منیژه بحرینی زاده
دوره 13، شماره 49 ، خرداد 1385، ، صفحه 77-105
چکیده
در دهه های اخیر دو روند به ظاهر متناقض در تفکرات بازاریابی به وجود آمده است. تحت عنوان بازاریابی جهانی و بازاریابی یک به یک. در این مقاله ضمن تشریح مبانی نظری هر یک از دو روند و مرور سیر تاریخی گذر از بازاریابی محلی به بازاریابی جهانی و از بازاریابی انبوه به بازاریابی یک به یک، این دو مفهوم را با بازاریابی سفارشی انبوه ترکیب کرده و در ...
بیشتر
در دهه های اخیر دو روند به ظاهر متناقض در تفکرات بازاریابی به وجود آمده است. تحت عنوان بازاریابی جهانی و بازاریابی یک به یک. در این مقاله ضمن تشریح مبانی نظری هر یک از دو روند و مرور سیر تاریخی گذر از بازاریابی محلی به بازاریابی جهانی و از بازاریابی انبوه به بازاریابی یک به یک، این دو مفهوم را با بازاریابی سفارشی انبوه ترکیب کرده و در چهارچوب مدل بازاریابی جهانی فرد محور ارائه خواهد شد.
علی اکبر افجه؛ فرشته منصوری موید
دوره 12، شماره 47 ، آذر 1384، ، صفحه 1-24
چکیده
موضوع این مقاله عبارت است از ارزشیابی اثر بخشی آگهی های بازرگانی مربوط به خدمات بانکی بانک مسکن. پژوهش حاضر با تاکید بر آگهی های بازرگانی به عنوان یک عامل مهم و اثر گذار بر رفتار مشتریان بانکها در انتخاب و خرید خدمات سعی در شناخت و اندازه گیری میزان اثر بخشی تبلیغات وجود دارد. در این پژوهش برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات بانک مسکن ...
بیشتر
موضوع این مقاله عبارت است از ارزشیابی اثر بخشی آگهی های بازرگانی مربوط به خدمات بانکی بانک مسکن. پژوهش حاضر با تاکید بر آگهی های بازرگانی به عنوان یک عامل مهم و اثر گذار بر رفتار مشتریان بانکها در انتخاب و خرید خدمات سعی در شناخت و اندازه گیری میزان اثر بخشی تبلیغات وجود دارد. در این پژوهش برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات بانک مسکن از الگوی AIDA استفاده شده است. الگوی AIDA یک الگوی چهار متغیره می باشد. یعنی با استفاده از چهار متغیر جلب توجه، ایجاد علاقه، تحریک تمایل و اقدام به خرید میزان اثر بخشی تبلیغات را اندازه گیری می کند. در اینجا پس از انجام تجزیه و تحلیل های مربوطه با استفاده از آمار توصیفی (شاخص مرکزی میانه) و آمار استنباطی (آمار نسبت موفقیت در بین اعضای یک نمونه از یک جامعه) این نتیجه حاصل شد که از حیث متغیر جلب توجه، آگهی های بازرگانی بانک مسکن، اثر بخش می باشد ولی به لحاظ سایر متغیرها یعنی ایجاد علاقه، تحریک تمایل و اقدام به خرید ، آگهی های بازرگانی بانک مسکن، اثر بخش نمی باشد. همچنین در رابطه با اثر بخشی رسانه ها، این نتیجه حاصل شد که در بین رسانه های مورد استفاده برای آگهی های بازرگانی بانک مسکن تلویزیون از اثر بخشی بیشتری برخوردار است.
سید محمد اعرابی؛ محسن ورزشکار
دوره 12، شماره 46 ، شهریور 1384، ، صفحه 1-30
چکیده
امروزه پژوهشهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهندهی مبانی تصمیم مدیران، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ به گونه ایی که در سازمانهای آشنا با تفکر نوین بازاریابی، اتخاذ بسیاری از تصمیم های حیاتی سازمان منوط به نتایج حاصل از اجرای این پژوهشها است. یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در طراحی و اجرای پژوهشهای بازاریابی، ...
بیشتر
امروزه پژوهشهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهندهی مبانی تصمیم مدیران، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ به گونه ایی که در سازمانهای آشنا با تفکر نوین بازاریابی، اتخاذ بسیاری از تصمیم های حیاتی سازمان منوط به نتایج حاصل از اجرای این پژوهشها است. یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در طراحی و اجرای پژوهشهای بازاریابی، آشنایی با اصول، قواعد و فنون خاص مورد نیاز این گونه از پژوهشها است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر حفظ و تقویت وفاداری مشتریان است. به همین منظور در پژوهشی که این مقاله بر مبنای آن تدوین شده است، ابتدا سعی شده تا مدلهای موجود در زمینه رضایت و وفاداری مشتریان شناسایی و پس از ارزیابی و بررسی نقاط قوت و ضعف هریک از این مدلها، مناسبترین مدل به عنوان مدل نظری پژوهش انتخاب شود. سپس عوامل معرفی شده در مدل نظری پژوهش بر روی جامعه آماری مورد نظر که مشتریان محصولات شرکت صنعتی بوتان بوده اند، مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته و در انتها عوامل شناسایی شده بر اساسی میزان اهمیت رتبه بندی شده است.
حمید خداداد حسینی؛ سعید فتحی
دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، ، صفحه 147-174
چکیده
بازاریابی یا مدیریت بازار، بخشی از فعالیت های سازمان ها است که نقشی حیاتی در حضور استراتژیک این سازمان ها در بازار دارد. در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، تردیدهایی نسبت به ارزش فعالیت های بازاریابی در شرکت ها مطرح شد. این تردید ها ناشی از برخی اقدامات ضعیف شرکت ها در انجام فعالیت های بازاریابی و همچنین بروز تحولات و چالشها در عرصه بازار ...
بیشتر
بازاریابی یا مدیریت بازار، بخشی از فعالیت های سازمان ها است که نقشی حیاتی در حضور استراتژیک این سازمان ها در بازار دارد. در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، تردیدهایی نسبت به ارزش فعالیت های بازاریابی در شرکت ها مطرح شد. این تردید ها ناشی از برخی اقدامات ضعیف شرکت ها در انجام فعالیت های بازاریابی و همچنین بروز تحولات و چالشها در عرصه بازار است. می توان ادعا کرد که بازاریابی هم چنان اهمیت خود را حفظ کرده است اما چهره بازاریابی و نحوه پرداختن به آن تغییر کرده است. در این مقاله سعی بر آن است که به بررسی چالش ها، مشکلات و راهکارهای لازم برای موفقیت در کسب برتری رقابتی در بازاریابی بویژه در آغاز هزاره سوم پرداخته شود.
ابوالفضل تاج زاده نمین
دوره 7، شماره 27.28 ، اسفند 1379، ، صفحه 105-128
چکیده
نوشتار حاضر با توجه به گستردگی و پیچیدگی موضوع جهانگردی که بعضا اذهان بسیاری از محققین را بخود مشغول نموده است. تلاشی است از دیدگاه بازاریابی تا از یک سو با ترسیم ابعاد و نگرشهای گوناگون موجود در آن ضمن تاکید بر نگرش سیستمی و جایگاه آن ماهیت چند جانبه ای جهانگردی را مورد توجه قرار داده و ضرورت بررسی محیط بازاریابی و شناخت ابعاد خرد ...
بیشتر
نوشتار حاضر با توجه به گستردگی و پیچیدگی موضوع جهانگردی که بعضا اذهان بسیاری از محققین را بخود مشغول نموده است. تلاشی است از دیدگاه بازاریابی تا از یک سو با ترسیم ابعاد و نگرشهای گوناگون موجود در آن ضمن تاکید بر نگرش سیستمی و جایگاه آن ماهیت چند جانبه ای جهانگردی را مورد توجه قرار داده و ضرورت بررسی محیط بازاریابی و شناخت ابعاد خرد و کلان آن را در سطوح مختلف داخلی و خارجی مورد اشاره قرار دهد و از سوی دیگر ضمن تمرکز بر مدیریت بازاریابی جهانگردی، ابعاد آمیزه ی بازاریابی در آن را با استعانت از روابط نمادین موجود مورد کند و کاو و تاکید قرار دهد و در این رهگذر با تکیه بر اهمیت کیفیت در خدمات، شکافهای ناشی از آن را برشمارد.
آگاهی از موارد فوق از یکسو به سیاستگذاران، مدیران و مسئولین سازمان های دست اندر کار و بالاخص افراد ذیربط در زمینه های بازاریابی در امور جهانگردی کمک می کند تا با توجه به توان بالقوه ی موجود در کشورمان ضمن شناخت جوانب آن با دید وسیعتر و مطلوبتری اقدام به انجام این مهم و بهبود وضعیت موجود نمایند و از سوی دیگر برای سایر علاقه مندان و محققین بدعتی است تا بر مبنای یافته های موجود حلقه های گمشده در بازاریابی جهانگردی را بهتر بازشناخته و بازیابند و در مجموع بصورتی منسجم تر ، مطلوبتر و سریعتر امکان خیزش کشورمان در زمینه جهانگردی و متمنع گردیدن از تبعات مثبت آن بالاخص در رابطه با کاهش یا رفع وابستگی و حصول به خود کفایی فراهم آید.
عبدالرحیم ابراهیمی
دوره 5، شماره 19 ، آذر 1374، ، صفحه 109-132
چکیده
پس از اینکه اهداف بازاریابی هر یک از بازارهای هدف مشخص گردید آمیخته بازاریابی را می توان طراحی نمود. شیوه های سنتی آمیخته بازاریابی متشکل از چهار بخش است که عبارتند از کالا، قیمت ارتقاء و مکان یا توزیع، این چهار عامل اغلب 4p نامیده می شوند. مولفین و محققین بازاریابی جهانگردی اجزا اضافی دیگری را برای این صنعت عرضه کرده اند. به علت منحصر ...
بیشتر
پس از اینکه اهداف بازاریابی هر یک از بازارهای هدف مشخص گردید آمیخته بازاریابی را می توان طراحی نمود. شیوه های سنتی آمیخته بازاریابی متشکل از چهار بخش است که عبارتند از کالا، قیمت ارتقاء و مکان یا توزیع، این چهار عامل اغلب 4p نامیده می شوند. مولفین و محققین بازاریابی جهانگردی اجزا اضافی دیگری را برای این صنعت عرضه کرده اند. به علت منحصر به فرد بودن بازاریابی جهانگردی پیشنهاد شده است که بسته بندی، برنامه ریزی، مردم و مشارکت نیز به عنوان چهار جزء اضافی آمیخته بازاریابی مورد توجه قرار گیرند. برابر این نظریه در آمیخته بازاریابی جهانگردی مسئله بسیار مهم آن است که این اجزاء بدقت انتخاب و مورد توجه قرار گیرند تا با نیازهای خاص و سایر خصوصیات مردم در بازار هدف منطبق باشند.
ذیلا هر یک از بخش های آمیخته بازاریابی جهانگردی به اختصار شرح داده می شوند.
عبدالرحیم ابراهیمی
دوره 3، شماره 11.10 ، آذر 1372، ، صفحه 97-110
چکیده
با توجه به افزایش سهم نفت و فراورده های آن در صادرات کشور و با در نظر گرفتن میزان ضربه پذیری اقتصادی در اثر نوسانات قیمت نفت، تقریباً برای اکثر اقتصاددانان روشن شده است که جهت ثبات اقتصادی، چاره ای جز توجه بیشتر به صادرات کالاهای غیر نفتی نیست. این نکته در برنامه های اول و دوم کشور، تا حدودی، مورد توجه قرار گرفته است و از طریق مسئولین، ...
بیشتر
با توجه به افزایش سهم نفت و فراورده های آن در صادرات کشور و با در نظر گرفتن میزان ضربه پذیری اقتصادی در اثر نوسانات قیمت نفت، تقریباً برای اکثر اقتصاددانان روشن شده است که جهت ثبات اقتصادی، چاره ای جز توجه بیشتر به صادرات کالاهای غیر نفتی نیست. این نکته در برنامه های اول و دوم کشور، تا حدودی، مورد توجه قرار گرفته است و از طریق مسئولین، تصمیماتی نیز جهت اعتلای سطح صادرات کالاهای غیر نفتی، اتخاذ شده است. اقدامات، موقعی به سطح مطلوب می رسد که همزمان با طرح ریزی برنامه های پنجساله، اطلاعات جامعی از روندهای کلی اقتصادی جهان و وضعیت بازار کشورهای مختلف، حداقل تا 15 سال آتی مورد توجه قرار گیرد و تلاش هایی در جهت آماده سازی کشور برای بازاریابی منطقه ای، بین المللی، چند ملیتی و جهانی صورت پذیرد.
در مقاله حاضر، پیش بینی بازاریابی بین المللی در سال های 2010 -1994 در شش قسمت و نکات کلی مهم مورد توجه برای تحقیقات وسیع جهت افزایش کالاهای غیر نفتی در 14 عنوان، مورد توجه قرار گرفته است.