محمد حقیقی؛ کاملیا احتشامی
دوره 13، شماره 52 ، اسفند 1385، ، صفحه 57-80
چکیده
تحقیق حاضر در نظر دارد نظریه کلان کنش ارتباطی هابرماس را به مثابه گزینه ای دیگر در کنار مدل های تصمیم گیری مصرف کننده در مکاتب عمده بازاریابی قرار دهد. بنابر نظرگاه هابرماس، عقلانیت یک بعدی نیست و تنها در جنبه ابزاری خلاصه نمی شود. نظریه کنش ارتباطی دیدگاهی فرایندی نسبت به عقلانیت اتخاذ می کند و بر این باور است که این نتایج نیست که مهم ...
بیشتر
تحقیق حاضر در نظر دارد نظریه کلان کنش ارتباطی هابرماس را به مثابه گزینه ای دیگر در کنار مدل های تصمیم گیری مصرف کننده در مکاتب عمده بازاریابی قرار دهد. بنابر نظرگاه هابرماس، عقلانیت یک بعدی نیست و تنها در جنبه ابزاری خلاصه نمی شود. نظریه کنش ارتباطی دیدگاهی فرایندی نسبت به عقلانیت اتخاذ می کند و بر این باور است که این نتایج نیست که مهم محسوب می شود بلکه روش اتخاذ شده در نیل به این نتایج است که پایدار بوده و در ورای نقد است. عمده ترین نکته در این نظریه آن است که ارتباطات کلامی و زبانی در واقع کنش های گفتاری محسوب می شوند که باید مورد توجه قرار گیرند. هابرماس در این نظریه ابراز می دارد که ما مداوما ناچاریم در قبال داعیه های اعتباری که در گفتارها ملحوظ هستند موضع بلی یا خیر بگیریم. بدین ترتیب و از دیدگاه هارماس ارتباطات انسانی و به ویژه گفتگو، ماهیت عقلانی دارند. با توجه به این چارچوب است که این تحقیق در نظر داشته مدل تصمیم گیری مصرف کننده در خریدهایی در محیط اینترنت بازنمایی شود. بدین منظور روش تحقیق ترکیبی و از روش های پژوهشی کمی و کیفی تواما استفاده شده است. علاوه بر آن به شیوه تطابق همگونی یافته ها یا تکثر گرایی که در سطح تحلیل به کار گرفته می شود از اعتبار یافته ها اطمینان حاصل شده است.