حسین دامغانیان؛ عباسعلی رستگار؛ محمد یزدانی زیارت
چکیده
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای ارتباطی بین فردی در سازمان و نیز شناسایی ابعاد و تعیین نحوه تعامل بین آنهاست. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای و شامل دو بخش تحلیلی و کمی و استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری آن در بخش تحلیلی جمعی از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی تمام کارکنان دستگاههای اجرایی استان خراسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای ارتباطی بین فردی در سازمان و نیز شناسایی ابعاد و تعیین نحوه تعامل بین آنهاست. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای و شامل دو بخش تحلیلی و کمی و استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری آن در بخش تحلیلی جمعی از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی تمام کارکنان دستگاههای اجرایی استان خراسان شمالی میباشند که از طریق نمونهگیری گلولهبرفی 17 نفر از جامعه اول و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 373 نفر از جامعه دوم بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش تحلیلی جدول ماتریسی محققساخته و در بخش کمی پرسشنامههای استاندارد هستند که پس از تعیین روایی و پایایی در بین نمونه آماری توزیع شدند. نتایج پژوهش نشان داد ابعاد مهم شایستگی ارتباطی بین فردی در سازمان عبارتانداز؛ همدلی، دیگرمحوری، خودگشودگی، مدیریت تعارض، مدیریت تعاملات، انعطافپذیری، جراتمندی، راحتی اجتماعی، بیانگری، مستقیم و بیواسطه بودن، حمایتگری، تاثیرگذاری بر دیگران و هدفمحوری؛ که در پنج سطح تعاملی مختلف با یکدیگر رابطه مثبت و معنیداری دارند. نتایج این پژوهش میتواند مدیران و کارکنان را در شناسایی و تقویت شایستگیهای ارتباطی بین فردی و دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش یاری دهد.
حسین دامغانیان؛ محمد یزدانی زیارت
چکیده
مدیریت تصویرپردازی ذهنی یکی از رفتارهای رایج سیاسی در سازمانهاست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. هدف این تحقیق شناسایی برخی از عواملی است که بر آن تاثیر می گذارند. تحقیق حاضر تحقیقی کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی هستند. با ...
بیشتر
مدیریت تصویرپردازی ذهنی یکی از رفتارهای رایج سیاسی در سازمانهاست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. هدف این تحقیق شناسایی برخی از عواملی است که بر آن تاثیر می گذارند. تحقیق حاضر تحقیقی کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی هستند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده شصت و هشت نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه است. داده های به دست آمده از طریق پرسش نامه با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون های خطی ساده و چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل وضعی و شخصی(فراوانی تعاملات، حمایت مدیریتی، و فشار شغلی، و خودارزیابی درونی) در بروز رفتار مدیریت تصویرپردازی ذهنی موثر هستند. خود ارزیابی درونی و حمایت مدیریتی بر مدیریت تصویر پردازی ذهنی تاثیر منفی و فراوانی تعاملات و فشار شغلی بر آن تاثیر مثبت دارند؛ همچنین ترکیبی از عوامل وضعی و شخصی قادر به پیش بینی بروز رفتارهای مدیریت تصویرپردازی ذهنی در سازمان هستند.