غلامرضا توکلی؛ محمد محمدظاهری؛ جواد آقازاده حبشی
چکیده
در بسیاری از تعاملهای سازمانی کارمند و سازمان درک متفاوتی از تعهدات هر یک از طرفین و چگونگی انجام تعهدات خود دارند.واگرایی این ادراکات میتواند موجب سوءتفاهم، تضاد و حتی با نقض قرارداد همراه شود . هدف اصلی پژوهش حاضر "ارائه چارچوبی برای پایدارسازی رابطه کارمند و سازمان، موردمطالعه: اسنپ" است . این پژوهش ازنظر هدف کاربردی-توسعهای ...
بیشتر
در بسیاری از تعاملهای سازمانی کارمند و سازمان درک متفاوتی از تعهدات هر یک از طرفین و چگونگی انجام تعهدات خود دارند.واگرایی این ادراکات میتواند موجب سوءتفاهم، تضاد و حتی با نقض قرارداد همراه شود . هدف اصلی پژوهش حاضر "ارائه چارچوبی برای پایدارسازی رابطه کارمند و سازمان، موردمطالعه: اسنپ" است . این پژوهش ازنظر هدف کاربردی-توسعهای و از لحاظ رویکرد آمیخته و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مورداستفاده در این پژوهش مدیران و کارشناسان اسنپ در سطوح میانی و ارشد و حجم نمونه 15 نفر از خبرگان سازمانی شرکت اسنپ بودند.برای انتخاب این افراد از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. در این پژوهش برای شناسایی معیارها و کشف روابط میان آنها، پس از مطالعه ادبیات و انجام مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با حجم نمونه، از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل میک مک استفاده شد. یافتههای پژوهش مبین استخراج شش مؤلفه "مشخصههای کارکنان،مشخصههای فرهنگی،عوامل ساختاری،الگوی حکمرانی،عقلانیت سیاستگذاری و زمینه محیطی در یک گراف ساختاری تفسیری چهار سطحی بود. زمینههای محیطی و عقلانیت سیاستگذاری به عنوان اثرگذارترین مؤلفهها و مشخصههای کارکنان به عنوان اثرپذیرترین مؤلفه در پایدارسازی رابطه میان کارمند و سازمان شناسایی شدند.
میلاد بختی؛ محسن ترابی؛ آرین قلیپور
دوره 21، شماره 66 ، دی 1390، ، صفحه 25-46
چکیده
این مقاله با تأکید بر سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از اصلیترین داراییهای نامشهود سازمانهای امروزی، سعی در غنی سازی ادبیات این حوزه و هم چنین کمک به مدیران جهت حفظ و خلق آن در سازمان دارد. از این رو به تبیین و برازش مدلی پرداخته است که در آن حمایت سازمانی ادراک شده توسط کارکنان را به عنوان یکی از منابع ایجاد سرمایه اجتماعی بر میشمرد ...
بیشتر
این مقاله با تأکید بر سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از اصلیترین داراییهای نامشهود سازمانهای امروزی، سعی در غنی سازی ادبیات این حوزه و هم چنین کمک به مدیران جهت حفظ و خلق آن در سازمان دارد. از این رو به تبیین و برازش مدلی پرداخته است که در آن حمایت سازمانی ادراک شده توسط کارکنان را به عنوان یکی از منابع ایجاد سرمایه اجتماعی بر میشمرد و نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی در این رابطه را برجسته مینماید. به این منظور تعداد 192 نفر از کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش شناسی این پژوهش کاربردی، طرح پیمایشی و به طور خاص مدل سازی معادلات ساختاری است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل پیشنهادی است که در آن رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیری میانجی تبیین کننده چگونگی تاثیرگذاری حمایت سازمانی اداراک شده در خلق سرمایه اجتماعی است. طبق نتایج این مدل کارکنانی که سازمان خود را حمایت کننده، ادراک مینمایند از طریق افزایش میزان بروز رفتارشهروندی در سازمان منجر به بهبود وضعیت سرمایه اجتماعی میگردند