوری‌هایی به همراه داشته است و به مدیران سازمان‌ها در درک تاثیرگذاری خودبرتربینی روانشناختی بر سایبرلوفینگ با میانجی‌گری عدالت ادراک شده و نقش تعدیلی فاصله قدرت کمک می‌کند تا موجبات کاهش سایبرلوفینگ را فراهم نمایند.}, keywords_fa = {خودبرتربینی روانشناختی,سایبرلوفینگ,عدالت ادراک شده,فاصله قدرت,سازمان های دولتی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_13909.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_13909_fef8a8ab33eec8312a00652d2cfef0e9.pdf} }