شهرام خلیل نژاد؛ محمدرضا دانشوردیلمی
چکیده
در اقتصاد جهانی شرکتهایی که مدل کسبوکار آنها مبتنی بر تعاملات شبکه محور است، سریعترین نرخ رشد را دارا هستند. در چنین اقتصاد شبکه محوری مزایای استراتژیک بهطور فزایندهای در کسبوکارهای پلتفرمی ایجاد میشود. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کیفی نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه استراتژی همآواسازی در کسب و کارهای پلتفرمی انجام شده ...
بیشتر
در اقتصاد جهانی شرکتهایی که مدل کسبوکار آنها مبتنی بر تعاملات شبکه محور است، سریعترین نرخ رشد را دارا هستند. در چنین اقتصاد شبکه محوری مزایای استراتژیک بهطور فزایندهای در کسبوکارهای پلتفرمی ایجاد میشود. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کیفی نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه استراتژی همآواسازی در کسب و کارهای پلتفرمی انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از جستجوی نظام مند مطالعات مرتبط با استراتژی همآواسازی در پایگاههای معتبر بین المللی استخراج شده و در نهایت 43 مطالعه برای بررسیهای نهایی شناسایی شدند. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از منظر رویکرد کیفی، از منظر جمع آوری دادهها کتابخانهای است. سپس با اتخاذ استراتژی فراترکیب و رویکرد تحلیل مضمون به استخراج مفاهیم و الگوها از مطالعات منتخب پرداخته شد. در پایان، الگوی شکل گیری استراتژی همآواسازی در 3 بعد اصلی (زمینه، محتوا و فرآیند)، 13 مؤلفه (افزایش سهم نوآوری پلتفرم، خلق مزیت رقابتی، خلق ارزش مشترک، پویایی دانش، صیانت پذیری نوآوری، پایداری شبکه، تدوین چشم انداز، تحریک نوآوری، مشروعیت بخشی، اهرمهای رهبری، مدیریت مرزهای پلتفرم، مؤلفهها و قوانین پلتفرم) و 38 شاخص شناسایی و دسته بندی گردید.