عبدالرضا میری؛ محمد داورزنی؛ اسماعیل سبزیکاران
دوره 23، شماره 76 ، دی 1393، ، صفحه 29-57
چکیده
کارآفرینی بهعنوان یکی از مهمترین پایههای توسعهی پایدار جوامع میباشد، بهگونهای که در دهههای اخیر به یکی از راهبردهای توسعهی ملی کشورها مبدل شده است. در کشور ما نیز سیاستگذاران به اهمیت این فرآیند پیبرده و درصدد ایجاد بسترهای مناسب شکلگیری برای آن هستند. از جمله بسترهای اصلی این مهم، توجه به زمینههای ...
بیشتر
کارآفرینی بهعنوان یکی از مهمترین پایههای توسعهی پایدار جوامع میباشد، بهگونهای که در دهههای اخیر به یکی از راهبردهای توسعهی ملی کشورها مبدل شده است. در کشور ما نیز سیاستگذاران به اهمیت این فرآیند پیبرده و درصدد ایجاد بسترهای مناسب شکلگیری برای آن هستند. از جمله بسترهای اصلی این مهم، توجه به زمینههای فرهنگی و اجتماعی خاص آن میباشد. سرمایهگذاری در این زمینهها علاوه بر اثرات مثبت، نتایج بلند مدت و ماندگاری بههمراه دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش زمینههای اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه در میان مدیران کسب و کارهای کوچک صورت پذیرفته است. در این پژوهشِ کاربردی که به شیوه توصیفی - پیمایشی اجرا شده است، تلاش شده تا به کمک ابزار محققساخته، اطلاعات مرتبط با این زمینهها، از آراء و نظرات مدیران کسب و کارهای کوچک شهرکهای صنعتی تهران جمعآوری گردد. در نهایت این دادههای به کمک تکنیکهای ضریب رگرسیون و تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل علاوه بر تأیید ارتباط «تجربهگرایی» و «جبرگرایی» با «گرایش کارآفرینانه» افراد، میزان آن را در جامعه آماری قوی ارزیابی نموده است. همچنین میزان ارتباط بین «آموزش» و «گرایش کارآفرینانه» افراد ضعیف قلمداد شد که این نتایج ناشی از ضعف در نوع آموزشهای افراد (عدم توجه به آموزش منجر به ریسکپذیری)، میباشد. در نهایت نیز راهکارهای لازم در خصوص بهرهگیری از این زیرساختهای اجتماعی در توسعه و ارتقاء «گرایش کارآفرینانه» افراد ارائه شده است.
عبدالرضا میری؛ اسماعیل سبزیکاران؛ حسین رضایی
دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 155-177
چکیده
تنوع و پیچیدگی عصر حاضر، اداره سازمانها را با مسائل و مشکلاتی خاصی برای مدیران روبرو ساخته است. در این میان مشکلات مرتبط با حوزههای منابع انسانی از جمله موضوعات مشترک در تمامی سازمانها میباشد. مدیران همواره به دنبال کارکنانی هستند که متناسب با شرایط کار بوده و با حداکثر بهرهوری عمل کنند. در واقع یکی از مهمترین مسائل پیش ...
بیشتر
تنوع و پیچیدگی عصر حاضر، اداره سازمانها را با مسائل و مشکلاتی خاصی برای مدیران روبرو ساخته است. در این میان مشکلات مرتبط با حوزههای منابع انسانی از جمله موضوعات مشترک در تمامی سازمانها میباشد. مدیران همواره به دنبال کارکنانی هستند که متناسب با شرایط کار بوده و با حداکثر بهرهوری عمل کنند. در واقع یکی از مهمترین مسائل پیش رو در اداره سازمانها، تعاملات کارکنان با وظایف، مسئولیتها و شرایط کاریشان است. تاکنون مطالعات فراوانی در خصوص شیوههای توسعه منابع انسانی صورت گرفته است. در این میان مباحث «توانمندسازی» و «رفتار شهروندی سازمانی»، تناسب بیشتری با شرایط سازمان در عصر حاضر دارد. مفاهیمی که اثرات مثبتی بر ارتقای کمی و کیفی عملکرد سازمانی کارکنان دارد. این پژوهش با بررسی جامعه 522 نفر کارکنان شرکت تأمین قطعات ایران خودرو، تلاش دارد تا با رویکردی کاربردی ضمن بررسی رابطه توانمندسازی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی، راهکارهای لازم برای دستیابی به زمینههایی از توانمندسازی که منجر به ارتقای رفتار شهروندی سازمانی و با لعکس در جامعه تحقیق میگردد، دست یابد. بر این اساس به کمک ضریب همبستگی و نمودار مسیر سعی شده است این رابطه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.