طیبه امینی؛ مجید نصیری؛ پرویز سعیدی؛ ابراهیم عباسی
چکیده
آشفتگیهای موجود در محیط کسب و کارها منجر به تغییرات غیر قابل پیشبینی شده است که از یک طرف باعث ایجاد فرصتهای جدید برای کسب ارزش و از طرفی دیگر مزیتهای رقابتی شرکتها را دچار مشکل کرده است و در برخی مواقع منجر به از بین رفتن آنها شده است. در چنین فضایی سازمانهای موفق و به ویژه شرکتهای دانش بنیان به دنبال آن هستند که از کارآفرینی ...
بیشتر
آشفتگیهای موجود در محیط کسب و کارها منجر به تغییرات غیر قابل پیشبینی شده است که از یک طرف باعث ایجاد فرصتهای جدید برای کسب ارزش و از طرفی دیگر مزیتهای رقابتی شرکتها را دچار مشکل کرده است و در برخی مواقع منجر به از بین رفتن آنها شده است. در چنین فضایی سازمانهای موفق و به ویژه شرکتهای دانش بنیان به دنبال آن هستند که از کارآفرینی راهبردی یعنی بهرهبرداری از مزیتهای رقابتی فعلی و کشف نوآوریهایی که مزیت رقابتی آینده را رقم میزنند، به عنوان عاملی در دستیابی به موفقیت استفاده کنند. ضرورت وجود فعالیتهای مدیریت راهبردی و کارآفرینی به شکل همزمان در قالب کارآفرینی راهبردی منجر به تاثیرگذاری معنادار در موفقیت شرکت، میشود. این تحقیق از روش فراترکیب به شناسایی شاخصهای کارآفرینی راهبردی پرداخته که منجر به شناسایی70 کد، 16 مفهوم و 6 مقوله گردیده است و با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری آنها را سطحبندی نموده است نتیجه حاصل از نظرات خبرگان در رویکرد ساختاری تفسیری بدین صورت بوده است که عوامل محیطی در سطح چهارم، عوامل سازمانی، عوامل اقتصادی و عوامل نوآورانه در سطح سوم و عوامل فردی و اجتماعی کارآفرینانه در سطح دوم و در سطح اول فرصتها و قابلیتهای کارآفرینانه قرار گرفتند.