محمد وکیلی؛ حامد دهقانان؛ حسین رحمان سرشت؛ وحید خاشعی ورنامخواستی
چکیده
امروزه استفاده از مشاوران استراتژی در اکثر سازمانها نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت محسوب میشود و این مشاوران نقش بی بدیلی را در موفقیت سازمانها ایفا میکنند. شایستگی و مدیریت مبتنی بر شایستگیها در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، با این حال به شایستگیهای مشاوران استراتژی تاکنون خیلی کم توجه شده است. هدف این تحقیق ...
بیشتر
امروزه استفاده از مشاوران استراتژی در اکثر سازمانها نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت محسوب میشود و این مشاوران نقش بی بدیلی را در موفقیت سازمانها ایفا میکنند. شایستگی و مدیریت مبتنی بر شایستگیها در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، با این حال به شایستگیهای مشاوران استراتژی تاکنون خیلی کم توجه شده است. هدف این تحقیق شناسایی شایستگیها، تعیین اهمیت نسبی آنها و ارایه یک مدل جامع شایستگی برای مشاوران استراتژی است. بدین منظور یک پژوهش ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شد که در فاز کیفی بر اساس رویکرد داده بنیاد گلیزری و از طریق مصاحبه عمیق با 21 نفر از خبرگان مشاوره استراتژی در کشور، 25 شایستگی مشاوران استراتژی شناسایی شد. در فاز کمی با روش دیمتل فازی اهمیت نسبی این شایستگیها و روابط میان آنها مشخص شد و در نهایت یک مدل جامع در این خصوص به دست آمد. از جمله نتایج مهم این تحقیق این است که در سطح مقولههای اصلی، شایستگیهای شخصیتی و در سطح مقولههای فرعی هوش، دانش مدیریت و سازمان، تفکر استراتژیک، موقعیتسنجی و رهبری رهبران از بالاترین درجه اهمیت و تاثیرگذاری برخوردارند.
طیبه امینی؛ مجید نصیری؛ پرویز سعیدی؛ ابراهیم عباسی
چکیده
آشفتگیهای موجود در محیط کسب و کارها منجر به تغییرات غیر قابل پیشبینی شده است که از یک طرف باعث ایجاد فرصتهای جدید برای کسب ارزش و از طرفی دیگر مزیتهای رقابتی شرکتها را دچار مشکل کرده است و در برخی مواقع منجر به از بین رفتن آنها شده است. در چنین فضایی سازمانهای موفق و به ویژه شرکتهای دانش بنیان به دنبال آن هستند که از کارآفرینی ...
بیشتر
آشفتگیهای موجود در محیط کسب و کارها منجر به تغییرات غیر قابل پیشبینی شده است که از یک طرف باعث ایجاد فرصتهای جدید برای کسب ارزش و از طرفی دیگر مزیتهای رقابتی شرکتها را دچار مشکل کرده است و در برخی مواقع منجر به از بین رفتن آنها شده است. در چنین فضایی سازمانهای موفق و به ویژه شرکتهای دانش بنیان به دنبال آن هستند که از کارآفرینی راهبردی یعنی بهرهبرداری از مزیتهای رقابتی فعلی و کشف نوآوریهایی که مزیت رقابتی آینده را رقم میزنند، به عنوان عاملی در دستیابی به موفقیت استفاده کنند. ضرورت وجود فعالیتهای مدیریت راهبردی و کارآفرینی به شکل همزمان در قالب کارآفرینی راهبردی منجر به تاثیرگذاری معنادار در موفقیت شرکت، میشود. این تحقیق از روش فراترکیب به شناسایی شاخصهای کارآفرینی راهبردی پرداخته که منجر به شناسایی70 کد، 16 مفهوم و 6 مقوله گردیده است و با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری آنها را سطحبندی نموده است نتیجه حاصل از نظرات خبرگان در رویکرد ساختاری تفسیری بدین صورت بوده است که عوامل محیطی در سطح چهارم، عوامل سازمانی، عوامل اقتصادی و عوامل نوآورانه در سطح سوم و عوامل فردی و اجتماعی کارآفرینانه در سطح دوم و در سطح اول فرصتها و قابلیتهای کارآفرینانه قرار گرفتند.
محسن مرادی؛ محمدرسول حشمتی
دوره 23، شماره 75 ، مهر 1393، ، صفحه 69-69
چکیده
منابع انسانی بهعنوان نیروی محرکه طرحهای استراتژیک سازمان بهشمار میرود که مدیریتآن نیازمند رویکردی استراتژیک میباشد. بنابراین تدوین استراتژی ب هعنوان نخستین مرحله درانجام برنامهریزیهای راهبردی در زمینه منابع انسانی محسوب میگردد. اتخاذ تصمیمات راهبردیو تدوین استراتژی در حوزه منابع انسانی، همانند طراحی استراتژی در سایر حوز ههای ...
بیشتر
منابع انسانی بهعنوان نیروی محرکه طرحهای استراتژیک سازمان بهشمار میرود که مدیریتآن نیازمند رویکردی استراتژیک میباشد. بنابراین تدوین استراتژی ب هعنوان نخستین مرحله درانجام برنامهریزیهای راهبردی در زمینه منابع انسانی محسوب میگردد. اتخاذ تصمیمات راهبردیو تدوین استراتژی در حوزه منابع انسانی، همانند طراحی استراتژی در سایر حوز ههای سازمان،مستلزم بررسی محیط خارجی و شناسایی فرصتها و تهدیدهای محیطی و نیز انجام ارزیابی داخلیبرای آشکار شدن نقاط قوت و ضعف در این حوزه میباش د. پژوهش حاضر با ارزیاب ی محیطدر صدد انتخاب بهترین استراتژی SWOT داخلی و خارجی شهرداری مشهد، و ایجاد ماتریسبرای سیستم منابع انسانی سازمان مورد مطالعه بوده است. از اینرو نخست بهکمک تکنی کهایتدوین استراتژی و نظرات خبرگان و متخصصان منابعانسانی شهرداری مشهد مه مترین عواملاثرگذار داخلی و خارجی مرتبط با حوزه منابع انسانی شناسایی گردید و از سوی مدیران وکارشناسان سازمان به هرکدام رتبه و ضریب اهمیت اختصاص داده شد و با توجه به میانگیناستراتژیهای اولیه ، SWOT نمرات داده شده کلیه مدیران و کارشناسان و با استفاده از ماتریسمنابع انسانی سازمان تدوین شدند. در نهایت براساس نتایج حاصله موقعیت سازمان در ماتریسچهارگانه داخلی/خارجی از نظر منابع انسانی شناسایی و استراتژیهای متناسب برای سیستم منابعانسانی سازمان استخراج گردید. نتایج نشان میدهد استراتژیهای رقابتی و تهاجمی گزین ههایمطلوب سیستم منابع انسانی شهرداری مشهد میباشند
ابراهیم محمودزاده
دوره 13، شماره 49 ، خرداد 1385، ، صفحه 39-55
چکیده
هر چه تغییرات محیط سریع تر می شود سطوح رقابت شدیدتر می شود و سازمان ها فرصت کمتری برای تصمیم گیری و اجرا در اختیار دارند. بر همین اساس حلقه بین طرح ریزی و پیاده سازی تنگ تر و تنگ تر می شود. مدیریت استراتژیک چیزی بجز مدیریت دانش، مدیریت تغییر و مدیریت ریسک نیست. جنبه ی سخت استراتژی شامل مفاهیم، تعاریف و فرایندهای طرح ریزی و اجرا برای همه ...
بیشتر
هر چه تغییرات محیط سریع تر می شود سطوح رقابت شدیدتر می شود و سازمان ها فرصت کمتری برای تصمیم گیری و اجرا در اختیار دارند. بر همین اساس حلقه بین طرح ریزی و پیاده سازی تنگ تر و تنگ تر می شود. مدیریت استراتژیک چیزی بجز مدیریت دانش، مدیریت تغییر و مدیریت ریسک نیست. جنبه ی سخت استراتژی شامل مفاهیم، تعاریف و فرایندهای طرح ریزی و اجرا برای همه قابل درک است. آنچه نیاز به تعمق بیشتر دارد جنبه ی نرم استراتژی است از جمله رهبری، فرهنگ سازی و کار گروهی که زیرساخت های اجرای موفق استراتژی را فراهم می کنند. ایجاد یک نظام طرح ریزی با این ویژگی که فاصله ی تئوری و پارادایم جدید را با کارکنان سازمان کوتاه کند و در یک گام طرح ریزی را عملیاتی نماید. محور اصلی این مقاله است. مهم ترین وجه این فرایند ایجاد مشارکت، هم افزایی و عزم اجرایی در کارکنان شرکت است که تجربه ما در شرکت صاایران آن را تایید می کند. حضور فعال حدود 200 نفر به طور مستقیم و حدود 3500 نفر به طور غیر مستقیم در تکوین و پیاده سازی این نظام، حاکی از پویایی و موفقیت آن در شکوفایی ظرفیت های درونی و توانمندی های مدیران و کارشناسان شرکت، برای ترسیم مسیر آینده و تضمین بقای شرکت است که خود اجرای برنامه، نظارت، پاییدن و پویاسازی آن را بر عهده خواهند داشت.