دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
طراحی و تبیین مدل‌ شایستگی‌ در ارتباطات بین فردی سازمانی

حسین دامغانیان؛ عباسعلی رستگار؛ محمد یزدانی زیارت

دوره 27، شماره 88 ، تیر 1397، ، صفحه 143-174

https://doi.org/10.22054/jmsd.2018.8930

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی شایستگی­های ارتباطی بین فردی در سازمان و نیز شناسایی ابعاد و تعیین نحوه تعامل بین آنهاست. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعه­ای و شامل دو بخش تحلیلی و کمی و استفاده از روش مد­ل­سازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری آن در بخش تحلیلی جمعی از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی تمام کارکنان دستگاه­های اجرایی استان خراسان ...  بیشتر

تحلیل رابطه تاب آوری با ابعاد عجین شدن با شغل

سید مهدی الحسینی المدرسی؛ مجید فیروزکوهی برنج‌آبادی

دوره 25، شماره 83 ، خرداد 1396، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/jmsd.2017.7476

چکیده
  تاب­آوری توانایی افراد برای مقابله با ریسک­ها و خطر­های موجود در محیط است، درواقع تاب‌آوری نوعی انعطاف ‌پذیری افراد در مقابل مشکلات محیطی است. علاوه بر این، امروزه کارکنان در سازمان‌ها تمایل بیشتری به مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های سازمان دارند. عجین شدن با کار نتایج مثبتی به همراه دارد و سبب می‌شود که کارکنان در سازمان ...  بیشتر

بررسی ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار در سازمان

محمود جعفرپور؛ محمدباقر حبی

دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، ، صفحه 173-208

چکیده
  یکی از موضوعاتی که همواره در حوزه رفتار سازمانی چالشهایی را برای مدیران ایجاد نموده، دوگانگیهایرفتار بوده است. از این رو در مقاله حاضر، ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار سازمانی، در یک سازمانتحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله نیز یافتن پاسخ برای این سوال است که "در سازمانمورد مطالعه انواع دوگانگیهای رفتاری که میتوان ...  بیشتر

مطالعه دولت الکترونیک و چابکی در سازمان ثبت احوال استان تهران

رضا واعظی؛ فرزانه صداقت پور

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 1-17

چکیده
  چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمان‎ها است که برای بهره‏مندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمی‏توان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمان‎های دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواست‎های آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینه‏های سرعت ...  بیشتر

جهانی شدن سازمان ها و ماهیت سازمان های فراملیتی در ساختار شبکه ای

منیژه بحرینی زاده

دوره 13، شماره 52 ، اسفند 1385، ، صفحه 81-86

چکیده
  در دنیای پیچیده و چند بعدی امروزه و با آغاز رقابت در سطح بین المللی، ماهیت و ساختار سازمان ها دگرگون شده است و الگوهای جدید ساختاری پدیدار شده که سازمان های فراملی و ساختار شبکه ای را می توان نمونه ای از این تغییرات قلمداد کرد. سازمان های فراملی، سازمان هایی هستند که فعالیتشان از قلمرو یک یا چند کشور فراتر رفته، همه دنیا را عرصه فعلایت ...  بیشتر

پیچیدگی در سازمان

حسین رحمان سرشت؛ نازک نوبری

دوره 13، شماره 49 ، خرداد 1385، ، صفحه 1-24

چکیده
  تئوری آشوب برای درک و پیش بینی رفتارهای تصادفی سامانه های پیچیده با عطف توجه به اثر متقابل غیر خطی اجزاء آنها به کار می رود. ویژگی مهم سامانه های آشوبناک این است که می توانند نسبت به هر تغییر ناچیزی در شرایط اولیه سازمان های پیچیده به وجود می آید حساسیت نشان دهد. کانال های ارتباطی که از عناصر اصلی پیچیدگی سازمان های امروز به شمار می آیند ...  بیشتر

سازمان های غیر دولتی و چالش های پاسخگویی

سید مهدی الوانی؛ فرشته قشقایی

دوره 13، شماره 49 ، خرداد 1385، ، صفحه 25-38

چکیده
  زندگی در دهکده ی جهانی با سرعت روزافزون ارتباطات و وابستگی کشورها به هم به اشکال مختلف موجب مواجه شدن انسانها با مشکلات عدیده ای می شود که سازمانها و نهادهای موجود از عهده ی حل آنها بر نخواهند آمد. سازمان های جامعه مدنی در دو دهه ی اخیر نقش بسیار ارزنده ای در نظام حکومتی و حل مشکلات اجتماعی پیدا کرده اند. این سازمان ها برای حفظ نقش و مشروعیت ...  بیشتر

بررسی اثر بخشی ادغام سازمانهای امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه سابق از دید مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

عباس منوریان؛ محمد محسن اشرفپور

دوره 12، شماره 48 ، اسفند 1384، ، صفحه 55-85

چکیده
  موضوع افزایش اثر بخشی و کوچک سازی بخش دولتی در ایران، طی یک دهه اخیر با اتخاذ راهکارهایی نظیر اصلاح تشکیلات دولتی، کاهش تصدی گری دولت به منظور تقویت مشارکت بخش خصوصی، حذف تشکیلات موازی و تجمیع فعالیت ها مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا ادغام سازمان های امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه سابق را شاهد بوده ایم که بر اساس مصوبه ...  بیشتر

استفاده از مفاهیم فراکتالی جهت مطالعه اثر بخشی سیستم

محمدمهدی جلالی

دوره 12، شماره 48 ، اسفند 1384، ، صفحه 137-154

چکیده
  موضوع حل مشکلات و مسائل سازمانی از دیرباز مورد توجه نظریه پردازان علوم مدیریت بوده و همواره سعی در حل آن داشته اند. نظریه پردازان مختلفی با دیدگاه های گوناگون در مورد اثر بخشی و شیوه های اندازه گیری آن به نظریه پردازی پرداخته و همواره به ویژه مدیران اجرایی، علاقه مند بوده اند تطابق شاخص های اندازه گیری با واقعیت را بسنجند. در این مقاله ...  بیشتر

بررسی عوامل موثر بر حفظ و تقویت وفاداری مشتریان

سید محمد اعرابی؛ محسن ورزشکار

دوره 12، شماره 46 ، شهریور 1384، ، صفحه 1-30

چکیده
  امروزه پژوهشهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهندهی مبانی تصمیم مدیران، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ به گونه ایی که در سازمانهای آشنا با تفکر نوین بازاریابی، اتخاذ بسیاری از تصمیم های حیاتی سازمان منوط به نتایج حاصل از اجرای این پژوهشها است. یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در طراحی و اجرای پژوهشهای بازاریابی، ...  بیشتر

مشتری مداری: رمز موفقیت سازمان های متعالی

اسدالله کردنائیج

دوره 11، شماره 43.44 ، اسفند 1383، ، صفحه 153-183

چکیده
  از آنجا که آینده جهان در قرن بیست و یکم آکنده از رقابت ، توسعه بازارهای نوظهور، عوامل محیطی نامطمئن، رواج فناوریهای برتر، مشتری مداری و گسترش تجارت است، شرط توفیق در این میدان، بهره گیری از فرصت ها و رویارویی با چالشهای پیش رو است. یکی از مهمترین چالش های سازمان های امروزی مشتری مداری و جلب رضایت مشتری است. این مهم می طلبد تا مشتری مداری ...  بیشتر

اخلاقیات و مدیریت به سوی نظام اخلاقیات یکپارچه در سازمان

سید مهدی الوانی

دوره 11، شماره 41.42 ، شهریور 1383، ، صفحه 1-12

چکیده
  اخلاق به عنوان تنظیم کننده روابط میان انسانها، همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. در مدیریت نیز این ساز و کار درونی بدون آنکه نیاز به اهرمهای بیرونی داشته باشد قادر است تا عملکردهای اخلاقی را در کارکنان تضمین نموده و سازمانی اخلاقی را بوجود آورد. نقش اخلاق در عملکردها و رفتارها، در تصمیم گیری ها و انتخاب ها و در برخوردها و ارتباطات ...  بیشتر

سازمان های غیر دولتی: تعاریف و طبقه بندیها

محمد محمدی

دوره 11، شماره 41.42 ، شهریور 1383، ، صفحه 247-263

چکیده
  به باور صاحبنظران، برنامه های توسعه ی ملی و محلی بدون مشارکت مردمی موفقیت آمیز نخواهند شد. تجارب جهانی نشان می دهند سازمان های غیر دولتی توانسته اند نقش مهمی در بسیج اقشار مختلف، بویژه سطوح پایین و متوسط جامعه، ایفا کنند. از این رو در سالهای اخیر پدیده سازمان های غیر دولتی و نقشی که در توسعه ی مشارکت ایفا می کنند با آب و تاب بشتری در ...  بیشتر

سازمان و مدیریت: از مدرنیسم تا پسامدرنیسم

میرعلی سیدنقوی

دوره 8، شماره 29.30 ، شهریور 1380، ، صفحه 167-189

چکیده
  تعبیر مدرن و پست – مدرن وارد رشته های مختلف علمی نظیر هنر، ادبیات، اقتصاد، علوم اجتماعی و ... شده است به نحوی که تئوری های قبلی را تحت تاثیر قرار داده و آنها را ناکافی می داند. بنابراین طبیعی است که این تعابیر وارد عرصه مدیریت و سازمان شود چرا که رشته مدیریت ترکیبی از رشته های علوم انسانی و بخصوص رشته علوم اجتماعی است. تئوریهای مدرن ...  بیشتر

آیا می توان در تئوری های سازمان و مدیریت یک تئوری عام و جهان شمول داشت؟

عباس صمدی

دوره 7، شماره 27.28 ، اسفند 1379، ، صفحه 185-198

چکیده
  بیش از یک قرن از زمانی که تیلور نظریه مدیریت علمی را ارائه داد می گذرد. در این مدت تحقیقات بسیاری در زمینه سازمان و مدیریت انجام گرفته است. در نتیجه این تحقیقات نظریه ها، اصول و مکاتب متنوع و مختلفی پدید آمده است. گوناگونی و پراکندگی نظریه ها و رویکردها باعث شده است تا عده ای درصدد باشند تا با ترکیب نظریه ها به نظریه ای عام و جهان شمول ...  بیشتر

تواناسازی: جا به جایی پایگاه های قدرت در سازمان های امروزی

بدرالدین اورعی یزدانی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 163-180

چکیده
  برای ارتقای عملکرد کارکنان در سازمان تمهیدات فراوانی اندیشیده شده است که همه آنها وجهی مشترک دارند و آن مشارکت است. سه راه عمومی افزایش مشارکت کارکنان عبارتند از استفاده از سیستم پیشنهادات، تشکیل گروه های کاری و توانا سازی کارکنان.  بیشتر

مدیریت محیط سازمانی (سازمان در تعامل با محیط(

جعفر ممی زادی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 55-72

چکیده
  در این مقاله رابطه سازمان با محیط اطراف خود مورد بررسی قرار می گیرد و سپس انواع محیط های سازمانی، ماتریس عوامل محیطی و مدل سه بعدی محیط تشریح می گردد. نهایتا نحوه انطلاق سازمان با محیط خود و مدیریت محیط سازمانی با و انواع سازمان ها توضیح داده می شود.  بیشتر

علوم رفتاری و مدیریت اسلامی

سیدعلی اکبر افجه ای

دوره 6، شماره 21.22 ، شهریور 1378، ، صفحه 3-18

چکیده
  آن چه امروزه به نام علوم رفتاری مورد توجه دانشمندان و علمای رفتار در سازمان هست چیزی جز وسیله ای برای افزایش کارایی و اثر بخشی نیست. به عبارت بهتر علمای رفتار، به رفتار به عنوان یک وسیله برای رسیدن به هدف کارایی و اثر بخشی نگاه می کنند. حال آن که در مدیریت اسلامی تعالی اخلاق یک هدف است برای قرب به خدا؛ با این فرض سوالی که در این مقاله مطرح ...  بیشتر

پژوهش کیفی

سید مهدی الوانی

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، ، صفحه 17-28

چکیده
  یکی از مشکلات پژوهش در مقوله ی سازمان و مدیریت ناسازگاری موضوع تحلیل و ابزار تحلیل است. سال هاست محققان این رشته با استفاده از ابزارهای تحقیقی که خاص علوم طبیعی است به سراغ مسائل انسانی و سازمانی آمده و کوشیده اند تا این دو ناساز را همساز کنند که در این امر توفیق حاصل نگردیده است. در این مقاله تلاش شده تا پژوهش کیفی به عنوان رویکردی مناسب ...  بیشتر

بعد وظیفه ای در بهبود اثر بخشی رهبری

عباس محمدزاده

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، ، صفحه 75-92

چکیده
  یکی از مشکلات عمومی سازمان های کشور، اعم از بخش عمومی یا خصوصی، پایین بودن سطح عملکرد و تعهد است. در این مقاله ضمن آشنایی با رویکرد وظیفه ای در رهبری، چگونگی استفاده از آن برای افزایش عملکرد و تعهد مورد بررسی قرار می گیرد. رهبر برخوردار از بعد وظیفه ای از ساختار های موجود در درون سازمان بزرگ تر برای ترغیب افراد به انجام وظایف مهم و متعهد ...  بیشتر

یک تجربه عملی در بکارگیری عوامل موثر انسانی در سازمان
دوره 5، شماره 19 ، آذر 1374، ، صفحه 55-67

چکیده
  استفاده بهینه از منابع انسانی و امکانات و سرمایه های سرشار این سرزمین پر نعمت جز در سایه بصیرت، تدبیر و تلاش صادقانه و اتکا به عنایات خالق متعال، و همکاری، همفکری و همدلی همگانی میسر نیست. برنامه ها و الگوهای وارداتی بدون در نظر گرفتن تعارض های فرهنگی و ارزش ها درمان مناسبی برای حل مشکلات انسانی، مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی در سازمان ...  بیشتر

منشاء و ماهیت دوگانگی های رفتار در سازمان

سید علی اکبر افجه ای

دوره 3، شماره 11.10 ، آذر 1372، ، صفحه 23-36

چکیده
  آشنایی با مفاهیم روانشناسی می تواند از بی علاقگی کارکنان بکاهد از بروز برخوردها و سو تفاهم ها بین کارکنان جلوگیری کند. چنین آموزشی می تواند موجبات تقویت روحیه، رضایت و افزایش کارائی را فراهم آورد. لذا بحث دوگانگی های رفتار در سازمان که یکی از مباحث اصلی و مهم رفتار سازمانی است می تواند تا اندازه زیادی موجب تقویت درجه و افزایش بهره وری ...  بیشتر

افزایش بهره وری در سازمان های کشور با استفاده از رباتها

داود محب علی

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1372، ، صفحه 27-44

چکیده
  در این مقاله سعی می شود تا خواننده با تاریخچه، اجزای تشکیل دهنده و انواع مختلف ربات آشنایی پیدا کند. نخست تقسیم بندی رباتها در سه گروه ساده، نیمه پیچیده و پیشرفته و سپس گروه بندی آنها به دو نوع خودگردان و غیر خود گردان مطرح می شود. بعلاوه در این مقاله سوابق استفاده از رباتها در تولید و چگونگی کاربردهای آن مورد بحث قرار میگیرد و کاربرد ...  بیشتر

انگیزش، فضای سازمانی و بهره وری در سازمان

محمود ساعتچی

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1372، ، صفحه 95-127

چکیده
  برای افزایش بهره وری در سازمان نیاز به تامین شرایط متعددی هستیم که مهمترین آن عامل انسانی است. نیروی انسانی انگیخته شده برای انجام وظایف خود مهمترین عامل بهره وری است و انگیزش کارکنان نیز با افزایش سطح روحیه و رضایت شغلی کارکنان فراهم می آید. اما برای افزایش روحیه و رضایت شغلی کارکنان لازم است به ارضای نیازهای آنان در محیط کار توجه ...  بیشتر

استعاره ها: ابزار شناخت سازمان

سید مهدی الوانی

دوره 2، شماره 7 ، آذر 1371، ، صفحه 23-52

چکیده
  شاید یکی از دلایلی که شناخت ما را از سازمانها دچار کاستی و نقص ساخته و اقدامات و فعالیت هایمان را در سازمان ها به ورطه شکست کشانیده است ساده انگاری و جزء نگری ما نسبت به پدیده پیچیده سازمان و روابط درونی آنست. مدلسازی راهی سهل برای تصمیم گیری و تحلیل های سازمانی بوده و ما با اتکا به آن آنچه را که پیچیده و بغرنج بوده است از نظر دور داشته ...  بیشتر