مدیریت
شهرام خلیل نژاد؛ نادر مظلومی؛ حسین رحمان سرشت؛ اکبر مقدر
چکیده
شکلگیری تفکر راهبردی در سازمانهای امروزی، مفهومی پیچیده است که نااطمینانیهای روزافزون محیط کسبوکار، پرداختن به آن را اجتنابناپذیر کرده است؛ مرور نظاممند ادبیات نشانگر جنبههای رفتار سازمانی در شکلگیری تفکر راهبردی است که خود را در کلانمضمون «توانمندیهای ذهنی» متبلور میسازد؛ مقاله پیشرو، این توانمندیهای ...
بیشتر
شکلگیری تفکر راهبردی در سازمانهای امروزی، مفهومی پیچیده است که نااطمینانیهای روزافزون محیط کسبوکار، پرداختن به آن را اجتنابناپذیر کرده است؛ مرور نظاممند ادبیات نشانگر جنبههای رفتار سازمانی در شکلگیری تفکر راهبردی است که خود را در کلانمضمون «توانمندیهای ذهنی» متبلور میسازد؛ مقاله پیشرو، این توانمندیهای ذهنی را در دو سطح «مضمون» و «زیرمضمون» مشخص میسازد. پژوهش حاضر با بهکارگیری روش ترکیب مضمونی، 84 منبع منتخب را در بازه زمانی 1980 تا 2021 موردمطالعه قرار داده و برپایه 1110 کد پشتیبان استخراجشده از آنها، مضامین 37 گانه (شامل 5 مضمون و 32 زیرمضمون) توانمندیهای ذهنی در شکلگیری تفکر راهبردی سازمان را کشف و در قالب نقشه مضمونی (الگوی تحقیق)، صورتبندی کرده است. گفتنی است، در این پژوهش با استفاده از ممیزی بیرونی بهوسیله 7 نفر از متخصصان مربوط، قابلیتاطمینان تحقیق و نیز کیفیت مضامین بهدست آمده، ارتقا یافته است.شایان ذکر است، این مقاله منتج از اولین پژوهش بهروش ترکیب مضمونی در موضوع تحقیق است و در 70.3% از مضامین مندرج در الگوی تحقیق، مفاهیم و واژگانی نو خلق شده است.
شهرام خلیل نژاد؛ محمدرضا دانشوردیلمی
چکیده
در اقتصاد جهانی شرکتهایی که مدل کسبوکار آنها مبتنی بر تعاملات شبکه محور است، سریعترین نرخ رشد را دارا هستند. در چنین اقتصاد شبکه محوری مزایای استراتژیک بهطور فزایندهای در کسبوکارهای پلتفرمی ایجاد میشود. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کیفی نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه استراتژی همآواسازی در کسب و کارهای پلتفرمی انجام شده ...
بیشتر
در اقتصاد جهانی شرکتهایی که مدل کسبوکار آنها مبتنی بر تعاملات شبکه محور است، سریعترین نرخ رشد را دارا هستند. در چنین اقتصاد شبکه محوری مزایای استراتژیک بهطور فزایندهای در کسبوکارهای پلتفرمی ایجاد میشود. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کیفی نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه استراتژی همآواسازی در کسب و کارهای پلتفرمی انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از جستجوی نظام مند مطالعات مرتبط با استراتژی همآواسازی در پایگاههای معتبر بین المللی استخراج شده و در نهایت 43 مطالعه برای بررسیهای نهایی شناسایی شدند. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از منظر رویکرد کیفی، از منظر جمع آوری دادهها کتابخانهای است. سپس با اتخاذ استراتژی فراترکیب و رویکرد تحلیل مضمون به استخراج مفاهیم و الگوها از مطالعات منتخب پرداخته شد. در پایان، الگوی شکل گیری استراتژی همآواسازی در 3 بعد اصلی (زمینه، محتوا و فرآیند)، 13 مؤلفه (افزایش سهم نوآوری پلتفرم، خلق مزیت رقابتی، خلق ارزش مشترک، پویایی دانش، صیانت پذیری نوآوری، پایداری شبکه، تدوین چشم انداز، تحریک نوآوری، مشروعیت بخشی، اهرمهای رهبری، مدیریت مرزهای پلتفرم، مؤلفهها و قوانین پلتفرم) و 38 شاخص شناسایی و دسته بندی گردید.