@article { author = {Alvani, Seyyed Mehdi and Kohan Hoosh Nejad, Reza and Safari, Saeed and Khodamoradi, Saeed}, title = {Identify and Prioritize Organizational Factors affecting Implementation of Corporate Entrepreneurship Dimensions with explain role of institutionalizing entrepreneurship}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {70}, pages = {1-24}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {One of the Desirable mechanisms for organizations in order to respond the ever-increasing environmental changes in the business environment both in a quick and appropriate way is building entrepreneur organizations. Entrepreneurial organizations provide the implementation of dimensions corporate entrepreneurship through institutionalizing entrepreneurship. The purpose of this study is identifying and prioritizing the Organizational Factors affecting the Implementation of Corporate Entrepreneurship Dimensions in Iranian Organizations, due to the fact that these days providing the required conditions aiming to implement entrepreneurship dimensions has increasingly attracted the attention of many researchers and additionally the significant role of organizational factors in this area has been remarkably considered. The first statistical population consists of 714 samples such as: executives, professionals and experts in some Iranian industrial food companies such as Bahrouz, Zamzam, pak, Golestan and Mohsen. Then 250 of them are randomly selected as our sample according to Cochran Formula. The second statistical population is selected within 16 experts and professors of Entrepreneurship management Universities to prioritizing the factors. So that the second statistical sample is determined by applying the census. The research is based on applied and conducted in the manner described - correlation. To analyze information, the Structural Equation Modeling and fuzzy analytic hierarchy process techniques is used. The results shows that components of organizational factors have a positive impact on institutionalize entrepreneurship in entrepreneurial companies in the food industries and institutionalize entrepreneurship in organizations have a positive impact on the implementation of corporate entrepreneurship dimensions.}, keywords = {organizational factors,Institutionalize,Implement,Corporate Entrepreneurship}, title_fa = {شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی با تبیین نقش نهادینه سازی کارآفرینی}, abstract_fa = {یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمان ها برای پاسخی سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزونمحیطی در فضای کسب و کار، ایجاد سازمان های کارآفرین است. سازمان های کارآفرین از طریقنهادینه سازی کارآفرینی در درون خود، موجبات اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی را فراهممی آورند. با توجه به اینکه فراهم سازی شرایط برای اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی توجه بسیاری ازمحققان را به خود جلب کرده و با عنایت به نقش قابل توجه عوامل سازمانی در این زمینه هدف اینتحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی درشرکت های کارآفرین در صنایع غذایی است . جامعه آماری اول این پژوهش شامل 417 نفر ازمدیران، متخصصان و کارشناسان شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی بهروز، زمزم، پاک، گلستانو محسن می باشد که با فرمول کوکران 052 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخابشدند. جامعه آماری دوم نیز برای اولویت بندی عوامل، تعداد 11 نفر از صاحب نظران و اساتیدمدیریت کارآفرینی دانشگاه ها بوده که نمونه آماری دوم نیز از طریق سرشماری مشخص شده و برابربا تعداد جامعه آماری دوم می باشد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق برای گردآوری داده هاپرسشنامه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی همبستگی است.   برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از فنون مدل یابی معادلات ساختاری و فرآیند تحلیل سلسله مراتبیفازی استفاده شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که مولفه های عوامل سازمانی بر نهادینه سازیکارآفرینی در شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی تاثیر مثبت دارند، و نهادینه سازی کارآفرینیدر این شرکت ها نیز بر اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت دارد.}, keywords_fa = {عوامل سازمانی,نهادینه سازی,اجرایی شدن,کارآفرینی سازمانی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_478.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_478_d80110e5a2d7050b367c054819118de3.pdf} } @article { author = {Adab, Hossin and Golavar, Morteza}, title = {Organizational Excellence Assessment Based on EFQM Model - 2010 in National Iranian Gas Company}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {70}, pages = {25-46}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Excellence model is a suitable method to assess the performance of organizations. By exerting these models, the organization can compare its function with those of competitors in national and international levels. These models show that the superiority of organization is not a theoretical understanding but it is attaining the results of function which based on evidence and measurable. The European Foundation for Quality Management has formulated the EFQM model to determine the rate of growth and excellence of organization and to delineate the way of reaching the organizational excellence. This present study has been conducted in order to assess the organizational excellence of National Iranian Gas Company based on EFQM edited in 2010. The statistical population and sample of study include the managers and experts of mentioned company. The standard questionnaire of organizational excellence was used to collect needed data and also Cronbach's Coefficient Alpha was used for estimation of reliability which was approved by 0/983.Having distributed and collected the questionnaire, information derived by statistical analyses was analyzed through descriptive and inferential methods. After summarizing and classification of information and exerting Student t-test , all nine criteria of organizational excellence of National Iranian Gas Company had a little progress.Also there was a significant difference between the ideas of managers and experts concerning the assessment criteria of leadership and strategy of National Iranian Gas Company}, keywords = {Organizational Excellence Model,assessment,National Iranian Gas Company}, title_fa = {ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل EFQM ویرایش 02}, abstract_fa = {مدل های تعالی، روش مناسبی برای ارزیابی عملکرد سازمان ها می باشند. با بکارگیری این مدل ها، سازمانمی تواند عملکرد خود را با سایر رقبا در سطح ملی و بین المللی مقایسه کند. این مدل ها نشان می دهند کهبرتری سازمان یک برداشت نظری نیست بلکه بدست آوردن نتایج عملی است که مبتنی بر شواهد است و قابلسنجش می باشد.بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، مدل EFQM را برای تعیین میزان رشد و تعالی سازمان و ترسیم راه رسیدن بهتعالی سازمانی تدوین کرده است.پژوهش حاضر به منظور بررسی ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل EFQM ویرایش0202 انجام گرفته است. جامعه آماری و نمونه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت مذکور تشکیلداده اند؛ جهت جمع آوری داده های مورد نیاز، از پرسش نامه استاندارد تعالی سازمانی استفاده گردید و همچنینبرای برآورد پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که با مقدار 289.0 مورد تأیید قرار گرفت.بعد از توزیع و جمع آوری پرسش نامه، اطلاعات به دست آمده از طریق تحلیل های آماری به روش هایتوصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و پس از خلاصه و دسته بندی اطلاعات و بهره گیری ازآزمون تی استیودنت، تمام 9 معیار تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران پیشرفت کمی داشتند.همچنین در ارزیابی معیارهای رهبری و راهبرد شرکت ملی گاز ایران، میان نظر مدیران و کارشناسان تفاوتمعنی داری وجود داشت.}, keywords_fa = {مدل تعالی سازمانی,ارزیابی,شرکت ملی گاز ایران}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_512.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_512_9d602d1ffa3d0af8964be7cbc1e995c0.pdf} } @article { author = {Shaemi, Ali and Allameh, Sayyed Mohsen and Askari, Mahboobeh}, title = {Talent management strategies and it’s relation with employees' emotional intelligence}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {70}, pages = {47-75}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Nowadays, Talent Management Development is one of the most important business factors and a key component of sustaining competitive advantage of organizations. Implementing talent management strategy is one of the important factors affecting on Emotional Intelligence. The present study has examined the relation of talent management strategy and Emotional Intelligence in Isfahan municipality's staff. Sweem's model is used for measuring Talent Management strategy and, the proposed model of the researcher have been used for measuring Emotional Intelligence. The research Population has included all of the municipality's staff with diploma degree and upper. The sample number was 217 employees. Analyzing Structural Equation Modeling (SEM) has been applied for the test of hypotheses. The results of the research indicate the positive and significant relation of talent management strategy with emotional intelligence. Furthermore, "Open climate and culture", "Communications", "Performance management", "Employee development" and "Reward and recognition" have shown the positive and significant relation with emotional intelligence}, keywords = {Talent Management Strategy,Employee development,Open climate and culture,Performance Management,emotional intelligence}, title_fa = {استراتژی مدیریت استعداد و رابطه آن با هوش عاطفی کارکنان}, abstract_fa = {امروزه توسعه مدیریت استعداد یکی از مهمترین عوامل کسب و کار و از مؤلفه های کلیدی حفظ مزیت رقابتیپایدار در سازمان ها به شمار می رود. هوش عاطفی نیز به دلیل تأثیر مستقیمی که بر عملکرد دارد، می تواندمکمل مناسبی جهت حفظ این مزیت باشد. بنابراین، هدف این پژوهش تحلیل رابطه استراتژی مدیریتاستعداد و هوش عاطفی کارکنان در شهرداری شهر اصفهان است. جهت سنجش استراتژی مدیریت استعداد ازمدل سوئیم و سنجش هوش عاطفی کارکنان از مدل پیشنهادی پژوهشگر استفاده شده است. جامعه آماریپژوهش شامل تمامی کارکنان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر بوده که تعداد 712 نفر از آنان به عنواننمونه انتخاب گردیده اند. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از روش تحلیل مدل سازی معادله ساختاری استفادهشده است و نتایج این ارزیابی حاکی از آن است که استراتژی مدیریت استعداد رابطه مثبت و معناداری باهوش عاطفی کارکنان دارد. همچنین بین مؤلفه های پنج گانه آن شامل"جوّ و فرهنگ باز"، "ارتباطات"،مدیریت عملکرد"، "پرورش کارکنان" و "پاداش و قدردانی" و هوش عاطفی کارکنان رابطه مستقیم ومعناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {ستراتژی مدیریت استعداد,پرورش کارکنان,جوّ و فرهنگ باز,مدیریت عملکرد,هوش عاطفی. }, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_514.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_514_06421613be18a3fde59b92a12a17403f.pdf} } @article { author = {Mousavi, Seyed Abbas and Hosseini, Seyed Yaghoub and mosleh, Abdolmajide and Bahrami, Parvaneh}, title = {The effect of intellectual capital on knowledge - based companies performance}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {70}, pages = {47-75}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Development of information technology and communication networks greatly increased the share of information and knowledge deployment at the global level. In this regard, one of the most important resources of a company is intellectual capital. Today, intellectual capital is becoming an important source of economic growth. Therefore, managers are required to measure intellectual capital as an important criterion to enhance the business performance of the organization.The main objective of this study is The Effects of Intellectual Capital on Knowledge-Based Companies’ Performance in Persian Gulf Science and Technology Park located in Bushehr City. As for the research objectives, the present study can be classified as an “applied research” while as for data gathering, it is descriptive as a “correlation” research. Data collection tool was questionnaire and where its reliability tested by Cronbach's Alpha, Which shows the validity of the questionnaire. Data analysis performed by SPSS19 software. To test the research hypotheses, structural equation modeling and Amos software are used.The results show that intellectual capital has positively and significant affects on the enablers and it affects the performance of knowledge-based companies in Persian Gulf Science and Technology Park located in Bushehr City.}, keywords = {intellectual capital,Human Capital,structural capital,Relational Capital and Performance Assessment}, title_fa = {تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای دانش بنیان}, abstract_fa = {توسعه فنآوریهای اطلاعاتی و شبکههای ارتباطی سهم بهکارگیری دانش و اطلاعات را در سطح جهانی بهمیزان زیادی افزایش داده است. در این راستا، یکی از مهمترین منابع شرکت، سرمایه فکری است . امروزهسرمایه فکری در حال تبدیل شدن به یک منبع مهم و حیاتی در ایجاد رشد اقتصادی می باشد. بدین جهتمدیران ملزم به اندازهگیری سرمایه فکری به عنوان یک معیار مهم برای افزایش عملکرد کسب و کار سازمانهاهستند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر درپارک علم و فناوری شهر بوشهر میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات،توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده و برای تعیین قابلیت اعتماد )پایایی(از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که حاکیت از اعتبار بالای پرسشنامهها دارد. برای آزمون فرضیاتپژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد،سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری بر توانمندسازها داشته و این خود عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقردر پارک علم و فناوری شهر بوشهر را تحت تأثیر قرار میدهد}, keywords_fa = {سرمایه فکری,سرمایه انسانی,سرمایه ساختاری,سرمایه رابطهای و ارزیابی عملکرد}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_516.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_516_1d2003726b39f4d817a8aef73672744b.pdf} } @article { author = {Kameli, M.J and Bakhtiyar, Tayebeh and Lotfi, A and Pourfaraj, A}, title = {Consideration of Employees’ Behavior Patterns against Change}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {70}, pages = {103-134}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Present research has been conducted with the aim to investigate behavioral patterns of Copper Industries National Company of Iran employees against organizational changes. From among triple behavior patterns, resistance to change, acceptance of change and indifference to change (dependent variables) and from the changes also three types of change developmental, transitional and transformational (independent variables) have been studied. Statistical population of the research includes employees and managers Copper National Company (4825 employees, males and females) is that using the formula determination sample size of society finite of 356 persons has been studied. Research method of the viewpoint purpose is applied and of viewpoint is descriptive-survey and correlational .data harvested of the implementation of research using researcher constructed questionnaire are pluralization and validity it’s also with professors comment and experts and test Average Variance and also reliability it’s through the tests coefficient of Convergence and Cronbach’s alpha about exam and confirm has been located and using tests Kolmogorov–Smirnov, t-student, Pearson correlation, Partial Least Square and structural equation model and using SPSS and LISREL Software have been analyzed. reviews the results of the test nine hypotheses suggests that staff developmental and transitional changes accepted and are not indifferent towards it and do not show resistance against them but transformational changes not accepted and show resistance to they. Finally, suggestions are given on the acceptance of transformational changes.}, keywords = {--}, title_fa = {بررسی الگوهای رفتاری کارکنان در مقابل تغییر}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف بررسی الگوهای رفتاری کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران در مقابل تغییراتسازمانی انجام گرفته است. از بین الگوهای رفتاری سه گانه: مقاومت در مقابل تغییر، پذیرش تغییر و بی تفاوتینسبت به تغییر )متغییر های وابسته( و از تغییرات نیز سه نوع تغییر توسعه ای، انتقالی و دگرگون ساز )متغییرهایمستقل( مورد مطالعه قرار گرفته اند. جامعه آماری تحقیق شامل کارمندان و مدیران شرکت ملی مس) 5284نفرکارمند زن و مرد( می باشدکه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه از جامعه محدود 643 نفر مورد مطالعهقرار گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی و همبستگی می باشد.داده های حاصل از اجرای تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع بندی و روایی آن نیز با نظر اساتید وخبرگان و آزمون میانگین واریانس و همچنین پایایی آن نیز از طریق آزمون های ضریب همگرایی و آلفایکرونباخ مورد آزمون و تایید قرار گرفته و با استفاده از آزمون های کالموگروف و اسمیرونوف، تی استیودنت، ضریب همبستگی پیرسون، روش کمترین توان دوم جزیی و مدل معادلات ساختاری LISRELمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های نه گانه مبین آن است که کارکنانتغییرات توسعه ای و تغییرات انتقالی را پذیرفته و نسبت به آن بی تفاوت نبوده و در مقابل آنها مقاومتی از خودنشان نمی دهند. اما تغییرات دگرگون ساز را نپذیرفته و نسبت به آنها مقاومت نشان می دهند. در پایان پیشنهاداتیدر خصوص پذیرش تغییرات دگرگون ساز داده شده است.}, keywords_fa = {تغییر توسعه ای,تغییر انتقالی,تغییردگرگون ساز,مقاومت,بی تفاوتی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_518.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_518_5b48601f4963020b6e68882058684671.pdf} } @article { author = {Hoseinpour, Davood and Ahoupay, Maryam}, title = {Effect of Intellectual Capital and Servant Leadership Style on Organizational Entrepreneurship}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {70}, pages = {135-149}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {In modern economy, one of the most essential mechanism is creation of competitive advantage from systems of improvement and innovation in products achievement of which is made possible through paying attention to organizational entrepreneurship. According to this point of view, intellectual capital too, as one of knowledge assets of organization must be effective on organizational entrepreneurship. Intellectual capital like organizational entrepreneurship is one of essential factors in creation of competitive advantage and success of organizations in the field of modern days competition depends on correct management and leadership of these concepts. For this purpose, use of a new paradigm in leadership suitable for new conditions is necessary. Grin Liff call this new paradigm servant leadership. Hence, the goal of this research is study of the role of intellectual capital and leadership style in organizational entrepreneurship. Research’s method in this study is of descriptive-correlation type and the statistical society is comprised of employees of the Province Cooperation Office. The research’s results showed that consistent with new viewpoint, intellectual capital affects organizational entrepreneurship. In addition, given the positive relationship between concepts of intellectual capital and servant leadership, this result is obtained that service leadership style both directly and indirectly through positive relationship with intellectual capital and directly leads to promotion of organizational entrepreneurship.}, keywords = {organizational entrepreneurship,intellectual capital,servant leadership }, title_fa = {تاثیرسبک رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی}, abstract_fa = {در اقتصادهای نوین یکی از اساسیترین سازکارهای خلق مزیت رقابتی کارآفرینی است. در دیدگاهیجدید،کارآفرینی انعکاسی از کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است. سرمایه فکری نیز به عنوانیکی از داراییهای دانشی سازمان میبایست بر کارآفرینی سازمانی موثر باشد. از سوی دیگر موفقیت سازمانهادر عرصه رقابت امروز نیازمند پارادایم جدیدی در رهبری است. گرین لیف این پارادایم جدید را رهبریخدمت گزار معرفی می کند که ویژگیهای آن تامین کننده ضروریات کارآفرینی در سازمان است. هدف اینمقاله بررسی تاثیر سرمایه فکری و رهبری خدمت گزار بر ارتقای کارآفرینی سازمانی میباشد. روش تحقیق اینپژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری کارکنان اداره تعاون است که با استفاده از روش نمونه گیریتصادفی 801 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه، استفاده شد.نتایج تحقیق ارتباط مثبت و معنادار بین رهبری خدمت گزار و کارآفرینی سازمانی، سرمایه فکری و کارآفرینیسازمانی و رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری را تایید کرد. همچنین مشخص شد که هر دو متغیر سرمایهفکری و رهبری خدمت گزار قادر به پیشبینی کارآفرینی سازمانی هستند.}, keywords_fa = {رهبری خدمت گزار,سرمایه فکری,کارآفرینی سازمانی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_519.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_519_5403481387bbcf1fc3ac4e2c5332f007.pdf} } @article { author = {Elahi,, Seyed Majid and Fazli, Safar and yaghoobi, Roya}, title = {Impact of high-technology products attributes on consumers' approach/avoidance behavior}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {70}, pages = {151-171}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Production and development process of high technology products has never been so turbulent. The rapid growth of technology and risk in global markets and growing Changes in customers' needs has encountered new product development teams with increasing pressures to reduce costs and production time cycle maintaining the quality and reliability. As a result, it is important for producers to produce high-technology products that meet customer needs. In this paper, we study the impact of high-technology products attributes on consumers' approach/avoidance behavior. The statistical population of this study was the students of management faculties of state universities in Tehran. 391 questionnaires consist of multiple choice questions was distributed among individual sample. The data set was collected to evaluate the relationship between variables and their influence on each other using SPSS and Lisrel software. The results suggest that the high-technology products attributes have had the greatest impact on the pleasure. Consumers’ attitudes have the greatest impact on approach behavior, while arousal doesn't have significant relationship with approach behavior.}, keywords = {High-technology products,Attributes,cognition,Emotions,Approach-Avoidance behavior,Mehrabian and Russell's model}, title_fa = {تاثیر ویژگیهای محصولات با فناوری بالا بر رفتار پذیرش اجتناب مصرف کنندگان}, abstract_fa = {فرآیند تولید و توسعه محصولات با فناوری بالا تا این زمان این گونه دستخوش تغییر و تحول نبوده است. رشدسریع تکنولوژی و مخاطره در بازارهای جهانی و تغییرات روزافزون در نیازهای مشتریان، تیمهای توسعهمحصول جدید را با فشارهای روزافزونی موجه کرده است. در نتیجه تولید محصولات با فناوری بالا که مطابقبا نیازهای مشتریان باشد، برای تولیدکنندگان حائز اهمیت است. در این پژوهش به بررسی تاثیر ویژگی هایمحصولات با فناوری بالا بر رفتار پذیرش/ اجتناب مصرفکنندگان پرداخته میشود. جامعه آماری این تحقیق،دانشجویان دانشکدههای مدیریت دانشگاه های تهران بودند . تعداد 193 پرسشنامه مشتمل بر سوالاتچندگزینه ای تهیه گردید. دادههای جمعآوری شده به منظور بررسی رابطه میان متغیرها و تاثیر آنها بر یکدیگر،با استفاده از آزمونهای آماری میانگین یک جامعه، آزمون دو جملهای و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیلشدند. نتایج تحقیق حاکی از این است که ویژگیهای محصولات با فناوری بالا بیشترین تاثیر را بر لذت داشتهاست . نگرش مصرف کنندگان بیشترین تاثیر را بر رفتار پذیرش داشته است. در حالی که تاثیر انگیختگی بررفتار پذیرش/ اجتناب قابل توجه نبود.}, keywords_fa = {محصولات با فناوری بالا,ویژگیها,نگرش,عواطف,رفتار پذیرش/ اجتناب}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_520.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_520_f897d5381a3e9c414a1b8e52b8fffa86.pdf} } @article { author = {Jafarpoor, Mahmoud and Hobbi, Mohamad Bagher}, title = {Study and Survey the Nature of Duality Behaviors}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {70}, pages = {173-208}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {One of the issues is always a challenge in the field of organizational behavior to managers that created, is duality in behavior. hence, the present paper, nature and the why duality in organizational behavior, in a research organization, has been studied. the main objective of this paper is to find an answer to this question that in the organization was studied, “what is the duality types of behavior that can be identified and how is their situation”. also according to research conditions, the research method used is case study method that one of the strategies of qualitative research is.The results of this research showed that: (1) in the duality behaviors of individual interests and group interests, behaviors related to personal interests is the dominant behavior in the organization; (2) in the duality behaviors of organizational control and individual freedom, dominant behavior towards other preferences that can’t be observed; (3) in the duality behaviors of organizational norms and standards of human, behaviors with human criteria, dominant behavior is observed in the organization; (4) in the duality behaviors of individual preferences and group norms, group norms is the dominant behavior is observed and (5) in the duality behaviors of stability and change, dominant behavior is observed in the organization is change behaviors}, keywords = {behavior,Behavior of Duality,Need,person,Organization}, title_fa = {بررسی ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار در سازمان}, abstract_fa = {یکی از موضوعاتی که همواره در حوزه رفتار سازمانی چالشهایی را برای مدیران ایجاد نموده، دوگانگیهایرفتار بوده است. از این رو در مقاله حاضر، ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار سازمانی، در یک سازمانتحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله نیز یافتن پاسخ برای این سوال است که "در سازمانمورد مطالعه انواع دوگانگیهای رفتاری که میتوان شناسایی نمود کدام است و وضعیت آنها چگونه می-باشد". روش تحقیق مورد استفاده نیز با توجه به شرایط تحقیق، روش مطالعة موردی که یکی از انواعاستراتژیهای تحقیق کیفی محسوب میشود، بوده است.نتایج این تحقیق نشان داد که ) 1( در دوگانگیهای رفتار ناشی از منافع فردی و منافع گروهی، رفتارهای مربوطبه منافع فردی، رفتار غالب در سازمان مورد مطالعه میباشد؛ ) 2( در دوگانگیهای رفتار ناشی از کنترل سازمانو آزادیهای فردی، رفتار غالبی که بتوان آن را نسبت به دیگری رجحان داد مشاهده نشد؛ ) 3( دردوگانگی های رفتار ناشی از ضوابط سازمانی و معیارهای انسانی، رفتارهای مربوط به معیارهای انسانی رفتارغالب مشاهده شده در سازمان مورد مطالعه میباشد؛ ) 4( در دوگانگیهای رفتار ناشی از ترجیحات فردی وهنجارهای گروهی، رفتار غالب مشاهده شده مربوط به هنجارهای گروهی بوده است و ) 5( در دوگانگیهایرفتار مربوط به ثبات و تغییر نیز رفتار غالب مشاهده شده در سازمان مورد مطالعه، رفتارهای مربوط به تغییرمی باشد.}, keywords_fa = {رفتار,دوگانگی رفتار,نیاز,فرد,سازمان}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_521.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_521_e598d47810b40e336180e419dc28f02e.pdf} } @article { author = {Soltani, Iraj and Sarihi Asfestani, Rasool and abbasi, Hamideh}, title = {The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {70}, pages = {209-229}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {As employees' deliberate and conscious behavior, organizational behavior has critical influence on their job performance. Hence, their psychological empowerment enables the organizations to have higher flexibility and faster responsiveness toward changes. At the same time, perceived organizational support implies the employees' perception of the value of their attempts, health, and well-being for the organization.Accordingly, with respect to the importance of these factors in the organizations, the present study examines the effect of the relationship between organizational support and psychological empowerment on job performance with respect to the mediating role of organizational citizenship behavior. . The population of this research, finance and treasury staff supervision department of the Ministry of Economy and Finance, which have a total of 168 cases, the random method used and the population sample through Cochran formula, 117 were obtained. In order to collect survey data, standardized questionnaire and Tsvng Hai (2012) was used. Also, to increase the validity of the opinions of experts and specialists in this field has benefited from the Ministry of Economy and Finance. Using Cronbach's alpha (0.86) was used to determine reliability.In this analysis, the correlation matrix, regression, path analysis and structural equation modeling was performed using the statistical software LISREL. The findings indicate that perceived organizational support (0.11). And empowerment (0.12) alone does not affect job performance. However, OCB as an effective mediator between perceived organizational support (0.38) and psychological empowerment (0.59) with job performance. Organizations benefiting from the results, in the modern world that is constantly changing will be able to outdo the competition}, keywords = {Organizational Citizenship Behavior,Perceived organizational support,psychological empowerment,Job performance}, title_fa = {نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی}, abstract_fa = {رفتار شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای اختیاری و آگاهانه کارکنان، تاثیر به سزایی بر عملکرد شغلیکارکنان دارد و توانمند سازی روانشناختی آنان به سازمان ها امکان انعطاف پذیری بیشتر و پاسخ دهی سریع بهتغییرات را می دهد و از طرفی دیگر حمایت سازمانی ادراک شده به برداشت کارکنان از میزان توجه سازمان بهتلاش، سلامتی و آسایش آن ها اشاره دارد. از این رو با توجه به اهمیت این عوامل در سازمان ها، پژوهشحاضر به بررسی رابطه حمایت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجیرفتار شهروندی سازمانی می پردازد. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 761 نفر می باشند؛ که از روش تصادفیطبقه ای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 771 نفر به دست آمد. به منظورگردآوری داده های پژوهش، از پرسشنامه استاندارد چینگ و تسونگ ) 2172 ( استفاده شد. همچنین جهتافزایش روایی پرسشنامه از نقطه نظرات اساتید متخصص این رشته و کارشناسان وزارت مذکور بهره مند گردید.از روش آلفای کرونباخ ) 18.6 ( جهت تعیین پایایی پرسشنامه استفاده شد.در این پژوهش تجزیه و تحلیل داده ها، از طریق ماتریس همبستگی، معادلات رگرسیون، تحلیل مسیر و مدل معادلاتساختاری و با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل انجام شده است. یافته ها حاکی از آن است که حمایت سازمانیادراک شده ) 1877 (. و توانمندسازی) 1872 ( به تنهایی بر عملکرد شغلی تأثیر نمی گذارد. لیکن رفتار شهروندیسازمانی به عنوان متغیر میانجی مؤثر بین حمایت سازمانی ادراک شده).. 18 ( و توانمندسازی روانشناختی) 18.0 ( باعملکرد شغلی است. سازمان ها با بهره گیری از نتایج حاصله، در دنیای نوینی که پیوسته در حال تغییر و تحول استقادر به پیشی گرفتن از رقبا خواهند شد}, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی,حمایت سازمانی ادراک شده,توانمندسازی روانشناختی,عملکرد شغلی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_522.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_522_2a6c8db3ae9d8ca3cfd47048dfdc635b.pdf} } @article { author = {Afjei, Seyyed Ali Akbar and Rezaee Abyaneh, Neda}, title = {The relationship between organizational learning and personnel readiness for change in insurance companies}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {70}, pages = {231-247}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Considering the importance of learning organization and readiness for change, current study has been done to examine the relationship between organizational learning and readiness for change according to the dimensions of learning organization in the insurance industry. The statistical population for this study is private insurance companies in Iran. 110 managers of these companies were selected as the case study. To collect data, Watkins`s and Marsick`s DLOQ (dimensions of the learning organization questionnaires), and also Dunham`s et al questionnaire were used. To test hypothesis with regard to the questionnaire data, Test Kolmogorov-Smirnov, T-test student, structural equations test were used. Findings suggest that there is organizational learning culture in insurance companies, so that different dimensions of organizational learning in insurance companies are above average. Considering the total results of hypothesis tests and also with regard to the standard regression coefficient, it can be argued that the relationship between organizational learning and readiness for change in private insurance companies is not in good condition, particularly in relation to the dimension of promote inquiry and dialogue, which is one of the important dimensions of the model}, keywords = {organizational learning,Readiness for change,Learning organization}, title_fa = {رابطه میان یادگیری سازمانی و آمادگی کارکنان برای تغییر در شرکتهای بیمه}, abstract_fa = {سازمانی و آمادگی برای تغییر با توجه به ویژگیهای سازمان یادگیرنده در صنعت بیمه انجام گرفته است.جامعه آماری این تحقیق شرکتهای بیمه خصوصی در ایران هستند. تعداد 111 نفر از مدیران این شرکتها بهعنوان نمونه انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک ونیز از پرسشنامه تغییر دانهام و همکاران استفاده گردید. برای آزمون فرضیهها با توجه به دادههای پرسشنامه ازآزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون t استیودنت و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها حاکی -از وجود فرهنگ یادگیری سازمانی در شرکتهای بیمه است. بنابراین، ابعاد مختلف یادگیری سازمانی درشرکتهای بیمه در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارند. در کل با توجه به نتایج به دست آمده از آزمونفرضیهها و هم چنین با در نظر گرفتن ضریب رگرسیون استاندارد میتوان استدلال کرد که ارتباط بین یادگیریسازمانی و آمادگی برای تغییر در شرکتهای بیمه خصوصی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، به خصوص درارتباط با بعد تحقیق و گفت وگو برای آمادگی برای تغییر که یکی از ابعاد مهم مدل است.}, keywords_fa = {یادگیری سازمانی,آمادگی برای تغییر,سازمان یادگیرنده}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_523.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_523_dd8a5f0b82de46d7a61e9b9242e34ef3.pdf} }