ابوالحسن حسینی؛ فاطمه جعفری بازیار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تببین نقش مدیریت استعداد بر تاب آوری سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش و تحقق قرارداد روانشناختی در شهرک های صنعتی استان مازندران انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری داده ها توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه شرکت های فعال با بیش از 50 کارمند واقع در شهرک های صنعتی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تببین نقش مدیریت استعداد بر تاب آوری سازمانی با نقش میانجی تسهیم دانش و تحقق قرارداد روانشناختی در شهرک های صنعتی استان مازندران انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری داده ها توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه شرکت های فعال با بیش از 50 کارمند واقع در شهرک های صنعتی آمل، بابل و بابلسر به تعداد 77 شرکت بوده است که از بین آنها 64 شرکت به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. داده ها به وسیله پرسشنامه های استاندارد با روایی و پایایی مناسب از مدیران ارشد یا منابع انسانی شرکت ها و کارکنان بااستعداد آن ها جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای spss و pls استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدیریت استعداد با تاب آوری سازمان رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین فعالیت های مدیریت استعداد بر تحقق قرارداد روانشناختی استعدادها تاثیر گذاشته، تحقق قرارداد روانشناختی نیز بر تمایل استعدادها برای تسهیم دانش تاثیر مثبت دارد و در نهایت تسهیم دانش با تاب آوری سازمان رابطه معناداری دارد.
علی شائمی برزکی؛ مسعود کیانپور؛ فاطمه شاکری
چکیده
هدف این پژوهش، کاوش در فرآیند درون فردی مشارکت کارکنان در تسهیم دانش میباشد. در این تحقیق روش پژوهش ترکیبی استفاده شد. در ابتدا دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با تعداد 30 نفر از مدیران ارشد، میانی و کارمندان یکی از سازمانهای دولتی و سازمانهای خصوصی وابسته به آن که در صنعت برق استان یزد فعالاند، به دست آمد و از طریق کدگذاری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، کاوش در فرآیند درون فردی مشارکت کارکنان در تسهیم دانش میباشد. در این تحقیق روش پژوهش ترکیبی استفاده شد. در ابتدا دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با تعداد 30 نفر از مدیران ارشد، میانی و کارمندان یکی از سازمانهای دولتی و سازمانهای خصوصی وابسته به آن که در صنعت برق استان یزد فعالاند، به دست آمد و از طریق کدگذاری باز و محوری، یافتهها در قالب مدل نظری تدوین شد. سپس بر اساس نتایج حاصله از کدگذاری، پرسشنامه تهیه و در اختیار 248 نفر از اعضای سازمانهای مذکور قرار گرفت. دادههای به دست آمده از 164 پرسشنامه برگشتی جهت آزمون فرضیات تحقیق از طریق آزمون مدل سازی معادلات ساختاری و نیز پایایی و روایی مدل با استفاده از نرم افزار SMART PLS استفاده شد. یافتهها حاکی از روایی و پایایی مدل بوده و محاسبه شاخصهای برازش نیز انطباق چارچوب مفهومی با واقعیت را تائید کرد. بر اساس یافتهها نشان داده شد که نگرش مثبت فرد در مورد تسهیم دانش، باورهای کلی فرد، امیال و علاقهها و روحیات فرد، شخصیت، مشخصات ژنتیکی، خانوادگی و تحصیلی، رفتار گیرنده دانش در ایجاد حس خوب مؤثر است و منجر به میل به تسهیم دانش میگردد. از طریق آزمون رگرسیون، نقش مداخلهگرایانه واحد سازمانی، مکان سازمان، نوع کار و زمان تسهیم دانش در ایجاد میل به تسهیم دانش نیز مورد تائید واقع شد. بهطور کلی در این مطالعه با رویکردی اکتشافی ترکیبی، مشخص شد که عوامل درون فردی در میل به تسهیم دانش مؤثر بوده و لذا سازمان میتواند با تقویت این عوامل، مشارکت در تسهیم دانش را افزایش دهد.
سیدمحسن علامه؛ هدی توکلی؛ ریحانه السادات طبائیان
چکیده
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع دارد و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد و بهتازگی در مدیریت و سازمان به صورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی است. پژوهشهای مختلف سه بعد ساختاری ،رابطهای و شناختی را برای سرمایه احتماعی ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع دارد و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد و بهتازگی در مدیریت و سازمان به صورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی است. پژوهشهای مختلف سه بعد ساختاری ،رابطهای و شناختی را برای سرمایه احتماعی معرفی کردهاند. هدف این پژوهش کشف روابط بین متغیرهای سرمایه اجتماعی، تسهیم دانش و سرمایه فکری است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان بانک مسکن در شهر اصفهان هستند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و در نهایت 119پرسشنامه برای تحلیل جمعآوری شد. برای آزمایش فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. با توجه به نتایج بدست آمده، دو بعد سرمایه اجتماعی، یعنی بعد رابطهای و شناختی بر تسیهم دانش تاثیر مثبت و معنیداری دارند، اما تاثیر بعد ساختاری بر تسهیم دانش معنیدار نیست. همین طور اثر تسهیم دانش بر سه بعد سرمایه فکری یعنی ابعاد ساختاری، انسانی و رابطهای نیز مثبت و معنیدار است. یافتههای این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسمهای سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش میگردد که میتواند مبنای قابل قبولی برای افزایش سطح سرمایه فکری در سازمانها باشد.
عباسعلی رستگار؛ طاهره مقصودی
چکیده
در عصر حاضر، سازمانها بهطور فزاینده با محیطهای پویا و در حال تغییر مواجهاند که شرط بقا در این شرایط متلاطم انعطافپذیری، انطباقپذیری و کارآفرینی و نوآوری بیشتری میباشد.داشتن یک سازمان نوآور نیازمند پیش شرط هایی میباشد که از مهمترین و کلیدیترین لازمههای آن حضور رهبرانی تحولآفرین و تسهیم دانش میباشد. تحقیق ...
بیشتر
در عصر حاضر، سازمانها بهطور فزاینده با محیطهای پویا و در حال تغییر مواجهاند که شرط بقا در این شرایط متلاطم انعطافپذیری، انطباقپذیری و کارآفرینی و نوآوری بیشتری میباشد.داشتن یک سازمان نوآور نیازمند پیش شرط هایی میباشد که از مهمترین و کلیدیترین لازمههای آن حضور رهبرانی تحولآفرین و تسهیم دانش میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش پژوهش صورت گرفته است، از لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی میباشد. حجم نمونه تعداد 160 نفر از مدیران ارشد شرکتهای مهندسی فعال در حوزه رباتیک در شهر تهران میباشند که بصورت تصادفی انتخاب شدهاند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه ترکیبی رهبری تحولآفرین ، پرسشنامه ترکیبی نوآوری سازمانی و پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش میباشد، که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0 ، 93/0و 91/0 به دست آمد و روش تحلیل عاملی برای بررسی روایی مورد استفاده قرار گرفته است. دادهها نیز با بهرهمندی از همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی تحلیل شدند. نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین با حضور متغیر میانجی تسهیم دانش تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمانی دارد. از اینرو پیشنهاد میشود با بکارگیری و ایجاد ساختارهای مناسب حمایت کننده از سبک رهبری تحولآفرین و تسهیم دانش فضا و شرایط مناسبی برای نوآوری سازمانی فراهم شود.
مصطفی کاظمی؛ سمیرا پور
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، ، صفحه 105-129
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی علل و پیامدهای ایمنی روانی در کارکنان اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی در قالب یک مدل مفهومی است. بدین منظور 101نفر از کارکنان این اداره به عنوان نمونه مورد مطالعه به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدندو از طریق پرسشنامه های توزیع شده میان آنها به گردآوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی علل و پیامدهای ایمنی روانی در کارکنان اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی در قالب یک مدل مفهومی است. بدین منظور 101نفر از کارکنان این اداره به عنوان نمونه مورد مطالعه به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدندو از طریق پرسشنامه های توزیع شده میان آنها به گردآوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته شد. به منظورتحلیل دادههای حاصله از مدل یابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزارآماری پی ال اس بهره گرفته شد و نتایج حاصل از شاخصهای برازندگی مدل مفهومی، حاکی ازبرازش مناسب مدل تحقیق بود. با استفاده از تحلیل مسیر به منظور آزمون فرضیات مشخص گردید کهتمامی فرضیات مربوط به عوامل تأثیرگذار بر ایمنی روانی )اعتماد و هوش هیجانی( به جز حمایتاجتماعی مورد پذیرش قرار گرفتند و فرضیات مربوط به پیامدهای ایمنی روانی )رفتار شهروندی،رفتار یادگیری و تمایل به تسهیم دانش( نیز تأیید شدند. هم چنین، نشان داده شد که ایمنی روانی درروابط بین هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی و اعتماد با تمایل به تسهیم دانش، نقش واسط راایفا میکند.
دوره 21، شماره 69 ، دی 1391، ، صفحه 59-93
چکیده
نوآوری به عنوان عامل مهم و حیاتی برای سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محیطپیچیده و متغیر امروزی می باشد. سازمان ها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیط های متغیر و ایجاد توسعهقابلیت های جدیدی که به آنها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفق تر خواهند بود. از طرفی ابتکارات واقدامات نوآوری به طور زیادی به دانش، تخصص کارکنان ...
بیشتر
نوآوری به عنوان عامل مهم و حیاتی برای سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محیطپیچیده و متغیر امروزی می باشد. سازمان ها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیط های متغیر و ایجاد توسعهقابلیت های جدیدی که به آنها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفق تر خواهند بود. از طرفی ابتکارات واقدامات نوآوری به طور زیادی به دانش، تخصص کارکنان وابسته است.در نتیجه دانش یک دارایی با ارزشبرای سازمان ها محسوب می شود و اقدامات در زمینه گسترش آن قابل اهمیت است.به همین دلیل در اینپژوهش به بررسی روابط کمی بین تسهیم دانش، نوآوری و عملکرد پرداخته می شود تا بدین وسیله جایگاهتسهیم دانش بر نوآوری و عملکرد، برای شرکت های موجود یا شرکت هایی که قصد ورود به حوزه کسب وکار را دارند، مشخص شود. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی از نوعهمبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری ) SEM ) می باشد . جامعه آماری این پژوهش را مدیرانشرکت های تولیدی کوچک و متوسط استان مازندران تشکیل می دهند . روایی پرسشنامه به وسیله روایی محتواو تحلیل عاملی تاییدی سنجیده شد و همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 38.0 موردتایید قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که تسهیم دانش ضمنی و آشکار بر سرعت و کیفیت نوآوری و موثر است و نوآوری نیز به نوبه خود بر عملکرد )مالی، مشتری و فرایند های داخلی( شرکت تاثیر مثبت ومعناداری می گذارد. هم چنین نتایج پژوهش حاکی از تاثیر گذاری تسهیم دانش صریح بر عملکرد )مالی،مشتری و رشد و یادگیری( شرکت به غیر از فرایند های داخلی است. از سوی دیگر تاثیر تسهیم دانش ضمنیبر تمامی معیار های عمکرد به جز بعد مشتری مورد تایید قرار گرفت.