غلامرضا توکلی؛ مهدی الیاسی؛ میثم شفیعی رودپشتی؛ علی اصغر حیدری
دوره 21، شماره 64 ، شهریور 1390، ، صفحه 55-88
چکیده
یکی از مهم ترین بخشهای راهبردی در اقتصاد هر کشور، بخش نظامی آن کشور است. از اینرو دولتها بخش قابل توجهی از مخارج و توان خود را صرف موفقیت این بخش در انجام ماموریتهای خود میکنند. یکی از مبادی که بخش نظامی کشورها می تواند در تامین هزینههای خود گام مهم و مؤثری برداشته و هم چنین اقتدار و قدرت خود را به منصه ظهور برساند، صادرات ...
بیشتر
یکی از مهم ترین بخشهای راهبردی در اقتصاد هر کشور، بخش نظامی آن کشور است. از اینرو دولتها بخش قابل توجهی از مخارج و توان خود را صرف موفقیت این بخش در انجام ماموریتهای خود میکنند. یکی از مبادی که بخش نظامی کشورها می تواند در تامین هزینههای خود گام مهم و مؤثری برداشته و هم چنین اقتدار و قدرت خود را به منصه ظهور برساند، صادرات است. بنابراین صادرات امروزه دغدغهای مهم برای بسیاری صنایع نظامی بوده و توجه زیادی را به خود معطوف نموده است. یکی از عوامل موفقیت صادرات، شناسایی خواسته های مشتریان و تامین آنها و همچنین رفع چالشها و مشکلات احتمالی آنان است. لذا در این راستا مقاله پیش رو سعی نموده تا با استفاده از روش شناسی کیفی به ویژه ابزارهای مصاحبه عمیق و پرسشنامه باز و با بهره گیری از روش تحلیل محتوا و نمودار خویشاوندی آسیبهای مترتب بر امر صادرات نظامی ایران را شناسایی و طبقه بندی نموده و ضمن تعیین ضریب اهمیت آسیبها و میزان شدت آن ها با استفاده از روش های کمی، با بهرهگیری از ماتریس تطبیقی نتایج، آسیب ها از حیث اولویت و اضطرار دسته بندی نماید. جامعه آماری مورد نظر برای این پژوهش را در دو مرحله 36 نفر از خبرگان داخل کشور )با نرخ همکاری 36 درصد( و 56 نفر از مشتریان خارجی)با نرخ همکاری 36 درصد( تشکیل می دهند. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که از نگاه کارشناسان داخلی 5 مورد آسیب و از منظر کارشناسان خارجی 4 مورد آسیب در سطح بحرانی بوده و نیاز ویژه ای به بررسی و مرتفع شدن آن ها وجود دارد.
سیدمحمد اعرابی؛ حسن قاسمی
دوره 11، شماره 43.44 ، اسفند 1383، ، صفحه 15-35
چکیده
صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، ...
بیشتر
صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، صادرات غیر نفتی ایران را از دو دیدگاه ساختاری و یا عرضه مورد مطالعه قرار داده اند. این پژوهش صادرات غیر نفتی ایران را از دیدگاه تقاضا مورد بررسی قرار داده و بر آن است تا بر اساس نظریه لیندر، تغییرات درآمد سرانه در ایران را بر صادرات غیر نفتی مورد بررسی قرار دهد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی قاره اروپا به سوی قاره آسیا تغییر مسیر داده است. به عبارت دیگر همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی کشورهایی که درآمد سرانه بالاتری از ایران دارند به سوی کشورهایی که درآمد سرانه مشابه با ایران دارند سوق پیدا کرده است.
سید حسین رحمان سرشت؛ عبدالعزیز شمسایی
دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 33-48
چکیده
طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین الملل مربوط به فراورده های صنایع تبدیلی غذایی است. با این حال صادر کنندگان این محصول در تسخیر بازارهای منطقه ای و جهانی موفقیت قابل توجهی نداشته اند. طبعا این ناکامیها را می توان به عوامل متعددی نسبت داد اما به نظر می رسد مهمترین آن عوامل عدم برخورد کارشناسی ...
بیشتر
طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین الملل مربوط به فراورده های صنایع تبدیلی غذایی است. با این حال صادر کنندگان این محصول در تسخیر بازارهای منطقه ای و جهانی موفقیت قابل توجهی نداشته اند. طبعا این ناکامیها را می توان به عوامل متعددی نسبت داد اما به نظر می رسد مهمترین آن عوامل عدم برخورد کارشناسی در بخش تجارت و بازاریابی بین المللی بوده باشد. پژوهش حاضر با تمرکز بر یکی از بازارهای مهم مواد غذایی فراوری شده و یکی از همسایگان کشورمان یعنی امارات متحده عربی در صدد شناسایی برخی موانع مهم صادرات غذاهای فراوری شده از دیدگاه مشتریان این بازار بر آمده است.
حسین رحمان سرشت؛ عبدالعزیز شمسایی
دوره 4، شماره 13.14 ، شهریور 1373، ، صفحه 33-48
چکیده
طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین المللی مربوط به فرآورده های صنایع تبدیلی غذایی (غذاهای فراوری شده) است. با این حال صادر کنندگان این محصول در تسخیر بازارهای منطقه ای و جهانی موفقیت قابل توجهی نداشته اند. طبعا این ناکامیها را می توان به عوامل متعددی نسبت داد اما به نظر می رسد مهمترین آن عوامل ...
بیشتر
طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین المللی مربوط به فرآورده های صنایع تبدیلی غذایی (غذاهای فراوری شده) است. با این حال صادر کنندگان این محصول در تسخیر بازارهای منطقه ای و جهانی موفقیت قابل توجهی نداشته اند. طبعا این ناکامیها را می توان به عوامل متعددی نسبت داد اما به نظر می رسد مهمترین آن عوامل عدم برخورد کارشناسی در بخش تجارت و بازاریابی بین المللی بوده باشد. پژوهش حاضر با تمرکز بر یکی از بازارهای هم مهم مواد غذایی فراوری شده و یکی از همسایگان کشور مان یعنی امارات متحده عربی در صدد شناسایی برخی موانع مهم صادرات غذاهای فراوری شده از دیدگاه مشتریان این بازار برآمده است. بدین منظور با تهیه و توزیع سه پرسشنامه متفاوت (به دو زبان فارسی و انگلیسی) برای کسب نظر از وارد کنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان فراورده های غذایی ایرانی در کشور امارات تلاش به عمل آمد تا فرضیه های تحقیق آزمون شوند. جهت آزمون فرضیه ها از روش های آماری ناپارامتری چون آزمونهای دو جمله ای، فریدمن، کروسکال و الیس و (U) من - ویتنی استفاده گردیده است. در بخشی دیگر از تحقیق محقق سعی کرده است با استفاده از مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی (A. H.P) و طراحی پرسشنامه ویژه ای (به دو زبان فارسی و انگلیسی) برخی خصوصیات مطلوب یک محصول غذایی از نظر مصرف کنندگان بازار مواد غذایی امارات و نیز برخی عوامل مؤثر بر فرایند تصمیم گیری آنان در انتخاب یک محصول غذایی را شناسایی نماید. در پایان با توجه به نتایج حاصل از تحقیق پیشنهادهایی برای مسئولین مربوطه، تولید کنندگان و صادر کنندگان غذاهای فراوری شده کشور و پژوهشگران آتی، ارائه شده است.